Problem med installation av Windows 10 genom USB

Permalänk

Problem med installation av Windows 10 genom USB

Hallå, jag byggde färdigt min första dator igår, men när jag skulle installera windows så kom det upp en text som sa

Recovery

Your PC/Device needs to be repaired.

The operating system couldn't be loaded because the kernel is missing or contains errors

File:\windows\system32\ntoskrnl.exe

Error code: 0xc0000098

You'll need recovery tools, if you don't have any installation media(like a disc or a usb device), contact your PC Administrator or your PC/Device manifacturer

Jag har verkligen ingen idé vad jag ska göra jag har testat allt möjligt jag har dock inte bytt ut någonting och testat eftersom jag inte har några extra delar att byta ut med.

Tack! Mvh Oscar

Permalänk
Medlem

@Oscardengalne
Tycker det låter som att din usb pinne är defekt eller har trasiga filer på sig, testa ta hem en ny iso och skapa ett nytt om möjligt.

Du har testa "allt möjligt" vad infattar dessa tester?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Googla och hittade denna.
Kanske något som funkar?
Har även hört polare som haft problem med att installera Windows 10 genom USB med vissa moderkort, men tror dock detta inte är felet.

Citat:

Here are a few things to try. In the following commands, C: represents the hard disk and D: the CD/DVD drive, change them as necessary to suit your configuration.
1. Boot the XP CD and select the first repair option (R) which will take you to the Recovery Console. Now copy the missing/corrupt file from the CD to your hard disk by typing ‘copy D:\i386\ntoskrnl.exe C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe’ (not the quotes but the two spaces) and press Enter.
2. If you can only find ntoskrnl.ex_ on the CD then the file needs to be expanded by typing ‘expand D:\i386\ntoskrnl.ex_ C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe’ (not the quotes but the two spaces) and press Enter.
If 1 and 2 above do not work, rename the file by typing ‘ren C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe C:\Windows\system32\ntoskrnl.old’ (not the quotes but the two spaces) and press Enter. Then try again.
3. If it’s still not working, type chkdsk /r (note the space) and press Enter.
4. Try method 2 as outlined here http://support.microsoft.com/kb/314477

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Oscardengalne
Tycker det låter som att din usb pinne är defekt eller har trasiga filer på sig, testa ta hem en ny iso och skapa ett nytt om möjligt.

Du har testa "allt möjligt" vad infattar dessa tester?

Det innebär att jag har testat alla USB-portar samt att jag laddat om ISOn en gång redan, men det hjälpte inte.. nu kanske "allt möjligt" var ett dåligt ordval men det kändes nästan som det.

Permalänk
Skrivet av mihon:

Googla och hittade denna.
Kanske något som funkar?
Har även hört polare som haft problem med att installera Windows 10 genom USB med vissa moderkort, men tror dock detta inte är felet.

Han snackar ju CD-skiva, men det kanske inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem

Vad användare du för verktyg för att skapa den bootbara USB stickan med ISO filen på?

Permalänk
Medlem

Allt möjligt? Ladda ned en ny Windows ISO och bränn den på USB minnet, sedan testa installationen igen.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscardengalne:

Han snackar ju CD-skiva, men det kanske inte spelar någon roll?

Oj, där snurrade jag till det.
Kanske, det är väl bara att testa, det kan ju inte hända speciellt mycket fel om du försöker bara.
Jag antar att du har original ISO filen ifrån microsoft.com och inte från någon roliga pirat sida.

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Vad användare du för verktyg för att skapa den bootbara USB stickan med ISO filen på?

Microsofts egna program

Permalänk
Skrivet av mihon:

Oj, där snurrade jag till det.
Kanske, det är väl bara att testa, det kan ju inte hända speciellt mycket fel om du försöker bara.
Jag antar att du har original ISO filen ifrån microsoft.com och inte från någon roliga pirat sida.

Nej precis, jag tog ISO-filen från microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscardengalne:

Microsofts egna program

Testa att använda Rufus.
Jag har använt det många gånger och det funkar galant för mig, kanske bara någon inställning som du valt fel.

Skrivet av Oscardengalne:

Nej precis, jag tog ISO-filen från microsoft

Då borde det inte vara något fel med ISO filen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscardengalne:

Microsofts egna program

Det ser ju ut som om den försöker starta från hårddisken med tanke på felmeddelandet.
Syns USB driven om du går in i bios? Om den gör det prova att boota från den inifrån bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Det ser ju ut som om den försöker starta från hårddisken med tanke på felmeddelandet.
Syns USB driven om du går in i bios? Om den gör det prova att boota från den inifrån bios.

Ja, I ditt bios borde det finnas något som heter "Boot Order" sätt USB minnet högst upp.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av Lunilu:

Ja, I ditt bios borde det finnas något som heter "Boot Order" sätt USB minnet högst upp.

Får testa det sen, laddar ner ISO-filen ännu en gång och testar

Permalänk
Skrivet av mihon:

Testa att använda Rufus.
Jag har använt det många gånger och det funkar galant för mig, kanske bara någon inställning som du valt fel.

Hur fick du ISO-filen för Rufus? jag har en windows.iso fil men ingenting händer när jag klickar på den när jag ska mounta en ISO-fil genom rufus.

Permalänk

Nu har jag avbildat ISO från Rufus men nu får jag felkod 0xc000021a, någon som vet vad det kan bero på?