Arbetsdator för programmering. 20k

Permalänk
Medlem

Arbetsdator för programmering. 20k

Hejsan,

Vi på företaget funderar om vi kanske skulle bygga oss 2-3 utvecklingsdatorer runt 20 000kr styck då vi vill hålla oss ifrån datorerna ifrån dustin.
Ett fint litet chassi från Fractal eller Phanteks sen så spelar det egentligen ingen roll.

Kommer sitta i Visual Studio 2017 och Oracle.
Har ni några frågor är det bara att fråga.

Mvh Viktor.

Permalänk
Medlem

Vad tror du är en lämplig CPU?
Nya AMD Ryzen eller någon Intel.

Processorn är ju viktig, samt ganska bra med RAM Minne.

Har du nåt chassi du vill ha? Hur är det med plats i på din arbetsplats?
Den vanliga lådan är ju en ganska stor Fractal Design.
Men det här är en mindre av mycket god kvalitet:
fractal-design-define-mini
https://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-min...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Vad är det för något ni utvecklar? Är det något grafikkrävande? Annars skulle jag säga att 20k per dator är extremt overkill. En ordentlig processor, ordentligt med minne och ett halvkasst grafikkort eller t.om. inget alls blir fortfarande klart billigare än 20k.

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag på 15.000 kr cirka.
- Lite mindre låda av god kvalitet
- Nya AMD Ryzen CPU
- 16GB minne .. i extrema fall ska man ta 32GB .. plats finns för uppgradering
- 500GB snabb SSD disk + 1000GB på vanlig HDD
- Ett enklare grafikkort, GTX 1050
- Mycket bra nätdel på 550Watt
- DVD-enhet för att kunna ladda skivor, program, spel
- Windows 10 Home
- Montering .. datorn kommer alltså hem färdigmonterad och med Windows installerat
Detta tar Inet 700kr för

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10291180/

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Som programmerare själv har jag svårt och se vad han ska med ett gamingkort och en bra cpukylare.

Släng pengarna på en snabb M2 SSD och en 1800x och 32GB ram.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Hur drar sig AMD mot Intel när det gäller multithreading?

Permalänk
Medlem

@Maldergho: Helt klart är det overkill men det är väll max egentligen. Vi utvecklar inget grafikkrävande utan mer backendsystem.
Det man borde tänka på är ju vilken CPU man borde ta som passar vårat behov, sen är ju SSDs fint och ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirreX:

@Maldergho: Helt klart är det overkill men det är väll max egentligen. Vi utvecklar inget grafikkrävande utan mer backendsystem.
Det man borde tänka på är ju vilken CPU man borde ta som passar vårat behov, sen är ju SSDs fint och ha.

Så vad har ni för behov? Jag förmodar att det är högsta singeltrådprestanda som gäller. Då är det fortfarande Intel.
Lista kraven!

Permalänk
Medlem

@lorgix: Helt ärligt spelar det nog faktiskt ingen roll vad man väljer då det förmodligen kommer kunna köra det vi gör utan problem. Tänkte mer att jag hör om input då jag mer researchat för en speldator till personligt bruk.

CPU: 7700K / 1800X
Sånn fractal design mini tower
32 GB Ram
500GB SSD / M2?
Sen en vetting 1TB HDD
Bra men billigt grafikkort
Win 10 pro

typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirreX:

@lorgix: Helt ärligt spelar det nog faktiskt ingen roll vad man väljer då det förmodligen kommer kunna köra det vi gör utan problem. Tänkte mer att jag hör om input då jag mer researchat för en speldator till personligt bruk.

CPU: 7700K / 1800X
Sånn fractal design mini tower
32 GB Ram
500GB SSD / M2?
Sen en vetting 1TB HDD
Bra men billigt grafikkort
Win 10 pro

typ så.

Du har en bra uppfattning om vad som blir bra. Vad ni behöver.
Med ovanstående ungefärliga specificationerna blir det ganska lätt att göra en kundvagn.
Hur blir det med montering - göra själv eller låta butiken sätta ihop den?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5011007751/workstation-z440-mt

Den har jag beställt många av till jobbet. 21k dock men då är det registered ECC minnen. Jag brukar komplettera med ett GTX960 som då var det billigaste grafikkortet med 2 displayport.

/Knight

EDIT: Finns att beställa från tex Asedo om ni inte vill använda Dustin... Men det är svårt att bygga en så bra workstation själv för dom pengarna. 6c/12t Xeon, 16GB ECC REG minnen och 512GB PCIE SSD.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@halojoy: tydligen kunde min ena kollega bygga datorer men annars så får dom plocka ihop det bara inga problem.

Permalänk
Medlem

nått sånt här kanske

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Är budgeten med eller utan moms?