Ta bort disk från Raid 1

Permalänk

Ta bort disk från Raid 1

Hej!

Jag har nu en ny NAS som jag ska ha 4st diskar i.
Har även en gammal nas med 2st diskar i RAID 1.

Har endast 2 nya diskar, så tänkte om det är möjligt att bara plocka ut en disk från min RAID 1 och sätta in i den nya, så jag kan skapa RAID 5 på den, utan att data förloras? (Kräver ju minst 3 diskar). Och sedan föra över all data från sista disken från den gamla till den nya, och sedan sätta in sista gamla disken i den nya?

Vad jag fattat med RAID 1 så speglar diskarna varandra. Så bör väl gå o bara plocka ut ena disken och ha kvar all data på den andra?

Kanske till och med kan klicka på "Ta bort", så försvinner Raiden men datan är kvar på en disk?

Tack!

Permalänk
Medlem

Är inte helt säkert att raiden är kompatibel mellan nasarna. Men på en mjukvaru raid typ linux så hade det funkat att bara dra ut en disk å stoppa in i en ny maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Jag har nu en ny NAS som jag ska ha 4st diskar i.
Har även en gammal nas med 2st diskar i RAID 1.

Har endast 2 nya diskar, så tänkte om det är möjligt att bara plocka ut en disk från min RAID 1 och sätta in i den nya, så jag kan skapa RAID 5 på den, utan att data förloras? (Kräver ju minst 3 diskar). Och sedan föra över all data från sista disken från den gamla till den nya, och sedan sätta in sista gamla disken i den nya?

Vad jag fattat med RAID 1 så speglar diskarna varandra. Så bör väl gå o bara plocka ut ena disken och ha kvar all data på den andra?

Kanske till och med kan klicka på "Ta bort", så försvinner Raiden men datan är kvar på en disk?
http://i63.tinypic.com/k9wahx.jpg

Tack!

Tar du bort volymen så kan du nog räkna med att datan ryker.
Däremot så kan du ju bara rycka en disk utan att nånting skall gå förlorat.
NAS'en kommer såklart att skrika om "degraded" etc. men datan är som du ju säger speglad.

Men varför chansa ?
"Alla" NAS'ar har ju så kallade hybrid RAID'er som kan skapas med en disk och sedan utökas efterhand.
Synology kallar det SHR, Netgear kallar det X-RAID, etc.
Så din nya NAS är redan redo för att starta en hybrid raid med en disks feltolerans.

Sen så kör du över all data från din gamla NAS, och flyttar över en disk till din nya och utökar volymen (tar tid !!!).
När det är klart så flyttar du även sista disken och göra samma procedur igen.

Och jag menar det verkligen när jag säger att det tar tid.
Har du stora diskar med mycket data på så kan det ta dagar

Permalänk

@Svensktiger:
Tack för svaret!

Så det du menar är att jag kan skapa min raid på den nya utana tt behöva 3 diskar? Jag måste nämligen ange 3 diskar för att ens kunna skapa raid 5 på den..
Kan alltså välja mellan: RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, Basic, JBOD och RAID 0..

Förlåt om jag inte riktigt förstod den biten hur jag skulle göra med den nya (innan jag flyttar över data från den gamla)!

Kör för övrigt Xpenology på den nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

@Svensktiger:
Tack för svaret!

Så det du menar är att jag kan skapa min raid på den nya utana tt behöva 3 diskar? Jag måste nämligen ange 3 diskar för att ens kunna skapa raid 5 på den..
Kan alltså välja mellan: RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, Basic, JBOD och RAID 0..

Förlåt om jag inte riktigt förstod den biten hur jag skulle göra med den nya (innan jag flyttar över data från den gamla)!

Kör för övrigt Xpenology på den nya!

Ok, ninja edit.

Xpenology är ju Synology.
Ta bort eventuella skapade volymer på den nya NAS'en.
Den har SHR som standard när du väljer "create" och "quick" i "storage manager" under "volume".
Vill du vara säker så ta "custom" och väljer SHR med "one disk redundancy".

Det är även här du senare lägger till diskar till volymen.
Det är bara att klicka på volymen och välja "manage" och sen ""expand the volyme by adding hard disks".
Bäst är om du har rensat disken innan, annars så kan NAS'en hitta en massa skräp partitioner och tro att du har nåt galet
Även om det såklart gör att fixa till.

Och SHR är helt klart bättre än en vanlig "RAID5".
Du kan t.ex. köra olika storlek på diskar, expandera efterhand utan att förlora nåt.
Byta diskar mot större och allt expanderas automagiskt efter ett par klick, etc. etc.

Permalänk
Inaktiv

Nej nej nej, de som svarat verkar ha blivit tappade. Om du drar ut en disk ur din RAID1 ska du teoretiskt sätt ha tillgång till din data. Du kan skapa en ny raid5 (som behöver formateras) med ena disken + 2 nya. Be till gud att inget går fel. Har du backup?
Efterår kan du lägga till din 4:e disk och expandera volymen.

Permalänk

@Svensktiger: Har byggt en egen, så ingen färdig nas!

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Precis, borde gå hur bra som helst att plocka ut en disk ur din RADI1 array för att använda den till att skapa en ny RAID 5 array på din NAS som du skriver. Men visst någon form av backup ifall något kraschar är ju att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Jag har nu en ny NAS som jag ska ha 4st diskar i.
Har även en gammal nas med 2st diskar i RAID 1.

Har endast 2 nya diskar, så tänkte om det är möjligt att bara plocka ut en disk från min RAID 1 och sätta in i den nya, så jag kan skapa RAID 5 på den, utan att data förloras? (Kräver ju minst 3 diskar). Och sedan föra över all data från sista disken från den gamla till den nya, och sedan sätta in sista gamla disken i den nya?

Vad jag fattat med RAID 1 så speglar diskarna varandra. Så bör väl gå o bara plocka ut ena disken och ha kvar all data på den andra?

Kanske till och med kan klicka på "Ta bort", så försvinner Raiden men datan är kvar på en disk?
http://i63.tinypic.com/k9wahx.jpg

Tack!

Det lär inte vara några problem att göra så som du tänker
Ta bort array:en ska du dock inte göra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan flika in att min egna backup NAS kör Xpenology.
Den hade ursprungligen 2x2TB och kör numera 8x4TB.
Även mjukvaran har uppgraderats flera gånger.
Allt detta utan att förlora nån data (vad jag vet!).

Den håller just nu på att expandera till sin åttonde disk, tuggat på i 2 dagar nu och 65% klart i sista steget ^^

Synologys backup system är ju helt fantastiskt smidigt.
Det är busenkelt att schemalägga backupper och att väcka "target" NAS'en automatiskt för att ta emot data

Permalänk

@_niko_:
Okej! Jag kör på det. Jag återkommer om hur det gick sen!

Permalänk

@Svensktiger: Aa okej, men det låter bra det! Får kolla upp de där med backup ordentligt sen!

Permalänk

Drog ut ena disken från den gamla och satt in i den nya. All data finns kvar och inga problem!
MEN när jag ska skapa RAID 5 på den nya står det:
Stöd för flera volymer: Nej

Jag vill ju kunna lägga till den sista disken när jag fört över all data.. eller vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Drog ut ena disken från den gamla och satt in i den nya. All data finns kvar och inga problem!
MEN när jag ska skapa RAID 5 på den nya står det:
Stöd för flera volymer: Nej

Jag vill ju kunna lägga till den sista disken när jag fört över all data.. eller vad menas?
http://i68.tinypic.com/i6drbt.jpg

Du behöver inte flytta över en disk för att skapa en SHR volym på den nya NAS'en.
1. Skapa korrekt volym på din nya NAS.
2. Kopiera över all data du vill ha kvar.
3. Ryck en disk från gamla NAS'en (försent nu).
4. Rensa den disken på alla partitioner (diskpart->clean).
5. Stoppa i disken i din nya NAS och expandera den befintliga volymen till disken.
6. Åter till punkt 3 för den återstående disken.

Förresten vad kör du för DSM version ?

Permalänk

@Svensktiger:
Finns ju inget alternativ som heter SHR-volym?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickykling:

Drog ut ena disken från den gamla och satt in i den nya. All data finns kvar och inga problem!
MEN när jag ska skapa RAID 5 på den nya står det:
Stöd för flera volymer: Nej

Jag vill ju kunna lägga till den sista disken när jag fört över all data.. eller vad menas?
http://i68.tinypic.com/i6drbt.jpg

Om du skapar en volym med max storlek kan du ju per automatik inte stödja flera volymer. Det är nog det den menar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickykling:

@Svensktiger:
Finns ju inget alternativ som heter SHR-volym?

SHR är inte en volym utan raid typ. Det ör i princip raid5 med lvm volymer.

Permalänk

@Hugligan: Aha okej.. Så då har det inget med att addera diskar och göra med andra ord? ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickykling:

@Hugligan: Aha okej.. Så då har det inget med att addera diskar och göra med andra ord? ^^

Nej, du kan lägga till en ny disk senare och utöka raiden (pool) och sedan expandera volymen eller skapa en ny volym.

Permalänk

Den håller på o verifierar hårddiskarna nu, kommer ta ett tag.
Tusen tack för alla svar. Man lär sig något nytt varje dag!