föra över filer snabbare från mediaspelaren till datorn

Permalänk

föra över filer snabbare från mediaspelaren till datorn

jag har en dune hd smart b1 mediaspelare och när jag fått hem min nya mediaförvaringsmöbel så hade jag tänkt att koppla in en av mina externa hårddiskar till den mediaspelaren.

jag streamar såklart filer från datorn till mediaspelaren och det går finfint men jag har ändå lust att ha en hårddisk i min mediaförvaring kopplad direkt till mediaspelaren. det går bra och snabbt att spela upp filer direkt från den ikopplade hårddisken i mediaspelaren men att föra över filer från den hårddisken via nätverket till min dator går riktigt segt. ligger på 6-8 mb/s i windows.

hårddisken är ikopplad i mediaspelarens usb2 uttag men jag upptäckte nyligen att spelaren även har ett esata uttag.

så nu undrar jag om det möjligen skulle gå snabbare att kopiera över filer till min dator från hårddisken om jag istället kör den via mediaspelarens esata-uttag istället för usb2? har ingen kabbinett med esata att prova med.

är ingen viktig grej men jag tycker det är kul att testa lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

så nu undrar jag om det möjligen skulle gå snabbare att kopiera över filer till min dator från hårddisken om jag istället kör den via mediaspelarens esata-uttag istället för usb2? har ingen kabbinett med esata att prova med.

är ingen viktig grej men jag tycker det är kul att testa lite

Ja, E-Sata är snabbare än USB 2.0.
Var dock medveten om att disken kan bli väldigt varm när den arbetar om det är ett litet kabinett som har dålig kylning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, E-Sata är snabbare än USB 2.0.
Var dock medveten om att disken kan bli väldigt varm när den arbetar om det är ett litet kabinett som har dålig kylning.

varm? diskar bli ju glödheta hur man än gör. fläkt eller inte, verkar inte gå att göra nått åt det men mina diskar har aldrig pajjat pga värme.
men menar du att diskar blir varmare om dom skickar filer snabbare eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

varm? diskar bli ju glödheta hur man än gör. fläkt eller inte, verkar inte gå att göra nått åt det men mina diskar har aldrig pajjat pga värme.
men menar du att diskar blir varmare om dom skickar filer snabbare eller vad?

Ja.

Jag har kört en hel del med E-Sata, och om jag inte kör utan sidorna på mitt kabinett börja disken "lagga" först, för att sedan "stänga av sig" runt ~60-65 grader.

Jag har haft en disk som dog p.g.a överhetting.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja.

Jag har kört en hel del med E-Sata, och om jag inte kör utan sidorna på mitt kabinett börja disken "lagga" först, för att sedan "stänga av sig" runt ~60-65 grader.

Jag har haft en disk som dog p.g.a överhetting.

huh..där ser man. jag har kopierat massor med data över usb3 och vanlig intern sata och inget har gått sönder eller krånglat hittills pga det.
datorn på 24-7 också och inget viloläge på diskarna.
men hur kör du via esata då? hur har du kopplat det? extern till datorn bara eller?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på nätverket mellan datorn och mediaspelaren/hårddisken?
Usb 2 borde gå snabbare än så, kan det vara så att du har 100 Mbit nätverk som bromsar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kokkelimokk:

Vad har du för hastighet på nätverket mellan datorn och mediaspelaren/hårddisken?
Usb 2 borde gå snabbare än så, kan det vara så att du har 100 Mbit nätverk som bromsar?

Skickades från m.sweclockers.com

vet inte riktigt hur du menar. jag har 100/10 mbit/s bredband i alla fall.
det gick betydligt snabbare när jag körde med nas. då kopierade jag över filer från nasen till datorn i ca 40 mb/s

edit: eller jaha, nu tror jag att jag fattar hur du menar.
alltså det går ju via nätverket. mediaspelaren är kopplad till mitt nätverk och så har jag en extern hdd kopplad till den via usb2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

men hur kör du via esata då? hur har du kopplat det? extern till datorn bara eller?

Ja, E-Sata kopplas precis som USB (dock med E-Sata kabel istället för USB).
Så precis som med USB blir disken man ansluter en extern disk, dock med den stora skillnaden att man kan faktigst installera OS på en disk som är kopplad med E-Sata.

Skrivet av kokkelimokk:

Usb 2 borde gå snabbare än så, kan det vara så att du har 100 Mbit nätverk som bromsar?

Du glömmer bort att det går "omväg". Först från USB-disken till mediaspelaren, sedan till nätverket. Detta bromsar hastigheten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, E-Sata kopplas precis som USB (dock med E-Sata kabel istället för USB).
Så precis som med USB blir disken man ansluter en extern disk, dock med den stora skillnaden att man kan faktigst installera OS på en disk som är kopplad med E-Sata.
Du glömmer bort att det går "omväg". Först från USB-disken till mediaspelaren, sedan till nätverket. Detta bromsar hastigheten.

Ja men om mediaspelaren eller nätverket bara stödjer 100 Mbit så känns det onödigt att skaffa E-sata eftersom det knappt kommer öka hastigheten
Det var så jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, E-Sata kopplas precis som USB (dock med E-Sata kabel istället för USB).
Så precis som med USB blir disken man ansluter en extern disk, dock med den stora skillnaden att man kan faktigst installera OS på en disk som är kopplad med E-Sata.
Du glömmer bort att det går "omväg". Först från USB-disken till mediaspelaren, sedan till nätverket. Detta bromsar hastigheten.

Skrivet av kokkelimokk:

Ja men om mediaspelaren eller nätverket bara stödjer 100 Mbit så känns det onödigt att skaffa E-sata eftersom det knappt kommer öka hastigheten
Det var så jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

ok så hur mycket kommer det att öka då?
för esata ska ju vara betydligt snabbare än usb2 och som sagt när jag körde med nas direkt kopplat till nätverket så låg överföringshastigheten på 40 mb/s från nasen till datorn

Permalänk
Medlem

Med 10/100 Mbit ethernet port på mediaspelaren så kan du inte få över mer än max 10 MB/s som mest - i praktiken hamnar det runt dina nämnda 6-7 MB/s.

Och då spelar det ingen roll att ha snabbare lagringmedia på själva enheten om du överför via nätverket eftersom nätverkskortet i din enhet är flaskhalsen som stryper dataflödet och kan bara fylla en usb2- med nätverkstrafik till bara ca 1/3-del av USB2 datakapacitet.

---

i så fall är det bättre att du i förväg laddar externa lagringsmediat med önskad media via en annan dator med snabbare nätverkskort om du skall ha över datat fort - annars är det bara att låta det ta sin tid.

Skall du ha överföring 30-40 MB/s-takt så måste du ha en Gigabit ethernetkort i mediaenheten - men nu har du inte det.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Med 10/100 Mbit ethernet port på mediaspelaren så kan du inte få över mer än max 10 MB/s som mest - i praktiken hamnar det runt dina nämnda 6-7 MB/s.

Och då spelar det ingen roll att ha snabbare lagringmedia på själva enheten om du överför via nätverket eftersom nätverkskortet i din enhet är flaskhalsen som stryper dataflödet och kan bara fylla en usb2- med nätverkstrafik till bara ca 1/3-del av USB2 datakapacitet.

---

i så fall är det bättre att du i förväg laddar externa lagringsmediat med önskad media via en annan dator med snabbare nätverkskort om du skall ha över datat fort - annars är det bara att låta det ta sin tid.

Skall du ha överföring 30-40 MB/s-takt så måste du ha en Gigabit ethernetkort i mediaenheten - men nu har du inte det.

du menar 100/10 mbit port va, inte 10/100 ?
har du kollat vad min mediaspelare har för port alltså?

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Förväxla inte vad som nätverksuttaget i mediaspelaren klarar med hur man skriver för bredband.
I detta fallet så betyder 10/100 Mbit att mediaspelaren klarar både 10 och 100 Mbit nätverk och då får du den hastigheten åt båda hållen. Hade den även klarat Gigabit så hade det stått 10/100/1000 Mbit i specifikationen, men det gör det inte.

Visst e-SATA är snabbare än USB 2.0, men det spelar ingen roll då maximala nätverkshastigheten som mediaspelaren har är lägre.
Och vid 100 Mbit nätverks hastighet så får du max strax över 10 MB/s i överföringshastighet. Sen får man förluster på grund av protokoll etc. så 6-7 MB/s är rimlig överföringshastighet i den setup.

Om du inte klarar av att vänta en liten stund så är alternativtet är att flytta enheten till datorn om du skall överföra större mängder av data något snabbare.

Permalänk

@loefet: du har helt rätt, förväxlade det med bredbandshastigheten
finns ju externa kabinetter med ethernet-port, men flera jag hitta på ebay anger inte om det är 100/1000 eller bara 10/100 hastighet.
om det inte anges så kanske man ska utgå från att det är 10/100?

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Jadu, med Ebay så vet man inte vad man får, eller rättare sagt, man får exakt det man betalar för...
De chassina kan ju lika gärna vara 10 Mbit för den delen.
Minns min första Lacie Nätverks drive jag köpte till min iBook för över 10 år sedan, tog evigheter att föra över något till den (till och med långsammare än din). Den hade en USB port, men det var antingen USB eller Nätverk som gällde, använde man den ena så kunde man inte byta till den andra utan att totalt nollställa disken mellan.

Antingen så får man chansa eller så är det väl bäst att hitta någon produkt av ett känt märke i en mer respektabel butik där det finns fulla specifikationer etc.
Eller bara leva med att vänta någon minut extra.

Detta är den största anledningen varför jag ogillar mediaspelare över lag, alldeles för dåliga specifikationer för att göra något annat än vad de var designade att göra.
Skulle hellre satsa på en minidator (NUC eller liknande), så man får full kontroll över alltihopa.

Permalänk

@loefet:
kanske det. men jag köpte denna mediaspelare för att den tar alla filer och har stöd för alla typer av fps som finns. om en spelare inte har stöd för tex 24 fps så blir det väldigt hackigt när man spelar upp 720p encodes.

detta var som sagt bara som en intressant sak att prova om det skulle gå att speeda upp hastigheten

Permalänk
Medlem

@Spac3man:
Hastigheten på E-Sata är i regel samma som SATA-1, Serial ATA , så de som har nämnt att dess nätverks uttag är en flaskhals har rätt. Du kommer inte att vinna något direkt på att ha en E-Sata disk istället för en USB.

Om det är snabbare från mediaspelaren's interna disk kan du om det går istället kopiera/flytta filerna från USB disken till den för att sedan föra över filerna till din dator via den (eller från dator till intern disk, sedan till USB disk, om du vill kopiera filer till den istället).
Lite omständigt, jag vet.
I detta senario kommer du defintivt vinna på att ha en E-Sata disk istället för en USB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: mediaspelaren har ingen intern disk och även om den hade det borde det inte gå lika segt att kopiera filer då det även här körs via nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

@Belzader: mediaspelaren har ingen intern disk och även om den hade det borde det inte gå lika segt att kopiera filer då det även här körs via nätverket?

Nja, inte direkt, man tar bort "dubbel biten", så det blir mer "direkt överföring".
Jag kan kopiera filer mellan mina datorer i runt 50-200MB/s, beroende på hur stora filerna är, små filer hinner aldrig komma upp i hastighet, stora filer (1GB+) däremot kommer lätt upp i ~200MB/s. Nu har jag visserligen Gigabit nätverks kort i båda och kör med en Gigabit Switch.
Blandar jag in en USB disk i kontentan, sjunker hastigheten rejält.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: mhm..jaja, nu kan jag inte stoppa in en intern hdd i spelaren i alla fall. jag valde varianten med inbyggd bluray istället för den som man kan ha en hdd inuti

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Mieriola: ja det är den

Permalänk
Medlem

Kollade specen och det verkar gå att ansluta en WiFi USB sticka men den typen de rekommenderar verkar tyvärr inte gå fortare än 802.11n så det lär väl knappast bli märkbart snabbare än med kabel (blir troligtvis långsammare med wifi). Frågan är om man kanske kan koppla in någon annan USB-sticka antingen för trådat gigabitnätverk eller 802.11ac trådlöst nätverk?

När jag hade mediaspelare (annan typ) med 100 Mbit nätverksport och USB-disk så flyttade jag helt enkelt USB-disken till datorn när det var dags att göra större filkopieringar och sedan flyttade jag tillbaka den till mediaspelaren. Man fick resa sig från stolen och gå några steg men det var det värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, inte direkt, man tar bort "dubbel biten", så det blir mer "direkt överföring".
Jag kan kopiera filer mellan mina datorer i runt 50-200MB/s, beroende på hur stora filerna är, små filer hinner aldrig komma upp i hastighet, stora filer (1GB+) däremot kommer lätt upp i ~200MB/s. Nu har jag visserligen Gigabit nätverks kort i båda och kör med en Gigabit Switch.
Blandar jag in en USB disk i kontentan, sjunker hastigheten rejält.

Hur bär du dig åt för att få ~200MB/s om du har gigabit-nätverk? 1Gbps = 119.2 MBps

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Hur bär du dig åt för att få ~200MB/s om du har gigabit-nätverk? 1Gbps = 119.2 MBps

Vi pratar intern överföring här, d.v.s det går inte längre än till switchen, eftersom den sköter trafiken när det sker mellan datorerna, och för att förtydliga switchen är kopplad till en router och datorerna är kopplade till switchen.
Att det sedan är MB/s och inte Mbps, är för att filhanterings programmet jag använder visar i Megabyte/s och inte Megabits/s.
Megabits vs. Megabytes: What’s the Difference?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jo, men med intern överföring antar jag att du menar två datorer på samma LAN? Har du då gigabit-lan kan du ju omöjligt få mer än ~120MB/s

MBps är för övrigt samma som MB/s, jag vet skillnaden på stora och små bokstäver, det var du som började prata Mbps

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Hedersmedlem

Varför kopplar du inte bara in disken till datorn och för över vad du vill ha överfört?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kollade specen och det verkar gå att ansluta en WiFi USB sticka men den typen de rekommenderar verkar tyvärr inte gå fortare än 802.11n så det lär väl knappast bli märkbart snabbare än med kabel (blir troligtvis långsammare med wifi). Frågan är om man kanske kan koppla in någon annan USB-sticka antingen för trådat gigabitnätverk eller 802.11ac trådlöst nätverk?

När jag hade mediaspelare (annan typ) med 100 Mbit nätverksport och USB-disk så flyttade jag helt enkelt USB-disken till datorn när det var dags att göra större filkopieringar och sedan flyttade jag tillbaka den till mediaspelaren. Man fick resa sig från stolen och gå några steg men det var det värt.

men som vi har konstaterat så har min mediaspelare bara 10/100 mbps hastighet så hur skulle jag kunna speeda upp det med en gb usb wifisticka?

Skrivet av giplet:

Varför kopplar du inte bara in disken till datorn och för över vad du vill ha överfört?

jag inte vill ha mer externa diskar vid min arbetsplats/datorbord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag inte vill ha mer externa diskar vid min arbetsplats/datorbord

Jag menar så klart att du för över filerna från datorn via USB och sedan flyttar disken dit där du vill ha den. Hastigheten är ju mest ett problem när du ska flytta väldigt stora volymer, och det lär ju mest hända när du lägger dit grejer första gången. Men det går ju även att flytta disken temporärt om man ska föra över större saker fler gånger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag menar så klart att du för över filerna från datorn via USB och sedan flyttar disken dit där du vill ha den. Hastigheten är ju mest ett problem när du ska flytta väldigt stora volymer, och det lär ju mest hända när du lägger dit grejer första gången. Men det går ju även att flytta disken temporärt om man ska föra över större saker fler gånger.

den har sin plats i min mediabänk och jag kör med kabelkanaler..