Var på ett party där förstärkaren överhettades, ska detta verkligen kunna hända?

Permalänk

Var på ett party där förstärkaren överhettades, ska detta verkligen kunna hända?

Tjenare! Det är en händelse som jag har gått och funderat på varför det blev som det blev.

För ungefär 4 år sedan så var jag på ett miniparty typ, det var en väldigt liten byggnad, en skolmatsal.
Vi var kanske 50-70 pers och dom som fixade allt hade hyrt 2 högtalare som var något större än ett par Unique 5000. (Golvhögtalare f.ö.)
Förstäraren var inte den värsta direkt, minns inte vad den hette men den var i storlek med denna: http://imgur.com/4eh87Jk

Vi spelade på förfullt, vilö minnas att högt var det iallafall.
Efter omkring 5 timmar av konstant spelade i hög volym så blev det helt plötsligt helt tyst. Jag fick höra att skiten hade dött av överhettning. Jag var framme vid förstärkaren och den var glödhet på handen. Efter omkring 10-15 minuter med kalla coca cola flaskor på toppen av förstärkaren så drog det igång igen fast med mycket lägre volym. Boxen låg helt öppet i rummet och inte instängd, men varmt i rummet var det hela kvällen.

TL;DR
Kan en förstärkare verkligen överhetta och stänga av sig själv vid för hög effekt? Är inte dom byggda så att det inte ska ske?

Hade själv några polare över och vi spelade i kanske 8 timmar i sträck på normal volym på farsan CW AT 100 med en NAD 216 THX som ligger i tvbänken med 5 cm andrum och visst den blir glödhet men klarar värmen.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjenare! Det är en händelse som jag har gått och funderat på varför det blev som det blev.

För ungefär 4 år sedan så var jag på ett miniparty typ, det var en väldigt liten byggnad, en skolmatsal.
Vi var kanske 50-70 pers och dom som fixade allt hade hyrt 2 högtalare som var något större än ett par Unique 5000. (Golvhögtalare f.ö.)
Förstäraren var inte den värsta direkt, minns inte vad den hette men den var i storlek med denna: http://imgur.com/4eh87Jk

Vi spelade på förfullt, vilö minnas att högt var det iallafall.
Efter omkring 5 timmar av konstant spelade i hög volym så blev det helt plötsligt helt tyst. Jag fick höra att skiten hade dött av överhettning. Jag var framme vid förstärkaren och den var glödhet på handen. Efter omkring 10-15 minuter med kalla coca cola flaskor på toppen av förstärkaren så drog det igång igen fast med mycket lägre volym. Boxen låg helt öppet i rummet och inte instängd, men varmt i rummet var det hela kvällen.

TL;DR
Kan en förstärkare verkligen överhetta och stänga av sig själv vid för hög effekt? Är inte dom byggda så att det inte ska ske?

Hade själv några polare över och vi spelade i kanske 8 timmar i sträck på normal volym på farsan CW AT 100 med en NAD 216 THX som ligger i tvbänken med 5 cm andrum och visst den blir glödhet men klarar värmen.

Just kombinationen av högtalare och förstärkare är nog viktig för vad som skett.
Om högtalarnas impedans är låg så blir strömmen hög, i värsta fall kan det ju inte uteslutas att en förstärkare som är lite i klenaste laget överhettar.

(Är förstås möjligt att det finns fler möjliga anledningar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Efter omkring 5 timmar av konstant spelade i hög volym så blev det helt plötsligt helt tyst. Jag fick höra att skiten hade dött av överhettning.

TL;DR
Kan en förstärkare verkligen överhetta och stänga av sig själv vid för hög effekt?

Du har svarat på din egen fråga.

Permalänk
Medlem

Den typen av små förstärkare är gjorda för att spela på i hemmet på moderat volym.
Förstärkaren är inte speccad för att spela på PA nivåer i enorma lokaler.

Permalänk
Avstängd

Konstigt att en NAD självförstörs..dessa ska väl ha high-end komponenter i sig? Hade högtalarna slutsteg?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Inte konstigt eller märkligt, du kan steka bacon på min om jag belastar den för hårt. Möjligtvis fel impedans på högtalarna mot vad den klarade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Konstigt att en NAD självförstörs..dessa ska väl ha high-end komponenter i sig? Hade högtalarna slutsteg?

Har själv ägt NAD och dessa lade av direkt när dem blev varma! aldrig köpt detta märke igen på grund av detta.

Permalänk
Skrivet av Klena:

Konstigt att en NAD självförstörs..dessa ska väl ha high-end komponenter i sig? Hade högtalarna slutsteg?

Minns inte om det var en NAD, utan abra ett storleks exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan0101:

Minns inte om det var en NAD, utan abra ett storleks exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, du minns inte vad det var för märke på den?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Skrivet av Klena:

Jaha, du minns inte vad det var för märke på den?

Tyvär inte; det var trots allt 4 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

De flesta förstärkare har olika skydd mot överhettning, kortslutning mm. ska man spela PA så ska man köpa/hyra rätt utrustning, speciellt om man ska spela på höga volymer.
byggde själv stora PA lådor till en trädgårdsfest 4x 15 tums basar, 4x 6.5 mellan register och 2 diskant horn. billiga och dålig kvalite men spelade dugligt, troligtvis PGA extremt overkill på storlek av lådorna men vill man hålla priset nere får man kompromissa.
Köpte en PA förstärkare till dessa. högtalarna var på 8ohm och förstärkaren klarade ned till 4 ohm.

vid högre volymer stängde ena kanalen av sig så den fick jag dra ned och steget låg på gränsen av vad det tålde. ett stort problem var nog att dessa högtalare skulle man nog kunna kalla "disco" högtalare vilket gjorde att dom spelade inte så lågt, toner under ca 80hz var säkert mer eller mindre ohörbara. MEN jag borde ha fimpat alla frekvenser som högtalarna ändå inte kunnat spela vilket hade gjort det hela mkt enklare för förstärkaren. dessutom var detta billiga budget högtalare som faktiskt spelade okej men en stor nackdel var att dom käkade watt som en annan dricker vatten efter ett träningspass.

nåja det jag ville komma till att även riktiga PA steg kan stänga av sig vid dåliga eller fel förutsättningar och att köra ett hemma steg i PA nivåer är katastrof om man inte har en riktigt bra och påkostad sådan förstärkare som är byggd för stora ström hungriga högtalare.
MEN att dom stänger av sig är bra, alternativet är att dom börjar brinna eller smälta. och runt massor av människor som troligtvis är lite berusade så väljer jag hellre att musiken avbryts

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om ett antal rätt många år sedan då vi skulle ha disco på kyrkans ungdom.

Släpade dit min klassiska Nad 3020 på 20w som jag hade då med ett gäng högtalare.

Misshandlade den stackars förstärkaren grymt genom att koppla ihop högtalarna så det blev 2 ohms impedans, riktigt elakt alltså.

Med Nads soft clipping aktiverat blev ljudet riktigt högt och lät okej, men värmeskyddskretsen slog givetvis av efter ett tag.

Löstes med att en bordsfläkt riggades upp och fick blåsa konstant in i förstärkaren, och faktiskt det räckte den slog inte av sig mer och både högtalarna och förstärkaren överlevde misshandeln.

Tror inte särskilt många av dagens instegsförstärkare skulle fixa detta lika bra som Nad 3020 gjorde och ingen som var där kunde ana att den bara var på ynka 2x 20w, fast i 2 ohm levererade den en hel del mer och högtalarna var rätt lättdrivna.