Permalänk
Medlem

Uppgradering ? CS kompatibel

Hej.
Sonen spelar CS och klagar på att det laggar och klarar inte hans "krav" på fps.
Han har idag en ASUS dator som det var ett bra tag sen vi köpte.
Går det att bara uppgrader moderkort, grafikkort och nätagg till en början och isf med vad.
Vill gärna ha tips på en bra cpu fläkt till den andra sonens dator.

Specifikationer för P8H61-M PRO/CM6630DP_MB

CPU:
Intel® Socket 1155 for 2nd Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 Processors Supports Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST)Supports Intel® Turbo Boost Technology 2.0

Minne:
2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered MemoryDual Channel Memory Architecture

Moderkort:
ASUS P8H61-M PRO - motherboard - micro ATX - LGA1155 Socket - H61

GENERAL
* Chipset Type 
Intel H61 Express
* Compatible Processors 
Core i5, Core i3, Core i7
* Processor Socket 
LGA1155 Socket
* Max Processors Qty 
1
* Manufacturer
Asus

Nätagg:
HBA005-ZA1GT 350

Är tacksam för alla svar jag kan få

Permalänk
Medlem

Såg att jag lagt tråden fel. Den ska väll vara under stationär dator: köpråd. Kan jag ändra det själv och isf hur.

Permalänk
Medlem

@Malmusa:
Tyvärr så är dom specifikationer du har skrivit bara vad som kan finnas i datorn dvs vad man kan välja för komponenter. Och inte vad som faktiskt sitter i den.

här har du ett smidigt program för att se vad som sitter i burken du har just nu.
http://www.piriform.com/speccy/download/standard

Sedan brukar det vara ganska så svårt att byta ut vissa saker i märkes datorer. Grafikkort brukar gå att byta ut så länge man har ett nätaggregat som orkar driva allt i burken. samma brukar man kunna sätta in andra hårddiskar och ram minnen.

Men ska man börja byta ut en massa saker tex moderkort, CPU, GPU osv osv så brukar det vara bättre att köpa ett helt nytt chassi och allt.

Men länka gärna upp vad du får fram med programmet jag länkade till så kan vi säkert hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har stöd för i7 2600k, 2700k, 3770k. Nån av de processorerna kommer säkert göra underverk för spelupplevelsen såvida det inte redan sitter tex 2500k/2600k i redan. 3770k är verkligen att rekommendera.

Om den har 8GB RAM så duger det fint.
Grafikkort har vi ju ingen aning om vad som sitter i men det finns många begagnade som klarar av CS galant och till en väldigt human prislapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ska kolla med det där programmet lite senare...när datorn är ledig

Specifikationerna jag skrev var vad som satt i datorn. Det är så typiskt att man inte kan flytta över processorn till ett bättre grafikkort då de inte är kompatibla till sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmusa:

Det är så typiskt att man inte kan flytta över processorn till ett bättre grafikkort då de inte är kompatibla till sockeln.

Haha jag tror du missuppfattat de mesta om komponenterna i datorn De du skrev är ungefär som att säga att du kan inte köra nån annans bil pga att dina nycklar inte passar i deras bil

Processorn sitter inte på grafikkortet utan på moderkortet. Och det är moderkortet som bestämmer vilken processor som är kompatibel. Grafikkortet kan du byta lätt då de använt samma anslutning många år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Inte ett rätt....

Skrivet av SpeedRebirth:

Haha jag tror du missuppfattat de mesta om komponenterna i datorn De du skrev är ungefär som att säga att du kan inte köra nån annans bil pga att dina nycklar inte passar i deras bil

Processorn sitter inte på grafikkortet utan på moderkortet. Och det är moderkortet som bestämmer vilken processor som är kompatibel. Grafikkortet kan du byta lätt då de använt samma anslutning många år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du har helt rätt. Jag måste ha varit väldigt trött när jag skrev inlägget. När jag uppgraderade den andra sonens dator så klarade inte moderkortet av grafikkortet så jag var tvungen att köpa nytt moderkort. Men då fanns det bra kort som jag kunde flytta över processorn till men det gör det inte idag.

Permalänk
Medlem

@Malmusa: Vad har du för budget?

CS är inte tungt att driva runt. Kräver mest en snabb CPU och ett medelmåttligt grafikkort.

Kanske fråga också vad hans "krav" är?

Då kan vi se om din budget spräcks eller inte :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beroende på ålder på sonen så kan detta duga. Väldigt budget men du får runt csgo i 80-200fps. Kostar dig 3300kr.
Har han egna pengar kan du ju får han pitcha in själv så kan vi salta specefikationen lite och har får bättre grejor.
Ok saker - 3300kr
bra saker - 4500kr
Väldigt bra saker - 5500kr

Intel Pentium G4560 Kaby Lake Processor
Socket-LGA1151, Dual Core, 3.5GHz, 3MB cache, 54W, 14nm, HD610, inkl. kylare
749,00

MSI LGA1151 H110M PRO-VH
Moderkort, mATX, H110, DDR4, 1xPCIe-x16, VGA, HDMI
679,00

Crucial DDR4 2400MHz 8GB
2x4GB 2400MHz (PC4-19200) DDR4 CL17 SR x8 Unbuffered DIMM, 288pin
749,00

MSI Radeon RX 460 2GB OC
Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, 1090/1210MHz, Polaris
1.049,00

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du är relativt begränsad för uppgraderingar med den burken. Jag skulle rekommendera att bygga ett helt nytt system då det nuvarande blir svårt att uppgradera. Det du skulle kunna göra är att köpa ny GPU och nytt nätagg, men som tidigare nämnt i tråden är Counter-Strike främst CPU krävande vilket inte skulle resultera i någon märkbar skillnad. Satsa på ett system med en kraftig CPU. Vill du hålla ner kostnaderna, nyttja hårddisken och grafikkortet från det nuvarande systemet.

Permalänk
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord