Nintendo väntas sälja 20 miljoner Switch-enheter under första året

Permalänk
Melding Plague

Nintendo väntas sälja 20 miljoner Switch-enheter under första året

Nintendo uppskattar att de totalt kommer sälja 20 miljoner Switch-enheter under konsolens första år, en siffra som dock kan komma att påverkas av nya lanseringar från Microsoft och Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätte förvånad nu när jag haft min sen den 3e mars. Den fungerar klockrent och jag är supernöjd! det enda negativa är att jag ska försöka få Zelda att räcka i två månader, jag har fram till Mario cart släpps på mig nu att gå och spöa ganon så..det är lite segt. Så ja, bristen på spel är ett faktum men konsolen i sig är grym.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att tro att de når ens 10 miljoner första året om de inte tänkt sänka priset redan till jul. Min prognos är att de inte sänker priset alls och de kommer sälja runt 6 miljoner.

Permalänk
Medlem

Känns tveksamt med tanke på det ytterst magra spelutbudet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Min prognos är att de inte sänker priset alls och de kommer sälja runt 6 miljoner.

Du glömmer bort att Switchen är betydligt billigare utanför Norden. Kan bara Nintendo leverera maskiner, så tror jag att målet på 20 miljoner nås lätt.

Själv tycker jag att 2500:- är billigt för en maskin som Nintendo Switch. Den ger trots allt mer för pengarna än både Nintendo 3DS samt PS Vita.

Här är vad Nintendo Switch kostar utanför Sverige:

US $299.99
UK £279.99
AUS $469.95
JPY ¥29,980

Varför betala ett överpris på 3690:- till Bergsala? 2995:- hade varit ett mer rimligt pris sett till att den kostar 2380:- i Japan utan moms.

Håller inte med om att det är klent med spel. Super Mario Odyssey lär sälja en hel del konsoler:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_Switch_games

Det enda som talar emot Nintendo Switch, enligt mig, är att 3DS:en fortfarande säljer bra i Japan tack vare Monster Hunter XX. När jag var i Japan och köpte min Switch, så kändes intresset större för just 3DS.

Att Project Scorpio eller en ny PS4:a skulle påverkar försäljningen av Switch tror jag inte alls på. Xbox One sålde knappt 100 enheter i Japan förra veckan Switch väljer man för att spela spel som inte finns till andra konsoler. Xbox One väljer man om man inte har råd/tid/ork att skaffa en ordentlig PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Väldigt svårt att tro att de når ens 10 miljoner första året om de inte tänkt sänka priset redan till jul. Min prognos är att de inte sänker priset alls och de kommer sälja runt 6 miljoner.

Den har väl sålt i 2-3 miljoner redan. 6 miljoner skulle innebära att den totaldör efter Mario kart. Inte troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

PS4 och Xbone är körda
PC + Switch är framtiden

Permalänk
Medlem

Konstig matematik, Nintendo ska tillverka 16 miljoner men sälja 20 miljoner, fattas några där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller inte med om att det är klent med spel. Super Mario Odyssey lär sälja en hel del konsoler:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_Switch_games

Det enda som talar emot Nintendo Switch, enligt mig, är att 3DS:en fortfarande säljer bra i Japan tack vare Monster Hunter XX. När jag var i Japan och köpte min Switch, så kändes intresset större för just 3DS.

Två AAA spel på ett år, det är väl inte värst bra? Resten är ju indiespel som redan släppts på alla möjliga plattformar. Känner bara att Switchen behöver ordentliga dragplåster utöver Zelda och Mario.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Väldigt svårt att tro att de når ens 10 miljoner första året om de inte tänkt sänka priset redan till jul. Min prognos är att de inte sänker priset alls och de kommer sälja runt 6 miljoner.

Hur tänker du nu? Storspel som Mario Kart är inte ens släppt än. 15 Miljoner tar dom nog lätt..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känner bara att Switchen behöver ordentliga dragplåster utöver Zelda och Mario.

Tre (fyra?) Dragon Quest spel samt två Fire Emblem lär räcka för det. Lägg därefter till Seiken Densetsu. Sedan lär även PokéMon och Monster Hunter komma under 2018.

Hur som helst är det redan betydligt bättre än hur Nintendo 3DS samt Nintendo Wii U hade det vid lanseringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Konstig matematik, Nintendo ska tillverka 16 miljoner men sälja 20 miljoner, fattas några där.

Nintendo planerar att dubblera produktionen från åtta till 16 miljoner enheter fram till april 2018.

Nya uppgifter talar för att Nintendo väntas sälja totalt 20 miljoner enheter det kommande året.

Efter April finns det 8 mån kvar tills 2019.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv tycker jag att 2500:- är billigt för en maskin som Nintendo Switch. Den ger trots allt mer för pengarna än både Nintendo 3DS samt PS Vita.

Varför betala ett överpris på 3690:- till Bergsala? 2995:- hade varit ett mer rimligt pris sett till att den kostar 2380:- i Japan utan moms.

Inte så att folk åker till Japan bara för att köpa en switch finns inte mycket val än att betala Bergsalas pris om man bor i Norden.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Entusiast

En ny tunnare PS4? Missade Digitimes att PS4 Slim släpptes i samband med Pro förra hösten, eller kommer Super Slim bara ett år senare?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

En ny tunnare PS4? Missade Digitimes att PS4 Slim släpptes i samband med Pro förra hösten, eller kommer Super Slim bara ett år senare?

Har de möjlighet att krympa den så gör de säkert det eftersom de då kan sälja den billigare eller ha samma pris men större vinstmarginal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så jävla kul!

Welcome back, Nintendo!

Och tack för en underbar barndom!

Metroid, SMB, Zelda och kid icarus..... Vilka minnen. Klart Nintendo ska finnas kvar!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nintendo planerar att dubblera produktionen från åtta till 16 miljoner enheter fram till april 2018.

Nya uppgifter talar för att Nintendo väntas sälja totalt 20 miljoner enheter det kommande året.

Efter April finns det 8 mån kvar tills 2019.

Haha!!! Tack för att du gör jobbet åt oss som dricker whiskey på fredagarna.

Vill dock jävligt gärna testa nya Zelda. Synd att man inte kan hyra spelkonsoller i videobutiken längre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Nintendo har aldrig varit borta...

Permalänk
Medlem

Släpps det mycket bra titlar tätt och inte långt ifrån, då har jag tron på att den kan nå 20M.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@serverfel: Nintendo har aldrig varit borta...

Fattar du inte vad jag menar? Från att vara THE konsoll till att nästan vara döende i skuggan av Sony och MS.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför betala ett överpris på 3690:- till Bergsala? 2995:- hade varit ett mer rimligt pris sett till att den kostar 2380:- i Japan utan moms.

Glöm inte kemikalieskatten som kommer komma också. Eller är den redan igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nintendo planerar att dubblera produktionen från åtta till 16 miljoner enheter fram till april 2018.

Nya uppgifter talar för att Nintendo väntas sälja totalt 20 miljoner enheter det kommande året.

Efter April finns det 8 mån kvar tills 2019.

Jovisst om det är så det menas men det står inget i artikeln om att det "kommande året" handlar om enbart 2018.
Själv fattar jag det som att "kommande året" gäller från nu och ett år framåt, i brist på annan information.

Permalänk
Medlem

Väldigt konfunderande att nån kan komma med sådana "uppskattningar", vet inte riktigt vilken data som uppskattningen baseras på.

Den enda typen av dataunderlag som jag kan tänka mig skulle ligga till grund för sådana beräkningar är om omfattande t.ex. telefonintervjuvsundersökningar gjorts på nyckelmarknader, som t.ex. USA och i Japan, där frågan ställs till 50 000 personer "Kommer du under det närmaste året att köpa Switch".

Så länge nu inte den typen av undersökningar är gjorda gissar jag att "komponenttillverkarna", som ju tjänar pengar på att konsolen säljs, helt enkelt vill skapa en positiv "wibe" kring konsolen.

Själva försäljningen från de inledande första månaderna är ju förhållandevis ointressanta, det är redan känt att det finns en ganska stor kärnpublik som kommer köpa konsolen tidigt, alldeles oavsett hur den ser ut.

Permalänk
Medlem

@serverfel: Aha, okej, du menar i antal sålda konsoller globalt i relation till konkurrenterna, trodde du menade att företaget gick dåligt.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Går att göra ganska så exakta uppskattningar faktiskt. utan några telefonsamtal överhuvudtaget. Alla företag har ett gäng klipska analytiker som har stenkoll på marknaden och ungefär hur stor marknaden kommer vara nästa år, samt vet hur bra Switch har sålt initiallt och i relation till konkurrenterna.

Väldigt simpelt egentligen, men det är en hel del siffror som ska bollas och det kräver nog en ganska spetsig analytiker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Två AAA spel på ett år, det är väl inte värst bra? Resten är ju indiespel som redan släppts på alla möjliga plattformar. Känner bara att Switchen behöver ordentliga dragplåster utöver Zelda och Mario.

Underskatta inte dragkraften i att kunna spela vanliga spel på en mobil konsol

Skrivet av Orber:

Inte så att folk åker till Japan bara för att köpa en switch finns inte mycket val än att betala Bergsalas pris om man bor i Norden.

Nej, men Switch är mer attraktiv utanför Norden pga det kägre priset vilket gör att den då säljer mer i större delen av världen.

Skrivet av Efta:

@serverfel: Nintendo har aldrig varit borta...

För oss lite mer traditionella spelare har Nintendo känts borta under hela Wii-spåret även om Wii sålde bra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@dannesthlm: Går att göra ganska så exakta uppskattningar faktiskt. utan några telefonsamtal överhuvudtaget. Alla företag har ett gäng klipska analytiker som har stenkoll på marknaden och ungefär hur stor marknaden kommer vara nästa år, samt vet hur bra Switch har sålt initiallt och i relation till konkurrenterna.

Väldigt simpelt egentligen, men det är en hel del siffror som ska bollas och det kräver nog en ganska spetsig analytiker...

Då får man fråga varför Nintendo misslyckades kapitalt med sina "uppskattningar" kring försäljningen av Wii U som för övrigt också sålde väldigt bra de första månaderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Då får man fråga varför Nintendo misslyckades kapitalt med sina "uppskattningar" kring försäljningen av Wii U som för övrigt också sålde väldigt bra de första månaderna...

För att Nintendos ledning har noll koll på det mesta. De var ju förvånade att Super Mario Run sålt dåligt liksom. Undrar om de ens har analytiker eller om det är den föråldrade och världsfrånvända ledningen som står för allt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hehe, vi förväntar oss att sälja 20miljoner konsoller...

*host* om man inte tar med våra konkurrenter i beräkningarna *host*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Sälj switch för 1999kr och släpp massor med spel....så kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6