Testpilot: AOC Agon AG251FZ – 240 Hz för den otålige

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det har kommit många goda kommentarer och en del kritikt. Skall försöka bemöta detta senare under kvällen men har lite mycket att stå i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag med flera har efterfrågat såna här test några gånger. Det borde vara rätt lätt att sätta upp för Sweclockers och många hade nog varit frivilliga att vara med. Skulle vilja se 60Hz, 100Hz, 120Hz, 144Hz, 165Hz och 240Hz. Jag skulle bli mäkta förvånad om någon skulle klara alla test.

Tack för recensionen David. Jag tror du var lite fel person att testa den dock, du verkar inte vara den typen av person som AOC har gjort skärmen för. Som en annan skrev; den här recensionen gör varken dig eller skärmen rättvisa.

Jo skulle vara mycket intressant.

Skrivet av Vact:

Random medlemmar? Testet bör ju rimligen bestå av personer som spelar på hög nivå annars är det ju helt meningslöst.

Bara ett uttryck, snöa inte in för mycket på det.

Från casual gamer till pro i 2, 3 steg tycker iaf jag personligen vore mer interssant och lite beroende på resultaten för varje given grupp så har det ju potentialen att bli riktigt intressant tom?

Sweclockers, Swegamers let the games begin..

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kaya:

Nej inte du men i recensionen av AG271QG så skrevs det här "Varje gång någon går förbi skrivbordet gungar skärmen ordentligt."
Och du verkade vara ungefär lika nöjd med stativet

Trycker jag på on/off, så rör sig skärmen, kanske 2mm uppåt och när jag släpper knappen så går skärmen tillbaka, men några skakningar har jag då inte sett.
Men lossar jag på skruven till V:et i foten så skakar faktiskt skärmen när man trycker på on/off.

Den stora grejen för mig är att stativet är långt sämre än skärmar i liknande prisklass. Detta är en skärm för dryga 5 000 kr. Stativet känns inte som att det hör till en premium-serie av skärmar.

Skrivet av test0r:

@DavidtheDoom:

Vad har du för dator? Känns som det borde varit inkluderat i recensionen.

Skulle vara med, men måste missats av mig.
Det systemet körs på är en i5 3570k + GTX 970.
Ett i dagens läge midrange-system.

Skrivet av test0r:

Recensionen känns som den gjordes och skrevs på en halvtimme. De första 5 delarna är mer eller mindre teknisk information samt korta kommentarer som att ljudet är dåligt och att den är fruktansvärt ljusstark.

Recensionen kräver långt mer än en halvtimme, inte bara skall enheten faktiskt testas men bara foto-sessionerna tog dryga timmen. Utöver det så föll denna recensionen lite i kläm då jag och samtliga andra testpiloter faktiskt har annan sysselsättning än recensioner. Detta gör ju att prioriteringarna blir lite olika beroende på situation. För mig så skrev jag recensionen under tentaveckan och detta innebar att jag la ca 10 h per dag på just skolan, inklusive de tre föregående helgerna (jag överdriver inte).

Hade jag kunnat göra en bättre recension? Självklart! Jag är bara en människa och självkritik är viktig. Om du har förslag eller idéer på förbättringar och vad du önskat se i recensionen så får du jättegärna komma med konstruktiv kritik, förslag, önskemål och feedback.

Skrivet av test0r:

När det kommer till speltesterna så vet jag inte exakt hur du tänkte när du skrev?
Du nämner till exempel UT99 i listan över spel du testat men skriver sedan aldrig om det igen, varför?
Du nämner endast vilken FPS du lyckas komma upp i med de CS/BF samt att det är svårt att nå 240FPS med spel generellt. Återigen, specs?
Sist före FAQ:n skriver du att de "flesta andra" spel inte var intressanta/fungerade av någon anledning. Vilka spel var det och varför?

UT99 användes primärt för att få en uppfattning om inputlag, och överlag smidighet, samma slutsats kunde jag dra från de två andra spelen.

Övriga andra spel jag testade kunde inte nyttja 240 Hz eller helt enkelt är inte direkt FPS beroende:
Factorio
Xcom 2
Stellaris och Europa Universalis IV
Minecraft

Inga av dessa spelen snurrar speciellt snabbt, några hackar och har sig pga autosparningar och andra är i princip låsta till 60 FPS.

Tackar även för observationerna kring vad du tycker om mitt upplägg.

Skrivet av test0r:

Så till din FAQ. Varför är den under spelsektionen?
Den första frågan är inte svarad. Du skriver något generellt utan några som helst exempel eller ytterligare information och svarar sedan på en annan fråga (240 vz 60hz).
Den andra frågan var någorlunda svarad och även ett bättre svar på den första frågan än svaret vi fick där.
Den sista frågan känns rimlig och svaras bra.

Varför inte under spelsektionen? Det är väl främst där jag ger subjektiva kommentarer helt enkelt. Hade det varit en större sektion hade jag absolut kunna plocka ut den i en egen kommentarsdel tillsammans med mina separata åsikter. Det finns ju ingen riktigt hård manual på hur exakt en artikel måste se ut. Det viktigaste är att det finns en röd tråd och ett sammanhang. För mig blev detta den mest naturliga underrubriken att skriva just denna delen av recensionen.

Skrivet av test0r:

Det känns uppenbart från min sida att den här skärmen inte var för dig. Vilket är fine. En recension är en subjektiv åsikt trots allt och alla produkter är inte för alla, som du också nämner.

Tvärt emot, jag tror att en stor del av datoranvändares användning inte sker i just ett fåtal spel. De flesta är mer än bara Gamers, således kan det vara intressant att få en inblick i det övriga också. Som jag nämner så kommer inte skärmen ge några direkta prestationsfördelar om man inte redan befinner sig i absoluta topp-percentilen.

Sedan skulle jag inte säga att en recension nödvändigtvis är en subjektiv åsikt. I fallet med testpiloterna är ju just målet att ge en subjektiv åsikt, mycket till att jag saknar t ex tillgång till mätinstrumenten som Ytterberg har tillgång till. Han gör en mer objektiv analys av Benqs 240 Hz skärm.
Hans artikel är väl mer objektiv även om den inte är helt fri från subjektiva värderingar.

Skrivet av test0r:

Men den här recensionen känns skriven från en synvinkel som du inte har. Det vill säga, den känns riktad åt folk som redan har en 120+hz skärm och som kan dra nytta av Adaptive Sync/Freesync/Gsync.
Men du har inte en 120+hz skärm och du har ett Nvidia kort för en skärm som kräver ett AMD kort. Så många frågor blir besvarade med "jag vet inte".

Synvinkeln har jag ju, sedan kan man ju anse att det är en mer eller mindre intressant en. Skärmen kräver absolut inte ett specifik grafikkort (förutom att driva runt spelen). Samtidigt är denna skärmen den billigaste 240 Hz skärmen på marknaden. Det är inte ett måste att köpa en skärm med adaptiv synk även om det är en trevlig funktion. Således får man ta recensionen som en av annan karaktär än de professionella som testas topp-of-the-line komponenter. Detta är i mitt tycke extra intressant då en liten del av användarna sitter med just topp-komponenter, även om mängden i7:or och dyra grafikkort är något överrepresenterat på forumet.

Skrivet av test0r:

Det känns även som du tvingade på dig att prova skärmen i spel som du inte är intresserad av och därför inte spelar särskilt mycket. Tror personligen att om du ska recensera en sådan här skärm och beskriva skillnaderna mellan en 120hz och 240hz skärm så krävs det att du är van att spela ett visst spel med en 120hz skärm.

Samtidigt är det inte uppdateringsfrekvensen som är den enda aspekten i en skärm och det hoppas jag att även du kan se. Jag anser även att min kommentar om att det är skillnad mellan 120 & 240 Hz räcker för att man ska kunna förstå just att det finns en fördel med den snabbare skärmen. Alla användare behöver inte heller nödvändigtvis gå från en 120 Hz till 240 Hz utan 60 Hz till 240 Hz är minst lika sannolikt om inte mer.

Samtidigt har du helt rätt. Denna skärmen är inget för mig, det har inte med 240 Hz att göra utan att det är så mycket annat i skärmen som inte möter mina förväntningar på en premiumskärm. Dessa egenskaper väger tyngre för mig än att nå 240 Hz. Detta är ju helt enkelt att de mjuka egenskaperna väger tyngre för mig personligen. Så den subjektiva belysningen kan vara av vikt och absolut ge mervärde för läsarna. Önskar du en mer objektiv och teknisk analys kring 240 Hz rekommenderar jag dig att läsa recensionen av Benq XL2540 om du inte redan gjort det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Recensionen kräver långt mer än en halvtimme, inte bara skall enheten faktiskt testas men bara foto-sessionerna tog dryga timmen. Utöver det så föll denna recensionen lite i kläm då jag och samtliga andra testpiloter faktiskt har annan sysselsättning än recensioner. Detta gör ju att prioriteringarna blir lite olika beroende på situation. För mig så skrev jag recensionen under tentaveckan och detta innebar att jag la ca 10 h per dag på just skolan, inklusive de tre föregående helgerna (jag överdriver inte).

Jag är självklart medveten om att det tar längre tid än så att recensera nästan vad som helst.
För att förklara min poäng närmare så menade jag att den stora majoriteten av texten var tekniska detaljer som inte tar lång tid att gå igenom och när du skrev lite mer subjektiva saker så var det väldigt kortfattat. Det kändes därmed som att väldigt lite tid har lagts på att testa produkten och sedan skriva recensionen.
Hur lång tid det faktiskt tog vet jag förstås inte.

Skrivet av DavidtheDoom:

UT99 användes primärt för att få en uppfattning om inputlag, och överlag smidighet, samma slutsats kunde jag dra från de två andra spelen.

Övriga andra spel jag testade kunde inte nyttja 240 Hz eller helt enkelt är inte direkt FPS beroende:
Factorio
Xcom 2
Stellaris och Europa Universalis IV
Minecraft

Inga av dessa spelen snurrar speciellt snabbt, några hackar och har sig pga autosparningar och andra är i princip låsta till 60 FPS.

Men förklara det då!
Du kan inte bara säga "Jag testade X, Y och Z. Y och Z var svåra att få upp i FPS." och förvänta dig att folk vet varför du ens listade X.
Angående de andra spelen så kunde skrivit ungefär vad du skrev här i artikeln och det hade räckt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tackar även för observationerna kring vad du tycker om mitt upplägg.

Varför inte under spelsektionen? Det är väl främst där jag ger subjektiva kommentarer helt enkelt. Hade det varit en större sektion hade jag absolut kunna plocka ut den i en egen kommentarsdel tillsammans med mina separata åsikter. Det finns ju ingen riktigt hård manual på hur exakt en artikel måste se ut. Det viktigaste är att det finns en röd tråd och ett sammanhang. För mig blev detta den mest naturliga underrubriken att skriva just denna delen av recensionen.

Därför att jag, och de flesta andra utgår jag från, förväntar sig att namnen på de olika sektionerna ska vara relevanta.
Du kunde till exempel lagt till en extra sektion endast för dina egna tankar, haft FAQ:n under sammanfattningen eller helt enkelt blandat in frågorna och svaren naturligt i resterande texten. Eller en kombination av dem.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tvärt emot, jag tror att en stor del av datoranvändares användning inte sker i just ett fåtal spel. De flesta är mer än bara Gamers, således kan det vara intressant att få en inblick i det övriga också. Som jag nämner så kommer inte skärmen ge några direkta prestationsfördelar om man inte redan befinner sig i absoluta topp-percentilen.

Sedan skulle jag inte säga att en recension nödvändigtvis är en subjektiv åsikt. I fallet med testpiloterna är ju just målet att ge en subjektiv åsikt, mycket till att jag saknar t ex tillgång till mätinstrumenten som Ytterberg har tillgång till. Han gör en mer objektiv analys av Benqs 240 Hz skärm.
Hans artikel är väl mer objektiv även om den inte är helt fri från subjektiva värderingar.

Tvärt emot vad?
Recensioner är så klart inte endast subjektiva åsikter men vill jag ha objektiva fakta så kan jag få det nästan var som helst. De intressanta bitarna av recensionerna är vad recensenten har för åsikt. Det händer ju ibland att man får något extremt fall när de tekniska specifikationerna inte stämmer överens med verkligheten men det händer så vitt jag vet inte särskilt ofta relativt sett.

Skrivet av DavidtheDoom:

Synvinkeln har jag ju, sedan kan man ju anse att det är en mer eller mindre intressant en. Skärmen kräver absolut inte ett specifik grafikkort (förutom att driva runt spelen). Samtidigt är denna skärmen den billigaste 240 Hz skärmen på marknaden. Det är inte ett måste att köpa en skärm med adaptiv synk även om det är en trevlig funktion. Således får man ta recensionen som en av annan karaktär än de professionella som testas topp-of-the-line komponenter. Detta är i mitt tycke extra intressant då en liten del av användarna sitter med just topp-komponenter, även om mängden i7:or och dyra grafikkort är något överrepresenterat på forumet.

Skärmen kräver inte ett AMD kort men tror det är med god anledning det är allmänt vedertaget att om du har en skärm med hög Hz så borde du matcha den med ett grafikkort som kan göra sig använding av Gsync/Freesync etc.
Som du själv nämner många gånger, det är svårt att få upp spel i så hög FPS, och vill man kunna vrida upp grafiken lite också så blir det ännu viktigare att ha rätt grafikkort till rätt skärm.
Hoppas inte att du fick uppfattningen av min kommentar att jag inte tycker att din recension är relevant för att du inte kör ett 6950x + 1080Ti, jag tyckte endast att det var svårt att sätta den i rätt kontext eftersom jag inte hade en aning om vilken dator du använde för dina tester.

Skrivet av DavidtheDoom:

Samtidigt är det inte uppdateringsfrekvensen som är den enda aspekten i en skärm och det hoppas jag att även du kan se. Jag anser även att min kommentar om att det är skillnad mellan 120 & 240 Hz räcker för att man ska kunna förstå just att det finns en fördel med den snabbare skärmen. Alla användare behöver inte heller nödvändigtvis gå från en 120 Hz till 240 Hz utan 60 Hz till 240 Hz är minst lika sannolikt om inte mer.

Samtidigt har du helt rätt. Denna skärmen är inget för mig, det har inte med 240 Hz att göra utan att det är så mycket annat i skärmen som inte möter mina förväntningar på en premiumskärm. Dessa egenskaper väger tyngre för mig än att nå 240 Hz. Detta är ju helt enkelt att de mjuka egenskaperna väger tyngre för mig personligen. Så den subjektiva belysningen kan vara av vikt och absolut ge mervärde för läsarna. Önskar du en mer objektiv och teknisk analys kring 240 Hz rekommenderar jag dig att läsa recensionen av Benq XL2540 om du inte redan gjort det.

Om något önskade jag en mer subjektiv analys. Mer text kring ditt resonerande. Tekniskt sett så går du igenom de sakerna jag var intresserad av. Ytterberg i all ära men personligen så är jag inte så pass kräsen annat än att en duglig IPS panel räcker mig gott å väl.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS