Hjälp: S4 är helt stendöd

Permalänk
Medlem

Hjälp: S4 är helt stendöd

Hello

Jag har haft en S4 liggandes i skrivbordslådan ett tag. Senast den användes (för max 4 månader sen) så fungerade den perfekt. Men nu när jag skulle se ifall det fungerade lagom till när min primära mobil ska lagas, så vill den inte starta alls. Den är helt stendöd. Det går inte att starta den normalt, det går inte att tvångsomstarta den (volym ner + strömknapp x antal sekunder), går inte att starta recovery-menyn.
Jag har testat att byta batteri och även testat att ladda den. Ingenting händer, lysdioden som indikerar notifikationer och laddning lyser inte alls, det ENDA som händer med den är att den blir lite varm när laddare är ikopplad, vilket tyder på att den får ström på något sätt.

Vad kan det vara för fel? Är det någon annan som har haft samma problem fast med en annan mobil kanske? Och vad tror ni det finns för lösningar?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Finns ett knep att sätta frontkameran framför en riktigt stark lysande lampa samtidigt som du håller nere volym ner + strömknapp i 60 sekunder.

Funkade för min gamle HTC One X.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Finns ett knep att sätta frontkameran framför en riktigt stark lysande lampa samtidigt som du håller nere volym ner + strömknapp i 60 sekunder.

Funkade för min gamle HTC One X.

Testade två gånger nu, hade iofs ingen starkare lampa en led-lampan i mobilen, men den låg precis på millimetern framför kameran så blir ju rätt starkt då... Men det funkade inte. Kan inte heller komma på tanken bakom det varför det skulle funka, vad lampan tillför liksom xD
Men tack iaf för tipset och försöket

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Testade två gånger nu, hade iofs ingen starkare lampa en led-lampan i mobilen, men den låg precis på millimetern framför kameran så blir ju rätt starkt då... Men det funkade inte. Kan inte heller komma på tanken bakom det varför det skulle funka, vad lampan tillför liksom xD
Men tack iaf för tipset och försöket

Jag tänkte med samma sak...hur kan en stark lampa fixa?

Men om jag minns rätt så ska det finnas en sensor där som hjälper till att nollställa något.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Jag tänkte med samma sak...hur kan en stark lampa fixa?

Men om jag minns rätt så ska det finnas en sensor där som hjälper till att nollställa något.

Se där ja... Well det var värt ett försök iaf, tyvärr fungerade det inte

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem

@Vompen Detta funkade på min gamla S2, kan ju vara värt att testa... Ta bort batteriet och håll in powerknappen ett tag. Släpp och sätt i batteriet, sedan håller du nere power, volym upp och homeknappen samtidigt och ber till högre makter. Lycka till!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Vompen Detta funkade på min gamla S2, kan ju vara värt att testa... Ta bort batteriet och håll in powerknappen ett tag. Släpp och sätt i batteriet, sedan håller du nere power, volym upp och homeknappen samtidigt och ber till högre makter. Lycka till!

Det, och ta även bort SIM-kort/SD-kort om det sitter i. Om du har testat utan SIM hela tiden, sätt i ett SIM och testa med. Man vet aldrig vad som kan hända.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Vompen Detta funkade på min gamla S2, kan ju vara värt att testa... Ta bort batteriet och håll in powerknappen ett tag. Släpp och sätt i batteriet, sedan håller du nere power, volym upp och homeknappen samtidigt och ber till högre makter. Lycka till!

Funkade inte på min tror det är något med huvudmoderkortet som är kajko.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det, och ta även bort SIM-kort/SD-kort om det sitter i. Om du har testat utan SIM hela tiden, sätt i ett SIM och testa med. Man vet aldrig vad som kan hända.

Funkade inte heller :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem

@vompen Kan även vara power-knappen (relativt vanligt problem).

Citat:

The power button on my S4 started acting up, so I took the battery out. When I put the battery back in it wouldn't come back on. I would get a second of the start-up screen and the vibration and then it would shut down. When plugged into a computer it, the PC wasn't recognizing it and the charging light wouldn't come on either.

I spoke with a co-worker of mine who had an S3 at one point and told me how she fixed the problem when that happened to her. Apparently, you have to bang on it. I know it sounds stupid, but the power button is stuck and you have to get it un-stuck. People have broken their phones doing this, so please be careful. I banged mine on a softer surface—a 3 ring binder set on a desktop. And I didn't bang on it with the screen side down because I didn't want to shatter the screen. I cupped my hand over it so the screen wouldn't make contact with anything while I was beating on it. Lastly, I tapped the side of the phone (where the power button is at) onto the desktop a few times at kind of an angle (not flat with the countertop), and avoiding the power button itself—and it worked!!!!

So, my advice is to gently beat on it! LOL

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@vompen Kan även vara power-knappen (relativt vanligt problem).

Japp. Läste detta med, antingen moderkortet eller strömknappen. Suttit och bankar lite med den nu men gjorde ingen skillnad :/ sen är ju frågan, det känns som att om det hade varit strömknappen så hade den troligtvis varit stum och inte klickig, men min är klickig...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+