Enorma problem med fiber i villaområde.

Permalänk

Enorma problem med fiber i villaområde.

Hejsan, har haft enorma problem med mitt fiber den senaste månaden, har bahnhof som leverantör av fiber(byggt dock av Ip-Only).

Efter mängder av samtal till bahnhof support, pingplotter tester etc, har jag fortfarande fått noll information om vad som orsakar detta problem.

Då jag har "lurkat" på detta forumet i evigheter, och jag vet om att ni alltid frågar efter detaljer(de är viktiga), kan jag inte ge er specifik information, då problemen byter namn hela tiden, DNS, DHCP, ISP, vanlig connection error ad nauseum...

Igår beslutade jag mig för att gå runt i området och knacka på grannar, alla har problem med "begränsad anslutning", det är som om fibret stryps, tappar all anslutning, är nere allt från 2-3 sekunder till 4-5 minuter sen hoppar den igång igen, tiderna är random för olika hushåll, alla har inte samma leverantörer, det ända vi alla delar är IP-Only...

Vad kan detta bero på, jag startar inte denna tråd för en lösning av problemet utan mer för att få lite nytänk.

Mvh Marcus.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inget om nätverk, mer än vanlig basic.
Men! Ni borde gå ihop och helt enkelt säga till leverantören att ni accepterar inte denna tjänst då den inte fungerar och helt enkelt sluta betala eller få uppskov tills problemet är åtgärdat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Låter som efel i centralen. En PSU (power) som är paj men på gränsen, då funkar alt innan det blir belastning men under belastning så kan den inte leverera så då levererear den fel spänning och amperen som står på den stämmer inte. Då dör systemet. Då blir det ingen belastning på PSU så den kyls ner av och levererar igen. Då startar allt up igen och sedan fungerar det till det blir belastat ett tag igen.
Förmodligen inte det jag skrev ovan men alltid värt att kollla, då jag vart med om det i ett annat sammanhang. Alt fungerede bra innan det hade blivit belastat i x minuter samtidigt.

Hur fungerar det annars. Fungerar det "normal" emellan då det bara dör?
Då du skriver att andra har samma fel så skulle det vara intressant om du hade en granne som också brukar sitta vi datorn då du gör det och sedan bara skriva ner på papper när varken du eller honom henne inte kommer åt internet. Sen så påeka det gemensamma för ip-only och be dem gå till line 2 eller 3, då du har testat i din lägenhet, grannens helt separat, så kan ni se att den faktisk har "ovanligt många DHCP requast under DHCP leastime?"
Eng vart inte så bra men om du förlora ip eller den hänger sig och DHCP servern inte ligger på listan så kommer den få förfrågningar. Sen hur det loggas är en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Håller med hacman.

Be att IP-only kollar / byter switchen eller bara nätaggregatet / power supply i switchen som sitter närmast ert område..

Hade likadant problem i skolan där jag studerade till IT-tekniker.
PSUn gav ca 40 W istf 350 W och då kunde man bara vara ca 4 st datorer som var uppkopplade samtidigt istf 24 st.
Men då var switchen 12 år gammal eller ännu mer...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

@Maxximuss:
Vi har oxå IPOnly sen ett halvår tillbaka. Nu har vi inte alls sådana problem som ni har men när våran bostadsrätt precis gick igång så hade vi lite småbekymmer.

Summa summarum, du pratar inte som kund med IPOnly utan du ringen din tjänsteleverantör och dom eskalerar till IPOnly.
Det fungerade väldigt bra med Bahnhof och sämre med Viasat. Dock är jag ganska säker på att det va den som ringde som va flaskhalsen just för Viasat i vårat fall.

Sen som sagts tidigare låter det som ett hårvarufel i ett skåp eller en central nånstanns, inget som leverantören kan göra något åt utan IPOnlys ansvar, men gå igenom leverantören ändå

Permalänk

@hACmAn: Så igår loggade jag och min kusin som bor ca 300 meter ifrån oss(via discord på mobilen), exakt på sekunden vid 11 olika tillfällen, tappade vi våran fiber anslutning under en kväll.

Notera, vi har 2 helt olika leverantörer av fiber, han har BB2 och jag har Bahnhof.

Skickade ett email till IP-only igår via deras hemsida med ett ganska detaljerat brev om problemen, hur många vi är, vad, när, hur, om etc.

Det som svider lite är mentaliteten i området då det är ett barnfamilj område med knappt någon gamer i närheten, vilket också kanske förklarar varför folk har tagit problemen med en nypa salt och en näve tålamod.

*SUCK*, fick gå runt och förklara för folk att anmäla problemet i ett lite högre tonläge, så supporten prioriteras.

Ringde bahnhof idag vid lunch tid igen, kopplades till chef för avdelning X, förklarade för 1010 gången vad problemet är, när det började, möjliga scenarios etc...

Jag tror personligen hACmAn är på rätt spår, jag kan inte tänka på något annat fel som kan orsaka så enorma problem för så många hushåll när alla sitter med olika leverantörer, viasat, BB2, BBB, Bahnhof etc, att alla skulle ha samma fel, på sekunden, vid samma tillfälle är för mig totalt osannolikt.

Tack för "brainstormen", lika barn leker tänker bäst!

Permalänk
Medlem

@Maxximuss
En annan brainstorm. Då du pratar med IP-only fråga om de kan se link restart på deras SNMP övervakning. (vet inte om de kör det) till er, fråga även om det är de som hanterar alla delar från närmaste knytpungt ta t.ex och fråga om din kusin går via samma.
Du lär behöva en på line 2 eller 3 supporten för att veta det, de andra kan nog inte se alt. =(
Brainstorm som sagt. Vet inte hur IP-Only kör men jag vet att de switchar i källaren hos mig som är BBB kör SNMP däremtot sköter inte de DHCP, av förklarliga skäl så pratar man med någon som inte har tillgång till båda systemen sammtidigt kan det bli lite fel om man inte får någon IP adress, har hänt några ggr. men har suttit i samma lägenhet i över 15år så några fel får man ta. I värsta fall skulle det kunna vara en buffer overflow. Borde ses via SNMP i switchen då också. ARP posion tror jag inte några direkt använder längre, men kan hända att någon har ett virus som skickar MAC adresser som en galning. Då jag pluggade 2001-2003 så var det så att 3com gick över till hubläge på vissa modeller om det blev för många MAC adresser i switchen och Cisco startade om för att rensa sig själv i samma fall.

Tror ändå på att det är en nätadapter.
Lycka till och berätta gärna om de hittar eller inte hittar felet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Maxximuss
"*SUCK*, fick gå runt och förklara för folk att anmäla problemet i ett lite högre tonläge, så supporten prioriteras."

Vart med om svaren, "trodde det var så med alla Internet." Kan förstå din frustrering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxximuss:

Hejsan, har haft enorma problem med mitt fiber den senaste månaden, har bahnhof som leverantör av fiber(byggt dock av Ip-Only).

Efter mängder av samtal till bahnhof support, pingplotter tester etc, har jag fortfarande fått noll information om vad som orsakar detta problem.

Då jag har "lurkat" på detta forumet i evigheter, och jag vet om att ni alltid frågar efter detaljer(de är viktiga), kan jag inte ge er specifik information, då problemen byter namn hela tiden, DNS, DHCP, ISP, vanlig connection error ad nauseum...

Igår beslutade jag mig för att gå runt i området och knacka på grannar, alla har problem med "begränsad anslutning", det är som om fibret stryps, tappar all anslutning, är nere allt från 2-3 sekunder till 4-5 minuter sen hoppar den igång igen, tiderna är random för olika hushåll, alla har inte samma leverantörer, det ända vi alla delar är IP-Only...

Vad kan detta bero på, jag startar inte denna tråd för en lösning av problemet utan mer för att få lite nytänk.

Mvh Marcus.

Kan du inte ladda upp resultatet av testerna så att vi kan se?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Bahnhof har haft belastningsproblem i västra Malmö sedan 10 månader tillbaka. Blev aldrig någon fix så jag håller på att byta.

Tänkte mer bara ge dig informationen om att det fortfarande kvarstår hos oss.