Ramdrive vilken kör ni, även i kommersiellt?

Permalänk
Inaktiv

Ramdrive vilken kör ni, även i kommersiellt?

Tjena impulsköpte en i7 7700k med en samsung 960 Evo disk och hårddisken bottleneckar typ varenda program jag använder och cpun får sällan göra sitt yttersta. Vilket gör mig tvungen att köra med ramdisk mer än vad jag ville hoppas. Enligt diverse testprogram så presterar min ssd som den ska göra.

Problemet med seriöst bruk är att det inte bara är att ta första bästa mjukvaran utan man kan få skumma programvaror då.
Den som jag testade nu senast var ofsmount där prestandan var hyfsad se figuren nedanför:

32GB ram i 3.2GHz omgjort till ramdisk.

Sådan prestanda skulle jag vilja ha från min SSD, men det lär dröja innan dessa kommer..

Men mjukvaran ofsmount känns lite halvseriös, ramdisk från Dataram känns mer betrodd men den kostar en slant i kommersiellt bruk.

Jag tror att allt efter fler går över till SAN så kommer behovet av snabba diskar öka, det som jag pysslade med skulle mycket väl kunna köras på en server.

Nå jag undrar om det är fler än jag som tänker gå över till Ramdrive på daglig basis för allt möjligt och vilken programvara ni då använder?

*edit*
Inget fel på i7 7770K, men jag får ej ut mer singeltrådprestanda än min Ryzen p.g.a hårddiskarna flaskar. Där poängen med 7700K var supersnabb entrådsuppgifter.

Permalänk
Vila i frid

När man får bsod vill man inte ha allt viktigt på en RamDrive. Jag kör mitt system på en Sandisk SSD och temp-filerna på en Corsair SSD. All övrig lagring på två NAS'ar (ca 110 MB/sek).

Prestandamässig fördel för SAN/NAS blir det när man har råd med en 10Gbe infrastruktur. 1Gbit maxar ju bara drygt 110 MB/sek. Räknade lite på 10Gbe hemma hos mig och landade på runt 50k om det skulle vara hyffsat framtidssäkrat. SÅ taj är jag inte på att kopiera filer i 1GB/sek-hastighet. Tillverkare, SÄNK PRISET PÅ 10 Gbe och folk kommer att köpa!

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen
Jag tror och hoppas att det kommer hända en del de närmaste åren. Världen är redo!

Permalänk
Medlem

PrimoCache ftw! Slutade använda vanliga ramdisks för flera år sedan.
http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

PrimoCache ftw! Slutade använda vanliga ramdisks för flera år sedan.
http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/

Ahh trevligt att de börjat sälja det nu också. Har testat detta när det var fancy cache (som faktiskt fortfarande går att "testa"). Deras Level 2 cachen på SSD var inget så bra då, men RAM cachen var bra.

Men... man kunde inte köpa det. Call for Quota = dyrt som F A.
Nu verkar de ha lagt upp priser iaf och de ser rimliga ut.

Liten notis dock i det finstilta:
You can do the activation process on an activated computer unlimited times as long as you didn't change the computer's motherboard or update its BIOS*.

* It invalidates the license only once at most by updating the motherboard BIOS. Next time you update the BIOS, the license will not be affected.

Att uppdatera BIOS bryter licensen?! huh?!
Visst... du kan återaktivera några gånger, men ändå. BIOS uppdateringar är rätt vanliga idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När man får bsod vill man inte ha allt viktigt på en RamDrive. Jag kör mitt system på en Sandisk SSD och temp-filerna på en Corsair SSD. All övrig lagring på två NAS'ar (ca 110 MB/sek).

Prestandamässig fördel för SAN/NAS blir det när man har råd med en 10Gbe infrastruktur. 1Gbit maxar ju bara drygt 110 MB/sek. Räknade lite på 10Gbe hemma hos mig och landade på runt 50k om det skulle vara hyffsat framtidssäkrat. SÅ taj är jag inte på att kopiera filer i 1GB/sek-hastighet. Tillverkare, SÄNK PRISET PÅ 10 Gbe och folk kommer att köpa!

Jag kör med infiniband här hemma, 40Gb/s och ett kort kostar cirka 150-450kr. Nu har jag det endast mellan två maskiner än så länge då switcharna kostar lika mkt som 10Gb switchar tyvärr. Men många av korten har två portar så man skulle kunna bygga sig en egen switch lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com