Permalänk

Public display för ersätta tv?

Hej.
Jag och sambon använder en HTPC (saknar helt tvbox) och radiotjänst tycker vi ska betala 200 kr för nåt vi inte använder (har ej tvabb eller antenn) Vi kan lämna diskussionen hur/varför man ska betala i andra trådar men då vi enbart kör videostreaming via andra medier så har jag börjat forska i att köra datorskärm istället. Och då dök public display upp.

ett exempel:
https://www.komplett.se/product/845846/datorutrustning/kringu...

Anledning till att jag postar är det är smått omöjligt få tag i reviews på dessa skärmar, även samsung har lite skärmar i samma prisklass.

Någon som kan ge mig lite tips om detta är en ide? den betalar ju sig själv på några år dessutom.
Min gamla LG TV har 7 år på nacken så det känns läge börja byta ut den iallafall.
Använder i sovrummet en annan htpc +34 tums skärm och det funkar bra men nu är det lite andra storlekar och jag kan ingenting om Public Display.

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé, och att radiotjänst får mindre pengar ser jag bara som ett plus

Permalänk
Medlem

Det är en ypperligt bra idé, särskilt om man bara använder TV:n som en bildskärm!

Tyvärr har jag inget att komma med om hur bra dessa skärmar är. Vet att vi använder oss av LG:s modeller på jobb och de fungerar klockrent, men de visar inget avancerat så det är kanske inte så mycket värt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har ersatt tv med projektor, slipper licens och för samms pengar som en stor tv får man ännu större bild med projektor

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Jag har ersatt tv med projektor, slipper licens och för samms pengar som en stor tv får man ännu större bild med projektor

Tyvärr tillåter inte bostadens storlek projektor i dagsläget annars en ypperlig idé

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Jag har ersatt tv med projektor, slipper licens och för samms pengar som en stor tv får man ännu större bild med projektor

Då måste jag fråga eftersom jag blev nyfiken, blir inte pixlar ett problem så att säga, många som inte vill ha 1080p på telefonen eller tvn och då måste ju en projektor med 1080p bli sämre än en tv i mindre ", eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Jag har kört på 55" datorskärm för se Live TV kanaler via Magine, Viasat To GO, så jag betalar bara för de TV kanaler jag vill ha, och inte innehar någon TV mottagare så man slipper betala TV licensen men ändå tillgång till TV kanaler, men också möjlighet strema via Netflix, HBO Nordic. Det är ju en setup jag har kört länge på. Och aldrig haft problem med radiotjänst som vill ha betalt.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Jag har kört på 55" datorskärm för se Live TV kanaler via Magine, Viasat To GO, så jag betalar bara för de TV kanaler jag vill ha, och inte innehar någon TV mottagare så man slipper betala TV licensen men ändå tillgång till TV kanaler, men också möjlighet strema via Netflix, HBO Nordic. Det är ju en setup jag har kört länge på. Och aldrig haft problem med radiotjänst som vill ha betalt.

Japp det är ju det jag vill göra också, det är ju helt onödigt för mig med en tvmottagare ändå så skärm som skärm. Men det beror ju på vilken kvalitet dem håller på Public Displays. Men fått lite Pm och det verkar som det är bra grejer.
HTPC/Chromecast så är man hemma
både Samsung/Benq/NEC verkar sälja bra grejer och komplett har stort utbud

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Då måste jag fråga eftersom jag blev nyfiken, blir inte pixlar ett problem så att säga, många som inte vill ha 1080p på telefonen eller tvn och då måste ju en projektor med 1080p bli sämre än en tv i mindre ", eller är jag helt ute och cyklar?

Självklart blir pixlarna större med en projektor, jag upplever dock inte det som ett problem. Har dock aldrig tittat på 4k tv (utom sprungit förbi i butik). Sedan tror jag att det finns en viss "blur" effekt som gör att pixlarna inte blir riktigt lika tydliga när man skjuter på en duk. Alltså du ser ju pixlarna indirekt på duken jämfört med en tv där du tittar rakt på pixlarna.

Skrivet av hazzemannen:

Tyvärr tillåter inte bostadens storlek projektor i dagsläget annars en ypperlig idé

Det finns short throw projektorer oxå, på 3 meter med en Benq w1070+ kan du skjuta mellan 84 och 92"

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé, och att radiotjänst får mindre pengar ser jag bara som ett plus

Vilken märklig inställning. Det är ju en sak att förhålla sig till dagens knäppa regler och därmed slippa betala. Det är en sak att kritisera dagens knäppa regler. Men vad gör det dig om Radiotjänst får pengar eller inte? Du blir ju inte rikare för att någon annan blir fattigare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur är det om man har projektor eller stor bildskärm (utan TV-mottagare) samt en extern box, t.ex. IPTV. Då är man väl skyldig att betala TV-licens?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bopper:

Hur är det om man har projektor eller stor bildskärm (utan TV-mottagare) samt en extern box, t.ex. IPTV. Då är man väl skyldig att betala TV-licens?

Ja, har du en produkt med en TV-mottagare (som en VHS/DVD spelare, TV-kort eller satelit/iptv) så ska du betala. Däremot är dte ju fastställt att en dator med internetanslutning INTE klassas som en TV mottagare, trots att radiotjänst försökte få folk att tro det.

Tittar själv nästan uteslutande på youtube (och enstaka gånger nån streamad film/serie) och tittar ALDRIG på SVT's propaganda, så ser ingen anledning att betala pengar till dem. Har de dålig ekonomi så lägg ner skiten, behåll radio P4 för viktig samhällsinformation vid katastrofer bara, och dne lilla avgiften för att hålla igång en radiokanal kan de lägga på skatten, blir väl nån tia om året per person max, högt räknat.

Permalänk

Jobbar som installatör av bla public displays och jag tycker de är riktigt trevliga, Samsungs nya QM serie är riktigt sjysst. Mitt nästa "tv"-köp kommer definitivt bli en public display-skärm. Att tänka på är att de ofta har en mycket högre ljusstyrka än vanliga tv apparater och att de har fler funktioner vad gäller styrning t.ex att de startar automatiskt när man startar datorn etc...

Permalänk
Skrivet av steelrobbin:

Jobbar som installatör av bla public displays och jag tycker de är riktigt trevliga, Samsungs nya QM serie är riktigt sjysst. Mitt nästa "tv"-köp kommer definitivt bli en public display-skärm. Att tänka på är att de ofta har en mycket högre ljusstyrka än vanliga tv apparater och att de har fler funktioner vad gäller styrning t.ex att de startar automatiskt när man startar datorn etc...

trevligt, har kollat lite på samsung serien!
t.ex https://www.komplett.se/product/900202/datorutrustning/kringu...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Men fått lite Pm och det verkar som det är bra grejer.

Ursäkta, men det där tycker jag är dålig stil. Varför skickar man pm istället för att skriva tips å råd i själva tråden? Då missar alla vi andra som läser tråden den informationen vi oxo är intresserade av, hela poängen med ett forum är väl just att dela med sig öppet så att alla kan lära sig.
Notera att det inte är @hazzemannen jag skäller på 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ursäkta, men det där tycker jag är dålig stil. Varför skickar man pm istället för att skriva tips å råd i själva tråden? Då missar alla vi andra som läser tråden den informationen vi oxo är intresserade av, hela poängen med ett forum är väl just att dela med sig öppet så att alla kan lära sig.
Notera att det inte är @hazzemannen jag skäller på 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara instämma - hur tänker de egentligen?