R710 med Windows Server 2012 R2

Permalänk
Medlem

R710 med Windows Server 2012 R2

Håller på att slita av mig håret här hemma.

Har en Dell R710 som ska agera router, plex server samt lagring men får inte router biten att fungera alls!
Har kollat ett gäng guider på youtube samt googlat allt för att få det att fungera. Inget fungerar :/
Troligtvis är det någonting som jag inte fattar att man "självklart" måste göra innan man kan påbörja det hela

Delar jag nätet inne vid nätverks anslutningarna så får jag internet men istället så vägrar datorn att ansluta till andra om jag ska ladda ner någonting.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta? Har TeamViewer om det kan hjälpa.

/Humi

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Inte så att du råkar ha din gamla gateway kvar i nätverket som stör?

Permalänk
Medlem

Låter som ett stort jäkla hål vad gäller säkerhet om du frågar mig

Permalänk
Inaktiv

Har du en VM som ska agera router eller hur har du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har två NIC'ar (dvs WAN och LAN) i servern och har läst http://www.dell.com/support/article/se/sv/sebsdt1/HOW10169/co... ?

Yes, den där läste jag. Men så fort jag går över till Static så blir jag helt utan internet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Inte så att du råkar ha din gamla gateway kvar i nätverket som stör?

Bra fråga Hur kollar jag upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Har du en VM som ska agera router eller hur har du tänkt dig?

Jag vill att min R710 med Windows Server 2012 R2 installerat ska agera router
Kabel från fibermotagaren in i servern och sen från servern in i Switchen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humi:

Jag vill att min R710 med Windows Server 2012 R2 installerat ska agera router
Kabel från fibermotagaren in i servern och sen från servern in i Switchen.

Okej, kör valfri router i Hyper-V där du skapar två virtuella switchar. WAN och LAN. Anslut fibermotagaren till WAN och Switchen till LAN. Dela LAN till hosten och alla andra VMs. Klar

Rekommenderar Sophos UTM 9, de har även en bra guide för Hyper-V!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Okej, kör valfri router i Hyper-V där du skapar två virtuella switchar. WAN och LAN. Anslut fibermotagaren till WAN och Switchen till LAN. Dela LAN till hosten och alla andra VMs. Klar

Rekommenderar Sophos UTM 9, de har även en bra guide för Hyper-V!

hmm.. har du någon bra guide till det där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humi:

hmm.. har du någon bra guide till det där?

http://www.fastvue.co/sophos/blog/how-to-deploy-sophos-utm-on...

Fungerar mycket bra, kör det själv och installerat på företag. För hemmet får du full tillgång med alla funktioner gratis. I företag får du grundfunktionerna gratis och sedan måste du licensera om du vill ha något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

http://www.fastvue.co/sophos/blog/how-to-deploy-sophos-utm-on...

Fungerar mycket bra, kör det själv och installerat på företag. För hemmet får du full tillgång med alla funktioner gratis. I företag får du grundfunktionerna gratis och sedan måste du licensera om du vill ha något extra.

Grymt! Tack så mycket! Ska läsa igenom den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

http://www.fastvue.co/sophos/blog/how-to-deploy-sophos-utm-on...

Fungerar mycket bra, kör det själv och installerat på företag. För hemmet får du full tillgång med alla funktioner gratis. I företag får du grundfunktionerna gratis och sedan måste du licensera om du vill ha något extra.

Vill bara få det här idiotsäkrat så jag inte gör fel, "Internal network using the 10.x.x.x range" har du en guide på det också?

Permalänk
Medlem

Att låta en windows maskin agera router är en exceptionellt dålig idé då netsh inte kan hantera några som helst vettiga brandväggsfunktioner.

Kolla på att köra in en pfsense i Hyper-V.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humi:

Vill bara få det här idiotsäkrat så jag inte gör fel, "Internal network using the 10.x.x.x range" har du en guide på det också?

Du kan avnända 10.0.0.0/8 172.16.0.0/12 eller 192.168.0.0/24 näten. Dessa 3 ranges är interna nät. Är du inte helt säker på vad /8 /12 eller /16 betyder kolla CIDR och VLSM.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humi:

Vill bara få det här idiotsäkrat så jag inte gör fel, "Internal network using the 10.x.x.x range" har du en guide på det också?

Skit i det, använd vad du nu har, brukar vara vanligt med 192.168.0.1 eller 1.1. Sedan när du är klar tänk på att du måste koppla bort din nuvarade router/gateway så det inte krockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humi:

Bra fråga Hur kollar jag upp det?

Dra ut nätverkskabeln från servern och pinga sedan din default gateway (som du får via ipconfig). Du ska nu inte få något svar eftersom den tänkta gatewayen (servern) är offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Skit i det, använd vad du nu har, brukar vara vanligt med 192.168.0.1 eller 1.1. Sedan när du är klar tänk på att du måste koppla bort din nuvarade router/gateway så det inte krockar.

Alright! Nytt problem nu dock, laddar ner iso filen från Sophos men går inte att installera den. Kommer bara in på en hemsida där jag kan utforska vad som är på skivan :/
Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humi:

Alright! Nytt problem nu dock, laddar ner iso filen från Sophos men går inte att installera den. Kommer bara in på en hemsida där jag kan utforska vad som är på skivan :/
Vad gör jag för fel?

Du måste skapa en vírtell maskin och boota skivan i. Läs guiden som länkades