Varför droppar FPS efter ett tags lirande?

Permalänk
Avstängd

Varför droppar FPS efter ett tags lirande?

Tjena,

Köpte nyligen delar för en speldator som jag monterade ihop for 16k. Jag klarar av samtliga spel på ultra med 60+ FPS men jag märker att efter att jag lirat ett spel i ungefär 45-60 min så brukar FPS droppa ner till 25-30. Det enda som kan korrigera detta är ifall jag startar om spelet.

Jag misstänker att det är någon mekanism i datorn som sätts igång efter 45-60 min men vad skulle detta tänkas vara? Är ganska ny till pc-spelvärlden så det kanske finns program som alla gamers använder men som inte jag gör. Isåfall får vi berätta.

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem, vilket gör att cpu och/eller grafikkort klockar ned sig

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

@Markusas: Hmm, det finns fläktinställningar o.s.v. man kan pilla på. Kallas "Al Suite 3". Bör kanske sätta fläkten på max isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Markusas: Hmm, det finns fläktinställningar o.s.v. man kan pilla på. Kallas "Al Suite 3". Bör kanske sätta fläkten på max isåfall?

Starta ett program där du kan kolla dina temperaturer medans du spelar (HWinfo är ett exempel) så vi är helt säkra på att det är boven i dramat. När spelet börjar droppa kolla på temperaturen. Återkom med resultat!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Vad har du för låda? Har den inte tillräckligt med ventilation så blir det varmt och då blåser fläktarna bara värme = grafikkort/cpu throttlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

Lådan är en Fractal Design Define R4. Ska titta på HWinfo och återkommer!

Permalänk
Inaktiv

Det har inte med typ minnesläckage att göra? Jag vet att jag har haft problem med detta på en äldre dator, och då var det en applikation med dålig minneshantering. Här känns det dock som ett temperatursproblem, som diskuterats redan.