Skrivet av oatp1b1:
Ptja, enbart baserat på specifikationerna så verkar Asus-kortet dra det längsta strået. Inbyggd DA-omvandlare (en helt okej Cirrus Logic), en kraftfullare hörlursförstärkare (80 mW@600 ohm jmf med 60 mW@300 ohm för Headboxen), lägre distortion (THD@0,00014% jmf med 0,005% för Headboxen). Pro-Jecten har ju fördelen att den sitter utanför datorn och inte har risk för EMI, vilket Asuskortet i teorin har.
Jag antar att de flesta förespråkar Schiit Magni respektive O2?
Jag är rätt säker på att det är O2 jag blivit rekommenderad ja, man kan beställa den färdigbyggd eller i byggsats vilket min styvfar tycker är hemskt intressant
Jag har nu kopplat in ljudkortet (jag har fortfarande inte fixat RCA-kabeln för ljudet till förstärkaren till högtalarna så jag kör de separat på Realtek-ljudkortet tills jag fått tummen ur och köpt mig en simpel RCA-kabel då det är en väldigt enkel, billig gammal ministereo som jag använder som högtalare till min dator). Jag behöver bara stereo vid datorn, både vad gäller hörlurar och högtalare. När surround är av intresse (filmtittande) så använder jag min laptop, HMDI, en simplare satellitsurroundförstärkare (5.1) och min gamla trotjänare Optoma HD65 720p DLP-projektor som jag lyckas klämma fram en hyfsad bild på strax under 100" från.
Men nog om mina andra prylar. Ljudkortet!
Jag har kopplat in och lekt runt med inställningarna ett tag nu innan jag såg din kommentar. Ljudet är bättre direkt från ljudkortet kan jag konstatera samtidigt som en halv livstid av att ha använt Creative-ljudkort kommer kräva ett tag för att vänja mig vid Asus gränssnitt för ljudkortet. Jag är medveten om att det finns fristående drivrutiner (UNi Xonar drivers i mitt fall) och att de kanske är bättre än Asus dito men det blev för mycket nytt på en gång för mig då jag försökte mig på dem så jag kör på Asus senaste officiella drivrutiner.
Vad jag funnit är att högsta inställningen för Gain (300<Ohms) faktiskt ger mig bäst resultat vad gäller ljudkvaliteten i mitt subjektiva tycke även om jag har problem att acceptera den kraftiga diskanten vid hög volym. Jag såg någon här på Swec som lyckats tämja basen med ett verktyg i ett mixerverktyg i Linux av alla ställen! Det är en fråga om att kunna förstå sig på kurvorna i en vanlig mixer och jag erkänner snällt att jag inte är särskilt duktig eller modig vad kommer till det alls.
De lurar jag kör är inte alls HD595 som jag påstått längre upp i tråden utan ett par moddade HD558 som skall räknas som HD598 nu. Jag förmodar att det finns många åsikter om den modden men jag tycker att jag fick betydligt bättre ljud när jag gjorde den och det skall i teorin vara samma element i HD558 som i HD598 (fast man får inte lika snygg färg som 598 har original).
Så nu kör jag på Extra High Gain (+18dB for 300~600 ohms), PCM 44,1KHz (jag trodde tidigare att man bara skulle maxa dessa ljudinställningar) men tydligen så ger 44,1 något som kallas "Bit Perfect" enligt en användare i samma tråd som jag hänvisade till tidigare. Alla kör 16/44 så jag följer flocken utan att riktigt veta varför. Mikrofonen kanske jag skall köra likadant? Jag körde den i max men nu ställde jag ner den till 16/44 också då jag misstänker att detta också resulterar i detta "Bit Perfect" som låter väldigt fräsigt. Just nu märker jag inga större skillnader då jag spelar musik och ändrar mellan 2 och 8 kanaler så jag funderar på att behålla dessa 8 kanaler som default för spel. Dock så är minst ett av de spelen jag spelar optimerade för hörlurar ändå (CS:GO) så jag misstänker att positioneringsljudet är bättre för mig med mina gamla två kanaler som jag alltid använt. I Overwatch är det lite likadant tänker jag mig, jag har spelat det tills nu på 2 kanaler och spelet har skött ljudpositioneringen åt mig (jag har inga problem att höra vad som är bakom, framför ovanför eller nedanför mig), samt på vilket avstånd exempelvis fotsteg är.
Dolby Headphone och Dolby ProLogic IIx är jag skeptisk till av samma anledning men det måste jag testa på riktigt för att kunna säga säkert vad jag tycker om både ljudkvalitet och framförallt ljudpositionering. Samma sak då med 7.1 Virtual Speaker Shifter. Jag tror att det mest är en gimmick och att spelen själva är bäst på att generera sitt ljud på ett optimerat sätt (givetvis beroende på hur bra spelmotorn är på att positionera ljud från början, men som utgångspunkt). Min filosofi är att om man har två kanalers ljud så är det bäst att vara ärlig med spelen och meddela just det och låta dem kompensera med sina egna inbyggda finesser.
Detta lämnar mig med GX mode och HiFi mode. Här vet jag inte vad jag skall välja då det är delade bud. GX skall vara Asus försök till EAX men ska tydligen leda till instabilitet i vissa speltitlar och många hävdar att HiFi helt enkelt är en onödig inställning som hämmar DAC:en att jobba optimalt.
Så, nu har jag lyssnat, jag har läst och jag har dragit lite egna slutsatser. Vad tycker ni som kan om mina funderingar kring det hela?
edit: Jo, det är en sak jag saknar från mitt Creative Soundblaster Z: Crystalsound. Jag vet att det är en mesig blandning av ökad bas och diskant men jag tyckte verkligen att Creative fick riktigt bra ordning på detta från och med SoundBlaster Z. Det lät lite mjukare men kunde ändå lyfta fram detaljer när det behövdes, det måste ha funnits en del algoritmer bakom den ljudoptimeringen. Med detta ljudkortet är det mer pang på: Här har du ljudet som det skall vara, vare sig du tycker om det eller inte, det är mer 'in your face' och inte lika mjukt som Crystalizer gjorde det.
Det var då allt.