Permalänk
Medlem

Att välja högskola

Hej Sweclockers

När sista datum för högskoleantagningen snabbt närmar sig växer osäkerheten i mig. På grund av strul med SYO:n kan vi kanske inte få en tid att prata med vår ordinarie SYO innan sista ansökningsdatum och jag får därför vända mig till expertisen här. Det är ju en djungel av olika utbildningar och ju mer man läser om de olika utbildningarna, desto mer osäker blir man.

Gällande utbildningen tror är jag ute efter en utbildning åt datahållet. Jag gillar att programmera och det är något jag gärna gör på fritiden. Jag tycker också att det är roligt med, och har även ganska lätt för matte så det får gärna vara en utbildning med mycket matte också. Jag vill också att utbildningen ska vara ganska bred då jag inte riktigt vet än vad jag vill jobba med efter studierna men i dagsläget känns det som att de skulle vara kul med ett arbete inom det tekniska området. Bland annat verkar det roligt att jobba med att skapa spel, hemsidor eller något liknande men också att hålla på med annan teknik. Visst är en civilingenjörsutbildning bra att läsa för att få lite valmöjligheter i framtiden? Man borde väl kunna jobba med lite olika saker efter utbildningen och även påverka en del under fjärde och femte året genom val av inriktning efter att ha fått känna på lite olika saker under de första tre åren. Eller är det kanske någon annan typ av utbildning jag ska kolla efter?

Den utbildning jag hittills har varit mest inne på är civilingenjör Datateknik på KTH, men jag har även tittat på de andra datateknik- och mjukvaruteknik-utbildningarna på de andra stora universiteten. Det känns som KTH:s Datateknik-utbildning är mer inriktad på programmering och matte på än de andra och det är även därför jag har varit mest mest sugen på den utbildningen. På de andra skolorna verkar datatekniken innehålla mer elektronik, har jag rätt angående detta?

Det som gör mig osäker gällande data på KTH är bland annat Stockholm som storstad och till exempel bostadssituationen där. Jag kommer från en mindre ort och de gånger jag har varit i Stockholm har jag varit ganska mätt på "Storstan" när jag har kommit hem igen. Är detta en vanesak och hur är det att bo där? Sen ska man ju hitta bostad också. Jag står nu i kö på Sssb och har snart de 90 dagar man får ha innan man kommit in på högskolan. Finns det något mer jag kan göra?

Hur är bostadssituationen på de andra större orterna. Jag står även i kö i Linköping och Uppsala. Är det lättare att få bostad i de andra storstäderna och är dessa "bättre" städer att bo i eller spelar staden inte så stor roll?

Det hade varit bra att få lite input innan valet ska vara gjort och det hade varit även varit trevligt att höra vad ni som går/har gått på liknande utbildningar har för erfarenheter och tips inför högskolan.

Det blev ganska mycket text men jag behövde verkligen skriva av mig och det skulle vara skönt att få svar på åtminstone några av mina frågor så att det kanske kan bli lite lättare att välja. Det är svårt det här med att "välja rätt".

Permalänk
Medlem

Umeå har teknisk datavetenskap, samt interaktion och design (som har fått väldigt bra omdömen från högskoleverket). Umeås bostadskö är gratis att stå i så skadar ju inte att ställa sig i kö där oxå, www.bostaden.umea.se, om du ställer dig i kö nu så borde du ha en hyfsad chans att få någon bostad till hösten. Jag är inflyttad Umeåbo för ca 2 år sedan och jag älskar staden!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@BAseN: Kanske inte jättemycket till hjälp, men vad vill du ha för sorts stad? Känslan jag har fått (har enbart gått en kurs på SU, så inte jättetillförlitligt) är att i Stockholm bor de flesta hos föräldrarna och åker hem till sitt när seminariet är slut. Ska man ut en fredag åker gör man det med sina ordinarie bekanta osv. Sen finns det självfallet drösvis med studerande på KTH med samma bakgrund som du, så det är ingen dystopisk bild jag försöker måla upp.

Uppsala och Lund är i mina ögon de enda "riktiga" universitetsstäderna i Sverige, så det är nog lättare att hitta och hålla kontakten med liksinnade där, men det är nog inte jättesvårt att hitta nya bekanta i Stockholm heller.

Personligen hade jag valt Uppsala, men då jag studerar humaniora också. KTH har kanske bättre (bättre ansedd, mer riktad osv) utbildning inom det ämnet du är intresserad i? Uppsala har även fördelen att ligga tillräckligt nära Stockholm för att ha foten inne på dess arbetsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Umeå har teknisk datavetenskap, samt interaktion och design (som har fått väldigt bra omdömen från högskoleverket). Umeås bostadskö är gratis att stå i så skadar ju inte att ställa sig i kö där oxå, www.bostaden.umea.se, om du ställer dig i kö nu så borde du ha en hyfsad chans att få någon bostad till hösten. Jag är inflyttad Umeåbo för ca 2 år sedan och jag älskar staden!

Jag får ta och läsa på om Umeå också då. När jag har läst andra trådar är det ofta KTH, Chalmers, Linköping och Lund som nämns så det är lätt att orter som Umeå faller i skymundan så det är precis den här typen av tips jag är ute efter och tack för tipset av bostadskö.

Skrivet av Efta:

@FredrikN98: Kanske inte jättemycket till hjälp, men vad vill du ha för sorts stad? Känslan jag har fått (har enbart gått en kurs på SU, så inte jättetillförlitligt) är att i Stockholm bor de flesta hos föräldrarna och åker hem till sitt när seminariet är slut. Ska man ut en fredag åker gör man det med sina ordinarie bekanta osv. Sen finns det självfallet drösvis med studerande på KTH med samma bakgrund som du, så det är ingen dystopisk bild jag försöker måla upp.

Uppsala och Lund är i mina ögon de enda "riktiga" universitetsstäderna i Sverige, så det är nog lättare att hitta och hålla kontakten med liksinnade där, men det är nog inte jättesvårt att hitta nya bekanta i Stockholm heller.

Personligen hade jag valt Uppsala, men då jag studerar humaniora också. KTH har kanske bättre (bättre ansedd, mer riktad osv) utbildning inom det ämnet du är intresserad i? Uppsala har även fördelen att ligga tillräckligt nära Stockholm för att ha foten inne på dess arbetsmarknad.

Det är detta som är så svårt. Jag vet inte själv riktigt vad jag är ute efter för stad. Det är klart att det är viktigt att kunna träffa folk och att få uppleva någon form av studentliv, men det är inte så att studentlivet känns som det viktigaste och det som avgör vart jag ska gå. Å andra sidan är det ändå ganska många år man ska studera så man vill väl inte vantrivas heller.

Angående Uppsala jag hört även från andra att det ska vara en riktigt bra studentstad men jag har inte hittat någon utbildning som verkar lika rolig där som på andra orter. Dock har jag kanske har varit för fokuserad på att det är just civilingenjör jag vill läsa och har missat någon utbildning. Vad är skillnaden på att läsa en till exempel en 5-årig Civilingenjörsutbildning i Datateknik och en 3-årig kandidat i Datavetenskap och eventuellt en master på det?

Permalänk
99:e percentilen

Klart du ska läsa en civilingenjörsutbildning! Innan jag började på Chalmers såg jag framför mig "fem långa år av plugg, plugg och plugg", men så var det verkligen inte! Det öppnas så många nya dörrar och möjligheter att det knappt är möjligt att föreställa sig det innan man varit med om det själv. Man träffar så otroligt många spännande och roliga människor – allt från kompisar till kontakter inom branschen – på ett sätt jag tror är ganska unikt för studentlivet.

Det du skriver om Data på KTH stämmer. Data på KTH motsvarar IT på Chalmers och vice versa. Jag läser Data på Chalmers, och då går man in mer på hårdvara, kretsdesign, hårdvarunära programmering och olika programmeringsparadigmer medan IT (på Chalmers) har större fokus på front-end, grafiska gränssnitt, projektarbeten och programmering i praktiken. Nämnas bör att på Data ingår den kanske bästa kurs en programmerare kan läsa, nämligen Funktionell programmering.

I Göteborg är det gratis att stå i bostadskö på SGS Studentbostäder. Jag kan inte säga några exakta siffror, men jag tror att man kan få ett rum i studentkorridor inom ett år och en egen lägenhet inom två år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan civilingenjör med inriktning IT och Datavetenskap är att civilingenjörsutbildningen är en mycket bredare bas, dvs du har en ingenjörsdel som sedan komplementeras med inriktningskurser. Tycker du sedan att datavetenskap är jättetråkigt har du fortfarande ett civilingenjörsdiplom att luta dig mot.

Hade jag valt hade jag definitivt valt civilingenjörsutbildningen, även om det är 2 år mer plugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAseN:

Det är detta som är så svårt. Jag vet inte själv riktigt vad jag är ute efter för stad. Det är klart att det är viktigt att kunna träffa folk och att få uppleva någon form av studentliv, men det är inte så att studentlivet känns som det viktigaste och det som avgör vart jag ska gå. Å andra sidan är det ändå ganska många år man ska studera så man vill väl inte vantrivas heller.

Angående Uppsala jag hört även från andra att det ska vara en riktigt bra studentstad men jag har inte hittat någon utbildning som verkar lika rolig där som på andra orter. Dock har jag kanske har varit för fokuserad på att det är just civilingenjör jag vill läsa och har missat någon utbildning. Vad är skillnaden på att läsa en till exempel en 5-årig Civilingenjörsutbildning i Datateknik och en 3-årig kandidat i Datavetenskap och eventuellt en master på det?

Många tror att med "studentstad" menas enbart festande och dylikt. Det tycker jag är fel dock, jag menar på att nätverkande, möjlighet att hitta studiekamrater som man trivs med och kan hjälpas åt, stöd från nationer, möjligheter att engagera sig utanför sina studier och så vidare är betydligt bättre och lättare i en stad som Uppsala än Stockholm.

En psykiskt glad student är en effektiv student, och socialt umgänge under studietiden betyder väldigt mycket. Att sitta och läsa facklitteratur i ett mörkt studentrum i en vecka hade i varje fall påverkat min psykiska hälsa, och därigenom min studiekapacitet. Men jag ska återigen tillägga att jag enbart läst en väldigt kort kurs på SU, och är troligtvis inte rätt person att uttala sig om KTH överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Klart du ska läsa en civilingenjörsutbildning! Innan jag började på Chalmers såg jag framför mig "fem långa år av plugg, plugg och plugg", men så var det verkligen inte! Det öppnas så många nya dörrar och möjligheter att det knappt är möjligt att föreställa sig det innan man varit med om det själv. Man träffar så otroligt många spännande och roliga människor – allt från kompisar till kontakter inom branschen – på ett sätt jag tror är ganska unikt för studentlivet.

Det du skriver om Data på KTH stämmer. Data på KTH motsvarar IT på Chalmers och vice versa. Jag läser Data på Chalmers, och då går man in mer på hårdvara, kretsdesign, hårdvarunära programmering och olika programmeringsparadigmer medan IT (på Chalmers) har större fokus på front-end, grafiska gränssnitt, projektarbeten och programmering i praktiken. Nämnas bör att på Data ingår den kanske bästa kurs en programmerare kan läsa, nämligen Funktionell programmering.

I Göteborg är det gratis att stå i bostadskö på SGS Studentbostäder. Jag kan inte säga några exakta siffror, men jag tror att man kan få ett rum i studentkorridor inom ett år och en egen lägenhet inom två år.

Det du låter riktigt bra. Hur mycket av det ni läser skulle du säga är hårdvara och hur mycket är programmering. Vi håller på med Arduino på gymnasiet och där tycker jag att programmeringen är mycket roligare än att koppla in lampor lampor och displayer vilket även är anledningen till att jag har varit mer inne på ett program som är mer åt programmeringshållet. Den hårdvara ni får läsa om på Data, vad får ni lära er där? Är det mycket om elektronik eller vad handlar det om?

Hur är Göteborg som stad? Jag har så gott som inga erfarenheter av Göteborg så jag vet inte vad ska jag vänta mig.

Tack för tipset om bostadskö, skrev upp mig på en gång.

Skrivet av Efta:

Skillnaden mellan civilingenjör med inriktning IT och Datavetenskap är att civilingenjörsutbildningen är en mycket bredare bas, dvs du har en ingenjörsdel som sedan komplementeras med inriktningskurser. Tycker du sedan att datavetenskap är jättetråkigt har du fortfarande ett civilingenjörsdiplom att luta dig mot.

Hade jag valt hade jag definitivt valt civilingenjörsutbildningen, även om det är 2 år mer plugg.

Det du skriver stämmer överens med den bild jag har, så det verkar helt klart som att det är en Civilingenjörsutbildning jag är ute efter.

Skrivet av Efta:

Många tror att med "studentstad" menas enbart festande och dylikt. Det tycker jag är fel dock, jag menar på att nätverkande, möjlighet att hitta studiekamrater som man trivs med och kan hjälpas åt, stöd från nationer, möjligheter att engagera sig utanför sina studier och så vidare är betydligt bättre och lättare i en stad som Uppsala än Stockholm.

En psykiskt glad student är en effektiv student, och socialt umgänge under studietiden betyder väldigt mycket. Att sitta och läsa facklitteratur i ett mörkt studentrum i en vecka hade i varje fall påverkat min psykiska hälsa, och därigenom min studiekapacitet. Men jag ska återigen tillägga att jag enbart läst en väldigt kort kurs på SU, och är troligtvis inte rätt person att uttala sig om KTH överhuvudtaget.

Jag förstår precis vad du menar och kan absolut hålla med. Det är själva umgänget som är viktigt för mig då jag inte är allt för road av att festa. Man vill ju kunna träffa folk att umgås med och plugga med till vardags. Det är nog det som är det viktigaste för mig med val av stad, att man det ska vara möjligt att träffa folk så att man trivs bra. Att du inte har gått på KTH spelar inte så stor roll utan jag tycker att all input jag kan få är bra.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BAseN:

Det du låter riktigt bra. Hur mycket av det ni läser skulle du säga är hårdvara och hur mycket är programmering. Vi håller på med Arduino på gymnasiet och där tycker jag att programmeringen är mycket roligare än att koppla in lampor lampor och displayer vilket även är anledningen till att jag har varit mer inne på ett program som är mer åt programmeringshållet. Den hårdvara ni får läsa om på Data, vad får ni lära er där? Är det mycket om elektronik eller vad handlar det om?

Så här illustreras grundutbildningen (de tre första åren) på Chalmers sida om Datateknik, där du också kan se vilka masterprogram du kan välja och så:

Dold text

På Data får man lära sig grunderna i hur en CPU fungerar från transistornivå, via logiska grindar (AND, OR, NOT …), adderare, ALU:er, minneskretsar, cache, övergripande processorarkitektur, maskinkod och assembly, upp till C. Vidare får man insikt i hur man designar en digital krets, där man förutom att skriva VHDL även går in på problem som clock skew och critical path. Programmering av inbyggda system ingår också, vilket till exempel innebär att hantera input och output till/från en LED-ramp, sensor eller annan I/O genom att skriva till/läsa från den som vore den minne. Nätverk, parallell (concurrent) programmering och reglerteknik är andra exempel på vad som dyker upp, och slutligen har vi högnivåprogrammering i form av Java och som sagt min favorit, funktionell programmering i Haskell och Erlang.

Citat:

Hur är Göteborg som stad? Jag har så gott som inga erfarenheter av Göteborg så jag vet inte vad ska jag vänta mig.

Har inte direkt något att jämföra med, och alla lär säga att just deras stad är trevligast … men Götet är förstås objektivt bäst.

Citat:

Jag förstår precis vad du menar och kan absolut hålla med. Det är själva umgänget som är viktigt för mig då jag inte är allt för road av att festa. Man vill ju kunna träffa folk att umgås med och plugga med till vardags. Det är nog det som är det viktigaste för mig med val av stad, att man det ska vara möjligt att träffa folk så att man trivs bra. Att du inte har gått på KTH spelar inte så stor roll utan jag tycker att all input jag kan få är bra.

Man kan ha hur roligt som helst under studietiden utan att festa en enda dag. Tror det gäller oavsett vilken stad man bor i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers