Permalänk
Medlem

2 i 1 laptop - köpråd

Hej,

Är på jakt på en ny laptop inom närmaste 1-2 månaderna och har fastnat för 2 i 1 konceptet. Jag har en stationär som tar spel och tunga grejor, men jag behöver en mobil dator för arbete ffa men även för att läsa på och kanske spela enklare spel (CS: GO, Rocket League, Starcraft 2 - inga krav på bildkvalitet, men det ska flyta). Gillar ju även att ha en läsplatta för att kunna surfa on the go, läsa (behöver läsa en del digitalt i arbetet) och kolla på film. Detta har lett mig in på 2 i 1 datorerna.

Jag söker köptips på 2 i 1 dator alt råd om jag borde strunta i det och satsa på en vanlig laptop med lite bättre prestanda i stället? Mitt mål är att hamna mellan 6-8000, min absoluta smärtgräns är 9-10000. Tacksam för råd!

Lite snabb koll gav de här:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259195-...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254642-...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253862-...

Permalänk
Medlem

@dureglam
Vet inget om asus tp301. Har kännt på den vanliga hp pavilion och framförallt upplevde jag att touchpaden hade ett väldigt stumt klick. Asus ux360 har en alldeles för glansig skärm för min smak.

Skulle istället vänta på lenovo yoga 720, ska släppas i april. Den verkar ha bra skärm och lenovo har äntligen gått tillbaka till en vanlig tangentbordslayout med högra shiftknappen på rätt ställe. Dessutom har den två thunderbolt 3 kontakter, vilket bland annat gör det möjligt att överföra video, data och ström med en enda kontakt, när datorn kopplas till en externdisplay med stöd för usb-c video.

En nackdel med 2-in-1:s kan vara att att skärmen är för vobblig så att den vobblar vara man skriver på tangentbordet. Lenovo yoga 720 verkar inte ha detta problem, men däremot verkar lenovo yoga 520 (som också släpps snart) ha det. En annan viktig sak att tänka på med 2-in-1 är att det kan krävas lite högre upplösning än vad som krävs för en vanlig laptop, eftersom man har skärmen närmre sig när man använder en pekplatta. Har hört att 13.3" fortfarande är ok med fullGD för 2-in-1:s, men att 15,6 och till och med 14" heltst ska ha högre upplösning. Men har inte provat själv, och bra att testa vad som passar en själv bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Yoga 720 ser ju riktigt trevlig ut. Blir ju 13" som är aktuell för mig där. Frågan är var prislappen hamnar?
Bra poäng för övrigt med upplösningen!
Någon som har erfarenhet av Asus tp301? Den får ju generellt bra omdömen om jag läser rätt.

Permalänk
Medlem

Har sett $870 och €999 för Yoga 720-13, så räkna med 9990:- i Sverige.

Tycker också den ser lovande ut, synd bara att ingen utom Asus bryr sig om att klämma in minneskortsläsare i sina ultrabooks längre.

Permalänk
Medlem

13-tummaren verkar hamna på 10500 med i5. Egentligen över smärtgränsen alltså... Annars verkar den ju schysst! Sugen, men vette tusan om jag kan motivera det priset.
Blir man besviken om man satsar på något billigare? Och vad vore det bästa alternativet?

Permalänk
Medlem

@dureglam:
Ja, 10500 känns lite väl saftigt. Dock kan man hoppas att den sjunker i pris när den börjar säljas av andra än lenovo. Om man kan vänta tills dess det vill säga. Såg tyvärr en halv negativ recension av 15"-varianten av ultrabookreview. Dock så kan det varit ett "pre-production"-exemplar så behöver inte innebära något. Jag känner mig iallafall fortfarande sugen på datorn. Man måste bara vara noga med att beställa online med ångerrätt, om man inte hittar någon butik som visar upp den.

Utöver yoga 720 tycker jag det framförallt den nya hp spectre x360 verkar lovande, men den är ännu dyrare. Om du klarar av att högra shift-knappen är konstigt placerad kan du kolla på yoga 710. Den verkar helt ok och finns på elgiganten för 8500. Såg att någon hade klagat på högt fläktljud i en recension på prisjakt, men kollade in en video (mobiletechreview) och hon tyckte inte det var något problem om man uppdaterade till senaste programvaran.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@dureglam
Vet inget om asus tp301. Har kännt på den vanliga hp pavilion och framförallt upplevde jag att touchpaden hade ett väldigt stumt klick. Asus ux360 har en alldeles för glansig skärm för min smak.

Skulle istället vänta på lenovo yoga 720, ska släppas i april. Den verkar ha bra skärm och lenovo har äntligen gått tillbaka till en vanlig tangentbordslayout med högra shiftknappen på rätt ställe. Dessutom har den två thunderbolt 3 kontakter, vilket bland annat gör det möjligt att överföra video, data och ström med en enda kontakt, när datorn kopplas till en externdisplay med stöd för usb-c video.
[b][/b]
En nackdel med 2-in-1:s kan vara att att skhttp://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/2935/SAMSUNG-MZMPC256HBGJ-000H1ärmen är för vobblig så att den vobblar vara man skriver på tangentbordet. Lenovo yoga 720 verkar inte ha detta problem, men däremot verkar lenovo yoga 520 (som också släpps snart) ha det. En annan viktig sak atthttp://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z6J25EA&opt=UUW&sel=NTB&lang=sv-SE&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:Z6J25EA&f=0&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu tänka på med 2-in-1 är att det kan krävas lite högre upplösning än vad som krävs för en vanlig laptop, eftersom man har skärmen närmre sig när man använder en pekplatta. Har hört att 13.3" fortfarande är ok med fullGD för 2-in-1:s, men att 15,6 och till och med 14" heltst ska ha högre upplösning. Men har inte provat själv, och bra att testa vad som passar en själv bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Försår inte riktigt Asus eller så har jag otur med deras modeller. Enormt glansiga skärmar som inte ens går att använda i närheten av ett fönster. Laptop, Surfplatta, spelar ingen roll, speglar.

En Lenovo Yoga skriver jag just på just nu. Första modellen med I7 och 2X256 GB m-sata och 16 GB RAM. Men tyvärr har gamlingen spruckit i botten vid ett av gångjärnen så lever nog på sista versen. Är då också ute efter en flippbar laptop.

Har man haft en Flipp-bärbar vill man inte gå tillbaka till en vanlig och utan pekskärm. Kollat runt lite och HP gillar jag men de har inte USB Type-C på varken sina 2016 modeller eller kommande nya 2017 modeller av 360. Asus verkar bra men jag har ju dålig erfarenhet av deras skärmar då de verkar att satsa på en bra fantastisk användarupplevelse endast i mörka rum. Surface är för dyra så blir nog en Lenovo igen eller HP Pavilion x360 för att de ska vara riktigt tysta i drift http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z6J25EA....

Fråga
Går det använda Samsung MZMPC256HBGJ-000H1 256GB http://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/2935/SAMSUNG-MZMPC256H... i nyare bärbara eller är mSATA en för gammal teknik? Tror inte ens det finns på mitt AM4 X370 moderkort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Har sett $870 och €999 för Yoga 720-13, så räkna med 9990:- i Sverige.

Tycker också den ser lovande ut, synd bara att ingen utom Asus bryr sig om att klämma in minneskortsläsare i sina ultrabooks längre.

en enkel usb adapter är väl inget problem jag ser det som positivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@dureglam:
.... Om du klarar av att högra shift-knappen är konstigt placerad kan du kolla på yoga 710.... Såg att någon hade klagat på högt fläktljud i en recension på prisjakt, men kollade in en video (mobiletechreview) och hon tyckte inte det var något problem om man uppdaterade till senaste programvaran.

Testade Lenovo Yoga 710 2-i-1 14" Signature Edition på Elgiganten igår och höll upp den, lade till örat, medan jag drog igång ett YouTube klipp men hörde ingen fläkt. Kanske beror det på att i5-7200U har bättre hårdvarukodning än föregående processorer:

Citat:

Along with the HEVC encode, the Kaby Lake generation of CPUs also deliver the VP9 encoding that’s been used by Google in their YouTube videos. So to recap things, the Kaby Lake generation relies only on hardware decoding the VP 10-bit, 8-bit and HEVC Main10 codecs instead of using hybrid acceleration as seen in the Skylake and Broadwell chips.

Det blir nog att köpa en Lenovo Yoga 710 2-i-1 14" Signature Edition i mitt fall men finns massor med trådar om fläktens höga ljud så kanske lägger till mer pengar och köper Asus ZenBook Flip UX360UAK-C1000T

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kollat runt lite och HP gillar jag men de har inte USB Type-C på varken sina 2016 modeller eller kommande nya 2017 modeller av 360.

Joho, alla modeller med Gen 7 processor har USB-C.

Citat:

Går det använda Samsung MZMPC256HBGJ-000H1 256GB http://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/2935/SAMSUNG-MZMPC256H... i nyare bärbara eller är mSATA en för gammal teknik? Tror inte ens det finns på mitt AM4 X370 moderkort.

Troligen inte, det är M2 som gäller nu. Det finns adapters men de lär ju inte få plats i en ultrabook.

Permalänk
Medlem

@dureglam: Har beställt en Asus ZenBook Flip UX360UAK-C1000T 13.3" FHD touch https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3965207 och vet att det är precis på smärtgränsen för din prisbild men om du vill kan jag skriva några tankar om den när jag fått den. Alltså versionen med Kaby Lake processorn, inte Skylake.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fick 2.1 datorn idag och tycker fläktarna låter alldeles för högt och konstant. I flipläge och grannen har motorgräsklipparen på så hör man inte så mycket men sitta inne med den är störande.

Synd då skärmen är toppen, även utomhus, och ljudet super. Behöver inte koppla in några hörlurar om man ska kolla på YouTube. Kan jag fixa till de störande fläktarna med NoteBookFanControl eller batterisparläget så behåller jag den.

NoteBookFanControl fixade att datorn är uthärdlig. Fast den blir rätt varm att ha i knät i vanligt Laptop-läge. Tror jag behåller datorn för den har rätt många andra fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

NoteBookFanControl gjorde susen och ännu 2 månader är jag väldigt nöjd med min Asus ZenBook Flip UX360UAK-C1000T. Hade ju en Lenovo Yoga innan men Asusen är bättre på alla plan trotts en I5:a bakom skalet kontra Yogas I7:a.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har nu fått tummen ur och beställt en HP Spectre X360 13-ac002no för 11990kr (personalkortet/Benify rabatt).

Lite dyrare än alternativen men priset märks också på kvalitet, design och funktioner.

Permalänk
Medlem

Har nu haft min X360 ett par dagar (snabb leverans från HP!) och är supernöjd än så länge. Design och kvalitetskänsla är verkligen toppklass. Minirecension:

+ Ljudlös vid normal användning. Blir inte speciellt varm heller.
+ Bra batteritid.
+ Bra högtalare.
+ Bra med portar (för klassen), en USB-A och två USB-C av senaste snitt.
+ Stödjer Windows Hello.
+ Penna medföljer.
+ Allt annat, förutom:

- Max ljusstyrka på skärmen kunde vara högre.
- Väl varm färgton på skärmen som standard. Gjorde en kalibrering som faller mig mer i smaken.
- "Amerikansk" layout på tangentbordet. Vanesak.
- Det ingår en rätt meningslös Ethernet-adapter, jag hade hellre sett HDMI..

Permalänk
Medlem

Asus i ett nötskal, har tillverkat speglar i många år nu. Men ändå fortfarande nöjd med min Asus ZenBook Flip UX360UAK-C1000T 13.3 men har ägt en del av deras bärbara och plattor och alltid har de haft värst spegeleffekt i mulet väder.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Asus i ett nötskal, har tillverkat speglar i många år nu. Men ändå fortfarande nöjd med min Asus ZenBook Flip UX360UAK-C1000T 13.3 men har ägt en del av deras bärbara och plattor och alltid har de haft värst spegeleffekt i mulet väder.

https://s5.postimg.org/6omfx4eon/20170710_120136.jpg

haha det är verkligen galet. Glad att jag har matte på min.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

@timpaatkins: Matt skärm var guld när alla datorer såldes med dem. Men ser inte lika vackert ut i affären?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Matt skärm och touch verkar vara en rätt klurig kombination av olika skäl.. Å andra sidan ger en blank skärm bättre svärta och kontrast i mer vanliga ljusförhållanden.

Permalänk
Medlem

Den nyutkomna Lenovo Yoga 720 15.6" är för närvarande den absolut bästa allt-i-ett lösningen då den är den första 2-i-1 laptopen med ett GTX 1050 grafikkort som kan köra det mesta i spelväg med hyfsad prestanda (dock givetvis ej på samma nivå som en riktig gaming laptop). Den har dessutom en väldigt bra digital penna (köps separat) som inte bara duger till att anteckna och skissa med utan som också klarar av professionell grafisk design (den har 2048 trycknivåer om jag minns rätt), bättre än t.ex. pennan för HP Spectre x360 som inte riktigt håller måttet vid detaljritning. Den har också en riktigt bra 4k/UHD-skärm som tillval - om man kan välja den, det vill säga. Problemet är att Lenovo's skandinaviska (svenska/norska/danska) hemsidor för närvarande bara erbuder två modeller med deras dessvärre ganska mediokra 1080p skärm. På deras tyska hemsida så finns även en konfiguration med deras 4k/UHD-skärm tillgänglig så den är fysiskt tillgänglig i närområdet, frågan är bara om dom överhuvudtaget planerar att släppa den i Sverige eller inte. Jag hoppas innerligen att det bara rör sig om tillfällig komponentbrist p.g.a. prioritering av större marknader och att en konfiguration med 4k/UHD-skärm dyker upp till början på Augusti men å andra sidan så har dom inte heller gjort deras sedan tidigare släppta 13" modell tillgänglig med en 4k/UHD-skärm i Sverige (finns dock på deras tyska hemsida) så det kanske inte blir något av detta med 15.6" modellen heller i Sverige? Det vore jäkligt trist i så fall, har verkligen sett fram emot att köpa den men skärmen är A och O för mig, inget jag är villig att kompromissa med...