Permalänk
Medlem

Dator krasch, ger ingen bild

Hej!

Igår satt jag i Skype med några polare när min dator kraschade. Det blev grå/gröna streck över hela skärmen och jag kunde höra mina polare snacka i bakgrunden och efter cirka 20 sekunder så startades datorn om. När datorn väl startades om så laddade windows och sen blev det bara svart så jag valde att starta om datorn vilket resulterade att samma sak hände, men efter att jag har startat om datorn cirka 20 gånger så kommer det upp att windows inte läses in korrekt och jag fick ett alternativ: Återställ datorn. Vilket icke fungerade!

Datorn startades om efter att jag tryckte på "återställ" datorn och jag fick bara en svart bild efter att windows laddade, så jag valde att stänga av datorn och koppla ut grafikkortet helt och ett ram minne, sedan kopplade jag skärmen till moderkortet och startade datorn. Då funkade allting som det skulle, så jag stängde av datorn och kopplade in grafikkortet och startade datorn, samma problem fortfarande svart skärm.

Efter det så valde jag att koppla ut grafikkortet och starta datorn med skärmen kopplad till grafikkortet igen, som fungerade. När datorn väl var på så kopplade jag in grafikkortet och så fort jag gjorde det så startades datorn om, jag fick någon error "power surge.." och efter det så får datorn INGEN bild alls när grafikkortet är inkopplat till datorn även fast skärmen är kopplad till moderkortet, men kopplar jag ut grafikkortet så får jag bild.

Har beställt nytt grafikkort och får hoppas på att mitt grafikkort var problemet, men vet ni vad som är problemet? Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canoz:

Efter det så valde jag att koppla ut grafikkortet och starta datorn med skärmen kopplad till grafikkortet igen, som fungerade. När datorn väl var på så kopplade jag in grafikkortet och så fort jag gjorde det så startades datorn om, jag fick någon error "power surge.." och efter det så får datorn INGEN bild alls när grafikkortet är inkopplat till datorn även fast skärmen är kopplad till moderkortet, men kopplar jag ut grafikkortet så får jag bild.

Med risk att bli "anmäld".
Men HUR KORKAD är man om sätter dit grafik-kortet när datorn är på!!
Naturligvis startar datorn om, du ska vara glad att du inte dödade moderkortet!!

Nu när jag har sagt det.
Om man har ett "externt" grafik-kort isatt, kopplas det interna bort, det är därför du inte får någon bild när har kopplat skärmen till moderkortet's interna.

Med tanke på att det började med att du fick grå/gröna streck över hela skärmen, skulle jag tippa att ditt grafik-kort är döende, så ja, ett nytt grafik-kort kommer att fungera, om du inte har lyckats sabba slotten grafik-kortet satt i genom att sätta dit det när datorn var igång.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Grafikkortet var inkopplat men inte självaste kabeln till kortet, jag stoppade endast i kabeln och inte hela kortet.

Samt får jag ingen bild när jag kopplar skärmen till grafikkortet längre.

Permalänk
Hedersmedlem

@Canoz *Trådar sammanfogade*

Välkommen till Sweclockers!

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.
§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canoz:

@Belzader:

Grafikkortet var inkopplat men inte självaste kabeln till kortet, jag stoppade endast i kabeln och inte hela kortet.

Samt får jag ingen bild när jag kopplar skärmen till grafikkortet längre.

Det är inte så konstigt, förmodligen dödade du grafik-kortet. Om du har "tur" var det bara det som dog. Har du "otur" pajade du PCI-E slotten på moderkortet.
Det märker du när du sätter dit det nya.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Tror antagligen inte att du menar att du tryckte in ditt grafikkort i Pci-e porten med ström i moderkortet, utan att du anslöt kabeln till gpun.
Tror nog det fixar sig med det nya grafikkortet om nu allt funkar som det ska med skärmen ansluten till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clawfinger6:

Tror antagligen inte att du menar att du tryckte in ditt grafikkort i Pci-e porten med ström i moderkortet, utan att du anslöt kabeln till gpun.

Bägge är lika korkade att göra.
Man ska varken koppla in eller ur någon intern komponent medans datorn är igång.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Bägge är lika korkade att göra.
Man ska varken koppla in eller ur någon intern komponent medans datorn är igång.

Det är skillnad. Tror att alla kontakterna på en oöppnad dator är nog säkra att koppla in även när datorn är påslagen, dvs precis som med usb så kan även hdmi, dvi, dp och vga kablar kopplas till tv, grafikkort el dator skärm,.sk hot plugging. Dom är designade så. Händer nåt så tror jag mer på tillverkningsfel.

.