Mikrofon att använda med mina sennheiser hd 650, någon som har tips?

Permalänk

Mikrofon att använda med mina sennheiser hd 650, någon som har tips?

Jag har börjat spela lite på nätet, efter uppehåll från PC spelandet i 10år.

Jag har nu förstått att det utvecklats till mer av en social företelse där det är nödvändigt att i realtid kommunicera med medspelarna.

Jag har ett par sennheiser HD 650 som jag är kanonnöjd med, grymma lurar för hifi. Dessa använder jag när jag spelar.

Men hur skall jag på bästa sätt få en microfon att fungera i denna setup?

Jag har använt en studiomic med XLR kontakt och tillbehör kring detta som jag hade liggandes, men detta är ju en helt oanvändbar lösning.

Finns det någon form av lösning för mic som jag kan hänga på mina sennheiser, eller ha som ett halsband hängande runt halsen? Eller kanske fästa på skärmen? Önskvärt att den inte tar upp så mycket ljud från omgivningen då. Stör mig på andra där man hör folk i bakgrunden som pratar, en tv eller en dator som surrar.

Mycket tacksam för tips! Gärna något man kan ropa hem på ebay.

//GF

Permalänk
Medlem

Antlion modmic 5 är ett utmärkt alternativ! https://www.inet.se/produkt/6600030/antlion-modmic-v5

Permalänk
Skrivet av goodfidelity:

Jag har börjat spela lite på nätet, efter uppehåll från PC spelandet i 10år.

Jag har nu förstått att det utvecklats till mer av en social företelse där det är nödvändigt att i realtid kommunicera med medspelarna.

Jag har ett par sennheiser HD 650 som jag är kanonnöjd med, grymma lurar för hifi. Dessa använder jag när jag spelar.

Men hur skall jag på bästa sätt få en microfon att fungera i denna setup?

Jag har använt en studiomic med XLR kontakt och tillbehör kring detta som jag hade liggandes, men detta är ju en helt oanvändbar lösning.

Finns det någon form av lösning för mic som jag kan hänga på mina sennheiser, eller ha som ett halsband hängande runt halsen? Eller kanske fästa på skärmen? Önskvärt att den inte tar upp så mycket ljud från omgivningen då. Stör mig på andra där man hör folk i bakgrunden som pratar, en tv eller en dator som surrar.

Mycket tacksam för tips! Gärna något man kan ropa hem på ebay.

//GF

God morgon! Jag har kört Modmic 4.0 ett tag till först mina Audio Technica ATH-M50 och för närvarande med mina Fidelio X2or. Tycker att det har varit en mycket bra lösning och mer uppskattat av mina vänner än när jag använde bordsmikrofon. De släppte nyligen en version 5.0.

Det finns också 2 versioner, en som heter uni-directional och en som heter omni-directional. Av de två rekommenderar jag Uni-directional för att den tar upp mindre bakgrundsljud. Du fäster den med en magnet som du fäster på hörlurarna och den går att ta av och på när du känner för det och priset är runt 600kr för v4 eller 800kr för v5. https://www.inet.se/produkt/6607403/antlion-modmic-v4-uni-dir...

/Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goodfidelity:

Jag har använt en studiomic med XLR kontakt och tillbehör kring detta som jag hade liggandes, men detta är ju en helt oanvändbar lösning.

Detta bör vara den bästa lösningen egentligen, så varför är det en helt oanvändbar lösning för dig? Vad är det för utrustning du har?

Kan rekommendera AT2020 USB om du vill ha en enkel lösning, kräver dock en mikrofonarm och popfilter för att fungera bra.

Tänk också på att dina lurar är öppna, med andra ord så läcker de ut mycket ljud och då finns det en god chans att din mikrofon kommer ta upp ljuden som du själv hör i lurarna.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har börjat spela lite på nätet, efter uppehåll från PC spelandet i 10år.

Jag har nu förstått att det utvecklats till mer av en social företelse där det är nödvändigt att i realtid kommunicera med medspelarna.

Jag har ett par sennheiser HD 650 som jag är kanonnöjd med, grymma lurar för hifi. Dessa använder jag när jag spelar.

Men hur skall jag på bästa sätt få en microfon att fungera i denna setup?

Jag har använt en studiomic med XLR kontakt och tillbehör kring detta som jag hade liggandes, men detta är ju en helt oanvändbar lösning.

Finns det någon form av lösning för mic som jag kan hänga på mina sennheiser, eller ha som ett halsband hängande runt halsen? Eller kanske fästa på skärmen? Önskvärt att den inte tar upp så mycket ljud från omgivningen då. Stör mig på andra där man hör folk i bakgrunden som pratar, en tv eller en dator som surrar.

Mycket tacksam för tips! Gärna något man kan ropa hem på ebay.

//GF

Skrivet av izzeww:

Antlion modmic 5 är ett utmärkt alternativ! https://www.inet.se/produkt/6600030/antlion-modmic-v5

Skrivet av Bra Hemsida:

God morgon! Jag har kört Modmic 4.0 ett tag till först mina Audio Technica ATH-M50 och för närvarande med mina Fidelio X2or. Tycker att det har varit en mycket bra lösning och mer uppskattat av mina vänner än när jag använde bordsmikrofon. De släppte nyligen en version 5.0.

Det finns också 2 versioner, en som heter uni-directional och en som heter omni-directional. Av de två rekommenderar jag Uni-directional för att den tar upp mindre bakgrundsljud. Du fäster den med en magnet som du fäster på hörlurarna och den går att ta av och på när du känner för det och priset är runt 600kr för v4 eller 800kr för v5. https://www.inet.se/produkt/6607403/antlion-modmic-v4-uni-dir...

/Robin

Rekommenderar också modmic. Har en v 2 tror jag och funkar utmärkt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Detta bör vara den bästa lösningen egentligen, så varför är det en helt oanvändbar lösning för dig? Vad är det för utrustning du har?

Kan rekommendera AT2020 USB om du vill ha en enkel lösning, kräver dock en mikrofonarm och popfilter för att fungera bra.

Tänk också på att dina lurar är öppna, med andra ord så läcker de ut mycket ljud och då finns det en god chans att din mikrofon kommer ta upp ljuden som du själv hör i lurarna.

Denna lösning var dålig för att micen är 25cm lång och väger som en mjölkliter, och att kabeln är tjock som en trädgårdsslang. Jag vill inte ha ett stativ och en mikrofonbom vid datorbordet när jag spelar helt enkelt

Ser att Antlion Audio ModMic verkar vara ett mycket fiffigt tillbehör, så jag skall nog gå för en sådan!

Nu går jakten vidare efter en bra kabel så att jag slipper trassel med kablarna.

Har tittat på ebay och hittat denna:

HD650 mic kabel

Min dator kan använda den här typen av kombinerad 3.5mm kontakt. Men den är lite kort, bara 1.2m.

Det är inbyggd mic i denna kabel, men frågan är hur bra micen är?

Jag förstår att antlion är en bättre lösning på micen, men denna är en bättre lösning på kabeln. Någon som har någon ide om en lösning som tar det bästa från båda?

Perfekt vore en ny sennheiserkabel som har extra jack för mic högt upp, och en kombinerad 3.5mm plug där den ansluter till datorn.

(lutar mot en antlion just nu, men skulle vara skönt att ha bara en kabel att förhålla sig till)

Tack för alla snabba svar!

//GF