Kluven liten grabb som har en CPU som överhettar snabbt

Permalänk
Medlem

Kluven liten grabb som har en CPU som överhettar snabbt

Hej alla glada problem lösare. Igår tyckte jag att mina temperaturer på CPUN var högre än normalt typ 75 grader C, + fps drop när jag spelar CSGO. Öppnade chassit och blåste rent plockade även isär CPUN och blåste rent den fläkten och såg att jag hade liquid cooling (asatek) och den här fläkten http://www.pchub.com/uph/laptop/656-117821-27669/Nidec-B35502... . Vilken trevlig överraskning tänkte jag, att jag kom på det efter typ 4 år. I allafall efter rengöring satte jag tillbaka CPUN och det blev sämre resultat och blev överhettad direkt. Läste sedan att man skulle byta kylpasta innan man satte tillbaka den. Så torkade bort den med sprit och satte ny. Fortförande problem... Så jag plockade isär den igen satte nytt och nytt och nytt olika metoder tunt lite tjockare med både finger och kort. sista försöket kunde jag iallafall starta upp Windows men fläktarna sätts igång fort för att kyla ner när jag surfar på nätet.

Några tips hur jag ska ta vidare min utmaning?
CPU: I7 3850 3,6 ghz

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning? 75 grader är inte hela världen under belastning med stock kylning.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ta bort kylaren och tvätta bort all kylpasta lägg sedan ett riskorn / ärta om du har en lite större processor och sen her du tillbaks kylaren igen utan att röra något. Starta upp igen och dubbelkolla så att pumpen går om du nu hade vattenkylning och alla fläktar!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någon sorts vattenkylning menar du? jag har lite svårt att följa med i det du skriver. Om ja låter det som att pumpen kan ha gått sönder.

Permalänk
Medlem

@serverfel: Har nu 75 grader när jag surfar på internet. https://gyazo.com/1a1a519d9ca852d25babe367bed03014
Så här ser den ut inuti om du kan se vad jag har för kylning. Obs den här är en äldre bild det är inte lika mycket damm i den nu :).

Permalänk

har du kopplat tillbaka allt rätt? Kollat så att pumpen går? låter nästan som pumpen inte snurrar om bara fläktarna snurrar

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det är någon asatek en sån här http://www.asetek.com/media/1072/550lc_angle.jpg typ men äldre så klart

Permalänk
Medlem

@Lineri: Det var bara att skruva tillbaka 4 skruvar för att sätta tillbaka fläkten, hur tittar man att pumpen fungerar som den ska?
Kan det vara att en av sladdarna till fläkten sitter i fel uttag just nu sitter den i system fan men finns ett ledigt uttag som det står CPU fan men sladden räcker inte

Permalänk
Medlem

Lägg fingret mot CPU-blocket(kylaren) när du har datorn igång. Känner du några vibrationer så fungerar troligtvis pumpen - om inte, ptja då har du hittat varför dina temps är så höga

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: okej så om det är pumpen inte fungerar vad kan jag göra? Eller vem ska jag kontakta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WillyW:

@Pamudas: okej så om det är pumpen inte fungerar vad kan jag göra? Eller vem ska jag kontakta?

Du får ta reda på exakt vad det är för modell, hur gammal den är och sedan garantivillkoren. Är den så pass gammal som 4 år tvivlar jag på att det finns någon du kan kontakta utan då är det bara att köpa något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyW:

Hej alla glada problem lösare. Igår tyckte jag att mina temperaturer på CPUN var högre än normalt typ 75 grader C, + fps drop när jag spelar CSGO. Öppnade chassit och blåste rent plockade även isär CPUN och blåste rent den fläkten och såg att jag hade liquid cooling (asatek) och den här fläkten http://www.pchub.com/uph/laptop/656-117821-27669/Nidec-B35502... . Vilken trevlig överraskning tänkte jag, att jag kom på det efter typ 4 år. I allafall efter rengöring satte jag tillbaka CPUN och det blev sämre resultat och blev överhettad direkt. Läste sedan att man skulle byta kylpasta innan man satte tillbaka den. Så torkade bort den med sprit och satte ny. Fortförande problem... Så jag plockade isär den igen satte nytt och nytt och nytt olika metoder tunt lite tjockare med både finger och kort. sista försöket kunde jag iallafall starta upp Windows men fläktarna sätts igång fort för att kyla ner när jag surfar på nätet.

Några tips hur jag ska ta vidare min utmaning?
CPU: I7 3850 3,6 ghz

Du har ju en kanske 5 år gammal AIO vattenkylare.
Dom är ju ofta slut betydligt snabbare än så
Förutsatt att du monterat allt korrekt så finns det inte mycket du kan göra.
Troligen så lossnade lite gucka när du ruskade runt på den och nu är det helt stopp i den.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Rekommendation av ny kylning?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: inte säker att jag har en all around kylare den verkar bara vara till cpun om inte du vet någon som jag ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyW:

@Svensktiger: inte säker att jag har en all around kylare den verkar bara vara till cpun om inte du vet någon som jag ;).

AIO = All In One.
D.v.s. färdigmonterat och förfyllt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyW:

@Andreaz1: Rekommendation av ny kylning?

Cm 212 349:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Eller Pure Rock för samma pris.
Tycker själv att pure rock är trevligare att hålla på med.
Men smaken är ju som bekant delad

Permalänk
Medlem

@willienelpson: Är det något ska ska tänka på innan jag köper den eller när jag ska montera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyW:

@willienelpson: Är det något ska ska tänka på innan jag köper den eller när jag ska montera den?

Rekommenderar den som @Svensktiger länkade till istället.

Coolermaster 212 / 412 har riktigt usel montering. För samma pris och en snarlik kylare när det kommer till kylning så hade jag helt klart valt Pure Rock istället. Mycket smidigare att hålla på med

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av WillyW:

@Lineri: Det var bara att skruva tillbaka 4 skruvar för att sätta tillbaka fläkten, hur tittar man att pumpen fungerar som den ska?
Kan det vara att en av sladdarna till fläkten sitter i fel uttag just nu sitter den i system fan men finns ett ledigt uttag som det står CPU fan men sladden räcker inte

Vet inte hur många kontakter den kylaren har, men om du kollar på andra typ H60-osv så har dom 2 sladdar en för pump och en för fläkt, där ska du då koppla fläkten till CPU_fläkt och pumpen till System_fläkt och köra system på 100% för att pumpen ska cirkulera vattnet.
Har du 2 kablar eller att allt drivs från samma så skulle det nog ändå rekommenderas att köra allt i CPU_fläkt så den anpassas efter CPU temp.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri: Intressant har 1 kabel som dock bara når till system

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Oo ska man göra backplate saken som på videon? Undra om den får plats verkar vara maffig

Permalänk
Medlem

@Lineri: okej, så jag monterade om kylaren så att den nådde cpu fan och startade men fick ett meddelande att cpu fan fail eller ngt

Permalänk
Skrivet av WillyW:

@Lineri: okej, så jag monterade om kylaren så att den nådde cpu fan och startade men fick ett meddelande att cpu fan fail eller ngt

hmm, vad är CPU_fläkt satt på för hastighet? SIlent normal osv osv? sätt tillbaka den som den var då. eller om du har en annan datorn koppla dit din kylare och starta den datorn med pumpen i handen och känn om den vibrerar/låter/skramlar osv osv.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri: klurig. Vet ej fläktens hastighet kan ej starta dator fläktarna går i 100 för att cpun inte ska bli för varm. Men har aldrig gått in och mixtra förr. Och har ingen annan dator att testa. men den gör inte mycket ljud ifrån sig eller vibration rätt säker på att den aldrig har gjort det häller.

Permalänk
Skrivet av WillyW:

@Lineri: klurig. Vet ej fläktens hastighet kan ej starta dator fläktarna går i 100 för att cpun inte ska bli för varm. Men har aldrig gått in och mixtra förr. Och har ingen annan dator att testa. men den gör inte mycket ljud ifrån sig eller vibration rätt säker på att den aldrig har gjort det häller.

är du säker på att SYSTEM_fläkt är system och att CPU_fläkt är CPU? för är inte CPU fläkt disablad så borde du inte kunna starta datorn om du itne har en fläkt i den och det verkar du ju inte haft sen början.

Går pumpen på högre varv så ska det låta lite och vibrera. men som tidigare nämnt av någon så finns det nog en risk att pumpen har gett upp.

Vet du vad du gör så ta en titt i BIOS

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri: Nej vet inte om system är system och cpu är cpu bara att det står ovanför kontakter. Försöker klura på vad jag ska göra. Vill inte köpa saker i onödan och sen visade det sig att det var något helt annat.

Permalänk
Skrivet av WillyW:

@Lineri: Nej vet inte om system är system och cpu är cpu bara att det står ovanför kontakter. Försöker klura på vad jag ska göra. Vill inte köpa saker i onödan och sen visade det sig att det var något helt annat.

Har du fått fläkten att kyla eller har du köpt en ny?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"