Futuremark lägger till stöd för Vulkan i 3DMark

Permalänk
Melding Plague

Futuremark lägger till stöd för Vulkan i 3DMark

Det syntetiska speltestet 3DMark får en uppdatering som lägger till stöd för det populära grafikgränssnittet Vulkan, vilket ersätter det AMD-skapade Mantle i API Overhead-testet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, jag gillar länken till prisjakt "Bästa pris på LEGO City 60120 Vulkan Startset"

Permalänk
Hjälpsam

"Vulkan-stödet finns dock endast i 3DMark Advanced Edition samt 3DMark Professional Edition."
Nej Tack, tänker inte betala för ett astråkigt teknikdemo, men bra att det lagts till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kommer sweclockers att göra nått utförligt test med detta nya gränssnitt i 3dmark?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att vulkan sprider sig. MS styr spelmarknaden för hårt.

Permalänk
Avstängd

3DMark är stängd källkod så man kan inte verifiera att den beter sig rättvist och inte ger fler eller färre poäng eller innehåller speciella optimeringar som gynnar någon tillverkare.

För att en benchmark ska vara pålitlig och så behövs öppenhet och transparens så att man kan se vad programmet gör och hur det beter sig.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Vulkan i Dice spelen? skulle de inte lägga till stöd för det eller kommer jag ihåg fel?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam

@rektor: Känns som att 3DMarks spelade ut sin roll för ganska länge sedan, numera testas oftast spelprestanda via spel.
Som ett teknikdemo duger det fortfarande och möjligheten att jämföra ens egna resultat med andras är riktigt bra, ligger man skapligt till, vet man att ens system antagligen är friskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Det blåser upp till storm på API marknaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Använde 3dmark 2001SE och 2003 mycket. Tror sista jag körde var 3dmark 2006. Men antar att det fortfarande används av vissa men känns inte som det är lika stort som förr när allt handlade om att jaga 3dmark poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om man har något av
AMD Radeon HD 7730
Nvidia GTX 650
eller bättre/nyare
Så ska man kunna köra Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad hände med Vulkan i Dice spelen? skulle de inte lägga till stöd för det eller kommer jag ihåg fel?

Min gissning är att MS satt stopp, då EA har nära samarbete med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har något av
AMD Radeon HD 7730
Nvidia GTX 650
eller bättre/nyare
Så ska man kunna köra Vulkan

Wow.. inte direkt höga krav här inte.

Nu blev man nyfiken hur mycket det gör nytta för NVidias äldre (rätt hårt DX11 optimerade) kort. AMD 7000 serien och fram har ju haft bra DX12 prestanda iaf, så de bör få bra resultat skulle jag tro.

@rektor även om jag håller med dig till din tanke, så är problemet när de släppt lösa detta tidigare, att tillverkare fuskat. Så futuremark jobbar hårt för att hålla sitt rykte på att vara oberoende av just det skälet.

Problemet är ju att tillverkarna vill optimera sina drivare för just benchmarks, då om de vinner dem, köper folk korten, även om de egentligen är skit. Så en öppen källkod kommer göra det mycket enklare att få högre prestanda än du borde få, pga ful-optimering. Och då faller hela rättvisa testerna. Sen självklart gör både AMD och NVidia en hel del optimering redan, men de kan iaf inte gå för djupt.

Även Samsung ertappades ju att fuska med Antutu, genom att OC upp sig.

I min åsikt är det som @Ratatosk skriver, att det är mer för att se att ens eget system fungerar som det ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@rektor även om jag håller med dig till din tanke, så är problemet när de släppt lösa detta tidigare, att tillverkare fuskat. Så futuremark jobbar hårt för att hålla sitt rykte på att vara oberoende av just det skälet.

Problemet är ju att tillverkarna vill optimera sina drivare för just benchmarks, då om de vinner dem, köper folk korten, även om de egentligen är skit. Så en öppen källkod kommer göra det mycket enklare att få högre prestanda än du borde få, pga ful-optimering. Och då faller hela rättvisa testerna. Sen självklart gör både AMD och NVidia en hel del optimering redan, men de kan iaf inte gå för djupt.

Även Samsung ertappades ju att fuska med Antutu, genom att OC upp sig.

I min åsikt är det som @Ratatosk skriver, att det är mer för att se att ens eget system fungerar som det ska.

Jo, men 3Dmark och Antutu är stängd källkod och ändå så har Nvidia och Samsung lyckats fuska.
Så fuskarna behöver ju bara kolla på processnamnet och om det är 3dmark.exe så aktiverar dom överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag har sett 3Dmark som rätt opartiska när det kommer till AMD och nVidia. Hoppas det fortsätter så. Bra att de gjort ett test för vulkan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

DirectX 11
single-thread 1 041 173 Draw calls per second
DirectX 11
multi-thread 925 352 Draw calls per second
DirectX 12
15 958 823 Draw calls per second
Vulkan
15 453 200 Draw calls per second

dx12 vs vulkan nästan samma prestanda på AMD FX8350

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men 3Dmark och Antutu är stängd källkod och ändå så har Nvidia och Samsung lyckats fuska.
Så fuskarna behöver ju bara kolla på processnamnet och om det är 3dmark.exe så aktiverar dom överklockning.

Sant. Men samtidigt så kan de som utvecklar dessa testprogram undersöka drivarna, och se fusken, vilket just 3D Mark gör. Jag litar mer på att "de fuskar" från utvecklarna som gjort det, än någon kodare på något forum som har "tittat på koden"...

Min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem

DirectX 11 single-thread
2 088 897 Draw calls per second

DirectX 11 multi-thread
2 814 900 Draw calls per second

DirectX 12
19 447 410 Draw calls per second

Vulkan
20 760 471 Draw calls per second

Intel 4790K CPU

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

DirectX 11 single-thread
2 088 897 Draw calls per second

DirectX 11 multi-thread
2 814 900 Draw calls per second

DirectX 12
19 447 410 Draw calls per second

Vulkan
20 760 471 Draw calls per second

Intel 4970K CPU

DirectX 11
single-thread 1 041 173 Draw calls per second
DirectX 11
multi-thread 925 352 Draw calls per second
DirectX 12
15 958 823 Draw calls per second
Vulkan
15 453 200 Draw calls per second
dx12 vs vulkan nästan samma prestanda på AMD FX8350

frågan är vad Ryzen 1800X och Intels 7700 får ?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

DirectX 11
single-thread 1 041 173 Draw calls per second
DirectX 11
multi-thread 925 352 Draw calls per second
DirectX 12
15 958 823 Draw calls per second
Vulkan
15 453 200 Draw calls per second

dx12 vs vulkan nästan samma prestanda på AMD FX8350

Ser ut som att dx12 och Vulkan ligger rätt nära varandra i syntetiska tester.
Men kollar man på DOOM så ser man att detta spel levererar riktigt bra fps även på äldre GPUer vilket inte kan ses på DX12.
Ifall detta spel är mer optimerat eller inte låter jag vara osagt, men en sak är klart att Vulkan kan leverera riktigt bra prestanda även på äldre system och GPUer jämfört med dx12.

I början så sa ju folk att det endast vara "ashes of singularity" RTS spel med väldigt många units som skulle se prestanda vinster med dx12/Vulkan men detta kan ju inte längre ses som en sanning då det iom spelet DOOM levererar väldigt bra fps även på äldre hårdvara! som är ett FPS spel!

Hoppas själv att Vulkan tar mer mark och konkurerrar hårt med DX12!

Permalänk
Medlem

CPU: 2700k @ 4.5Ghz
GPU: 980ti ( 1524 / 7900 mhz )
Ram: 16 gig
(1440p)

DirectX 11 single-thread
1 501 656 Draw calls per second

DirectX 11 multi-thread
2 530 436 Draw calls per second

DirectX 12
9 476 483 Draw calls per second

Vulkan
9 658 581 Draw calls per second

============================================

8K samma speccs som ovan:

DirectX 11 single-thread
1 487 907 Draw calls per second

DirectX 11 multi-thread
2 524 165 Draw calls per second

DirectX 12
8 007 880 Draw calls per second

Vulkan
9 079 144 Draw calls per second

Mycket kul att testa Vulkan VS DX12 här.

Permalänk
Medlem

DirectX 11 Multi-threaded draw calls per second 2 458 295
DirectX 11 Single-threaded draw calls per second 2 414 502
DirectX 12 draw calls per second 31 849 596
Vulkan draw calls per second 34 322 280

i7-5820@4.5Ghz, GTX 1080 1829Mhz/11040Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

DirectX 11 Multi-threaded draw calls per second 2 458 295
DirectX 11 Single-threaded draw calls per second 2 414 502
DirectX 12 draw calls per second 31 849 596
Vulkan draw calls per second 34 322 280

i7-5820@4.5Ghz, GTX 1080 1829Mhz/11040Mhz

Ser ut att stämma, jag fick

DirectX 11 single-thread 2 139 855 Draw calls per second
DirectX 11 multi-thread 2 182 791 Draw calls per second
DirectX 12 29 724 966 Draw calls per second
Vulkan 33 569 574 Draw calls per second

Permalänk
Medlem

Ingen med en RYZEN som kan köra testet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090