Är det värt uppgraderingen. Vad tycker ni?

Permalänk

Är det värt uppgraderingen. Vad tycker ni?

Hej!

Köpte min nuvarande dator ca. 2011 och den har följande komponenter:

CPU: i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: Asus P8P67
RAM: 4st 4GB DDR3 1600Mhz (Tot 16GB)
SSD: Samsung 840 EVO 256 GB
Chassi: Cooler Master Full Tower (vet inte modell)

Tänkte uppgradera med dessa komponenter:

Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
Be-Quiet Pure Rock
Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) / 3000Hz / DDR4 / CL15
ASUS ROG STRIX Z270H GAMING
Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 500GB
Fractal Design Define S Black

Tänkte flytta över mitt Radeon HD7970 från gamla till den nya datorn (tänker uppgradera i framtiden) och även min SSD (som liten lagringsdisk).
Ska använda den mest som arbetsdator. Packa upp/flytta större filer, men även spel ibland typ BF1 och även kommande spel.
Undrar nu om det blir tillräcklig prestandaökning om jag uppgraderar. Förstår att det blir bättre men blir det tillräckligt så det är värt att uppgradera? Hur stor ökning blir det? Vad tror ni?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det blir en bra uppgradering.
Det är bara att köra!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut men fattar inte hypen med att köra NVMe diskar? de är ju 1000kr dyrare och du får NOLL bättre spelprestanda eller något som märks av vid vanliga användning av datorn...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Håller med, varför en dyr nvme ssd. Ta en Samsung 850 Evo 500gb istället.
Och varför 32gb minne?
Men flytta stora filer duger nog din gamla dator till med så känns det värt lägga ut typ 10-15k kr på ny dator.
Det lär ju inte gå fortare mer än någon halv minut. Men din tid kanske är dyr.

Permalänk
Medlem

Ser värt ut att uppgradera!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lucifer1978:

Hej!

Köpte min nuvarande dator ca. 2011 och den har följande komponenter:

CPU: i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: Asus P8P67
RAM: 4st 4GB DDR3 1600Mhz (Tot 16GB)
SSD: Samsung 840 EVO 256 GB
Chassi: Cooler Master Full Tower (vet inte modell)

Tänkte uppgradera med dessa komponenter:

Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
Be-Quiet Pure Rock
Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) / 3000Hz / DDR4 / CL15
ASUS ROG STRIX Z270H GAMING
Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 500GB
Fractal Design Define S Black

Tänkte flytta över mitt Radeon HD7970 från gamla till den nya datorn (tänker uppgradera i framtiden) och även min SSD (som liten lagringsdisk).
Ska använda den mest som arbetsdator. Packa upp/flytta större filer, men även spel ibland typ BF1 och även kommande spel.
Undrar nu om det blir tillräcklig prestandaökning om jag uppgraderar. Förstår att det blir bättre men blir det tillräckligt så det är värt att uppgradera? Hur stor ökning blir det? Vad tror ni?

Tack på förhand

Inte värt det, bättre att överklocka. Du köper med största sannolikheten en döende plattform trots allt, med tanke på nästa års lansering utav Cannonlake lär Intel lansera en ny socket.

Sen är detta med NVMe diskar i en speldator rena hypen, ska du trots allt använda datorn till annat än enbart spela så känns AMD Ryzen som en bättre alternativ med fler kärnor och trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Håller med, varför en dyr nvme ssd. Ta en Samsung 850 Evo 500gb istället.
Och varför 32gb minne?
Men flytta stora filer duger nog din gamla dator till med så känns det värt lägga ut typ 10-15k kr på ny dator.
Det lär ju inte gå fortare mer än någon halv minut. Men din tid kanske är dyr.

Beställde allt i natt men ångrar mig lite nu att jag beställde nvme ssd då ni verkar tycka den är onödig. Kanske kan ändra i ordern innan den skickas på måndag.
Minnets behov verkar växa med tiden tex. var det overkill att ha 16GB i ram när jag köpte dem 2011 då det mest krävande spelet krävde ca 5 Gb. Men idag kan vissa spel ha rekommenderade spelkrav på 16 GB typ Star Wars: Battlefront och Battlefield 1. Därför vill jag gärna slänga i lite extra som ska klara behovet om ett gäng år.

Permalänk
Medlem

Lycka till.
Vad har du beställt från för butik?
Om det är Inet, så kommer kundtjänsten låta dig ändra i ordern.
Inet är bra på sånt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Lycka till.
Vad har du beställt från för butik?
Om det är Inet, så kommer kundtjänsten låta dig ändra i ordern.
Inet är bra på sånt.

Ja jag gillar Inet men den här gången beställde jag från Netonnet. Hoppas det går att ändra i ordern där med. Moderkortet får de inte in förens onsdag så tiden att ändra finns iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Ja jag gillar Inet men den här gången beställde jag från Netonnet. Hoppas det går att ändra i ordern där med. Moderkortet får de inte in förens onsdag så tiden att ändra finns iaf.

Har faktiskt börjat göra detsamma, har netonet inom 30minters bilkörning. Har varit enkelt med garanti/rma/ångerätt osv.
Angående nvme ssd..! Det är fränt att ha sin hårddisk på moderkortet!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Beställde allt i natt men ångrar mig lite nu att jag beställde nvme ssd då ni verkar tycka den är onödig. Kanske kan ändra i ordern innan den skickas på måndag.
Minnets behov verkar växa med tiden tex. var det overkill att ha 16GB i ram när jag köpte dem 2011 då det mest krävande spelet krävde ca 5 Gb. Men idag kan vissa spel ha rekommenderade spelkrav på 16 GB typ Star Wars: Battlefront och Battlefield 1. Därför vill jag gärna slänga i lite extra som ska klara behovet om ett gäng år.

Ändra inte ordern! Folket som säger att nvme är onödigt för dig har ju uppenbarligen inte läst ditt inlägg om vad du använder datorn till... Nvme gör enorm skillnad när du ska flytta/komprimera/packa upp filer. Du kommer inte bli missnöjd med den
32GB kan du absolut köra med och du kommer nog aldrig behöva utöka det under datorns livstid, förutom om du skulle använda den som server med enormt tunga program ect ect. Bra att du valde snabba minnen med!

I övrigt ser det bra ut. Men även en Ryzen dator hade suttit fint då en sån cpu är överlägsen i program jämfört med 7700k. Men det beror lite på vilka program du använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

I övrigt ser det bra ut. Men även en Ryzen dator hade suttit fint då en sån cpu är överlägsen i program jämfört med 7700k. Men det beror lite på vilka program du använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte samma där, eftersom det inte är primärt en speldator så hade jag själv kört på Ryzen 1700.
jag misstänker att den kommer att bli bättre och bättre medans 7700k redan nått sin peak.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Inte värt det, bättre att överklocka. Du köper med största sannolikheten en döende plattform trots allt, med tanke på nästa års lansering utav Cannonlake lär Intel lansera en ny socket.

Håller inte riktigt med om det här tjatet om att ha en långlivad socket hit och dit.
Undrar hur många det är som faktiskt "utnyttjar" det här på swec, 1% om ens det?

Då jag uppgraderar så vill jag ha modernt moderkort med mer/bättre "finesser", eventuellt ny DDR standard etc.
Och tror rätt många återanvänder sin gamla dator genom att ha den till server, lekdator, passa vidare inom familj/släkt med mera.

Har personligen aldrig haft nytta av en långlivad socket för uppgraderingar under 2000-talet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

@Kotan: Att slippa köpa ett nytt moderkort varje gång man köper ny cpu är väl bara positivt? det är ju inte så ofta det sker moderkortsgenombrott så man känner, nee nu är det dags att uppgradera mitt moderkort.
Jag har ett Z97 mobo, det är väl typ 3 år gammalt nu och jag kan inte komma på nått som finns på nya kort idag som jag saknar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Kaya
Absolut, det är inget negativt med det. Däremot känns det inte som någon nödvändighet utan mer som en bonus. På vissa låter det ju som att jordens undergång är nära bara för att det ska bytas socket i dagens läge

Sen tror jag att många återanvänder sin gamla cpu (med tillhörande moderkort och minnen) genom att skänka till syskon/sambo/barn/släkting/nån som är nöjd med äldre grejer, eller använda som extra dator/server. Så skulle tippa på att det inte är så många som uppgraderar sitt huvudsystem men behåller moderkort. Givetvis finns det ju alltid undantag.

Jo det är ju iofs sant, moderkortkretsarnas avancering/utveckling de senaste åren har ju varit ungefär lika spännande som cpu-modellerna efter i5/i7 2xxx serien.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Ändra inte ordern! Folket som säger att nvme är onödigt för dig har ju uppenbarligen inte läst ditt inlägg om vad du använder datorn till... Nvme gör enorm skillnad när du ska flytta/komprimera/packa upp filer. Du kommer inte bli missnöjd med den
32GB kan du absolut köra med och du kommer nog aldrig behöva utöka det under datorns livstid, förutom om du skulle använda den som server med enormt tunga program ect ect. Bra att du valde snabba minnen med!

I övrigt ser det bra ut. Men även en Ryzen dator hade suttit fint då en sån cpu är överlägsen i program jämfört med 7700k. Men det beror lite på vilka program du använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Aj då, jag har redan ändrat och tagit en Samsung 850 EVO 500 GB istället eftersom folk tyckte det, och orden är på väg nu. Som sagt så ska det bli både arbetsdator och speldator. Med arbetsdator menar jag packa upp större filer, skicka stora filer till min server mm. och dagligt användande.
Vad tycker ni, ska jag ha en Nvme till systemdisk eller en SSD? Hur stor är egentligen skillnaden i verkligheten?
Ska dock tillägga att filerna skickas till 3 st 8TB HDD till min gamla dator som agerar server.
Alltså:
2500k
16 gb DDR3
840 EVO 256 Gb (Win10)
3 st HDD 8 TB

Permalänk
Medlem

Kör på den där disken.
Samsung 850 EVO är bra och ganska snabba diskar.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Aj då, jag har redan ändrat och tagit en Samsung 850 EVO 500 GB istället eftersom folk tyckte det, och orden är på väg nu. Som sagt så ska det bli både arbetsdator och speldator. Med arbetsdator menar jag packa upp större filer, skicka stora filer till min server mm. och dagligt användande.
Vad tycker ni, ska jag ha en Nvme till systemdisk eller en SSD? Hur stor är egentligen skillnaden i verkligheten?

Den maximala hastigheten man kommer upp i beror på många variabler. Tex hur snabb uppkoppling man har mellan de lagringsenheter man ska skicka filen mellan.
Skickar du en 20GB stor fil från nvme sdd till en HDD så är det HDDs skrivhastighet som sätter gränsen, tex 100MB/s.
Skickar du från nvme ssd till Sata SSD så är det Sata ssdns skrivhastighet som begränsar, tex 500MB/s.
Skickar du från nvme ssd till nvme ssd så det den mottagande enhetens max skrivhastighet som begränsar. Tex 2100MB/s.
Skickar du däremot från nvme ssd till en server över nätverket så är det UPPhastigheten på nätverket som begränsar, tex 100mbit (12,5MB/s) eller 1000mbit (125MB/s), oavsett mottagarens lagringsenhet (så länge den klarar av att skriva minst lika snabbt som nätverket kan transportera filen).

Så den ideala lösningen är så klart att skicka från nvme ssd till nvme ssd inom samma dator där Inga nätverk sätter begränsningen.

Däremot får du en jäkla prestandaökning med nvme ssd om du ska zippa upp en fil som också ska sparas på samma enhet. Dvs både läsa och skriva.

Jag förstår att folk säger att det inte är nån prestandaskillnad mellan Sata och nvme, för när de gäller 4kb stora filer så är det ingen skillnad. Men ju större filerna blir ju större skillnad blir det. Så om man har nytta av det eller inte beror helt på ens egna användning. Är man nån som bara surfar på Aftonbladet så märker man såklart ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Den maximala hastigheten man kommer upp i beror på många variabler. Tex hur snabb uppkoppling man har mellan de lagringsenheter man ska skicka filen mellan.
Skickar du en 20GB stor fil från nvme sdd till en HDD så är det HDDs skrivhastighet som sätter gränsen, tex 100MB/s.
Skickar du från nvme ssd till Sata SSD så är det Sata ssdns skrivhastighet som begränsar, tex 500MB/s.
Skickar du från nvme ssd till nvme ssd så det den mottagande enhetens max skrivhastighet som begränsar. Tex 2100MB/s.
Skickar du däremot från nvme ssd till en server över nätverket så är det UPPhastigheten på nätverket som begränsar, tex 100mbit (12,5MB/s) eller 1000mbit (125MB/s), oavsett mottagarens lagringsenhet (så länge den klarar av att skriva minst lika snabbt som nätverket kan transportera filen).

Så den ideala lösningen är så klart att skicka från nvme ssd till nvme ssd inom samma dator där Inga nätverk sätter begränsningen.

Däremot får du en jäkla prestandaökning med nvme ssd om du ska zippa upp en fil som också ska sparas på samma enhet. Dvs både läsa och skriva.

Jag förstår att folk säger att det inte är nån prestandaskillnad mellan Sata och nvme, för när de gäller 4kb stora filer så är det ingen skillnad. Men ju större filerna blir ju större skillnad blir det. Så om man har nytta av det eller inte beror helt på ens egna användning. Är man nån som bara surfar på Aftonbladet så märker man såklart ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Men om man bara pratar om systemdisk då, hur stor skillnad märker man av då? Kan ju ha 850 EVO 500 GB som uppackningsdisk och föra över filer till servern och sedan köra nvme med Windows 10 på om det är någon märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Men om man bara pratar om systemdisk då, hur stor skillnad märker man av då? Kan ju ha 850 EVO 500 GB som uppackningsdisk och föra över filer till servern och sedan köra nvme med Windows 10 på om det är någon märkbar skillnad.

Det kommer givetvis vara någon skillnad, kommer tala av min ringa erfarenhet, rätta gärna om jag har fel.
Skaffade precis en 500 Gb sata SSD (kingston) den stödjer 6 Gb/s sata, mitt moderkort (gammalt) har bara 3 Gb/s sataportar.
Jag installerade mitt OS på den och körde igång, klockade uppstart från bios-meddelandet till 23 s (ca 35 med Bios-meddelande). jag misstänker att tiden för bios-meddelandet är konstant oavsätt disk och att man kan få ner tiden efter med en nvme, frågan är dock hur mycket? I slutändan handlar det om man tycker det är värt det, då du kanske kan spara ca 10 s vid uppstart.

EDIT: verkar inte vara stor skillnad i boot time
https://techreport.com/forums/viewtopic.php?t=118680

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P