funkar 2st rx 480 bra i CF och funkar det utan problem?

Permalänk
Avstängd

funkar 2st rx 480 bra i CF och funkar det utan problem?

Tjena har planer på att testa köra crossfire igen med två rx 480 då mitt single r9 fury inte orkar riktigt med öpplösning 1440p på höga inställningar i vissa spel jag spelar som tex ghost recon wildlands och när det blir mycket explosioner i BF1 så sjunker jag ner till 50 fps och har kollat upp om två st rx 480 är bättre än ett fury och det var det men jag undrar då hur funkar CF med två st 480 ? måste man ha cf brygga nuförtiden eller hur funkar det med det? och skalar det bra med RX 480 serien? Med vänlig hälsning Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Någon som vill hjälpa mig här lite?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hedersmedlem

1. Vad jag vet är det ganska länge sen man behövde brygga för att köra Crossfire.

2. I vissa spel funkar det bra, i andra spel funkar det knappt alls och i vissa spel kan det till och med göra saker värre. Det beror på, och det finns inget definitivt svar. Du får försöka hitta någon som har provat Crossfire i just de spelen du spelar och se hur det funkar där.

Permalänk

Ett extra R9 fury ger ju bättre prestanda än 2 RX 480. Om det blir bra eller ej beror på spel. Vissa spel fungerar mycket bra vissa spel behöver du avaktivera crossfire i för att få en bra upplevelse. Det är i alla fall vad jag lärde mig när jag körde crossfire förra året.

Crossfirebrygga har inte behövts sedan Hawaii och tonga korten (R9 285 R9 290 290x 295x2)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Som nämnts...köp ett till Fury kort..blir fetebra.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ett extra R9 fury ger ju bättre prestanda än 2 RX 480. Om det blir bra eller ej beror på spel. Vissa spel fungerar mycket bra vissa spel behöver du avaktivera crossfire i för att få en bra upplevelse. Det är i alla fall vad jag lärde mig när jag körde crossfire förra året.

Crossfirebrygga har inte behövts sedan Hawaii och tonga korten (R9 285 R9 290 290x 295x2)

Jo jag hade tänkt å köpa ett fury till men dom är rätt dyra om man köper nytt och på marknaden här på swec så hitta jag ingen som sålde ett. Går det köra fury x ihop med ett fury också?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Jo jag hade tänkt å köpa ett fury till men dom är rätt dyra om man köper nytt och på marknaden här på swec så hitta jag ingen som sålde ett. Går det köra fury x ihop med ett fury också?

Finns ett på webhallen, men du kanske tycker det är för dyrt

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248249-sapph...

Annars är det bara att hålla koll på marknaden! Är osäker på om man kan köra Fury och Fury X tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

2x Fury drar dock sjukt mycket ström, vilket innebär höga krav på nätaggregat och kylning samt mycket värme som går ut i rummet.

Jag hade väntat på AMD:s kommande Vega i stället. Det är inte alltför långt bort. Crossfire fungerar inte alls i många nyare spel, och vad gäller Fury tycker jag 4 GB VRAM är för lite för beräkningskraften som två kort ger.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

Finns ett på webhallen, men du kanske tycker det är för dyrt

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248249-sapph...

Annars är det bara att hålla koll på marknaden! Är osäker på om man kan köra Fury och Fury X tillsammans.

det är det priset jag gav för detta jag har nu och är köpt från webhallen för exakt det priset och känns surt att lägga dom kronorna igen då man kan hitta ett beggat men får la se kanske tar och köper det för 3.7K

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

2x Fury drar dock sjukt mycket ström, vilket innebär höga krav på nätaggregat och kylning samt mycket värme som går ut i rummet.

Jag hade väntat på AMD:s kommande Vega i stället. Det är inte alltför långt bort. Crossfire fungerar inte alls i många nyare spel, och vad gäller Fury tycker jag 4 GB VRAM är för lite för beräkningskraften som två kort ger.

jo det var därför jag börja snegla på 2 st rx 480 8gb minne i CF och det blir ju bättre prestanda med två 480 än ett fury som jag har nu.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Hade mina 480 i två dagar innan de fick åka tillbaka till Netonnet. Det motsvarade inte mina förväntningar och fick en ganska ryckig spelupplevelse i majoriteten av spelen jag hann testa. Skulle inte rekommendera dig 480s i CF men allt är beroende på krav. Spelade dock på en skärm utan freesync men hade även väldigt höga temps på mina kort trots ett Obsidian 750d-chassi. Ljudnivån var oacceptabel för mig och då är jag inte känslig. Hade XFX rs-kort om det är till hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joewson:

Hade mina 480 i två dagar innan de fick åka tillbaka till Netonnet. Det motsvarade inte mina förväntningar och fick en ganska ryckig spelupplevelse i majoriteten av spelen jag hann testa. Skulle inte rekommendera dig 480s i CF men allt är beroende på krav. Spelade dock på en skärm utan freesync men hade även väldigt höga temps på mina kort trots ett Obsidian 750d-chassi. Ljudnivån var oacceptabel för mig och då är jag inte känslig. Hade XFX rs-kort om det är till hjälp.

Ok och aaah nä det låter inget intressant då med 480s. Väntar då hellre tills Vega kommer men tack för svar.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Jag håller just nu på att skicka tillbaka två R480 med 8GB.
De fungerade i Windows 8.1 men efter att ha formaterat till Windows 10 så fick jag blåskärm eller bara svart skärm vid boot.
Efter mycket meckande, många olika drivrutinstester o dylikt (safe mode avinatallation) så har jag insett att de inte lirar med w10.
Jag kan bara säga grattis till de som fått dem att fungera.

Kuriosa i övrigt, jag har ett 960 som jag bytte till från 570 o innan dess 5850 där crossfire sög och var trött på drivrutinsproblem, kan inte påstå att jag blev imponerad nu så många år senare, AMD drivare är fortfarande bananas.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mannen99:

Jag håller just nu på att skicka tillbaka två R480 med 8GB.
De fungerade i Windows 8.1 men efter att ha formaterat till Windows 10 så fick jag blåskärm eller bara svart skärm vid boot.
Efter mycket meckande, många olika drivrutinstester o dylikt (safe mode avinatallation) så har jag insett att de inte lirar med w10.
Jag kan bara säga grattis till de som fått dem att fungera.

Kuriosa i övrigt, jag har ett 960 som jag bytte till från 570 o innan dess 5850 där crossfire sög och var trött på drivrutinsproblem, kan inte påstå att jag blev imponerad nu så många år senare, AMD drivare är fortfarande bananas.

Dubbla grafikkort har problem från båda partnerna..AMD har mer stabila drivrutiner än nVidia om man kör med en GPU.

-Jag spelar med en nVidia GPU, sambon har AMD...AMD's drivrutiner är mer moderna och rappare än nVidia's.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

Crossfire har funkat bra för mig kör två Fury kort och kört detta sen förra sommaren. Har haft något enstaka problem men det är superenkelt att stänga av CF för just det spelet.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

2x Fury drar dock sjukt mycket ström, vilket innebär höga krav på nätaggregat och kylning samt mycket värme som går ut i rummet.

Jag hade väntat på AMD:s kommande Vega i stället. Det är inte alltför långt bort. Crossfire fungerar inte alls i många nyare spel, och vad gäller Fury tycker jag 4 GB VRAM är för lite för beräkningskraften som två kort ger.

jo 4gb är inte så mycket men det är ju HMB, Fury med 4gb drar ju ikapp 980ti som har 6gb ram i högre upplösningar, så nog fungerar det bra med 4gb minne, iallafall när man har HBM, men självklart är det bättre att ha högre för spelen drar ju mer och mer ram.

till TS: Men bästa är ju definitift att köra 1 fury istället för 2 480, tror om man köper 2 nya 480 att det är dyrare än 1 fury! Men bästa är och vänta på vega och se hur dem blir, sen beror ju allt på vilken budget man har också för dem kommer ju troligen ligga lite högre i början när det är nya grejer.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Dubbla grafikkort har problem från båda partnerna..AMD har mer stabila drivrutiner än nVidia om man kör med en GPU.

-Jag spelar med en nVidia GPU, sambon har AMD...AMD's drivrutiner är mer moderna och rappare än nVidia's.

Kan verkligen hålla med om att det grafiska gränssnittet är mycket modernare o bättre i AMD drivare, inget snack om saken! Det är grymt imo.

Problemet är bara när drivaren i sig inte fungerar bra, och jag har tvärr otroligt dåliga erfarenheter där.

Singel GPU har fungerat i alla fall, men CF har inte fungerat bra. Just mitt fel, med blåskärm, svart skärm osv är ett välkänt problem som är uppåt 8 månader gammal för W10 om man bara googlar lite. Får dock inte det att lira som vissa andra får.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Inaktiv

Vega är nog det bästa alternativet.
Skulle dock vänta på nån lite tystare kylarlösning än ref. med bra strömförsörjning från nån av Asus/ Gigabyte/ MSi/ Sapphire/ Zotak som ju gör riktigt bra kylare så du kan klocka upp till högre nivåer.

Permalänk
Medlem

Sälj ditt nuvarande kort. Ta förlusten och köp ett mycket starkare singel kort. Själv så väntar jag på strix 1080 ti ska landa i brevlådan

Stava fel