Permalänk
Inaktiv

En i5'a för spelande känns rätt ovärt i dagsläget. Om det nödvändigtvis måste vara Intel så försök få budgeten att täcka en 6700K/7700K som är den enda CPU Intel har i dagsläget som är någorlunda motiverbar.

Vad gäller Ryzen så känns det ändå som ett bättre val då antalet kärnor lär gynna den framöver. Se bara på Intels gamla 2500K mot 2600K där 2600K fortfarande står sig bra medans 2500K har tappat mycket under de sex gångna åren. Och där är det mest bara avsaknaden av HT som skiljer.
Samtidigt har Ryzen-plattformen en del barnsjukdomar som främst moderkortstillverkarna bör se över snarast. Kan vara bra att vänta lite till om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Intel® Core™ i5-7600K, 2649kr utan kylare.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...
Ryzen 5 1600, 2519kr med kylare.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

AMDs kylare är duglig, går fint och tyst så länge du inte överklockar hårt, jag kör fortfarande med min.

Kan intyga att den medföljande kylaren är ruggigt bra för vad den gör. Tyst och kyler bra och duger gott om du inte ska ge dig på överklockning med en gång så känns den klart given på alla sätt å vis.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Jag hade definitivt väntat på R5 om alternativet är en i5. Utvecklingen i spel har gått mot åtta trådar och om jag inte missminner mig så är även intel på väg att gå till 4c/8t på i5 och 6c/12t på i7.

För några år sedan hade jag också sagt att i5 är det bästa köpet, men i nuläget tycker jag att 4c/4t är lite i minsta laget om man ska gissa sig till framtiden.

Hade redan 6core år 2011 med min 3930K i7. Förhoppningsvis ser vi 8core från Intel också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TobbeH94:

Fast beträffande det har jag redan gjort mitt val. Spenderar lite mer och parar processorn med ett 1070.

GTX1070 är ett bra val, jag skojade lite, brukar ju kunna bli lika stora diskussioner om AMD vs Nvidia vad gäller grafikkort, som denna blev vad gäller CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hade redan 6core år 2011 med min 3930K i7. Förhoppningsvis ser vi 8core från Intel också.

Den kom ju förra året, men kostade över 12 000 Kr.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sAAb:

Den kom ju förra året, men kostade över 12 000 Kr.

Den har ju rasat i pris, idag får du den för det facila priset av 11 291:-.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen har så här långt kunna visa att skalning över CPU-kärnor påverkas på något relevant sätt när man höjer frekvensen på Infinity Fabric.

Men låt oss bara ägna den möjligheten några tankar. Bandbredd ökar linjärt med minneshastighet, latens mellan CCX är bunden av latens mot RAM så den minskar med frekvens under förutsättning att det är samma timings. Det sista gäller knappast när man börjar kliva uppåt i frekvens, i praktiken kanske latensen minskar några procent i absoluta tal då frekvens ökar men timings har även blivit sämre (fler klockcykler i latens).

Enligt PC Perspectives undersökning skiljer det ungefär en faktor 3,3 i kommunikationslatens mellan två CPU-kärnor i samma CCX jämfört med två kärnor i ett annan CCX. Denna kvot ändras inte på något relevant sätt även om man går från DDR4-2400MT till DDR4-3800MT minnen.

En vink om att kommunikationslatens mellan CCX i spel får man av att läsa PC Games Hardwares test av Ryzen. Där testar man bl.a. hur spel uppför sig på simulerade 4C/8T med 2+2 och 4+0 konfiguration. Det finns en skillnad, men den är väldigt liten. Och det är endast denna skillnad som i praktiken kan påverkas av att man sänker CCX-till-CCX latens, d.v.s. en klar indikation på att även en rätt stor skillnad i Infinity Fabric latens kommer ha nära noll påverkan. Att gå från 4+0 till 2+2 ökar ju latensen med över 300 %!

Så resultatet Digital Foundry får är faktiskt helt i linje med vad man borde förvänta sig. D.v.s. vinsten kommer av högre bandbredd per minneskanal, då den vinsten är samma för Ryzen som Core-serien så känns det rätt rimligt att även prestandavinsten blir den samma.

Men det är inte största problemet med de siffror som han får. Största problemet jag ser är: hur kan hans 0,1 % low vara så "perfekta" (i brist på bättre ord, refererar till detta värde kontra RAM konfiguration) när det handlar om "in-game" tester? Är ju svårt att ens få relativt konsekvent genomsnittlig FPS om inte sekvensen är förutbestämd.

Nu har man testat hur minnenas hastigheter påverkar spel även i Linux.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-ddr4...

Här är en bild som visar Dota2

Visst skalar även spelen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Nu har man testat hur minnenas hastigheter påverkar spel även i Linux.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-ddr4...

Här är en bild som visar Dota2

http://i68.tinypic.com/27xne5j.png

Visst skalar även spelen.

Har jag hävdat motsatsen? Är ju precis det Digital Foundry visade: om man är GPU CPU-bunden så skalar prestanda hos Ryzen och Core i princip identiskt med RAM-hastighet, enda man testade i det fallet var just spel.

Invändningen är att hastigheten på Inifinity Fabric spelar någon relevant roll. Om hastighet hos Inifinity Fabric spelade en signifikant roll borde Ryzen skala mer än Core med RAM-hastighet.

Vi borde se en mycket större delta mellan resultaten för 2+2 och 4+0 när man kör Ryzen i 4C/8T konfiguration, vi borde också i så fall se att 2+2 skalar bättre med minneshastighet jämfört med 4+0. Börjar bli rätt många som nu visat att 2+2 och 4+0 presterar väldigt nära varandra i spel, det oavsett minneshastighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har jag hävdat motsatsen? Är ju precis det Digital Foundry visade: om man är GPU-bunden så skalar prestanda hos Ryzen och Core i princip identiskt med RAM-hastighet, enda man testade i det fallet var just spel.

Invändningen är att hastigheten på Inifinity Fabric spelar någon relevant roll. Om hastighet hos Inifinity Fabric spelade en signifikant roll borde Ryzen skala mer än Core med RAM-hastighet.

Vi borde se en mycket större delta mellan resultaten för 2+2 och 4+0 när man kör Ryzen i 4C/8T konfiguration, vi borde också i så fall se att 2+2 skalar bättre med minneshastighet jämfört med 4+0. Börjar bli rätt många som nu visat att 2+2 och 4+0 presterar väldigt nära varandra i spel, det oavsett minneshastighet.

Nej, du har inte hävdat motsatsen.

Tyvärr är det inte alla spel som skalar bra, vilket visas i nedanstående diagram, där jag logaritmerat båda axlarna.

Serious Sam Fusion 2017 skalar inte alls oavsett att Phoronix ändrade mellan Low och Ultra. Digital Foundry hade ju som förslag att det skulle påverka prestandan; det syns emellertid inte här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|