Permalänk
Medlem

Datorn startar om efter någon sekund

Hej på er!
Jag har råkat ut för ett jobbigt strul som jag behöver lite hjälp med. Min burk var igång, men jag var inte i rummet. När jag kom tillbaka var skärmen i viloläge, men det lät som fläktar (och kanske grafikkortet) snurrade på max. Jag fick inte igång datorn, så jag gjorde en hård reboot. Därefter vägrar den starta, utan spinner bara igång fläktarna någon sekund för att sedan starta om igen.

Jag har plockat ut alla komponenter utom cpu och en ram-sticka, men det blir samma sak. Jag har även startat systemet direkt via moderkortet för att utesluta korstlutning i själva power-knappen.

Det känns spontant som ett PSU-fel, men det är ett relativt nytt EVGA Supernova G2 750W som ju skall vara av väldigt hög kvalitet. Chassit har varit närmast dammfritt, så jag tror inte att det skall vara nåt sånt som ställer till det heller.

Jag satte i ett nytt grafikkort för nån vecka sedan, men det har fungerat efter det så det känns inte heller som jag har råkat dra ut någon kontakt eller liknande.

Specs:
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
3TB WD Green IntelliPower
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
Intel Core i7 4790K
HyperX Savage 16GB
Gigabyte GTX 980 ti
be quiet! Dark Rock Pro 3
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold
NZXT H440W Silent Ultra Vit

Har ni några tips om vad problemet kan vara och hur jag skall fortsätta felsöka?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

@Blitzer: Prova med det gamla grafikkortet. Inget nytt då, hade jag provat att dra ut alla kablar förutom strömkabeln, och kontrollerat om strömkabeln sitter som den ska. Sen hade jag kopplat bort alla diskar, usb tillbehör osv.

Permalänk
Medlem

@Efta: tack för tipset, jag har inte provat med det gamla grafikkortet, men även helt utan grafikkort vill den inte starta. Jag har även kopplat ut alla diskar, wifi-kort och sådant. Det enda som sitter kvar i moderkortet är cpu, ram, fläktar och diverse småsladdar från chassit som usb, led, power och liknande...

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

@Efta: tack för tipset, jag har inte provat med det gamla grafikkortet, men även helt utan grafikkort vill den inte starta. Jag har även kopplat ut alla diskar, wifi-kort och sådant. Det enda som sitter kvar i moderkortet är cpu, ram, fläktar och diverse småsladdar från chassit som usb, led, power och liknande...

Du har väl testat att göra en CMOS reset?
Ser ut som nätagg/moderkort är problemet.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: Så enkelt var det, fattar inte hur jag kunde glömma det 👍🏻
Bara att börja skruva tillbaka komponenterna och komma ihåg överklockningen igen då

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

@Legit Lax: Så enkelt var det, fattar inte hur jag kunde glömma det 👍🏻
Bara att börja skruva tillbaka komponenterna och komma ihåg överklockningen igen då

Fint att det löste sig! Stackars dig hahah, men nu vet du!

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~