Hörlursförstärkare: Asus Xonar STX eller Pro-Ject Head Box II?

Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare: Asus Xonar STX eller Pro-Ject Head Box II?

Hej!

Idag köpte jag ett (nytt) ljudkort för mitt gamla har börjat bete sig lite skumt. Det blev ett Asus Xonar STX (det första) och det är ju byggt med en inbyggd hörlursförstärkare som verkar ganska okej. Jag har också en Pro-Ject Head Box II som jag använt tidigare. Som lurar har jag ett par Sennheiser HD595. Vilken stärkare är bäst av de två? Head Boxen är ju något av en instegsmodell.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

@mezzo_: Testa om du ändå har båda och se vilken som passar dig bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@mezzo_: Testa om du ändå har båda och se vilken som passar dig bäst?

Ja jo det är klart att jag kommer göra det men hur man (jag) upplever ljudkvalitet är väldigt subjektivt och jag litar inte alltid på mina egna öron när det kommer till kvaliteten.

Jag hoppades på en genväg där någon som testat vederbörande kunde göra input om vad som borde vara bäst. Det finns många audiofiler som både kan mycket mer än jag eller kan titta på flödesschemat och konstatera att det ena borde låta bättre än det andra. Det finns ganska omfattande forum för modifierande av hårdvaran på STX-korten. De byter ut förstärkarkomponenter som om det vore lego för dem. Den nivån är jag inte direkt på om man säger så.

Jag är nyfiken på om det finns en konsensus runt ungefär hur bra de båda förstärkarna är innan jag själv ger mig på att testa med mina amatör-öron.

Head Box II är inte särskilt imponerande, det är en instegsmodell av hörlursförstärkare och många fnyser åt dess förmågor har jag lärt mig efter att jag köpte den. Det fanns klart bättre alternativ om jag lagt lite mer pengar från början.

Men nu är det som det är och efter en hel del googlande har jag tyvärr bara blivit mer förvirrad då jag hamnat på mod-forum som är långt mer komplicerade än jag är intresserad av.

Någon borde väl ha haft ett Asus Xonar STX-kort och kan säga vad de tyckte om den inbyggda förstärkaren. En del av dem har nog också testat lite olika hörlursförstärkare och kan göra en snabb subjektiv bedömning. Det var ett ganska populärt ljudkort under flera år och jag tror att förstärkaren var en av de starka sidorna hos kortet. Men jag kan ha fel. Det var kanske SnR-nivåerna som övertygade mest och man använde fristående förstärkare hellre än den inbyggda.. Jag vet helt enkelt inte och vänder mig hit för att se om någon har erfarenhet och lust att dela med sig av den.

Lite så tänkte jag. Jag hoppas att du kan förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mezzo_:

Ja jo det är klart att jag kommer göra det men hur man (jag) upplever ljudkvalitet är väldigt subjektivt och jag litar inte alltid på mina egna öron när det kommer till kvaliteten.

Jag hoppades på en genväg där någon som testat vederbörande kunde göra input om vad som borde vara bäst. Det finns många audiofiler som både kan mycket mer än jag eller kan titta på flödesschemat och konstatera att det ena borde låta bättre än det andra. Det finns ganska omfattande forum för modifierande av hårdvaran på STX-korten. De byter ut förstärkarkomponenter som om det vore lego för dem. Den nivån är jag inte direkt på om man säger så.

Jag är nyfiken på om det finns en konsensus runt ungefär hur bra de båda förstärkarna är innan jag själv ger mig på att testa med mina amatör-öron.

Head Box II är inte särskilt imponerande, det är en instegsmodell av hörlursförstärkare och många fnyser åt dess förmågor har jag lärt mig efter att jag köpte den. Det fanns klart bättre alternativ om jag lagt lite mer pengar från början.

Men nu är det som det är och efter en hel del googlande har jag tyvärr bara blivit mer förvirrad då jag hamnat på mod-forum som är långt mer komplicerade än jag är intresserad av.

Någon borde väl ha haft ett Asus Xonar STX-kort och kan säga vad de tyckte om den inbyggda förstärkaren. En del av dem har nog också testat lite olika hörlursförstärkare och kan göra en snabb subjektiv bedömning. Det var ett ganska populärt ljudkort under flera år och jag tror att förstärkaren var en av de starka sidorna hos kortet. Men jag kan ha fel. Det var kanske SnR-nivåerna som övertygade mest och man använde fristående förstärkare hellre än den inbyggda.. Jag vet helt enkelt inte och vänder mig hit för att se om någon har erfarenhet och lust att dela med sig av den.

Lite så tänkte jag. Jag hoppas att du kan förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Litar främst på mina öron. Givetvis positivt om hörluren, dac etc fått bra recension, men det är när jag börjar lyssna som är avgörande. Har lämnat tillbaks hörlurar som fått mycket bra recensioner av "experter", för jag tyckte inte om ljudet.

Permalänk
Medlem

@mezzo_: Ledsen, men det här: "Ja jo det är klart att jag kommer göra det men hur man (jag) upplever ljudkvalitet är väldigt subjektivt och jag litar inte alltid på mina egna öron när det kommer till kvaliteten." är helt obegripligt för mig. Det som spelar roll ska ju vara det du tycker är bra, och inte vad mätningar, recensioner och typer på nätet tycker. Min hörlursanläggning är definitivt inte vad många tyckare på forum skulle välja, men jag tycker det låter bra och det är ju jag som ska lyssna på musiken i slutändan?

Permalänk
Medlem

Alright, jag undrade bara om det fanns en starkare känsla i allmänhet att den ena skulle vara definitivt bätre än den andra. Jag ska testa båda två så fort jag köpt en kabeladapter så jag kan börja testa kortet alls!

edit: Som referens använder jag min hörlursförstärare, Pro-Ject Head Box II. När jag vid några tillfällen nämnt att jag har en sådan har jag fått suckande kommentarer att jag borde ha köpt x istället för att den bara är en femhundring extra och värt mycket mer i ljudkvalitet.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Alright, jag undrade bara om det fanns en starkare känsla i allmänhet att den ena skulle vara definitivt bätre än den andra. Jag ska testa båda två så fort jag köpt en kabeladapter så jag kan börja testa kortet alls!

edit: Som referens använder jag min hörlursförstärare, Pro-Ject Head Box II. När jag vid några tillfällen nämnt att jag har en sådan har jag fått suckande kommentarer att jag borde ha köpt x istället för att den bara är en femhundring extra och värt mycket mer i ljudkvalitet.

Lyssna inte på sådant, utan gå på dina egna preferenser. Jag får liknande kommentarer om min förstärkare och det är inget jag lägger någon vikt vid. Det tekniskt bästa innebär inte att det är det som du gillar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Lyssna inte på sådant, utan gå på dina egna preferenser. Jag får liknande kommentarer om min förstärkare och det är inget jag lägger någon vikt vid. Det tekniskt bästa innebär inte att det är det som du gillar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att det är så men jag hade ändå gärna velat ha en liten uppfattning om var folk står i det hela, det brukar alltid vara många som har väldigt starka åsikter speciellt när det gäller audiofili.
Just en sak jag fått höra mycket är att jag "borde ha köpt" när jag säger att jag har min Head Box II. Nog för att det finns väldigt intressanta produkter som jag faktiskt missade när jag köpte min hörlursförstärkare. Just där om man lägger på 500-700kr extra på de 1000 jag betalade för min Head Box II så finns det ett par som verkar tydligt ha fler anhängare bland ljudfolket. Ändå så är jag ganska nöjd med min lilla Head Box II, det var första gången jag köpte en hörlursförstärkare och jag kunde märka en hel del skillnad när det kom till just mellanregistret på mina då Beyerdynamic DT770 Pro (80 ohm). Nu kör jag mer lättdrivna Sennheiser HD595 så det kanske är andra egenskaper som dyker upp med förstärkaren i Xonar-kortet. Jag var bara nyfiken på åsikter mellan tummen och pekfingret, speciellt som jag inte kunnat installera kortet ännu, jag kör på mitt inbyggda Realtek ALC898 som Asus så generöst kallar SupremeFX IV - Det är fortfarande ett Realtek-chip liksom.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Ptja, enbart baserat på specifikationerna så verkar Asus-kortet dra det längsta strået. Inbyggd DA-omvandlare (en helt okej Cirrus Logic), en kraftfullare hörlursförstärkare (80 mW@600 ohm jmf med 60 mW@300 ohm för Headboxen), lägre distortion (THD@0,00014% jmf med 0,005% för Headboxen). Pro-Jecten har ju fördelen att den sitter utanför datorn och inte har risk för EMI, vilket Asuskortet i teorin har.

Jag antar att de flesta förespråkar Schiit Magni respektive O2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ptja, enbart baserat på specifikationerna så verkar Asus-kortet dra det längsta strået. Inbyggd DA-omvandlare (en helt okej Cirrus Logic), en kraftfullare hörlursförstärkare (80 mW@600 ohm jmf med 60 mW@300 ohm för Headboxen), lägre distortion (THD@0,00014% jmf med 0,005% för Headboxen). Pro-Jecten har ju fördelen att den sitter utanför datorn och inte har risk för EMI, vilket Asuskortet i teorin har.

Jag antar att de flesta förespråkar Schiit Magni respektive O2?

Jag är rätt säker på att det är O2 jag blivit rekommenderad ja, man kan beställa den färdigbyggd eller i byggsats vilket min styvfar tycker är hemskt intressant

Jag har nu kopplat in ljudkortet (jag har fortfarande inte fixat RCA-kabeln för ljudet till förstärkaren till högtalarna så jag kör de separat på Realtek-ljudkortet tills jag fått tummen ur och köpt mig en simpel RCA-kabel då det är en väldigt enkel, billig gammal ministereo som jag använder som högtalare till min dator). Jag behöver bara stereo vid datorn, både vad gäller hörlurar och högtalare. När surround är av intresse (filmtittande) så använder jag min laptop, HMDI, en simplare satellitsurroundförstärkare (5.1) och min gamla trotjänare Optoma HD65 720p DLP-projektor som jag lyckas klämma fram en hyfsad bild på strax under 100" från.

Men nog om mina andra prylar. Ljudkortet!

Jag har kopplat in och lekt runt med inställningarna ett tag nu innan jag såg din kommentar. Ljudet är bättre direkt från ljudkortet kan jag konstatera samtidigt som en halv livstid av att ha använt Creative-ljudkort kommer kräva ett tag för att vänja mig vid Asus gränssnitt för ljudkortet. Jag är medveten om att det finns fristående drivrutiner (UNi Xonar drivers i mitt fall) och att de kanske är bättre än Asus dito men det blev för mycket nytt på en gång för mig då jag försökte mig på dem så jag kör på Asus senaste officiella drivrutiner.

Vad jag funnit är att högsta inställningen för Gain (300<Ohms) faktiskt ger mig bäst resultat vad gäller ljudkvaliteten i mitt subjektiva tycke även om jag har problem att acceptera den kraftiga diskanten vid hög volym. Jag såg någon här på Swec som lyckats tämja basen med ett verktyg i ett mixerverktyg i Linux av alla ställen! Det är en fråga om att kunna förstå sig på kurvorna i en vanlig mixer och jag erkänner snällt att jag inte är särskilt duktig eller modig vad kommer till det alls.

De lurar jag kör är inte alls HD595 som jag påstått längre upp i tråden utan ett par moddade HD558 som skall räknas som HD598 nu. Jag förmodar att det finns många åsikter om den modden men jag tycker att jag fick betydligt bättre ljud när jag gjorde den och det skall i teorin vara samma element i HD558 som i HD598 (fast man får inte lika snygg färg som 598 har original).

Så nu kör jag på Extra High Gain (+18dB for 300~600 ohms), PCM 44,1KHz (jag trodde tidigare att man bara skulle maxa dessa ljudinställningar) men tydligen så ger 44,1 något som kallas "Bit Perfect" enligt en användare i samma tråd som jag hänvisade till tidigare. Alla kör 16/44 så jag följer flocken utan att riktigt veta varför. Mikrofonen kanske jag skall köra likadant? Jag körde den i max men nu ställde jag ner den till 16/44 också då jag misstänker att detta också resulterar i detta "Bit Perfect" som låter väldigt fräsigt. Just nu märker jag inga större skillnader då jag spelar musik och ändrar mellan 2 och 8 kanaler så jag funderar på att behålla dessa 8 kanaler som default för spel. Dock så är minst ett av de spelen jag spelar optimerade för hörlurar ändå (CS:GO) så jag misstänker att positioneringsljudet är bättre för mig med mina gamla två kanaler som jag alltid använt. I Overwatch är det lite likadant tänker jag mig, jag har spelat det tills nu på 2 kanaler och spelet har skött ljudpositioneringen åt mig (jag har inga problem att höra vad som är bakom, framför ovanför eller nedanför mig), samt på vilket avstånd exempelvis fotsteg är.

Dolby Headphone och Dolby ProLogic IIx är jag skeptisk till av samma anledning men det måste jag testa på riktigt för att kunna säga säkert vad jag tycker om både ljudkvalitet och framförallt ljudpositionering. Samma sak då med 7.1 Virtual Speaker Shifter. Jag tror att det mest är en gimmick och att spelen själva är bäst på att generera sitt ljud på ett optimerat sätt (givetvis beroende på hur bra spelmotorn är på att positionera ljud från början, men som utgångspunkt). Min filosofi är att om man har två kanalers ljud så är det bäst att vara ärlig med spelen och meddela just det och låta dem kompensera med sina egna inbyggda finesser.

Detta lämnar mig med GX mode och HiFi mode. Här vet jag inte vad jag skall välja då det är delade bud. GX skall vara Asus försök till EAX men ska tydligen leda till instabilitet i vissa speltitlar och många hävdar att HiFi helt enkelt är en onödig inställning som hämmar DAC:en att jobba optimalt.

Så, nu har jag lyssnat, jag har läst och jag har dragit lite egna slutsatser. Vad tycker ni som kan om mina funderingar kring det hela?

edit: Jo, det är en sak jag saknar från mitt Creative Soundblaster Z: Crystalsound. Jag vet att det är en mesig blandning av ökad bas och diskant men jag tyckte verkligen att Creative fick riktigt bra ordning på detta från och med SoundBlaster Z. Det lät lite mjukare men kunde ändå lyfta fram detaljer när det behövdes, det måste ha funnits en del algoritmer bakom den ljudoptimeringen. Med detta ljudkortet är det mer pang på: Här har du ljudet som det skall vara, vare sig du tycker om det eller inte, det är mer 'in your face' och inte lika mjukt som Crystalizer gjorde det.

Det var då allt.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Bit perfekt uppspelning innebär att man inte gör om signalen och inte nån specifik inställning som alltid är densamma, cdljud är 16/44, win använder 16/48 som standard, sen finns det en massa andra format som också är ganska vanliga typ 24/96 och 24/384.
Bitperfekt innebär alltså att anpassa uppspelningens inställningar till källan så att man inte behöver göra om signalen men en del formatkonverteringar är mycket enkla att göra och ljudpåverkan bli mikroskopisk, tex att multiplicera nått med 2 är en en enkel sak så en ändring från 16/44 till 16/88 och liknade operationer brukar inte förstöra något men att göra om 44 till 96 kHz är svårare eftersom varje sampling inte bara kan multipliceras med ett jämnt heltal.

Mikrofoningången bör därför vara inställd på samma parametrar som uppspelningsutrustningen använder eller på "bästa möjliga" det innebär att 16/44 för det mesta är olämpligt om man inte ska spela in musik som bara ska ges ut i cdformat, 16/48 är mer eller mindre datorstandard eftersom det var det MS valde som förval i win och bättre lägen kan också fungera bra eftersom det alltid är lättare att ta bort information än att få fram mer ur den befintliga signalen.

Vad som "låter bäst" vet jag inte utan det är en helt subjektiv bedömning bara den som lyssnar kan göra, däremot går det att mäta vad som ger korrekt återgivning men det behöver inte vara det som låter bäst, du säger tex att du använt Beyer 770 och de är ganska påtagligt färgade på ett helt annat sätt än mindre Sennheiserlurar som i sin tur låter ganska olikt större Sennheiserlurar och AKG som generellt har en mer neutral klang.

Handlar det om spelljud så finns det inte heller nån referens i verkligheten att utgå ifrån så det är bara att gå på bra eller dåligt ljud då korrekt inte existerar eftersom ljuden inte har funnits i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.