Skärmarna resettar fönsterplats/storlek helt slumpmässigt?

Permalänk

Skärmarna resettar fönsterplats/storlek helt slumpmässigt?

(Ledsen om jag placerat tråden fel, flytta den i såna fall gärna!)

Hallåj!

Jag har länge dragits med ett problem som tycks uppstå helt slumpmässigt, men ofta i och med att jag slår på mina skärmar eller helt random medan jag är afk (och skärmarna är avstängda). Har nästan aldrig hänt medan jag sitter vid datorn själv och pillar, utifall det har något med saken att göra.

Jag sitter med 2 skärmar och brukar bl.a. ha fönstret för Remote Desktop på den ena av dem, och det som då ibland händer är att alla fönster verkar resettas och alla fönster flyttas till "skärm 2" om man kollar display settings i W10. Även fönsterstorlek på andra rutor jag har öppnade förändras.
Skärmen/arna flashar till ett par gånger och det där Windows-ljudet som brukar uppstå när man pluggar in/ur hårdvara plingar till ett par gånger. Kan hända flera gånger om dagen eller inte alls på flera dagar, ser inga mönster i vad som orsakar det.

Har ett Asus STRIX 980Ti och skärmarna är Acer Predator XB270Hubprz anslutna via Displayport, sitter med Win 10 Pro 64-bit.
Saker jag provat är att avinstallera grafikdrivarna med DDU för att verkligen få bort ev. felande registernycklar osv, för att sedan installera drivrutinerna på nytt - same shit

Någon som varit med om liknande och lyckats lösa det? Vette fasen hur jag ska googla för att hitta eventuellt hjälpfulla länkar heller.

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har samma problem och har lokaliserat det till g-sync.

Det är när min skärm går in i "viloläge" och svartnar så hör jag ett windows ljud och kollar man direkt då så ser jag g-sync skärm inkopplad. Precis som den loopar. Då ligger alla fönster i hörnan i skärmen i annan storlek.

Tyvärr har jag inte hittat någon lösning..

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Skrivet av Sickly:

Hej,

Jag har samma problem och har lokaliserat det till g-sync.

Det är när min skärm går in i "viloläge" och svartnar så hör jag ett windows ljud och kollar man direkt då så ser jag g-sync skärm inkopplad. Precis som den loopar. Då ligger alla fönster i hörnan i skärmen i annan storlek.

Tyvärr har jag inte hittat någon lösning..

Hej och tack! Det gör det något lättare att försöka felsöka
Jag återkommer till dig/i tråden utifall jag skulle lyckas googla fram en lösning och jag hoppas du gör detsamma

Permalänk

Jag testade att helt inaktivera g-sync-funktionen i Nvidia control panel, men efter inte många dagar så uppstod detta problem ändå :/

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ju inte skärmarna som flyttar fönstren utan Windows. Så felet ligger närmast i varför Windows får för sig att flytta fönster? En del av svaren ligger i plingandet med i-ur-koppling av hårdvara och det faktum att det bara aktiveras när man inte är där vid skrivbordet.

En gissning är att det därför handlar om att skärmen försöker gå ner i viloläge men det misslyckas. Just skärmvila och Displayport är ett område som inte är hundra procent. Finns många exempel på hur det inte fungerar, svart skärm etc. och detta kan vara ytterligare ett exempel.

Så börja där. Testa att stänga av vilolägen i skärmen. Stäng av strömspararfunktionerna i Windows och se om det förvinner.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är ju inte skärmarna som flyttar fönstren utan Windows. Så felet ligger närmast i varför Windows får för sig att flytta fönster? En del av svaren ligger i plingandet med i-ur-koppling av hårdvara och det faktum att det bara aktiveras när man inte är där vid skrivbordet.

En gissning är att det därför handlar om att skärmen försöker gå ner i viloläge men det misslyckas. Just skärmvila och Displayport är ett område som inte är hundra procent. Finns många exempel på hur det inte fungerar, svart skärm etc. och detta kan vara ytterligare ett exempel.

Så börja där. Testa att stänga av vilolägen i skärmen. Stäng av strömspararfunktionerna i Windows och se om det förvinner.

Tack för bra input!

Jag har dock redan valt att Windows aldrig ska stänga av skärmen/arna eller försätta datorn i viloläge sedan långt tillbaka. Samma sak med power options, allting är på high performance/inga vilolägen osv.
Men du har ju helt rätt i att det är Windows och inte skärmarna som krånglar, jag kanske lyckas bättre med att googla fram något den vägen

Permalänk

Liten update ifall andra med liknande problem hittar tråden:

Det slutade med ett jag formaterade om datorn här om dagen, och än så länge funkar allt som en dröm. Peppar peppar ta i trä så fortsätter det så.
Måste ha varit nå gamla registernycklar eller liknande som spökade till det tidigare, avinstallerat allt med DDU flertalet gånger varpå samma problem uppstår