Battle.net får nytt namn – döps om till Blizzard

Permalänk
Medlem

Har ju sedan startcraft2/diablo2-eran sagt b.net, antar att jag överlever namnbytet.

Permalänk
Medlem

Plot twist: Blizzard byter namn till Activision?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som är så förvirrande med battle.net nu men som funkade utmärkt för 20 år sedan?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kommer ihåg när det lanserades, har det redan gått 20 år!?! Mother of god vad man börjar bli gammal...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fy fan, till och med Steam är gammalt nu!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Man var tvungen att ha två telefonlinor eller nått, en kompis hade 128 kbit uppkoppling då hans far var nån systemnisse på assi i piteå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

ISDN hade jag men, man var ju kung med det. Bra ping o allt i Quake

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har alltid uttalat det "battlenet" men det får man väl inte längre...

Säger inte alla "battlenet"? Hur säger man det annars? Battle, dot, net? xD Jag säger antingen bnet eller battlenet, lite 50/50. (Allt ihop)

Och ang. steam (lite off topic) så skaffade jag det programmet enbart för att Counter-Strike 1.5 patchades till 1.6 och då krävdes ett steam-account, vilket jag inte gillade till en början så blev nån månad "sen" med att skaffa steam. Men varit medlem där sedan oktober 2003. 13 år and counting alltså. Samt ännu en side-note, ge oss som varit med från starten i CS-scenen våra 10-year+ veteran coins! Just nu finns ju 5 year. geek-out.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Tråkigt, gillar battlenet som namn och det faktum att battle.net är en perfekt domän för tjänsten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Dags att se vad mina vänner på Blizzards Blizzard håller på med".

Ger det nya namnet betyget meh av 10.

Det är knappast du säger "Dags att se vad mina vänner på Valves Steam håller på med"

Jag ser inte namnbytet som dåligt, men jag ser det knappast som något bra heller.

Permalänk

RIP Blizz

Skrivet av Firkraag:

[...] De brukar veta vad de sysslar med..

Jag använder klienten enbart till chatt nuförtiden då jag tycker dom har förstört alla sina spel med tiden, jag skulle istället vilja påstå att de brukade veta vad de sysslade med.. RIP Blizz för min del.

HS har gått helt utför med för många sjuka kort, sen Overwatch och HOTS är inte min typ av spel.
Om bara Diablo 3 var mer som Path of Exile.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Tråkigt, gillar battlenet som namn och det faktum att battle.net är en perfekt domän för tjänsten.

precis man har ju växt upp med battle.net och ingen har direkt haft problem med detta jag fattar inte alla vet ju att blizzard är battle.net men det dom gjort är så jäkla dumt..

Permalänk
Medlem

"Blizzard Hub" hade kanske funkat som namn? Eller "Blizzard Client", fast det är kanske lite IT-torrt. Något mer än bara "Blizzard" i alla fall. "Blizzard Portal"?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag vet ingen som kallade det "Blizzard's Battle.net" när man pratade om programmet.

Skrivet av Robiban:

"Undra vad mina Valves steam vänner gör..." - Hur ofta säger du så?

Skrivet av obbeluff:

Det är knappast du säger "Dags att se vad mina vänner på Valves Steam håller på med"

Ni har helt rätt, men missade samtidigt poängen helt och hållet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Bra! Battle.net var ett riktigt uselt namn på deras tjänst. Blizzard är åtminstone rimligt och man kan koppla det till företaget i fråga.

Ptja jag vet inte om det är så relevant.
Vad har "Outlook" med Microsoft att göra?
Vad har "Xbox" med Microsoft att göra? Relaterar snarare till unixsystem än något annat. Borde kallats Wbox.
Vad har "Steam" med Valve att göra?
Vad har "Origin" med EA att göra?
Vad har "GOG Galaxy" med CD Project RED att göra?

Folk i allmänhet (mig inkluderad) skiter fullständigt i vilket företag som erbjudet tjänsten så länge den är legitim och användbar.
Battle.net känner många till men jag skulle ändå inte kalla det ett varumärke på det viset att det har sålt en massa produkter. Det var nog snarare något man fick på köpet.
Så i detta fallet tror jag varken det gör till eller från. Men jag som gammal blizzardspelare ser inte riktigt poängen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Blizzard ser bättre ut och om några år kommer ingen av spelarna ha en aning om vad fan battlenet var för något heller.

Permalänk
Sötast
Skrivet av zipmiX:

Säger inte alla "battlenet"? Hur säger man det annars? Battle, dot, net? xD Jag säger antingen bnet eller battlenet, lite 50/50. (Allt ihop)

Och ang. steam (lite off topic) så skaffade jag det programmet enbart för att Counter-Strike 1.5 patchades till 1.6 och då krävdes ett steam-account, vilket jag inte gillade till en början så blev nån månad "sen" med att skaffa steam. Men varit medlem där sedan oktober 2003. 13 år and counting alltså. Samt ännu en side-note, ge oss som varit med från starten i CS-scenen våra 10-year+ veteran coins! Just nu finns ju 5 year. geek-out.

Hahaha folk var sjukt arga för att man var tvungen att köra den via steam!! (Jag inklusive )
Många vänner hade jättelite ram och steamklienten drog typ "hela" 15MB eller något i ram, var total kaos.

Men ja, vad ska man säga? Steam blev och är en sinnessjukt lyckad plattform, det finns verkligen ingenting att klaga på.
Sjukt stabil och fungerar riktigt fint och snabbt.

+ Det gick att regga nycklar från Half-Life cdkey generator på steam xD Men de gick snabbt åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Blizzard ser bättre ut och om några år kommer ingen av spelarna ha en aning om vad fan battlenet var för något heller.

I helvete heller. Vi kommer genom *host* "kamratuppfostran" att lära ut detta.
Nä det är väl ingen större förlust rent kulturhistoriskt.
Det största bekymret som existerar idag är i övrigt att lära nittiotalisterna+ att stava till sina egna namn.
Det är inte konstigt att våra invandrare får pikar för deras språk med så dåliga förebilder...
//Utrymme för moderator.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

"Blizzard Hub" hade kanske funkat som namn? Eller "Blizzard Client", fast det är kanske lite IT-torrt. Något mer än bara "Blizzard" i alla fall. "Blizzard Portal"?

Blizzard cloud hade ju varit huvudet på spiken. Allt handlar ju bara om de där jävla molnen nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

NEJ! NEJ!!!

Sluta med alla dessa namn som sitter ihop, hatar det. WhatsApp, OneNote, OneDrive... snälla dö!

*harakiri*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Blizzard cloud hade ju varit huvudet på spiken. Allt handlar ju bara om de där jävla molnen nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som den heter ”Blizzard App”. I alla fall heter den så när jag kör igång den i MacOS (inte testat i Windows än).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Måste tyvärr säga att detta var ett korkat val av Blizzard. Battle.net var ett välinarbetat namn som produktbeskriver sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha folk var sjukt arga för att man var tvungen att köra den via steam!! (Jag inklusive )
Många vänner hade jättelite ram och steamklienten drog typ "hela" 15MB eller något i ram, var total kaos.

Men ja, vad ska man säga? Steam blev och är en sinnessjukt lyckad plattform, det finns verkligen ingenting att klaga på.
Sjukt stabil och fungerar riktigt fint och snabbt.

+ Det gick att regga nycklar från Half-Life cdkey generator på steam xD Men de gick snabbt åt.

haha ja. håller med dig, steam blev riktigt bra ändå!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Konstigt att dom inte bara döpte det till "Blizz", det hade åtminstone passat i taskbar ikonen och klingar positivt då det låter som "Bliss". Känns definitivt skönare att säga "logga in på blizz!" än att uttala eller skriva ut hela namnet och många är dessutom redan vana att kalla dom Blizz. Kort och enkelt ska det vara.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Helvete vad alla här är konservativa här! I ALLA trådar det är ju helt underbart *känn ironi*

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Trött och fantasilöst. Hade varit mycket coolare med Battle Net, Battle Voice osv. Varför ska företag hitta på några namn överhuvudtaget annars? Samsung Phone, Audi Car, Apple TV. Att just Battle.net byter namn till Blizzard bryr jag mig personligen inte så mycket om, men hela den här trenden är korkad.

Permalänk
Medlem

Känner att det är lite synd då jag gillade battlenet

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Helt rätt och blizzard app ligger i tiden! jag välkomnar ändringen. Spelen i sig är desamma och det borde vara det viktigaste. Att namnet ändras har ingen betydelse!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ptja jag vet inte om det är så relevant.
Vad har "Outlook" med Microsoft att göra?
Vad har "Xbox" med Microsoft att göra? Relaterar snarare till unixsystem än något annat. Borde kallats Wbox.

Vad har "Steam" med Valve att göra?

Vad har "Origin" med EA att göra?
Vad har "GOG Galaxy" med CD Project RED att göra?

haha, du ser det alltså inte? STEAM = ÅNGA, VALVE = VENTIL, kika även på deras logga

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyttis:

haha, du ser det alltså inte? STEAM = ÅNGA, VALVE = VENTIL, kika även på deras logga

Jag har en känsla av att du missade poängen.
Hur många av Steams användare tror du vet om att det är utvecklat av Valve? Knappast en majoritet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch