Permalänk
Rekordmedlem

Öppen fiber vs Zitius

Vi har fått en fråga till vår fiberförening om vi är intresserade av att växla från Öppen fiber till Zitius.
Det jag undrar om är om någon har nån erfarenhet av hur ett sånt byte påverkar det tekniska snarare än att utbudet av tjänsteoperatörer skiljer lite, är nätet lika stabilt och är det samma verkliga hastigheter osv ?
Är det nån större skillnad på support och kundtjänst eller nått annat som kan vara bra att känna till och ta upp om vi börjar förhandla med dem ?
Tydligen så skulle man kunna ta med sig nuvarande tjänster utan någon ändring om man ville men det skulle även gå att få en form av trippleplay gruppanslutning för ungefär samma pengar som 100Mbit dataanslutningen kostar idag och det kan ju vara intressant för de som idag har nått tvpaket utöver bara data. (Det nämndes nått gruppaket för 340 kr månaden för 100Mbit, 22 tvkanaler inklusive en tvbox (med möjlighet att köpa till 4 boxar utan ytterligare månadskostnad) och telefoni)

Vi ska börja undersöka detaljerna nu och troligen ha ett möte med Zitius i mitten av april där vi kan börja fråga ut dem lite mer ingående om detaljerna och skulle vi vilja byta operatör så skulle det kunna ske nån gång tidigast kring november 2017.
Vi stannar ju inom Teliafamiljen men skulle ett byte av kommunikationsoperatör innebära nån skillnad på nått sätt som kan vara bra att känna till för oss som förening, är det nån som har erfarenhet av vad ett byte kan innebära eller är det bara guld och gröna skogar med funktionen och supporten eftersom det egentligen bara är ett internt byte inom Telia ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tjänar ni på det i pengar? Är ni missnöjda idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Vad tjänar ni på det i pengar? Är ni missnöjda idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag inte tjäna nått på det då jag bara har data men de som även har tv och telefoni får minskade månadskostnader och ingen kommer att få det dyrare än det de har idag.
Jag har inte hört nån som är missnöjd med kvaliten som Telia erbjuder så frågan är om det skiljer nått mellan olika delar av samma företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte hört nån som är missnöjd med kvaliten som Telia erbjuder så frågan är om det skiljer nått mellan olika delar av samma företag.

Med 99% säkerhet så kommer ni bli omkopplade över till Zitius fiber som kommer in i staden, om inte Zitius hyr den av Telia. Så om ni är nöjde med kvaliten och hastigheten idag så finns det kanske ingen större anledning att byta. Och vad gäller priser se verkligen till att ni får det de lovar, skriftligt i ett kontrakt, så ni inte bara får det där billigare paketet i 6 månader där de sedan blir dubbel kostnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Med 99% säkerhet så kommer ni bli omkopplade över till Zitius fiber som kommer in i staden, om inte Zitius hyr den av Telia. Så om ni är nöjde med kvaliten och hastigheten idag så finns det kanske ingen större anledning att byta. Och vad gäller priser se verkligen till att ni får det de lovar, skriftligt i ett kontrakt, så ni inte bara får det där billigare paketet i 6 månader där de sedan blir dubbel kostnad.

Så du tror att det kommer att ske en fysisk omkoppling fastän det är inom samma koncern ?
När det gäller tjänsterna så får vi se exakt vad som gäller, vi har precis börjat undersöka vad det innebär att byta.
Så här har nätet presterat (100/100Mbit/s) under 2015-2016, det är inte mätt mot bredbandskollen utan en "mix av stora siter"
Ner Mbit/s

Upp Mbit/s

Latens ms

Paketförlust %

Jag är nöjd med dagens prestanda och spikarna är korta störningar som främst beror på strömavbrott så i stort sett har det uppfört sig exemplariskt även om man sammanställer tusentals mätningar per dygn under 2 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur ser er infrastruktur ut idag? Har för mig att du skrivit någonstans att ni själva äger nätet men inte utrustningen? Har ni fiber in, operatörens utrustning lokalt hos er och sedan fiber ut till respektive boende?

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så du tror att det kommer att ske en fysisk omkoppling fastän det är inom samma koncern ?

Det enda sättet för att er att behålla den nuvarande Layer-2 infrastrukturen från Telia skulle vara om Zitius tog över själva övervakningen över vissa delar i Telias öppen fiber nät, men det tvivlar jag på eftersom det då skulle vara ett specifikt avtal mellan Telia och Zitius, de försöker som sagt få över er som kunder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Hur ser er infrastruktur ut idag? Har för mig att du skrivit någonstans att ni själva äger nätet men inte utrustningen? Har ni fiber in, operatörens utrustning lokalt hos er och sedan fiber ut till respektive boende?

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Ja, vi äger den passiva utrustningen och fibern slutar fysiskt vid en telestationen där vi kopplas ihop med Skanovas nät, växlar vi till Zitius så kommer vårt "nya nät" att sluta vid samma telestation men det kommer att gå en lite annan väg dit, jag förstår inte riktigt vitsen men tydligen skulle det svetsas om i stället för att bara konfas om, jag kan ha fattat det fel också för just nu känner vi inte till så mycket detaljer eftersom det ännu bara har kommit en fråga om vi var intresserade och lite ytliga detaljer men vi har ännu inte haft några seriösa möten där de har haft möjlighet att förklara detaljerna och vi fått möjlighet att fråga om saker men det är ett möte på gång i mitten av april och föreningen har utsett en förhandlare som ska samordna det men han blir glad om han får med sig våra funderingar och synpunkter för all är ju inte intresserade av att få "tv på köpet" utifall internet skulle bli dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, vi äger den passiva utrustningen och fibern slutar fysiskt vid en telestationen där vi kopplas ihop med Skanovas nät, växlar vi till Zitius så kommer vårt "nya nät" att sluta vid samma telestation men det kommer att gå en lite annan väg dit, jag förstår inte riktigt vitsen men tydligen skulle det svetsas om i stället för att bara konfas om, jag kan ha fattat det fel också för just nu känner vi inte till så mycket detaljer eftersom det ännu bara har kommit en fråga om vi var intresserade och lite ytliga detaljer men vi har ännu inte haft några seriösa möten där de har haft möjlighet att förklara detaljerna och vi fått möjlighet att fråga om saker men det är ett möte på gång i mitten av april och föreningen har utsett en förhandlare som ska samordna det men han blir glad om han får med sig våra funderingar och synpunkter för all är ju inte intresserade av att få "tv på köpet" utifall internet skulle bli dåligt.

Provar igen... Blev något fel vid postning. Kanske dyker det första upp också....

Om det är er fiber ända in i stationen så har ni en egen linje-ODF någonstans inne på stationen. Fibern avslutad i en patchpanel.

Det finns också en stations-ODF för switcharna som ingår i öppen fiber. Mellan dessa ODF:er är respektive kund uppkopplad med en patchkabel.

Om ni byter KO så har den nya KO en egen stations-ODF för sina egna switchar. Då behöver en tekniker bara patcha om så att kablarna går mellan er linje-ODF och den nya stations-ODFen.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vi stannar ju inom Teliafamiljen men skulle ett byte av kommunikationsoperatör innebära nån skillnad på nått sätt som kan vara bra att känna till för oss som förening, är det nån som har erfarenhet av vad ett byte kan innebära eller är det bara guld och gröna skogar med funktionen och supporten eftersom det egentligen bara är ett internt byte inom Telia ?

Jo vad är baktanken från Telias sida?? oftast så är det att knyta en kund med ett längre avtal som inte går att bryta.

Eftersom nu Telia äger Zitius så var ligger affärsiden att erbjuda ett byte? Mysko.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av plunn:

Jo vad är baktanken från Telias sida?? oftast så är det att knyta en kund med ett längre avtal som inte går att bryta.

Eftersom nu Telia äger Zitius så var ligger affärsiden att erbjuda ett byte? Mysko.....

De kanske ska ha olika varumärken till olika saker, vem vet hur de resonerar. Vi som förening undrar mest om hur den tekniska kvaliten ev kommer att påverkas eftersom det inte ska behöva bli någon förändring alls på de tjänster som finns idag men en del nya tillkommer för de som är intresserade av dem och det skulle även erbjudas nått trippleplaypaket som troligen sänker månadskostnaden för många men inte alla, det verkade dock inte vara nått krav på paketet utan allt kunde även fortsätta precis som idag efter bytet för de som tex bara har telefon eller långsamt internet men de flesta medlemmar har 100Mbit och då får man ju telefon och nått tvpaket med 22 kanaler för ungefär samma pengar som bara internet kostar idag, många har även tv och för dem blir det billigare.

Om inte den tekniska kvaliten sjunker så är det ju intressant med ett byte om ingen kan förlora på det eftersom några medlemmar kommer att vinna på det, det verkade inte ens som att driftavtalet skulle löpa längre än dagens avtal.
Jag funderar bara på vad haken är eller om det verkligen inte finns nått som kan riskera att bli sämre och varför det inte går att få samma avtal via ett annat dotterbolag.
Det är alltså bara lite förhoppningsvis sund skepticism, förhoppningsvis så klarnar det när möten/förhandlingarna kommer igång men det är alltid bra att ev ha nån jobbig fråga att ställa utifall det är nån som gjort nått liknande och råkat ut för nån försämring i verkligheten, kan man då fråga om just den detaljen så är det bra (åtminstone för vår fiberförening).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt få tag i en leverantör, på tre år, som kan ge ett riktigt bra erbjudande om pris och hastighet, samt SLA, om ni lämnar det öppna nätet.

Visst, ni får inte möjligheten att byta leverantör om ni vill av någon anledning, men samtidigt har ni möjlighet att få riktigt låga priser.

Eller när du säger öppen fiber, menar du att ni enbart har Telia FiberLAN?

Prata med Bahnhof kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Jag hade nog försökt få tag i en leverantör, på tre år, som kan ge ett riktigt bra erbjudande om pris och hastighet, samt SLA, om ni lämnar det öppna nätet.

Visst, ni får inte möjligheten att byta leverantör om ni vill av någon anledning, men samtidigt har ni möjlighet att få riktigt låga priser.

Eller när du säger öppen fiber, menar du att ni enbart har Telia FiberLAN?

Prata med Bahnhof kanske?

Telia Öppen fiber är kommunikationsperatör och det avtalet har inte löpt ut så att lämna Teliakoncernen kommer inte att hända just nu, vi har däremot ingen gruppanslutning för tjänster hos Telia utan medlemmarna har själva valt bland de som är med i Öppen fiber, Bahnhof är med där och de går att välj som tjänsteoperatör både före och efter ett ev byte av kommunikationsoperatör för de som vill ha dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förlänger ni avtalstiden med Telia som koncern i det fall ni omförhandlar med Zitius redan nu? Det är nog den enda anledningen jag skulle se att de satt säljare på att omförhandla befintliga kunder att de vill muta in områden för att slippa konkurrens där inom ett eller två år.

Går fibern till samma telestation så handlar det nog bara om att den kopplas fram en annan väg via understationer än vad befintlig väg går idag för att det finns mer ledig fiber den vägen. Ingenting som ska påverka ö.h.t. egentligen på de avstånd som sannolikt är aktuella.

Kvalitén kommer med största sannolikhet vara densamma. Den är till större del beroende av tjänsteleverantörerna än av kommunikationsoperatören, framförallt när det handlar om två olika "varumärken" inom samma koncern som KO.

Får ni ett bättre pris genom Zitius utan att för den delen binda upp er med dem som KO en helt orimlig tid hade jag gått på bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia Öppen fiber är kommunikationsperatör och det avtalet har inte löpt ut så att lämna Teliakoncernen kommer inte att hända just nu, vi har däremot ingen gruppanslutning för tjänster hos Telia utan medlemmarna har själva valt bland de som är med i Öppen fiber, Bahnhof är med där och de går att välj som tjänsteoperatör både före och efter ett ev byte av kommunikationsoperatör för de som vill ha dem.

Jag hänger med, men jag föreslog att ni hoppa över mellanhanden, och går direkt till en operatör. Har ni fortfarande ett avtal ni inte vill lämna, så förstår jag!

Jag rekommenderar att ni håller er borta från Zitius. Det är nog allt jag kan säga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Soir:

Jag hänger med, men jag föreslog att ni hoppa över mellanhanden, och går direkt till en operatör. Har ni fortfarande ett avtal ni inte vill lämna, så förstår jag!

Jag rekommenderar att ni håller er borta från Zitius. Det är nog allt jag kan säga.

Vi har att avtal som löper just nu och det enda som kan komma på fråga är byten inom Telia och dessutom så handlar det om reglerna för EU bidragen för byggandet av nätet, det blir väldigt dyrt att inte ha ett öppet nät för vill EU ha tillbaka sina pengar.
Varför inte Zitius ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vi har att avtal som löper just nu och det enda som kan komma på fråga är byten inom Telia och dessutom så handlar det om reglerna för EU bidragen för byggandet av nätet, det blir väldigt dyrt att inte ha ett öppet nät för vill EU ha tillbaka sina pengar.
Varför inte Zitius ?

Jag är låst till Zitius fiber och kan bara avråda från dem av hela mitt hjärta.

Problem: Bredbandet stryps ned till 0,07 mbit/s med jämna mellanrum. Dessa dippar varierar mellan 1-3 timmar och sker med 3-4 dagars mellanrum.

Problem: Ingen support. Helt omöjligt att felanmäla och för att ens läsa felanmälan så kräver de 5 arbetsdagar på sig. När man väl får kontakt med dem så har såklart hastigheten gått tillbaka till normalt och de konstaterar att de inte hittar något fel.

Problem: zitius hittar alla orsaker till att skylla ifrån sig på tjänsteleverantörerna (typ bahnhof, comhem, osv) och tar inget ansvar själva.

Tips: googla på zitius och internet nere så kommer du snart bli avskräckt och inse att byta till zitius är som att gå tillbaka till modemtiden på 90-talet då man fick vara tacksam om internet höll i 2 dagar i rad felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com