Min Acer Aspire laddar inte och startar inte

Permalänk

Min Acer Aspire laddar inte och startar inte

Jag har en Acer Aspire 3820T Series (Model: MS2292) när jag kopplar laddaren till eluttaget så lyser den gröna lampan på själva "dosan" men datorn startar inte det ända som har hänt är att den väldigt sällan kan börja lysa på datorn att den laddar sen när man sätter på den så dör den efter två sekunder. Har testat att dra ut batteriet men det fungerar inte.

Permalänk
Medlem

@CyrusRNetWork:
Troligtvis har laddaren gått sönder. Prova sniffa på den, luktar det bränd elektonik om den (går inte att misstag sig på den lukten, då det är en väldigt frän lukt), är den sönder. Den kan iofs, vara sönder också utan att det luktar ngt speciellt.

Har du otur dock är det inte laddaren utan kontakt/laddnings elekroniken i datorn som är sönder.

Ända sättet att få reda på om det är i datorn det är sönder, är att prova med en annan laddare, Det behöver inte vara samma ampere/watt, det ända som är viktigt är att det är samma volt, för ampere/watt spelar ingen roll då datorn inte drar mer än den behöver, det får dock inte vara lägre för då finns det risk att laddaren blir överhettad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@CyrusRNetWork: Om lampan lyser på laddaren men ingen lampa lyser på datorn så är datorns uttag alternativt laddkrets troligen död.

Låter onekligen som att det är moderkortet som pajat då den inte vill starta ordentligt men uppenbarligen får ström och startar någon sekund.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du kört med sladden i allt som oftast? Har vart med om att plasten på laddkontakten har smält av värme och på så vis gjort att kontakten har blivit dålig.. Men troligen är det något som är fel med ladduttaget.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

En uppdatering: Jag har testat så att laddaren fungerar och ger ström så den är det inte fel på nu är frågan om det är självaste kopplingen det är fel på den som sitter i datorn? Hur kan man lösa det problemet? Vad heter de och vart finns de att köpa?