AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Permalänk

@Ozzed:
Tror du missade vilken sida av argumenten jag stod på. Känns som du svarar åt han jag svarade åt.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Ixos:
företag köper in ganska mkt datorer som inte är världens bästa. företaget jag jobbar på bytte upp sin dator park för ett par år sedan. var den billigaste i5an det blev. fast det blev väll runt en 1000 datorer iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

@Ixos:
företag köper in ganska mkt datorer som inte är världens bästa. företaget jag jobbar på bytte upp sin dator park för ett par år sedan. var den billigaste i5an det blev. fast det blev väll runt en 1000 datorer iallafall.

Företag har öht ingenting alls att göra med diskussionen om "mainstream" eller "entusiast" marknaderna är större eftersom man med dessa begrepp automatiskt syftar endast på privatpersoner...

Det finns för övrigt säkerligen gott om företag som köper in beräkningskluster med 1000 högpresterande GPU/CPU också... Men det har som sagt öht inget att göra med om man tjänar pengar på att sälja hårdvara till mainstream eller entusiast privatpersoner.

Om inget annat så borde t.ex. utbudet av antal eftermarknadskylarlösningar för entusiast GPU, eller färdigbyggda entusiast gamingdatorer som båda exploderat senaste 10 åren tyda på var det finns pengar att tjäna...

Permalänk

Hur kommer det sig att så många personer redan bestämt sig för att Ryzen suger och blir aggressiva? Hatar man nu AMD och fanboyar Intel så borde man väl iallafall vara glad över att konkurrens pressar priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av silverc0re:

Hur kommer det sig att så många personer redan bestämt sig för att Ryzen suger och blir aggressiva? Hatar man nu AMD och fanboyar Intel så borde man väl iallafall vara glad över att konkurrens pressar priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej. Jag antar lite att det är som att ifrågasätta någons tro, när inte längre intel är odiskutabelt bäst. Man greppar efter varje halmstrå och vänder på alla stenar för att hitta anledningar till att AMD suger. Själv tycker jag att AMD nästan alltid har varit prisvärda, det var väl bulldozer när de hängt med länge som verkade lite tråkiga. Men jag ska byta ut min nuvarande intel mot RYZEN snart. Aldrig haft så mycket problem med ett moderkort som detta, möjligen att nforce2 toppade. Givetvis kan jag fått ett måndagsexemplar och att jag glömt något missöde genom åren. Jag gjorde ju min första AMD dator 2001 så det är ju ett tag sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Hur kommer det sig att så många personer redan bestämt sig för att Ryzen suger och blir aggressiva? Hatar man nu AMD och fanboyar Intel så borde man väl iallafall vara glad över att konkurrens pressar priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

För om Ryzen inte suger, hur berättigar jag då mitt köp av en CPU för 1000 USD när man kan få samma prestanda för mindre än hälften....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silverc0re:

Hur kommer det sig att så många personer redan bestämt sig för att Ryzen suger och blir aggressiva? Hatar man nu AMD och fanboyar Intel så borde man väl iallafall vara glad över att konkurrens pressar priserna?

Skickades från m.sweclockers.com

För att folk lägger sin självsyn i det materiella de äger. Alltså är Intel bäst så ser dem det som ett bevis att de är bra själva som köpt produkten och därför ger ett värde av en själv. Det är ungefär som när man ser sitt favoritlag i Ishockey eller fotboll vinna eller när ens barn gör något bra. Det är helt enkelt stolthet genom proxy.. skillnaden är att fanboys tenderar att vara mer fanatiska. Visst svär man när ens favoritlag förlorar och så är man deppad i en timme efteråt.. men dessa fanboys verkar istället vilja bevisa hur allt deras märke är det bästa sedan skivat bröd på bekostnad av nivån på en tråd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det lutar åt R5 1600 får bli ersättaren till min Phenom II 1190, skiter fullständigt i singel core prestanda då ja inte lirar gamla spel där motorn är uppbygt för dx11 eller äldre.

Tror den kommer tuffa på fint med mitt R9 fury då proppen antagligen kommer sitta lika länge som min Phenom II gjorde eller fortfarande gör.

Spelar även på tv i soffan så max fps är inget som intresserar jag har aldrig det behovet, helt ointressant om i5 har någre procent högre i 100+ fps ^^

Värsta som kan hända ekonomin är om det börjar komma freesynk till 4k tv aparater, då kommer jag bli ruinerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det lutar åt R5 1600 får bli ersättaren till min Phenom II 1190, skiter fullständigt i singel core prestanda då ja inte lirar gamla spel där motorn är uppbygt för dx11 eller äldre.

Tror den kommer tuffa på fint med mitt R9 fury då proppen antagligen kommer sitta lika länge som min Phenom II gjorde eller fortfarande gör.

Spelar även på tv i soffan så max fps är inget som intresserar jag har aldrig det behovet, helt ointressant om i5 har någre procent högre i 100+ fps ^^

Värsta som kan hända ekonomin är om det börjar komma freesynk till 4k tv aparater, då kommer jag bli ruinerad

Dotterns dator har en 1190T och den funkar klockrent för hennes behov, Minecraft, Sims, Garden Warefare etc.
Jag har en i6 2600 som hittils också gör vad den skall, när den blir för trött blir det nog en 1600X, så man går från 4c/8t till 6c/12t och en boost från SBs IPC till Ryzen IPC!

Permalänk

Det fanns ju lustigt nog folk som förespråkade intel även när pentium 4 var på ropet och athlon 64 hade kommit ut. Så logik verkar ju inte vara det som styr alls i det här med AMD vs intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Hjälpsam

Skall du inte överklocka eller bara överklocka lite grann hänger stockkylaren med bra, där sparar du 200 kr.
Ingen större summa men det kan vara värt att komma ihåg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |