Låsa upp Tele 2 router eller rent allmänt

Permalänk
Medlem

Låsa upp Tele 2 router eller rent allmänt

Hej

Ville låsa upp denna modell av router b593s 4G router som är fullt möjligt relativt nyare modeller, manual och använda vilket simkort som helst som innehåller surf tex halebop denna gång, detta pga av bättre täckning beroende på plats inkl att jag vill hellre surfar med routern i vissa fall istället för fast bredband. Är fullt medveten att man kan surfa med mobilen internetdelning, wifi eller usb men nu avser det modemet.

Manual:

https://www.tele2.se/files/Huawei_B593_(avancerad).pdf

Så här låser man upp den :

http://www.tele2.se/globalassets/b593s.pdf

Tog ca 1-2 dagar så fick jag upplåsningskod samt IMEI nummer att mata in..

Jag pulade in halebop rubbet kontant i routern med surf och inkl samtal, sms och gick in på ip routerns inställningar (det stpr att usim är låst då) i högra hörnet..

skriver admin admin ... matar i upplåsningskod IMEI samt tillslut PIN numret till halebop sim...
Såklart funkar det inte att surfa ...och support varken på halebop eller tele 2 gör sig begriplig till en vettig tydlig instruktion hur man ska få det att funka... om det ens funkar. Dom är helt enkelt inte kunniga på detta..

Lite info från halebop support...

"Vi kan endast ge ut de här APN inställningarna som du själv får ställa in i routern. Hittar du det inte så bör du kontakta routertillverkaren.Du måste nog ändra routerns APN-inställningar till halebop.telia.se

Fyll i följande
Namn: Halebop
APN: halebop.telia.se
Skippa proxy, port, användarnamn, lösenord, MMSC,
MCC: 240
MNC: 01
Skippa autensieringtyp
APN-typ: default
6. Klicka på menyn & spara

Se till att du har sparat inställningarna och starta om routern."

Mitt svar? : är sidan på routern APN prfil
Inställningar Profilnamn: APN: Användarnamn: Lösenord: Autentisering:

Ej fungerar...

Forts...

Du måste nog söka efter nytt nätverk för låter som du får upp det gamla som är förinställt bara

Fråga gärna...när jag kör halebop kortet så lyser routern fast sken blått med många staplar inkl att usim är normalt inkl att det ev dök upp ett namn med dolt nätverk som krävde SSID nummer att ange? Samt att halebop låste upp mitt kort med IP eller nåt

Nån som vet hur man gör för att surfa med halebop kontant simkort i routern?? På ett pedagosiskt sätt från steg 1 så inget hoppas över? Kan ju vara så att chatt-supporten bara jävlas och låssas inte kunna sånt här? Så man köper eller behåller deras produkter, riktigt fullt isf. Ska ringa tele 2 på måndag

Tackar mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

I manualen för routern så finns det instruktioner för hur man ställer in APN.
Jag förstår inte om du faktiskt har testat det eller inte utifrån din beskrivning..

3.2.4 Skapa en APN-profil
Gör så här för att skapa en grupp med uppringningsparametrar för APN:
1. Välj Allmänna inställningar > Internetinställningar.
Sidan Internetinställningar visas.
2. Klicka på Redigera APN-profil på sidan Internetinställningar.
Sidan APN-profil visas.
3. Klicka på Lägg till APN-profil.
4. Ange APN, Uppringningsnummer, Användarnamn och Lösenord på sidan som visas.
5. Ställ in Autentisering på AUTO, PAP eller CHAP.
6. Klicka på Spara

3.2.3 Välja data-APN
Du kan ange en grupp med uppringningsparametrar för ett data-APN (Access Point Name,
namn på åtkomstpunkt) så att routern ansluter till Internet.
Gör så här för att ställa in uppringningsparametrarna

1. Välj Allmänna inställningar > Internetinställningar.
Sidan Internetinställningar visas

2. Ställ först in Data-APN och sedan en grupp med uppringningsparametrar som motsvarar
detta data-APN.

3. Klicka på Spara.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Bmannu:

Finns inget som heter allmänna inställningar och internet inställningar? Kan tänkas ha fel manual inlänkat men ändå finns det inte....

Kan tänkas vara s på slutet så detta manual... http://setuprouter.com/router/huawei/b593s-22/manual-2179.pdf

Men iaf finns det ett ställe man ska ev ifylla nåt och det är här men vad ska jag ändra sen då och måste jag har halebop kortet intryckt? Har inte undersökt i detalj https://www.pixeltopic.com/image/nckdoxkgptbkgr/?size=full

Inställningar för telefonen är MCC och MNC om det inte autoamtiskt funkar med att hämta inställningar för internet på mobiltelefonen (inte routern)

Info...

Inställningar

Trådlöst & nätverk

Mobila nätverk

Åtkomstpunktsnamn

Meny knappen, nytt APN

Fyll i följande:

Namn: Halebop

APN: halebop.telia.se

Skippa: användarnamn, lösenord, server, MMSC, MMS-proxy och MMS-port.

MCC: 240

MNC: 01

Skippa: autensieringtyp

APN-typ: default