Grafikkortet dog under spel av Battlegrounds?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet dog under spel av Battlegrounds?

Hej allesammans! Var ett tag sedan jag var inne på Swec och gjorde ett inlägg..

Satt nyss och spelade PlayerUnknown's Battlegrounds, fungerat hur bra som helst i flera dagar men igår så crashade det helt plötsligt, fick lov att starta om datorn och köra vidare. Nu ikväll crashade det med en bluescreen och ljudet loopades, fick hålla in strömknappen, starta om datorn och köra vidare. Sedan hände det. Datorn stängdes av helt mitt under rundan och gick inte att starta igen. Tar man ur grafikkortet så startar datorn, sätter jag i grafikkortet så vill inte ens chassi eller cpufläktar gå igång (man ser att dem vickar till när man trycker på strömknappen men inte mer än så)

Frågan är om grafikkortet är kört? Har det urplockat just nu vilket verkar vara det enda som gör att datorn går att starta. CPU ligger i skrivande stund på 27 C så har nog inget med CPU att göra.. Har ni några förslag eller är det bara att köpa nytt?

Datorn har fungerat felfritt sedan i somras då jag bytte grafikkort till ett begagnat MSI 780 TI..
Specs är I7 6700K (oklockad)
Corsair H80i
MSI 780TI
16GB RAM
ASUS Z170 Pro Gaming
EVGA Supernova G2 850W

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Hej allesammans! Var ett tag sedan jag var inne på Swec och gjorde ett inlägg..

Satt nyss och spelade PlayerUnknown's Battlegrounds, fungerat hur bra som helst i flera dagar men igår så crashade det helt plötsligt, fick lov att starta om datorn och köra vidare. Nu ikväll crashade det med en bluescreen och ljudet loopades, fick hålla in strömknappen, starta om datorn och köra vidare. Sedan hände det. Datorn stängdes av helt mitt under rundan och gick inte att starta igen. Tar man ur grafikkortet så startar datorn, sätter jag i grafikkortet så vill inte ens chassi eller cpufläktar gå igång (man ser att dem vickar till när man trycker på strömknappen men inte mer än så)

Frågan är om grafikkortet är kört? Har det urplockat just nu vilket verkar vara det enda som gör att datorn går att starta. CPU ligger i skrivande stund på 27 C så har nog inget med CPU att göra.. Har ni några förslag eller är det bara att köpa nytt?

Datorn har fungerat felfritt sedan i somras då jag bytte grafikkort till ett begagnat MSI 780 TI..
Specs är I7 6700K (oklockad)
Corsair H80i
MSI 780TI
16GB RAM
ASUS Z170 Pro Gaming
EVGA Supernova G2 850W

Du kan ju testa kortet i en annan dator?
Montera bort kylaren så du kan kolla om kylpastan ser bra ut.
Kolla om du ser om något ser trasigt ut på kortet?
Köpa nytt om inget av ovan löser problemet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du kan ju testa kortet i en annan dator?
Montera bort kylaren så du kan kolla om kylpastan ser bra ut.
Kolla om du ser om något ser trasigt ut på kortet?
Köpa nytt om inget av ovan löser problemet.

Har ingen annan att testa i just nu men kanske om en vecka ungefär..

Hae förövrigt testat andra PCIe slots med precis samma problem..

Skulle det kunna vara PSU?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Har ingen annan att testa i just nu men kanske om en vecka ungefär..

Hae förövrigt testat andra PCIe slots med precis samma problem..

Skulle det kunna vara PSU?

Ja det skulle kunna vara PSU. Har du en till PSU så kan du köra det andra för att driva grafikkortet om det inte duger till att köra hela systemet...som ett test, inte för långkörning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja det skulle kunna vara PSU. Har du en till PSU så kan du köra det andra för att driva grafikkortet om det inte duger till att köra hela systemet...som ett test, inte för långkörning.

Ok! Nej, har ingen annan PSU heller, men ska få en kompis att testa kortet i sin dator nu i veckan så.. Antar att enda sättet att få koll på detta är genom att testa med andra delar..

Verkar skumt att det ska vara PSU då det bara är 7-8 måndader gammalt Supernova G2 850w

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Montera bort kylaren så du kan kolla om kylpastan ser bra ut.

Kylpastan tror jag inte att det är eftersom datorn inte går igång alls. Låter som att grafikkortet är trasigt, men kan som sagt vara bra att testa i en annan dator också för att utesluta annat som ex PSU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Glyph: Yes! Kommer kunna testa detta imorgon

Surt om man måste skaffa ny gpu innan sommaren....

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Provat koppla hur hdd osv annat "onödigt" för att se om datorn startar med grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Provat koppla hur hdd osv annat "onödigt" för att se om datorn startar med grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Har nu provat kortet i en annan dator, blir precis samma sak där, går inte ens att starta datorn då.

Har även provat ett annat kort i min dator - då fungerar det.

Vad har hänt med grafikkortet? Är det helt kaputt?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Har nu provat kortet i en annan dator, blir precis samma sak där, går inte ens att starta datorn då.

Har även provat ett annat kort i min dator - då fungerar det.

Vad har hänt med grafikkortet? Är det helt kaputt?

Låter som det, garanti kvar så utnyttja den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter som det, garanti kvar så utnyttja den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt, har inget kvitto, köptes begagnad här på SWEC i sommras

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Tveksamt, har inget kvitto, köptes begagnad här på SWEC i sommras

Ok då är det nog kört

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort dog också precis när jag spelade Battlegrounds...

Jag "hade" ett MSI 1060 6gb OC, men jag får ingen signal från kortet alls efter att jag startar upp datorn.

Får upp allt som vanligt med en annan GPU däremot.