Ny gaminglaptop i5 7300HQ eller i7 7700HQ med ett Nvidia 1060

Permalänk
Medlem

Ny gaminglaptop i5 7300HQ eller i7 7700HQ med ett Nvidia 1060

Hej!

Efter att ha prövat 2 olika High end gaming laptops i 20.000 kr klassen så har jag kommit underfull med att jag inte behöver ha en sån dyr dator till spelen jag spelar utan kommer sikta in mig på en dator i 10.000kr till 16.000kr klassen istället.

Komplett har nu en kampanj på en Acer Predator 17tum med i5 7300HQ CPU och Nvidia 1060 GPU för 12990kr

https://www.komplett.se/product/903993/gaming/gaming-pc/barba...

CDON har en liknande fast med en i7 7700HQ för 15990kr den har även 16gb ram istället för 8gb på på Kompletts variant och även dubbelt så stor SSD.

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g5-793-77f4-barbar...

SSD och RAM skillnaden bryr jag mig inte så mycket om men det jag undrar är om jag kommer få ångra att jag snålade om jag väljer i5 istället för i7? Det jag kommer göra på datorn är att spela och surfa.

Tacksam för all hjälp

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Nej det blir inte så stor skillnad. Det blir först skillnad när man tittar på desktop varianterna av processorerna

Permalänk
Medlem

Här ser du skillnaden. Dock har jag en polare som har en 7300hq och i min är det en 6700hq. Jag tyckte man märkte skillnaden.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700HQ-vs-...

Permalänk
Medlem

Har svårt att bestämma mig alltså. Ett val till har dykt upp.

Vad hade ni tagit. En i5 7300HQ med 1070 eller i7 6700HQ med 1060?

Jag ska bara spela och surfa på datorn

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Det är ju beroende på vad du ska spela. Men är det nya tunga spel så är en i7a klart ett bra val. T.ex kör du BF1 med en massa andra program igång så är en i7a klockren för uppgiften.

Hade jag varit du hade jag valt en med i7 processor, det är mer framtidssäkert.
Om du skriver vilka spel du ska spela blir det lättare att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Jaxione:

Det är ju beroende på vad du ska spela. Men är det nya tunga spel så är en i7a klart ett bra val. T.ex kör du BF1 med en massa andra program igång så är en i7a klockren för uppgiften.

Hade jag varit du hade jag valt en med i7 processor, det är mer framtidssäkert.
Om du skriver vilka spel du ska spela blir det lättare att hjälpa dig.

Jag vill kunna spela lite vad jag känner för tex Mass Effect Andromeda, Witcher 3, Civ, Doom med mera. Så frågan är vad som är bäst att kompromissa med för att få ner priset.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Är det såna spel du vill spela så rekommenderar jag dig att köpa en lite tjockare dator. Med ordentlig kylare. Jag sålde precis min Asus GL702VM för att trots de bra komponenterna så blev den för varm och throttla. Jag fick sänka frekvensen på CPUn och för absolut bästa resultat fick jag stänga av Turbo Boost som fick CPUn att flyga till 92 grader på 3 sek.

Därav rekommenderar jag dig att vänta tills du har pengar nog att fixa en bättre dator med ordentlig kylning.
Nu är jag en inbiten Asus fan så jag kan inget om de andra märkena.

Men det är en sånhär jag menar med tjockare dator och bättre kylning.

http://store.asus.com/us/item/201608AM050000002-ASUS+ROG+G752...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Har svårt att bestämma mig alltså. Ett val till har dykt upp.

Vad hade ni tagit. En i5 7300HQ med 1070 eller i7 6700HQ med 1060?

Jag ska bara spela och surfa på datorn

Den med 1070-kort.
Skulle säga att du lättare cappar gpu:n än cpu:n i tämligen alla lägen.
Och det är ganska stor skillnad på 1070 vs 1060.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Jaxione: Är det såna spel du vill spela så rekommenderar jag dig att köpa en lite tjockare dator. Med ordentlig kylare. Jag sålde precis min Asus GL702VM för att trots de bra komponenterna så blev den för varm och throttla. Jag fick sänka frekvensen på CPUn och för absolut bästa resultat fick jag stänga av Turbo Boost som fick CPUn att flyga till 92 grader på 3 sek.

Därav rekommenderar jag dig att vänta tills du har pengar nog att fixa en bättre dator med ordentlig kylning.
Nu är jag en inbiten Asus fan så jag kan inget om de andra märkena.

Men det är en sånhär jag menar med tjockare dator och bättre kylning.

http://store.asus.com/us/item/201608AM050000002-ASUS+ROG+G752...

Skrivet av _niko_:

Den med 1070-kort.
Skulle säga att du lättare cappar gpu:n än cpu:n i tämligen alla lägen.
Och det är ganska stor skillnad på 1070 vs 1060.

Jag hade en Asus G752VS med 6700hq och 1070 hemma och det var en kanondator på många sätt. Men tyckte inte den var värd 20k med tanke på vad man fick så jag bestämde mig för att försöka hitta en mer prisvärd dator.

Då står det mellan dessa två:

Acer Predator G5 med i7 6700HQ och 1060.
https://www.inet.se/produkt/1978300/acer-predator-g5-793-i7-8...

Acer Predator G9 med i5 7300HQ och 1070
https://www.proshop.se/Laptop/Acer-Predator-17-G9-793-595T/25...

G9 har mycket mer lull lull som belysning i locket och RGB belysning på tangentbordet, även bättre kylning och en subwoofer. G5 känns såååååå tråkig, annars tror jag att den duger åt mig. Men känns så trist att köpa ny dator som är så trist Men jag måste ju spara in på något för att komma ner i pris.

Båda har fått väldigt bra betyg för sin kylning. Kommer jag få ångra mig om jag inte köper i7?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Det tror jag nog du kommer göra. Kanske inte direkt men du kommer märka med tiden att den inte hänger med lika rappt som en i7a.
Annars ta hem en med i5 och testa. Inte helt säker men lär inte vara omöjligt att prova sen lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Alienware kanske?

Får hem min sista leverans på fredag med 7820HK och förhoppningsvis en fixad QHD skärm, återkommer i AW tråden om intrycken när jag hunnit testa den. Dom är väl dock lite dyrare men det vet du nog redan om efter att ha försökt själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alienware kanske?

Får hem min sista leverans på fredag med 7820HK och förhoppningsvis en fixad QHD skärm, återkommer i AW tråden om intrycken när jag hunnit testa den. Dom är väl dock lite dyrare men det vet du nog redan om efter att ha försökt själv

Ja det är för mycket pengar tyvärr Spännande att se om dom äntligen fått ordning på grejerna.

Mitt problem just nu är att jag vill ner i pris men samtidigt inte vill kompromissa med prestandan Mission impossible!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

tänk så här:

gpu tekniken har äntligen kommit så långt att du får samma prestanda i laptop variant som i stationärt..

detta kan dock inte sägas om processor ännu. dessutom har i7 7700HQ Hyperthreading, och eftersom laptops inte kan uppgraderas så hade jag hellre valt datorn med denna. tänk om ett nytt spel kommer ut om 3 månader som du verkligen vill lira? i7or i laptops är alltid att föredra!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja det är för mycket pengar tyvärr Spännande att se om dom äntligen fått ordning på grejerna.

Mitt problem just nu är att jag vill ner i pris men samtidigt inte vill kompromissa med prestandan Mission impossible!

Det finns datorer med desktop processor till laptop nu istället för mobility. Beror på om antingen vill man spelar spel flytande fast hög inställningar eller köra på mobility processor vilket företer datormärke. Bärbar har ju båda fördelar och nackdelar att man får tar det som kommer. Med 20 000 bör man ta sig åt 1060 med HQ ca 16-18 000 att man tjänar resten av öre. Eller en utbytbar processor som stationär eller IVY GAMING LAPTOP som är möjligt att byta ut komponent.

Hyfsat att satsar på Intel 7:e generation med 1000 serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Det finns en dator med desktop processor till laptop nu istället för mobility. Kan berätta mer senare

En? Det finns väl flera? De vanligaste är väl olika byggen på Clevo-chassin. Sen kan jag väl tycka att man då börjar närma sig gränsen där det kanske är bättre att då köpa en riktig stationär då de laptops med desktops CPUer tenderar att vara mer släpbara än bärbara, men måste man absolut ha något som går att flytta någorlunda enkelt så lär även en sån vara att föredra framför en stationär. Dessutom får man allt som behövs inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Jaxione: Är det såna spel du vill spela så rekommenderar jag dig att köpa en lite tjockare dator. Med ordentlig kylare. Jag sålde precis min Asus GL702VM för att trots de bra komponenterna så blev den för varm och throttla. Jag fick sänka frekvensen på CPUn och för absolut bästa resultat fick jag stänga av Turbo Boost som fick CPUn att flyga till 92 grader på 3 sek.

Därav rekommenderar jag dig att vänta tills du har pengar nog att fixa en bättre dator med ordentlig kylning.
Nu är jag en inbiten Asus fan så jag kan inget om de andra märkena.

Men det är en sånhär jag menar med tjockare dator och bättre kylning.

http://store.asus.com/us/item/201608AM050000002-ASUS+ROG+G752...

Det är invecklad att sänka upplösning enligt temperatur bör ligga under 70 grader att man är tvunget att sänka alla inställningar. Hade innan GL702VM med 1060 (6700HQ) att Dota2 inte ens kräver höga inställning men ligger iaf 80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En? Det finns väl flera? De vanligaste är väl olika byggen på Clevo-chassin. Sen kan jag väl tycka att man då börjar närma sig gränsen där det kanske är bättre att då köpa en riktig stationär då de laptops med desktops CPUer tenderar att vara mer släpbara än bärbara, men måste man absolut ha något som går att flytta någorlunda enkelt så lär även en sån vara att föredra framför en stationär. Dessutom får man allt som behövs inbyggt.

Ifall man vill satsar nya spel som kräver nya cpu att stationära är denne alternativt. MEN om man vill köra enbart med må vara populärt som Dota2, LoL, csgo eller liknande är det väl lika att satsar HQ eller mer säkra desktop processor på gaming laptop. Båda komponent kommer varierar kring resultat men framförallt värme temperatur. Men tyvärr mobility processor gör trådskapares inlägg spelkravet helt slö, lagg och hög temperatur på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Ifall man vill satsar nya spel som kräver nya cpu att stationära är denne alternativt. MEN om man vill köra enbart med må vara populärt som Dota2, LoL, csgo eller liknande är det väl lika att satsar HQ eller mer säkra desktop processor på gaming laptop. Båda komponent kommer varierar kring resultat men framförallt värme temperatur. Men tyvärr mobility processor gör trådskapares inlägg spelkravet helt slö, lagg och hög temperatur på ytan.

Måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad du skriver men att en 7700HQ ihop med en nog kraftfull GPU inte skulle räcka för att köra de flesta spel som finns idag ställer jag mig klart tveksam till. Släng in en GTX1080 och det lär vara få spel som laggar så vida man inte räknar med att köra i 4K på ultrasettings och med 120+ hz men i så fall kanske man bör överväga stationärt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad du skriver men att en 7700HQ ihop med en nog kraftfull GPU inte skulle räcka för att köra de flesta spel som finns idag ställer jag mig klart tveksam till. Släng in en GTX1080 och det lär vara få spel som laggar så vida man inte räknar med att köra i 4K på ultrasettings och med 120+ hz men i så fall kanske man bör överväga stationärt istället.

finns inga spel/dator som klarar av 4K med 120hz att man får enkelt leva med låga inställningar eller köra 1920x1080+ high settings istället.

Jag har inte ens nämnt GPU då jag siktar mest på CPU som är generellt mot kommande spel. du är ute och cyklar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

finns inga spel/dator som klarar av 4K med 120hz att man får enkelt leva med låga inställningar eller köra 1920x1080+ high settings istället.

Jag har inte ens nämnt GPU då jag siktar mest på CPU som är generellt mot kommande spel. du är ute och cyklar

Bra, då vet vi att man kan skippa GPU om man har en nog kraftfull CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja det är för mycket pengar tyvärr Spännande att se om dom äntligen fått ordning på grejerna.

Mitt problem just nu är att jag vill ner i pris men samtidigt inte vill kompromissa med prestandan Mission impossible!

Fast helt omöjligt är det inte då du genom att köpa stationärt får mer prestanda till ett lägre pris. Sen tappar du så klart en del annat positivt med en laptop, men för den som ska köpa prestanda på en tight budget så är laptop kanske inte rätt väg att gå. Efter att ha gjort ett antal försök själv med gaming laptops är jag nästan beredd att själv satsa på stationärt, men inte då främst av budgetskäl eller för att det inte skulle gå att bygga en bra gaming laptop med bra prestanda, utan för att kvalitén överlag verkar vara usel. Och är kvalitén i sig OK så är det istället någon 12-åring som gjort designen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast helt omöjligt är det inte då du genom att köpa stationärt får mer prestanda till ett lägre pris. Sen tappar du så klart en del annat positivt med en laptop, men för den som ska köpa prestanda på en tight budget så är laptop kanske inte rätt väg att gå. Efter att ha gjort ett antal försök själv med gaming laptops är jag nästan beredd att själv satsa på stationärt, men inte då främst av budgetskäl eller för att det inte skulle gå att bygga en bra gaming laptop med bra prestanda, utan för att kvalitén överlag verkar vara usel. Och är kvalitén i sig OK så är det istället någon 12-åring som gjort designen

många laptop är gjort av plast, koppar, aluminium. Finns ingen anledning att välja vilken märke må vara bäst i topp 5. ASUS vs Acer vs MSI vs bla bla mm. Finns även folk spelar spel på Mac fast med Intel HD graphics.

Permalänk
Medlem

Annars rekommenderar jag detta företag. De kör med clevo chassin som har väldigt bra kylförmåga.
Jag la ihop en dator med 16gb ram 275gb SSD Wifi kort och det landa på 16500 vilket är ett okej pris.

Hade jag varit tvungen att välja något hade jag helt klart valt denna.

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-gaming-laptop-172-p-confi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast helt omöjligt är det inte då du genom att köpa stationärt får mer prestanda till ett lägre pris. Sen tappar du så klart en del annat positivt med en laptop, men för den som ska köpa prestanda på en tight budget så är laptop kanske inte rätt väg att gå. Efter att ha gjort ett antal försök själv med gaming laptops är jag nästan beredd att själv satsa på stationärt, men inte då främst av budgetskäl eller för att det inte skulle gå att bygga en bra gaming laptop med bra prestanda, utan för att kvalitén överlag verkar vara usel. Och är kvalitén i sig OK så är det istället någon 12-åring som gjort designen

Stationär är tyvärr uteslutet då jag bor i lägenhet och varken sambon eller jag ser någon bra plats att ha en stationär dator på Så är fast med laptop för tillfället

Skrivet av Dassh:

Annars rekommenderar jag detta företag. De kör med clevo chassin som har väldigt bra kylförmåga.
Jag la ihop en dator med 16gb ram 275gb SSD Wifi kort och det landa på 16500 vilket är ett okej pris.

Hade jag varit tvungen att välja något hade jag helt klart valt denna.

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-gaming-laptop-172-p-confi...

Har haft en sådan hemma, den är väldigt högljudd. Annars var den bra tycker jag. Men den spinnade up högt i fläkthastighet bara jag surfade och fläktkontrollern får fläktarna att bete sig ännu konstigare.

Tror att jag landat i att försöka hitta en dator med i7 och 1060. Problemet är att de flesta med denna konfig är tunnare gaming laptops som throttlar och har sig. MSI har ju sin GT72VR serie med 1060 men då får man betala 17-20k och det är dom inte värda.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast helt omöjligt är det inte då du genom att köpa stationärt får mer prestanda till ett lägre pris. Sen tappar du så klart en del annat positivt med en laptop, men för den som ska köpa prestanda på en tight budget så är laptop kanske inte rätt väg att gå. Efter att ha gjort ett antal försök själv med gaming laptops är jag nästan beredd att själv satsa på stationärt, men inte då främst av budgetskäl eller för att det inte skulle gå att bygga en bra gaming laptop med bra prestanda, utan för att kvalitén överlag verkar vara usel. Och är kvalitén i sig OK så är det istället någon 12-åring som gjort designen

Skrivet av Jaxione:

Stationär är tyvärr uteslutet då jag bor i lägenhet och varken sambon eller jag ser någon bra plats att ha en stationär dator på Så är fast med laptop för tillfället

Har haft en sådan hemma, den är väldigt högljudd. Annars var den bra tycker jag. Men den spinnade up högt i fläkthastighet bara jag surfade och fläktkontrollern får fläktarna att bete sig ännu konstigare.

Tror att jag landat i att försöka hitta en dator med i7 och 1060. Problemet är att de flesta med denna konfig är tunnare gaming laptops som throttlar och har sig. MSI har ju sin GT72VR serie med 1060 men då får man betala 17-20k och det är dom inte värda.

Det är synd att PC konsulten säger att Clevo P775DM3-G modell kan byta ut båda processor och grafikkort än mobility respektive märkesdator. Men jovisst, välfärd viktigare än nöje (dator). Det är därför jag sålde min stationär och bärbar och ersätter till en bärbar istället.

Men vad sägs om den här: https://www.komplett.se/product/908099/gaming/gaming-pc/barba...

120hz, 7700HQ, 1060 6gb, GSYNC samt du spara 5 000kr. Tänk på att temperatur kommer att ligga 80 grader CPU att du behöver dra ner vissa/flesta inställningar till medium utav dina spelkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Det är synd att PC konsulten säger att Clevo P775DM3-G modell kan byta ut båda processor och grafikkort än mobility respektive märkesdator. Men jovisst, välfärd viktigare än nöje (dator). Det är därför jag sålde min stationär och bärbar och ersätter till en bärbar istället.

Men vad sägs om den här: https://www.komplett.se/product/908099/gaming/gaming-pc/barba...

120hz, 7700HQ, 1060 6gb, GSYNC samt du spara 5 000kr. Tänk på att temperatur kommer att ligga 80 grader CPU att du behöver dra ner vissa/flesta inställningar till medium utav dina spelkrav.

Tack för tipset men den där modellen aktar jag mig för. Den har uppenbara värmeproblem och det kryllar av trådar och recensioner som tar upp detta. Det är väldigt synd för designen är snygg och det är bra specs på den.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack för tipset men den där modellen aktar jag mig för. Den har uppenbara värmeproblem och det kryllar av trådar och recensioner som tar upp detta. Det är väldigt synd för designen är snygg och det är bra specs på den.

märkesdatorer med gaminglaptop har alltid problem med värmeproblem som inte ens kyla ner till 60-70 grader vid spelande. Fast Clevo chassi laptop slå ut dessa komponenter utan tvivel fast högljudd via kylning.

Permalänk

i5 is the bottom for 1060, i7 for sure better.

@Jaxione:

in your budget, those 2 units are both i7-7, and i've been focusing lately.

Lenovo Y700-15IKB / 15.6" / FHD / IPS / i7-7700HQ / 8GB / 1TB+ 256GB SSD / GTX 1060 @13990 kr
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/264516-...

MSI GE62VR 7RF-297NE / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 16GB / 1TB+ 256GB SSD / GTX 1060 @14990 kr
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257720-...

What I don't understand before is how Lenovo could always be cheaper with the same spec... or MSI is overpricing?
But when I looked into the intro of the 2 units, then I know the value that we can't see from the spec.. but it's in the machine..

1. the MSI got 7200rpm HDD, Lenovo 5400.
2. the MSI got SteelSeries RGB Keyboard.
3. the MSI got the High Quality Audio chip - ESS HiFi or something.
4. the MSI got Metal Chassis.
5. the MSI got their cooling things with more heatpipes and seperate GPU / CPU sink.

I don't wanna be seen as promoting MSI, but for me those things worth 1000kr difference, but if I didn't know, I will buy Lenovo without second thought.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du har med att hitta en bärbar speldator.
Har nu letat genom alla nätbutiker jag kan komma på, plus några till.
Och ändå inte riktigt hittat det jag vill ha.
Datorn jag vill hitta ska ha:
17" skärm, helst gtx 1060 och i7-processor.

Det närmsta jag kommit är en HP Omen 17, problemet där är i5, och att jag inte vet något om kvaliteten på deras datorer.

Hur har det gått för dig, hittat något?

edit: har inga problem att hitta en speldator, mest att den ska hamna under 14000kr