Permalänk
Medlem

Nätfilter för barn

Hej!

Jag har en ASUS RT-AC68U router.
Jag tycker föräldrarkontrollen i den är under all kritik.
Vad jag har hittat så kan man
* Styra vilka tider på dygnet en viss enhet ska få tillgång till internet.
* Filtrera bort webbsidor som innehåller vissa ord (dock gäller det för alla på nätverket)
* Filtrera bort vissa sidor efter adress (gäller också för alla i nätverket)

Det jag vill är att kunna filtrera bort t.ex youtube för en viss dator vissa tider och filtrera hemsidor som innehåller olämpligt innehåll för en viss enhet.

Är det någon som har en idé?
Jag är beredd på att jag får lägga ut pengar för ny router, brandvägg eller liknande.

Det jag har på ASUS routern som jag gillar och inte vill välja bort är att den kan agera VPN server och jag kan ansluta till mitt nätverk utifrån när jag inte är hemma.

Med vänlig hälsning, Tim

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Inaktiv

Använd först och främst openDNS för att filtrera bort mycket skräp:

208.67.222.222
208.67.220.220

Hade jag själv haft barn hemma och velat styra upp vad de sysslar med så hade jag lagt in Windows Server och joinat alla deras enheter till en AD domän.

Om det är för avancerat finns såklart flera gratis/betaltjänster, kvalitét varierar dock. k9 web protection är helt OK men strulade med Win 10 senast jag provade. Windows Server ger dig klart störst möjligheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Hade jag själv haft barn hemma och velat styra upp vad de sysslar med så hade jag lagt in Windows Server och joinat alla deras enheter till en AD domän.

På vilket sätt skulle det styras upp bara för att man lägger till datorn de använder i en AD-domän?? Lol ...

Sen skriver du "alla deras enheter". Så du menar alltså att OP ska lägga till ungarnas mobiler i AD't?? Vilken värld lever du i?

OnTopic:
@Timpa

RT-AC68U går att flasha om till t.ex. AdvancedTomato https://advancedtomato.com/downloads/router/rt-ac68u

Med AdvancedTomato får du Access Restrictions out of the box där du kan filtrera med betydligt mer flexibla regler än Asus standard firmware. Går att ställa alla/en/flera enheter och tider, samt vilka prootokoll/domäner/portar.

Detta är äldre bilder men ger dig en fingervisning:

DNS-filter/AD-Block kommer även med out of the box och går att confa flexibelt. Det gäller dock för alla enheter på LAN'et. Du skulle kunna köra publika DNS'er på dina egna grejer för att komma runt det.

Ingen av tjänsterna ovan är aktiverade som standard så man får spendera lite tid på att confa det.

Om du vill gå lite mer avancerat går det att koppla in en USB-pinne som du installerar entware på och sen installera Squid eller Dansguardian via entware, dock inget jag rekommenderar om du inte har någon kunskap om det.

Värt att notera att lösningarna ovan kräver lite pillande och att dina nuvarande inställningar i routern kommer att se helt annorlunda ut. Du behöver dock inte köpa någon ny hårdvara.

Oavsett vad så är det bättre förslag än att dra igång ett AD hemma

OnTopic
Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WetWilly:

På vilket sätt skulle det styras upp bara för att man lägger till datorn de använder i en AD-domän?? Lol ...

Öh. Är du full?

edit: Jag kan väl i och för sig låta bli att lägga mig på din egen nivå och istället konstruktivt kontra med; vet du ens vad Active Directory är för något?

Att konfigurera direkt i routern är ganska basic och saknar granuläritet. Att styra upp vad de gör på enheter anslutna till domänen är mera kraftfullt än att filtrera trafiken i en router.

Permalänk
Medlem

Nu är det upp till var och en men att hålla på med sebbfilter och blockeringar för.barns internet-användande skyddar inte barnen i långa loppen och kanske ger svårigheter senare nör frågor kommer upp om att när ska webbfiltret bort och hur hanskas man så fall om barnen kommer åt olämpligt från att ha upplevt internet som ett rosa fluffigt moln hela livet.

Men nu var det inte det topic handlar om ville bara ge en åsikt om sk webbfilter och blockeringar av internet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

*bort/mod*

Skrivet av Gremanz:

edit: Jag kan väl i och för sig låta bli att lägga mig på din egen nivå och istället konstruktivt kontra med; vet du ens vad Active Directory är för något?

Nej, jag måste helt missat att ha hört talas om denna mystiska tjänst. Det kan väl inte vara något som så många använder?

Svara på min fråga istället för att spela kunnig: "På vilket sätt skulle det styras upp bara för att man lägger till datorn de använder i en AD-domän??"

Så låt oss säga att OP drog igång ett AD och la till ungarnas datorer där. Sen då? Är hans problem lösta per automatik nu när datorerna är AD-anslutna? Skulle inte tro det...

*bort/mod*

Skrivet av Gremanz:

Att konfigurera direkt i routern är ganska basic och saknar granuläritet. Att styra upp vad de gör på enheter anslutna till domänen är mera kraftfullt än att filtrera trafiken i en router.

Du snackar mycket, dock verkar du sakna praktisk erfarenhet. Varför gå över ån för vatten? Oftast väljer man lösning baserat på vilka problem man vill lösa. Vad är det OP vill göra? "Det jag vill är att kunna filtrera bort t.ex youtube för en viss dator vissa tider och filtrera hemsidor som innehåller olämpligt innehåll för en viss enhet."

Så då tycker du på allvar att han ska dra igång en Windows Server med allt vad det innebär i drift/prestandakrav/kostnad för att lösa ett problem som går att göra med hans befintliga router?

Och hur skulle ditt förslag lösa det för ungarnas mobila enheter som inte kör skräp Windows? T.ex. Android/iPhone?

*bort/mod*

Skrivet av Molotov:

Nu är det upp till var och en men att hålla på med webbfilter och blockeringar för.barns internet-användande skyddar inte barnen i långa loppen och kanske ger svårigheter senare nör frågor kommer upp om att när ska webbfiltret bort och hur hanskas man så fall om barnen kommer åt olämpligt från att ha upplevt internet som ett rosa fluffigt moln hela livet.

Men nu var det inte det topic handlar om ville bara ge en åsikt om sk webbfilter och blockeringar av internet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med till viss del.

En kombination av kommunikation och filter är nog en bra mellanväg att gå, sen kanske man kan ta bort filtert beroende på ålder/mognad.

Men för yngre barn som inte riktigt kan ta till sig det man säger hade jag mycket hellre skyddat dem bakom ett filter än att exponera dem för allt som finns på nätet.

§1.1 /bl0m1
Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu är det upp till var och en men att hålla på med sebbfilter och blockeringar för.barns internet-användande skyddar inte barnen i långa loppen och kanske ger svårigheter senare nör frågor kommer upp om att när ska webbfiltret bort och hur hanskas man så fall om barnen kommer åt olämpligt från att ha upplevt internet som ett rosa fluffigt moln hela livet.

Men nu var det inte det topic handlar om ville bara ge en åsikt om sk webbfilter och blockeringar av internet

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns väl inget roligare än att försöka kringgå skolans filter? Var ju dessutom ganska lärorikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog enklare och mer precist att använda nått program i datorn, de kan dessutom styra annat tex när man kan använda datorn eller hur länge och en del program kan även styra när vissa program kan köras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Hej!

Jag har en ASUS RT-AC68U router.
Jag tycker föräldrarkontrollen i den är under all kritik.
Vad jag har hittat så kan man
* Styra vilka tider på dygnet en viss enhet ska få tillgång till internet.
* Filtrera bort webbsidor som innehåller vissa ord (dock gäller det för alla på nätverket)
* Filtrera bort vissa sidor efter adress (gäller också för alla i nätverket)

Det jag vill är att kunna filtrera bort t.ex youtube för en viss dator vissa tider och filtrera hemsidor som innehåller olämpligt innehåll för en viss enhet.

Är det någon som har en idé?
Jag är beredd på att jag får lägga ut pengar för ny router, brandvägg eller liknande.

Det jag har på ASUS routern som jag gillar och inte vill välja bort är att den kan agera VPN server och jag kan ansluta till mitt nätverk utifrån när jag inte är hemma.

Med vänlig hälsning, Tim

Hade också velar veta hur man gör det där, som att t.ex. spärra porrsidor eller liknande...

Permalänk
Avstängd

Som en individ som växt upp utan spärrat internet så ser jag inte varför man skulle blockera sidor åt sina barn. Viktigare att snacka om sakerna med sina barn än att låsa in dom in en låtsas värld! Vad jag vet tog jag inte skada av att utsättas av internet i min barndom haha, tvärt om, det har sina fördelar att ha sett det mesta när man är i en viss ålder Man taggar ner och har mer förståelse!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till datorn så kan du aktivera Safe mode för youtube och det är nästan omöjligt att kringå om du saknar admin rättigheter.

I know :). Det är aktiverat på jobb datorn så mycket "opassande" musik blir filtrerad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Som en individ som växt upp utan spärrat internet så ser jag inte varför man skulle blockera sidor åt sina barn. Viktigare att snacka om sakerna med sina barn än att låsa in dom in en låtsas värld! Vad jag vet tog jag inte skada av att utsättas av internet i min barndom haha, tvärt om, det har sina fördelar att ha sett det mesta när man är i en viss ålder Man taggar ner och har mer förståelse!

Om jag ska tala av erfarenhet så är det framförallt mängden tid framför internet / datorn OP vill minska.
Det skulle jag prioriterat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@VeryMadMeatball:

Fast det är inte heller nått som arga lappar (för det är vad vi pratar om här) löser..
Om nu ungarna prompt ska ha en telefon så fort blöjan ryker så tycker jag att det kräver ett visst mått av ansvarsförmåga..

Permalänk
Medlem

+1 för opendns i första svaret. Absolut enklast så länge ungarna inte förstår hur man sätter 8.8.8.8 på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Använd först och främst openDNS för att filtrera bort mycket skräp:

208.67.222.222
208.67.220.220

Hade jag själv haft barn hemma och velat styra upp vad de sysslar med så hade jag lagt in Windows Server och joinat alla deras enheter till en AD domän.

Om det är för avancerat finns såklart flera gratis/betaltjänster, kvalitét varierar dock. k9 web protection är helt OK men strulade med Win 10 senast jag provade. Windows Server ger dig klart störst möjligheter.

Our FamilyShield nameservers are:

208.67.222.123
208.67.220.123

https://www.opendns.com/home-internet-security/

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VeryMadMeatball:

Om jag ska tala av erfarenhet så är det framförallt mängden tid framför internet / datorn OP vill minska.
Det skulle jag prioriterat

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska man ha vettiga saker att tillbringa tid på! Att bara stänga av datorn och låta dom sitta i rummet och sura för att du stängde av den är inte rätt sätt att behandla en älskad individ.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är barnen uppkopplad med Wifi?
Aktivera isf gästnätverket och sätt att det bara ska vara öppet mellan viss antal timmar.
Ändra lösenordet på den vanliga wifi och ge barnen lösenordet till gästnätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Hej!

Jag har en ASUS RT-AC68U router.
Jag tycker föräldrarkontrollen i den är under all kritik.
Vad jag har hittat så kan man
* Styra vilka tider på dygnet en viss enhet ska få tillgång till internet.
* Filtrera bort webbsidor som innehåller vissa ord (dock gäller det för alla på nätverket)
* Filtrera bort vissa sidor efter adress (gäller också för alla i nätverket)

Det jag vill är att kunna filtrera bort t.ex youtube för en viss dator vissa tider och filtrera hemsidor som innehåller olämpligt innehåll för en viss enhet.

Är det någon som har en idé?
Jag är beredd på att jag får lägga ut pengar för ny router, brandvägg eller liknande.

Det jag har på ASUS routern som jag gillar och inte vill välja bort är att den kan agera VPN server och jag kan ansluta till mitt nätverk utifrån när jag inte är hemma.

Med vänlig hälsning, Tim

* Styra vilka tider på dygnet en viss enhet ska få tillgång till internet.
Detta finns under: Firewall > Network Services Filter
* Filtrera bort webbsidor som innehåller vissa ord (dock gäller det för alla på nätverket)
Detta finns under: Firewall > Keyword filter
* Filtrera bort vissa sidor efter adress (gäller också för alla i nätverket)
Detta finns under: Firewall > URL filter

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Tog bort opassande inlägg som inte förde diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!