Dual OS Boot och Gaming

Permalänk

Dual OS Boot och Gaming

Hej,

Jag tänkte ha Dual OS Boot på min dator och ha Windows 7 64bit på en SSD och Windows 10 64bit på en annan SSD.
Jag har även en 3TB mekanisk hårddisk där jag har mina spel och filer installerade.

Nu undrar jag, om jag måste installera ett spel två gånger på två olika platser t.ex Diablo 3 två gånger på 3tb disken t.ex i mapp Win7 Gaming/Diablo 3 och i en mapp Win10 Gaming/Diablo 3 eller kan jag använda samma installations plats och köra spelet från vilken Boot OS jag än använder?

Jag försökte själv googla lite på detta och kunde bara komma till detta;
http://gaming.stackexchange.com/questions/103117/playing-stea...

Men vill givetvis ha lite kunskap från någon som kanske kan nåt om detta och själv har erfarenhet i det.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hej,

Jag tänkte ha Dual OS Boot på min dator och ha Windows 7 64bit på en SSD och Windows 10 64bit på en annan SSD.
Jag har även en 3TB mekanisk hårddisk där jag har mina spel och filer installerade.

Nu undrar jag, om jag måste installera ett spel två gånger på två olika platser t.ex Diablo 3 två gånger på 3tb disken t.ex i mapp Win7 Gaming/Diablo 3 och i en mapp Win10 Gaming/Diablo 3 eller kan jag använda samma installations plats och köra spelet från vilken Boot OS jag än använder?

Jag försökte själv googla lite på detta och kunde bara komma till detta;
http://gaming.stackexchange.com/questions/103117/playing-stea...

Men vill givetvis ha lite kunskap från någon som kanske kan nåt om detta och själv har erfarenhet i det.

Vet inte riktigt hur det fungerar med Diablo 3. Men inom tjänster såsom steam/origin så fungerar det.
Väl inne i det andra OS så väljer man samma destinationsmapp och installerar, installationsprogrammet känner då av att filer redan finns.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Diablo 3 körs ju inom Battle.net tjänsten så då borde det fungera också om Steam och Origin fungerar. De flesta spel idag körs ju inom en 3e parts program tjänst som Steam, Origin, Battle.net, Ubisoft (vad den nu heter), osv. Kan inte komma på sådär rak arm idag ett spel som inte körs inom en 3e parts tjänst.

Okej men då länkar jag min destinationsmapp från Windows 10 till mina Windows 7 spel.

Och antar det fungerar också om man kör samma hårdvara i datorn, samma grafikkort osv. Även fast grafikkortsdrivrutinerna är installerade på SSD för respektive Windows. Windows 10 behöver ju sina drivrutiner och Windows 7 sina. Men antar det inte ändrar spelets performance?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det ända problemet jag kan komma på är att "appdatan" för dina olika OS kommer ligga på olika ställen, dvs inställningar och sparningar kanske inte synkas över båda installationerna.

Permalänk

"Appdatan" ligger väl digitalt? Alltså på molnet/online?

Sina sparade filer och sånt ligger väl online? Isåfall är det väl inställningar som sparas på datorn, men det ligger väl i mappen där spelet ligger i? brukar ju finnas nån settings.ini fil som bestämmer upplösning, grafik inställningar osv. Men sparade games och gubbar/karaktärer lagras väl digitalt?

Jag vet ju att WoW gubbarna lagras digitalt på sitt Battle.net konto, likaså borde Diablo 3 vara och vet ju även att i Steam spel så har jag behållt min progress när jag installerat om Steam på en ny dator och installerat spelen så har jag haft kvar mina "gubbar". Antar väl att Origin är samma sak i Battlefield serien där man spelar upp sig i rank och levels och låser upp nya vapen på sitt konto. Det är isåfall inställnings filen ni menar eller? Som bör ligga i spelets mapp?

Vet att CSGO så hade inställningarna nollas med Dpi och sånt när jag körde ny installation, men sånt "smått" kan ju åtgärdas så länge spelet är kompatibelt och köras från båda OS:en.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

"Appdatan" ligger väl digitalt? Alltså på molnet/online?

Sina sparade filer och sånt ligger väl online? Isåfall är det väl inställningar som sparas på datorn, men det ligger väl i mappen där spelet ligger i? brukar ju finnas nån settings.ini fil som bestämmer upplösning, grafik inställningar osv. Men sparade games och gubbar/karaktärer lagras väl digitalt?

Jag vet ju att WoW gubbarna lagras digitalt på sitt Battle.net konto, likaså borde Diablo 3 vara och vet ju även att i Steam spel så har jag behållt min progress när jag installerat om Steam på en ny dator och installerat spelen så har jag haft kvar mina "gubbar". Antar väl att Origin är samma sak i Battlefield serien där man spelar upp sig i rank och levels och låser upp nya vapen på sitt konto. Det är isåfall inställnings filen ni menar eller? Som bör ligga i spelets mapp?

Vet att CSGO så hade inställningarna nollas med Dpi och sånt när jag körde ny installation, men sånt "smått" kan ju åtgärdas så länge spelet är kompatibelt och köras från båda OS:en.

Varför ens dualboota Win7/10? Du vinner ju inget på det? Varför inte bara köra Win10 isf? när du installerar spelen så kan du installera det på en gemensam plats. Sedan pekar du bara ut mappen i steam/battle.net. I steam kan du behöva verifiera data bara så ska det fungera. Egenskaper->någon flik->verifiera data.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska köra i Windows 7 som inte kör lika bra i Windows 10?
Kompabiliteten i Win10 är så väldigt hög att det måste nåt extremt till att nåt som kör i 7:an inte går i ett senare OS.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Finns ju många äldre spel som inte är komptibel med Windows 10 men som fungerar köra i Windows 7.

Finns även många program som körs i Windows 7 men inte fungerar i Windows 10.

Och sen ska jag använda främst datorn i Windows 7, då jag föredrar Windows 7 och tycker det är stabilare, snyggare, bättre optimerat och lättare användarvänligt. Och har Windows 10 för att köra vissa nyare spel som är optimerade för Windows 10, t.ex Battlefield, PoE.

Att bara alt+tabba ut från CSgo i Windows 10 och Windows 7 skiljer sig avsevärt mycket, det går ungefär 5-10 sekunder snabbare att alt-tabba ut och in i CSGO i Windows 7 än Windows 10. Steam körs också stabilare på Windows 7 än Windows 10.

För mig får Windows 7 8 stjärnor av 10, och Windows 10 får 5,5 stjärnor av 10.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Ok, intressant, tycker jag labbar rätt mycket med olika spel och program och även operativsystem, körde Windows 7 fram tills oktober förra året, kört Windows 10 sedan dess och inte sprungit på nåt som gett problem direkt.

Vilka spel t.ex. är det som inte kör i Windows 10, eller har större problem, har du exempel?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Outlast
Incredible adventures of van helsing 2
Binding of Isaac
Terraria
Mortal kombat x
Dungeon Siege
Heroes of might and magic 3
Tomb Raider
L.A. Noire

och verkar som den där Xbox tillägget i Windows 10 förstör också en del i spel, gissar att det är det som segar ner Csgo...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080