Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Gör det! Senaste gången jag svängde förbi Media Markt så hade de RX100 III samt II ute i butiken så att man fick klämma på dem. Riktigt roliga kameror, men föredrar fortfarande min fullskaliga DSLR.

Kanon

DSLR? Du menar med vanligt analogt sikte?

Mig personligen är jag så bortskämt van vid förlita mig på skärmen, fördelen med analogt är om man får solen rakt på skärmen (antar jag).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kanon

DSLR? Du menar med vanligt analogt sikte?

Mig personligen är jag så bortskämt van vid förlita mig på skärmen, fördelen med analogt är om man får solen rakt på skärmen (antar jag).

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! De är rätt så digitala nuförtiden, så man kan välja mellan att antingen använda skärmen (kallas för Liveview) eller gluggen (Viewfinder). De flesta DSLR har analoga viewfinders, medan spegellösa kameror brukar ha digitala viewfinders (EVF, Electronical ViewFinder).

Älskar allt med min Nikon D5500, tar 3 sekunder att ta ut SD-kort och sätta i datorn, 3-dagars batteritid när jag reser och sightseear, bildkvalitén, billiga och bra objektiv man kan köpa och byta mellan, osv... Köpte en Sony A6000 i förhoppning att den skulle vara som en Nikon D5500 som man kunde stoppa i fickan, men icke.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kolla på blocket efter begagnade RX100, dyker up MKI under 2000kr med jämna mellan rum, MKII kring 3000kr och MKIII för kring 4500kr. MKI är ju fantastiskt prisvärd för 1500kr t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Älskar allt med min Nikon D5500, tar 3 sekunder att ta ut SD-kort och sätta i datorn, 3-dagars batteritid när jag reser och sightseear, bildkvalitén, billiga och bra objektiv man kan köpa och byta mellan, osv... Köpte en Sony A6000 i förhoppning att den skulle vara som en Nikon D5500 som man kunde stoppa i fickan, men icke.

Just batteritiden är en stor fördel med traditionella DSLR:er. Har själv en Nikon D90 där batteriet utan problem räcker över en långhelg. Batteriet är fortfarande som nytt! (inte illa för en nära nog 10 år gammal kamera). Min nya Olympus OM-D kan köra slut på batteriet efter ett par timmar! Går dock att spara batteri genom att uteslutande använda den elektroniska sökaren, samt stänga av bildstabilisering.

Bortsett från just batteritiden, så börjar jag däremot gilla mirrorless mer och mer nu. Att kunna se resultatet i viewfindern innan jag tar bilden är extremt smidigt. Speciellt nu när de elektroniska sökarna har fått bra färgåtergivning och hög upplösning. Just Olympus har en gimmick som de kallar S-OVF (simulerad optisk sökare), där det dynamiska omfånget är större.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreijer:

Den där kostar väl runt 80000kr, inte sant?

Ja Hasselblad är inte en budgetkamera men deras digitala är små och smäckra de också likt hur de kemiska var och det är spännande att de har mellanformatare som är mindre än de allra flesta småbildskamerahus, det blir väldigt stor sensor i förhållande till totalstorleken.
Att inte ha optisk sökare är inte heller lika stor begränsning på en mellanformatare för man brukar ju inte vara lika stressad när man använder en sån i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Hasselblad är inte en budgetkamera men deras digitala är små och smäckra de också likt hur de kemiska var och det är spännande att de har mellanformatare som är mindre än de allra flesta småbildskamerahus, det blir väldigt stor sensor i förhållande till totalstorleken.
Att inte ha optisk sökare är inte heller lika stor begränsning på en mellanformatare för man brukar ju inte vara lika stressad när man använder en sån i vilket fall.

Men TS söker en kamera för ungefär 5% av det priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tittade runt i dag i en butik lite snabbt. Var även inne i en lokal photohandel (eller vad det hewter).

Utan jag sa vilken jag intresserad av, så rekommenderade han RX100 (han själv ägde v3 tydligen och var helt "såld"), frågade om andra modeller var bra nog och då behövde man gå upp i prisklass tydligen. Rekommenderade mig att läsa på om olika kameror också (rätt stort arbete om man ska gå genom mängden kameror ).

Hur som RX100 är inte stor, ironiskt nog nästan liten Har inga enorma händer, men lite åt pianofingrar

Tog lite bilder (med mobilen, så blev ju inte perfekt ), är inte så stor som jag trodde.

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilka tillverkare har motsvarande med 1" sensor? Vad jag sett verkar motsvarande slutat säljas eller är lika dyra som sonys senaste.

Tittat på den äldsta modellen (troligen den med problem), nej hade tänkt 1080P i så fall (än så länge kräver ju 4k lite väl mycket och inga vettiga codecar är ute än eller hårdvara med bra stöd).

Den jag har nu, klarar en vecka och har halva batteriet kvar utan problem (då har jag kanske tagit runt 100/200 bilder max). Klarar den 1 dag och har batteri kvar, så kan man ju ladda den hemma sen.

Hade helt missat att det kommit svar i denna tråden.

Ang andra modeller som är liknande från andra tillverkare så är det väl eg ffa Canons G7x och G7x MkII som varit konkurrenter.
När G7x komvar den väl, på pappret, ett svar på RX100 Mk III, men den var även ett par tusenlappar billigare. Jag blev väldigt hoppfull då jag spanat på RX100 Mk III för att den hade ljusstarkare objektiv än föregångarna och att det vore trevligt med EVF. Jag blev dock besviken på vad Canon levererade. G7X hade sämre bildkvalitet, lånsammare och mer osäker AF. Dessutom hade den ju ingen EVF, ringen runt objektivet var inte så bra implementerad osv osv, så det kändes som att RX100 Mk III väl vägde upp för det högre priset och mer därtill.
Senare kom ju G7x Mk II som rättade till mycket av detdär men IMO nådde man fortfarande inte upp till RX100 MK III, som ju ändå är en två år äldre kamera...

Senare har ju Canon även släppt G9x och G9x MkII som hårdvarumässigt är mer jämförbara med RX100 Mk I och II, men ett ljussvagare objektiv osv.

Nikon hade några modeller på gång som kunde tänkas bli konkurrenter men man valde senare att inte lansera dessa.

Rätt nyligen kom ju Panasonic med sin LX15 som jag inte har kollat in så noga ännu men den verkar få en del kritik för filmfunktionen som inte är lika vass som man är van vid på Panasonics kameror.

Hur som helst kan man ju summera det med att alla andra stod med brallorna nere när Sony lanserade RX100 och på den tiden det tog att komma med svar på RX100 så han Sony få ett ganska starkt grepp och gjorde många rätt val som gjorde att konkurrenterna aldrig riktigt fick fäste i det segmentet.

Sedan RX100 Mk III sjunkit i pris har jag valt att skaffa en sådan som ersättare till Canon S100 som jag hade som komplement till systemkameran. Hade det inte varit för att jag ville ha det ljusstarkare objektivet hade jag valt Mk II istället.

Sonys senaste är ju dock dyr. Nästan 11k. Den har ju heller ingen motsvarighet hos någon annan tillverkare så de kan ta lite vad de vill för den.

Ang. batteritiden så tror jag inte du kommer att uppleva problem om du räknar med att kunna använda kameran en dag och sedan ladda. Det är om du filmar mycket som det kommer att dra ut batteriet lite fortare, annars bör det vara rätt lugnt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hade helt missat att det kommit svar i denna tråden.

Ang andra modeller som är liknande från andra tillverkare så är det väl eg ffa Canons G7x och G7x MkII som varit konkurrenter.
När G7x komvar den väl, på pappret, ett svar på RX100 Mk III, men den var även ett par tusenlappar billigare. Jag blev väldigt hoppfull då jag spanat på RX100 Mk III för att den hade ljusstarkare objektiv än föregångarna och att det vore trevligt med EVF. Jag blev dock besviken på vad Canon levererade. G7X hade sämre bildkvalitet, lånsammare och mer osäker AF. Dessutom hade den ju ingen EVF, ringen runt objektivet var inte så bra implementerad osv osv, så det kändes som att RX100 Mk III väl vägde upp för det högre priset och mer därtill.
Senare kom ju G7x Mk II som rättade till mycket av detdär men IMO nådde man fortfarande inte upp till RX100 MK III, som ju ändå är en två år äldre kamera...

Senare har ju Canon även släppt G9x och G9x MkII som hårdvarumässigt är mer jämförbara med RX100 Mk I och II, men ett ljussvagare objektiv osv.

Nikon hade några modeller på gång som kunde tänkas bli konkurrenter men man valde senare att inte lansera dessa.

Rätt nyligen kom ju Panasonic med sin LX15 som jag inte har kollat in så noga ännu men den verkar få en del kritik för filmfunktionen som inte är lika vass som man är van vid på Panasonics kameror.

Hur som helst kan man ju summera det med att alla andra stod med brallorna nere när Sony lanserade RX100 och på den tiden det tog att komma med svar på RX100 så han Sony få ett ganska starkt grepp och gjorde många rätt val som gjorde att konkurrenterna aldrig riktigt fick fäste i det segmentet.

Sedan RX100 Mk III sjunkit i pris har jag valt att skaffa en sådan som ersättare till Canon S100 som jag hade som komplement till systemkameran. Hade det inte varit för att jag ville ha det ljusstarkare objektivet hade jag valt Mk II istället.

Sonys senaste är ju dock dyr. Nästan 11k. Den har ju heller ingen motsvarighet hos någon annan tillverkare så de kan ta lite vad de vill för den.

Ang. batteritiden så tror jag inte du kommer att uppleva problem om du räknar med att kunna använda kameran en dag och sedan ladda. Det är om du filmar mycket som det kommer att dra ut batteriet lite fortare, annars bör det vara rätt lugnt.

JO, fick samma bild i butiken. Man får inte mycket bättre för pengarna (i den prisklassen). Vad jag fattat det som var min gamla kamera riktigt bra och fått erfara det var inte billig att ersätta den med en bättre (kan ju med rena funktioner ersätta min gamla, men inte i bildkvalité ).

Lyckades få tag i en sony RX-100 begagnad på cyberphoto med 6 månaders garanti. Kostade mig 2500kr, så även om storleken är minsta laget. Finns inte mycket att hålla i framsidan på grund av stora linsen/optiken jämfört med min gamla Finepix F30 (men när jag får hem den så har jag tid att klämma och känna på kameran på riktigt).

Får återkomma vad butiken menar med Fint skick Pratade med dom och denna kamera vad jag fattar det som bytes ex (byta upp sig till ny kamera). Så får hoppas den inte är för välanvänd.

Skrivet av jookeer:

Klarar man sig inte med ett batteri, gör som proffsen, skaffa fler.

Nu när jag köpte kameran passade jag på och ändå köpa ett batteri extra (så jag slipper släpa på laddare vid kortare 1/2dagars turer)

Ska så klart återkomma om jag tycker köpet var värt det men borde i alla fall räknas prisvärt (så länge det är bra skick på kameran).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lyckades få tag i en sony RX-100 begagnad på cyberphoto med 6 månaders garanti. Kostade mig 2500kr, så även om storleken är minsta laget.

Grattis!

Du kanske borde titta på ett custom-made grepp till RX-100:an? Går säkert även att hitta på Ebay till bra pris. Funderade själv på ett liknande till min Canon S95, men nu har jag köpt en större kamera istället

https://www.dpreview.com/articles/6516675177/sony-rx100-custo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grattis!

Du kanske borde titta på ett custom-made grepp till RX-100:an? Går säkert även att hitta på Ebay till bra pris. Funderade själv på ett liknande till min Canon S95, men nu har jag köpt en större kamera istället

https://www.dpreview.com/articles/6516675177/sony-rx100-custo...

http://www.dpreview.com/files/p/E~articles/6516675177/2540733.jpeg

Tack Får hoppas jag gjorde ett fynd också (så skicket är bra).

Finns även denna https://www.sony.se/electronics/cyber-shot-kompaktkameror-and... finns att köpa t.ex här http://www.japanphoto.se/sony-ag-r2-grepp-rx100---rx100-ii---... , dock får den inte sticka ut för mycket (ska få plats i kameraväskan också).

Det du länka såg riktigt bra ut, dock rätt dyrt (tänkte på frakt mest, lär inte bli billigt från USA).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Får återkomma nu när jag använt kameran ett tag.

Startar och fotar betydligt snabbare och bättre än den gamla (bilderna blir bättre vad jag kan se).
Men tycker bilderna blir rätt livlösa och även skärpan är inte bra i alla lägen (kan vara mitt fel), känner att jag borde haft kameran ett par månader innan jag skulle ut och resa. Har inte lärt känna manuella lägena tyvärr.

Körde i raw för säkerhets skull, men är ett stort jobb att gå igenom över 1000 bilder (tar över 30GB plats dessutom).

Men har fört över dessa till JPEG (har kvar originalen så klart )

Nu när jag titta på bilderna extra gång, kanske det är helt normalt att bilderna ser ut så här (gissar många fotografer manipulera bilderna med mer färg t.ex).

Men det är svårt att få bilder med detaljer, mest på nära håll.

Imgur vägrar att fungera (bilderna var tydligen stora, skala ner dom). Fick ju ingen felkod (vägrade bara ladda upp dom)

Ur fokus gissar jag på denna bilden

Har även en bild där jag lekte med manuella läget (tog ett par, men tycker denna blev bäst). Var i läget där man ställe in slutartiden.

Som detta SD kort är svårt att få till en bra bild.

https://cyxzjq.bn1302.livefilestore.com/y4mEv7b-WPuryCTVkXaS2...

Eller denna länk

https://cyxzjq.bn1302.livefilestore.com/y4p1Fp63ctx-D2JICJOSm...

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Körde i raw för säkerhets skull, men är ett stort jobb att gå igenom över 1000 bilder (tar över 30GB plats dessutom).

Men har fört över dessa till JPEG (har kvar originalen så klart )

Nu när jag titta på bilderna extra gång, kanske det är helt normalt att bilderna ser ut så här (gissar många fotografer manipulera bilderna med mer färg t.ex).

Men det är svårt att få bilder med detaljer, mest på nära håll.

Tycker bilderna ser bra ut! Livlösa bilder fixar du bäst med exempelvis Polarr ( https://www.polarr.co/ ) eller Lightroom. Polarr är enkelt att använda samt kan läsa RAW-filer.

Vad använder du för någon bländare när du fotograferar? Fullt öppen (lågt bländartal) ger i många fall suddigare bilder. Bländar man ned till f/5.6 - f/8 så blir ofta bilderna skarpare. Speciellt gällande enklare objektiv/linser. Ett tips är att enbart foto i A-läget (aperture) och själv välja bländartal efter behov.

Att SD-kortet blir suddigt kan bero på att närgränsen är 5 cm på RX100. Ett tips är att prova att fotografera fullt inzoomat istället när du tar närbilder. Är det svårt att få fokus, så kan det även bero på dåliga ljusförhållanden.

Lycka till!

OT:
Själv försöker jag gå igenom mina gamla bilder (över 20000!) och har nyligen skapat en Instagram samt Alamy-konto. 500px har jag haft sedan tidigare:

https://www.instagram.com/anders.lestander/
http://bit.ly/2qX0i08 (Alamy)
https://500px.com/walkir

Merparten av bilderna är från 2007-2009 och tagna med en Nikon D40 (6 megapixlar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får återkomma nu när jag använt kameran ett tag.

Startar och fotar betydligt snabbare och bättre än den gamla (bilderna blir bättre vad jag kan se).
Men tycker bilderna blir rätt livlösa och även skärpan är inte bra i alla lägen (kan vara mitt fel), känner att jag borde haft kameran ett par månader innan jag skulle ut och resa. Har inte lärt känna manuella lägena tyvärr.

Körde i raw för säkerhets skull, men är ett stort jobb att gå igenom över 1000 bilder (tar över 30GB plats dessutom).

Men har fört över dessa till JPEG (har kvar originalen så klart )

Nu när jag titta på bilderna extra gång, kanske det är helt normalt att bilderna ser ut så här (gissar många fotografer manipulera bilderna med mer färg t.ex).

Men det är svårt att få bilder med detaljer, mest på nära håll.

Imgur vägrar att fungera (bilderna var tydligen stora, skala ner dom). Fick ju ingen felkod (vägrade bara ladda upp dom)

Ur fokus gissar jag på denna bilden
http://i.imgur.com/JOZrGeB.jpg

http://i.imgur.com/SreGFKg.jpg

http://i.imgur.com/sfrt6R9.jpg

Har även en bild där jag lekte med manuella läget (tog ett par, men tycker denna blev bäst). Var i läget där man ställe in slutartiden.

http://i.imgur.com/TXDQ06p.jpg

Som detta SD kort är svårt att få till en bra bild.

https://cyxzjq.bn1302.livefilestore.com/y4mEv7b-WPuryCTVkXaS2...

Eller denna länk

https://cyxzjq.bn1302.livefilestore.com/y4p1Fp63ctx-D2JICJOSm...

Dold text

Eftersom jag brukar fota i RAW har jag inte testat så mycket vad som kan göras i kameran gällande inställningar för hur bilderna behandlas av kamerans bildprecessor.
I Lightroom har jag dragit upp svartpunkten lite för att jag tyckte de mörka partierna i bilderna var lite mjäkiga.

Hur som helst ser första bilden ut att vara ur fokus ja, eller fokus ligger ganska nära kameran. Vad gäller SD-kortet, indikerar kameran att den har fått fokus? Det är lätt hänt att man går lite för nära när man ligger så nära närgränsen.

Med reservation för att intställningsmöjligheterna kan variera mellan de olika versionerna av RX100 (jag har en Mk III):
Generellt sett tänker jag att dina bilder skulle bå bra av lite mer kontrast och varmare vitbalans. Det går att finjustera vitbalansen så att man har "Auto men lite varmare" om man använder auto (vilket oftast funkar ganska bra).

Så jag skulle testa "Vivid" eller "Landscape" som "bildstil" eller öka kontrasten lite på "Standard" och sedan finjustera vitbalansen så att färgtonen i bilderna blir något varmare. Då tror jag du skulle få bilder med lite mer stuns i som är mer tilltalande för ögat utan att du behöver efterbehandla dem. Fast det är ju utifrån min smak då.
Sedan är det ju inte SÅ jobbigt att efterbehandla många bilder med tex Lightroom. Man kan ju snabbt synka inställningar man gjort på en bild från ett tillfälle till alla andra från samma tillfälle. Sedan kan man pilla lite extra på de bilder som blev lite extra bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att SD-kortet blir suddigt kan bero på att närgränsen är 5 cm på RX100. Ett tips är att prova att fotografera fullt inzoomat istället när du tar närbilder. Är det svårt att få fokus, så kan det även bero på dåliga ljusförhållanden.

Snabb kommentar bara:
Om man zoomar in så blir närgränsen sämre och den maximala förstoringsgraden lägre, så vill man ha så stor förstoring som möjligt är det bättre med vidvinkel. Så är det på de flesta kompaktkameror, medan närgränsen på systemkameraobjektiv i regel är samma genom hela zoomomfånget och ger störst förstoring på längsta brännvidden.

Permalänk
Medlem

@dumbo:
Tack för förtydligandet! Fotograferar mest med systemkamera själv, då min kompaktkamera inte har så mycket zoom att prata om (Canon S95)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker bilderna ser bra ut! Livlösa bilder fixar du bäst med exempelvis Polarr ( https://www.polarr.co/ ) eller Lightroom. Polarr är enkelt att använda samt kan läsa RAW-filer.

Att SD-kortet blir suddigt kan bero på att närgränsen är 5 cm på RX100. Ett tips är att prova att fotografera fullt inzoomat istället när du tar närbilder. Är det svårt att få fokus, så kan det även bero på dåliga ljusförhållanden.

Lycka till!

OT:
Själv försöker jag gå igenom mina gamla bilder (över 20000!) och har nyligen skapat en Instagram samt Alamy-konto. 500px har jag haft sedan tidigare:

https://www.instagram.com/anders.lestander/
http://bit.ly/2qX0i08 (Alamy)
https://500px.com/walkir

Merparten av bilderna är från 2007-2009 och tagna med en Nikon D40 (6 megapixlar)

Tack, har kört med sonys egna (Image data converter) , tänkte på förvrängningskontroll är det något som man behöver ha på (är påslaget som standard i sonys program)? Men man tappar par pixlar i kanterna och bilderna blir inte mycket bättre med det påslaget (möjligen lite plattare).

aaa det förklarar saken inte närmare än 5CM alltså Gamla var inte lika känslig (eller jag lärt mig hur man gör).

Har annat problem jag märkte första veckan jag borta, var delar av ett fingeravtryck på linsen (inget jag har kletat dit ). Men hitta butik som sålde rengöring hade jag tyvärr inte tid med, sen om det ens fanns att köpa överhuvudtaget (Har inte hittat som tur är några tendenser på bilderna).

Ja jag har så många gamla bilder som jag inte gått igenom på år och dar Inte optimalt sparade heller (ligger på dubbla USB minne), försökt även spara på CD/DVD skivor som är beskrivbara (men det var pilligt och tog extremt lång tid, plus det inte håller i evigheter). Funderar på bandenhet (men är ju inte lätta att få tag i och inte billiga heller).

Skrivet av dumbo:

Eftersom jag brukar fota i RAW har jag inte testat så mycket vad som kan göras i kameran gällande inställningar för hur bilderna behandlas av kamerans bildprecessor.
I Lightroom har jag dragit upp svartpunkten lite för att jag tyckte de mörka partierna i bilderna var lite mjäkiga.

Hur som helst ser första bilden ut att vara ur fokus ja, eller fokus ligger ganska nära kameran. Vad gäller SD-kortet, indikerar kameran att den har fått fokus? Det är lätt hänt att man går lite för nära när man ligger så nära närgränsen.

Med reservation för att intställningsmöjligheterna kan variera mellan de olika versionerna av RX100 (jag har en Mk III):
Generellt sett tänker jag att dina bilder skulle bå bra av lite mer kontrast och varmare vitbalans. Det går att finjustera vitbalansen så att man har "Auto men lite varmare" om man använder auto (vilket oftast funkar ganska bra).

Så jag skulle testa "Vivid" eller "Landscape" som "bildstil" eller öka kontrasten lite på "Standard" och sedan finjustera vitbalansen så att färgtonen i bilderna blir något varmare. Då tror jag du skulle få bilder med lite mer stuns i som är med tilltalande för ögat utan att du behöver efterbehandla dem. Fast det är ju utifrån min smak då.
Sedan är det ju inte SÅ jobbigt att efterbehandla många bilder med tex Lightroom. Man kan ju snabbt synka inställningar man gjort på en bild från samma tillfälle till alla andra från samma tillfälle. Sedan kan man pilla lite extra på de bilder som blev lite extra bra.

Körde RAW i auto läget på kameran , det är sen i programvaran som bestämmer allt sådant tydligen på rawbilder. Sonys egna program (Image data converter) kunde jag välja kamerans inställningar, programmets auto läge (även ändra vitbalansen lite) eller välja själv. Tyckte dock det inte ändrade vitbalansen så mycket (sen har jag inte en kalibrerad skärm , så blir rätt osäker att pilla på något, för den har jag bara kalibrerat för hand).

Sen är jag bara amatör, så jag vet inte hur "rätt" bild ska se ut, så blir lite osäker för den skull också (sen är det garanterat olika till person till person)

Men ska titta på Polarr (Lightroom är ju inte så billigt) och även vitbalans och kontrast. Sen kameran är RX100 första versionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Rawtherapee är en gratis rawframkallare. Capture One är nog den bästa och Lightroom är bara "vanligast"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tack, har kört med sonys egna (Image data converter) , tänkte på förvrängningskontroll är det något som man behöver ha på (är påslaget som standard i sonys program)? Men man tappar par pixlar i kanterna och bilderna blir inte mycket bättre med det påslaget (möjligen lite plattare).

Det är ju för att ta bort distortion. Distortionen är ju lite olika stor genom zoomomfånget och märks olika mycket beroende på motivet. Fotar man tex arkitektur märks det ju mer än om man fotar blommor.
Kameran har ju dock rätt många pixlar så om det försvinner några är det ju inte hela världen heller. I teorin blir det lite sämre bildkvalitet med det påslaget men i praktiken lär man knappast märka något av det.
Denna korrigering läggs för övrigt på i kameran om man fotar JPEG. Vet inte ens om det går att stänga av då.

Citat:

Har annat problem jag märkte första veckan jag borta, var delar av ett fingeravtryck på linsen (inget jag har kletat dit ). Men hitta butik som sålde rengöring hade jag tyvärr inte tid med, sen om det ens fanns att köpa överhuvudtaget (Har inte hittat som tur är några tendenser på bilderna).

Smuts, tex ett fingeravtryck, kan ge sämre kontrast i bilderna och ökar risken för ghosting/flare. Det är dock en smal sak att själv ta bort med en mikrofiberduk.

Citat:

Ja jag har så många gamla bilder som jag inte gått igenom på år och dar Inte optimalt sparade heller (ligger på dubbla USB minne), försökt även spara på CD/DVD skivor som är beskrivbara (men det var pilligt och tog extremt lång tid, plus det inte håller i evigheter). Funderar på bandenhet (men är ju inte lätta att få tag i och inte billiga heller).

Beroende på mängden bilder är ju två externa hårddiskar en bra lösning. Jag har alla bilder på hårddisken i datorn seda har jag en extern disk hemma som jag kör backup till och även en disk jag förvarar på annat ställe så att jag klarar mig även för brand/stöld.

Citat:

Körde RAW i auto läget på kameran , det är sen i programvaran som bestämmer allt sådant tydligen på rawbilder. Sonys egna program (Image data converter) kunde jag välja kamerans inställningar, programmets auto läge (även ändra vitbalansen lite) eller välja själv. Tyckte dock det inte ändrade vitbalansen så mycket (sen har jag inte en kalibrerad skärm , så blir rätt osäker att pilla på något, för den har jag bara kalibrerat för hand).

Sen är jag bara amatör, så jag vet inte hur "rätt" bild ska se ut, så blir lite osäker för den skull också (sen är det garanterat olika till person till person)

Men ska titta på Polarr (Lightroom är ju inte så billigt) och även vitbalans och kontrast. Sen kameran är RX100 första versionen.

Sonys egna program ska ju konvertera RAW-filerna så som kameran hade gjort det. Sedan kan man såklart även ändra (en av fördelarna med RAW).
Om du laddar upp en RAW-fil av någon av bilderna någonstans kunde jag ju, lite snabbt, bara göra justeringar efter min personliga smak. Vad som är "rätt" är ju, som sagt, olika från person till person. Isf ta en som iaf är skarp och i fokus.

Lite beroende på skärm kan det funka hyfsat med en kalibrering "för hand", men man bör ju då ha något slags referensbild. Flera framkallningstjänser har sådana man kan beställa på papper och sedan kan man justera sin skärm efter det. Har man inte (råd med) en riktig kalibreringsgrunka är det ju bättre än att inte göra något alls iaf.

Permalänk
Medlem

Oskärpa kan bero på antingen rörelseoskärpa eller motivet utanför fokus.
Bilder tagna i "Auto"-läget där kameran väljer allt är inte alltid optimalt.
Kör du manuellt har du full koll - du vet bättre än kamerans automatik vad du vill med bilden.

Några "fel" somliga nybörjare gör är att trycka av för snabbt så autofokus inte hinner med eller man kör med för långa slutartider. Mer sällan beror oskärpa på optikens bländarinställning.

I dagsljus kan du ställa slutaren på 1/300 (för att minimera rörelseoskärpa) - håll kameran stadigt, tryck ner avtryckaren långsamt/halvvägs tills du ser/hör att den fokuserat klart innan du trycker den i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rawtherapee är en gratis rawframkallare. Capture One är nog den bästa och Lightroom är bara "vanligast"

Tack får titta även på dessa Svårt att söka runt, för det är olika åsikter om varje program (vissa tycker X program är sämre än program Y T.ex).

Skrivet av dumbo:

Det är ju för att ta bort distortion. Distortionen är ju lite olika stor genom zoomomfånget och märks olika mycket beroende på motivet. Fotar man tex arkitektur märks det ju mer än om man fotar blommor.
Kameran har ju dock rätt många pixlar så om det försvinner några är det ju inte hela världen heller. I teorin blir det lite sämre bildkvalitet med det påslaget men i praktiken lär man knappast märka något av det.
Denna korrigering läggs för övrigt på i kameran om man fotar JPEG. Vet inte ens om det går att stänga av då.

Jo, såg ju att bilden ändrades lite och blev plattare. Jo är väl därför JPEG används mycket i kameror (får färdigprintad bild direkt).

Skrivet av dumbo:

Smuts, tex ett fingeravtryck, kan ge sämre kontrast i bilderna och ökar risken för ghosting/flare. Det är dock en smal sak att själv ta bort med en mikrofiberduk.

Medveten om det, fick ett helt fingeravtryck på gamla kameran och det syntes tydligt på bilden sen. Tror det var picasa som man kunde trolla bort dessa klantigheter smidigt, utan att synligt förstöra bilden (men är väl ingen perfekt lösning).

Ska fixa dukar så jag få rent linsen utan att repa, innan jag ska fota mer (till nästa resa får jag se till att ha med mig sådant) Visste inte vart man fick tag i sånt i landet jag var i och sen veta att dessa inte repade linsen (man vet ju aldrig när man är i Kina).

Skrivet av dumbo:

Beroende på mängden bilder är ju två externa hårddiskar en bra lösning. Jag har alla bilder på hårddisken i datorn seda har jag en extern disk hemma som jag kör backup till och även en disk jag förvarar på annat ställe så att jag klarar mig även för brand/stöld.

JO, dock blir dessa känsligare också (har plats i chassit för par diskar till ). Men extra disk bredvid skadar inte.

Skrivet av dumbo:

Sonys egna program ska ju konvertera RAW-filerna så som kameran hade gjort det. Sedan kan man såklart även ändra (en av fördelarna med RAW).
Om du laddar upp en RAW-fil av någon av bilderna någonstans kunde jag ju, lite snabbt, bara göra justeringar efter min personliga smak. Vad som är "rätt" är ju, som sagt, olika från person till person. Isf ta en som iaf är skarp och i fokus.

Lite beroende på skärm kan det funka hyfsat med en kalibrering "för hand", men man bör ju då ha något slags referensbild. Flera framkallningstjänser har sådana man kan beställa på papper och sedan kan man justera sin skärm efter det. Har man inte (råd med) en riktig kalibreringsgrunka är det ju bättre än att inte göra något alls iaf.

Jo ska ju vara charmen med RAW (därför jag tog det formatet). Skickade länk på PM på en bild.

Jo, har använt bilder från nätet där man sett gråskalor och även bilder jag tagit med kameran som referens (min förra) och tyckt det stämmer rätt väl med resultatet när jag beställt kopior på riktigt papper.

Skrivet av jookeer:

Oskärpa kan bero på antingen rörelseoskärpa eller motivet utanför fokus.
Bilder tagna i "Auto"-läget där kameran väljer allt är inte alltid optimalt.
Kör du manuellt har du full koll - du vet bättre än kamerans automatik vad du vill med bilden.

Några "fel" somliga nybörjare gör är att trycka av för snabbt så autofokus inte hinner med eller man kör med för långa slutartider. Mer sällan beror oskärpa på optikens bländarinställning.

I dagsljus kan du ställa slutaren på 1/300 (för att minimera rörelseoskärpa) - håll kameran stadigt, tryck ner avtryckaren långsamt/halvvägs tills du ser/hör att den fokuserat klart innan du trycker den i botten.

Jo, var ju lite stressigt i emellanåt Men ja jag lät kameran i flesta fall fokusera klart, hör ju vist ljud när den är klar och man ser ju om det är åt skogen innan man knäpper

Min förra körde jag halvmanuelt, enligt mig blev bilderna bättre än auto (trots jag inte ändrade inställningarna, fans inte mycket att ändra heller).

Nu när jag var så ny med kameran, samt så tyckte jag inte vid tillfällen där jag provade så blev inte bilderna bättre (hade inte lärt mig kameran innan tyvärr). Finns ett läge med hel manuellt, men är tre olika inställningar tror första är slutartid, F och ISO (tyvärr går inte iso att köra automatisk, lite osmidigt att komma åt dessutom) sen handlar det om sin egen skicklighet rätt mycket (men då måste man ha tiden och veta vad inställningarna gör).

Andra är halvmanuella, där bara en går att ändra slutaren (om jag inte sett fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar