Min telefon, dator och smart-tv tror jag är i norge.

Permalänk
Medlem

Min telefon, dator och smart-tv tror jag är i norge.

Tjenna, har haft detta problem ett tag nu... Börjar bli fruktansvärt irriterande pga att vissa sidor och program inte går att komma åt/ladda ner för elektroniken tror jag är i norge. Samma sak med att reklamen på youtube och spotify är på norska. Vet inte hur jag skall göra riktigt :/ Tänkte bara höra om någon vet hur man löser detta? Tack på förhand. Ps: Om man söker upp min ip står det att jag är i Sverige så verkar ju inte vara det som är felet iallafall.

Permalänk
Medlem

Gammal IP-range som tidigare tillhörde Norge, men nu tillhör Sverige.
Det du kan göra är att fråga ISPn om dom kan lägga in dig på en annan range.

Jag har samma "problem".

Edit: Det kan ju stå att den är svensk, men många sidor som har listor med vart ip-adresser kommer från har inte hunnit uppdatera.
Det kommer lösa sig så småningom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Prata med din internetleverantör, troligen så att leverantören övertagit adresser eller flyttat runt i sitt eget nät och den informationen uppdateras inte alltid direkt

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Aha, okej tack! har varit såhär i ca 2-3månader nu, men det är väl bara att härda ut ett tag till!

Permalänk
Medlem

@jocke92: ahop, men har varit såhär i 2-3 månader så känns lite väl! men får väl vänta ett tag till! Annars får jag väl dra iväg en pling till Viasat!

Permalänk
Medlem

Gud va trist...hade varit roligare om du haft dem hemma!

OT: Men som andra redan sagt så är det förmodligen gamla IP adresser ifrån Norge som nu har blivit tillagda/uppköpta i Sverige så det kan ta sin tid....tålamod min vän!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du inte är i Norge?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Kan ju vara så jäkligt att norrmännen har köpt Gotland! Får checka upp detta

Permalänk
Medlem

@EQDA: Vilken ISP? Bredbandsbolaget? (som ägs av Telenor, f.d. Norges Televerk)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Isp? Är iallafall Viasat som är internetleverantör, sen går det via Telias kabelnät.

Permalänk
Medlem

@DatorMuppen: Hehe! Verkar som det bara är att göra det!

Permalänk
Avstängd

Går ju att gå via en VPN-tjänst med svensk server förstås

Permalänk
Inaktiv

@EQDA: Gjorde en liknande tråd för ett tag sen då jag har samma problem (har det fortfarande)

Har Viasat som isp men tror de kör via telias nät

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1463621-datorn-tror-jag...

Permalänk
Medlem

@videopac: aa, det går ju. men att använda vpn på tv, mobilen och datorn känns lite väl!

Permalänk
Medlem

@anon276229: Aha där ser man, tur att man inte är ensam iaf! Viasat får steppa up sitt game och fixa detta snart tycker man!