TSMC inleder massproduktion av Apples systemkrets A11 i april

Permalänk
Melding Plague

TSMC inleder massproduktion av Apples systemkrets A11 i april

Inför höstens lansering av nästa generations Iphone förbereder TSMC storskalig produktion av Apples kommande systemkrets A11, där tillverkningen denna gång sker i 10 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man ska tro artiklar som denna så går ju halvledartekniken framåt hela tiden. Men frågan är ju vad som gör detta till "10nm"? Tidigare 14nm var ju faktiskt bara 20nm med mindre transistorer, är denna 10nm bara en förbättring på 14nm? Det gör ju att 10nm mer eller mindre bara är en väldigt väl optimerad 20nm.

Hela detta ostandardiserade mätsystem är så luddigt det kan bli.

Permalänk
Avstängd

Det som utmärker Apples systemkretsar är att CPUn har riktigt bra single-thread prestanda.
Många konkurrenter som Samsung med Exynos, Qualcomm med Snapdragon och HiSilicon med Kirin har bättre multi-thread prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det som utmärker Apples systemkretsar är att CPUn har riktigt bra single-thread prestanda.
Många konkurrenter som Samsung med Exynos, Qualcomm med Snapdragon och HiSilicon med Kirin har bättre multi-thread prestanda.

Och skräddarsydd mjukvara efter de.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Det som utmärker Apples systemkretsar är att CPUn har riktigt bra single-thread prestanda.
Många konkurrenter som Samsung med Exynos, Qualcomm med Snapdragon och HiSilicon med Kirin har bättre multi-thread prestanda.

A10 slår ju 821 i multi

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med 6 månaders massproduktion av CPUer så kanske man till och med kan hoppas på att vi i Sverige får vara med i första lanseringsvågen den här gången, för visst var det en kort väntan för 7an?

Sen lär ju det även innebära att man måste sitta uppe till midnatt om man vill ha en telefon inom en månad ändå...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klena:

Och skräddarsydd mjukvara efter de.

Yes. Däremot är det många Android-fanboys som vill få till det till att Apples processorer presterar bättre enbart pga mjukvaran, men faktum är att Apple ligger tyvärr före alla konkurrenter.

Resten är ju upptagna med att få in så många kärnor som möjligt, vilket är helt absurt. Riktigt tråkigt, eftersom jag och många andra föredrar andra telefoner än iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Yes. Däremot är det många Android-fanboys som vill få till det till att Apples processorer presterar bättre enbart pga mjukvaran, men faktum är att Apple ligger tyvärr före alla konkurrenter.

Resten är ju upptagna med att få in så många kärnor som möjligt, vilket är helt absurt. Riktigt tråkigt, eftersom jag och många andra föredrar andra telefoner än iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte så konstigt att Apple har en av de absolut bästa SoC med tanke på att de har flera tusen ingenjörer som jobbar med utveckligen av deras A-chip. Sen är ju många Android-fanboys sånna som vill ha så många MHz och kärnor som möjligt och ser sällan mycket längre.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felix:

Det är ju inte så konstigt att Apple har en av de absolut bästa SoC med tanke på att de har flera tusen ingenjörer som jobbar med utveckligen av deras A-chip. Sen är ju många Android-fanboys sånna som vill ha så många MHz och kärnor som möjligt och ser sällan mycket längre.

Absolut, men tänk på att konkurrenterna är Qualcomm, Samsung och ARM som knappast har brist på ingenjörer eller pengar överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Yes. Däremot är det många Android-fanboys som vill få till det till att Apples processorer presterar bättre enbart pga mjukvaran, men faktum är att Apple ligger tyvärr före alla konkurrenter.

Resten är ju upptagna med att få in så många kärnor som möjligt, vilket är helt absurt. Riktigt tråkigt, eftersom jag och många andra föredrar andra telefoner än iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart.

Men tänk också på att Android faktiskt fungerar förvånansvärt bra, trots denna "sämre" CPU... så... vem är det egentligen som har optimerat mjukvaran?

Apple har utan tvekan de bästa mobila CPUerna, och satsar helt på IPC och effektiv prestanda, något jag gärna velat se någon annan göra också på tex Android telefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Yes. Däremot är det många Android-fanboys som vill få till det till att Apples processorer presterar bättre enbart pga mjukvaran, men faktum är att Apple ligger tyvärr före alla konkurrenter.

Resten är ju upptagna med att få in så många kärnor som möjligt, vilket är helt absurt. Riktigt tråkigt, eftersom jag och många andra föredrar andra telefoner än iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, Apple ligger rätt långt framför konkurrenterna när det kommer till prestanda/mjukvara, även om jag använder Android själv pga jag gillar dess frihet..men det kommer ju med ett pris..lite segare UI, men inget man inte kan fixa med lite tweaks Min gamla LG G3 rootad håller 60FPS stadigt i UI.

Det jag ogillar med Apple är..-''Gör på Apples sätt, eller inte alls''

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Absolut, men tänk på att konkurrenterna är Qualcomm, Samsung och ARM som knappast har brist på ingenjörer eller pengar överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, absolut, men både Qualcomm och Samsung skapar ju mer flexibla chip, med flexibel menar jag med avseende på användningsområde. De "måste" slänga på alla funktioner för att kunna sälja samma processor till många olika tillverkare. Mer komplexa chip blir större och drar därför också mer ström och blir varmare, varför de inte kan prestera riktigt lika bra. Apple har lyxen att kunna desgina ett extremt skräddarsytt chip som bara de använder, vilket ju måste vara anledningen till att de kan skapa såpass bra processorer med relativt få ingenjörer, jämfört med Qualcomm.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Ja, absolut, men både Qualcomm och Samsung skapar ju mer flexibla chip, med flexibel menar jag med avseende på användningsområde. De "måste" slänga på alla funktioner för att kunna sälja samma processor till många olika tillverkare. Mer komplexa chip blir större och drar därför också mer ström och blir varmare, varför de inte kan prestera riktigt lika bra. Apple har lyxen att kunna desgina ett extremt skräddarsytt chip som bara de använder, vilket ju måste vara anledningen till att de kan skapa såpass bra processorer med relativt få ingenjörer, jämfört med Qualcomm.

Det stämmer inte riktigt, Apples processorer är större och dyrare än konkurrenternas. Apples dominans är snarare ett resultat utav vertikal integration. Apple behöver inte tjäna pengar på processorerna samtidigt som en mindre priskänslig marknad ger dem möjlighet att slänga in dyrare processorer jämfört med aktörerna i android ekosystemet som är betydligt mer priskänsliga. Just därför har många android tillverkare gett sig in i soc marknaden och på sikt så tror jag att Qualcomm kommer bli relegerade till låg och mellansegmentet. Top-end kommer bog endast bestå utav inhouse SOCs.

Permalänk
Medlem

Så gör Exynos 8890:

och "granat dödaren" med Exynos 8893 om den ínte hade exploderat under laddning.

Nackdelen med Apple A SoCs är det slukar batteri om man spelar mycket på telefonen.
https://www.quora.com/Why-are-iPhone-processors-more-efficien...

Har 2 personer på jobbet som laddar sina iPhone 6s vid varje rast tillfälle så batteriet ska räcka hela dan. Det är först jag vet varför man trollar iPhone användare för wallhuggers. Komiskt att se när dom 2 på jobbet står vid väggen och laddar sina iPhone 6S dagligen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XPerion:

Så gör Exynos 8890:
http://st1.bgr.in/wp-content/uploads/2016/06/galaxy-s7-vs-htc-10-vg-g5-geekbench3.jpg

och "granat dödaren" med Exynos 8893 om den ínte hade exploderat under laddning.
https://gizblog.it/wp-content/uploads/2016/07/Samsung-galaxy-note-7-geekbench-0.jpg

Nackdelen med Apple A SoCs är det slukar batteri om man spelar mycket på telefonen.
https://www.quora.com/Why-are-iPhone-processors-more-efficien...

Har 2 personer på jobbet som laddar sina iPhone 6s vid varje rast tillfälle så batteriet ska räcka hela dan. Det är först jag vet varför man trollar iPhone användare för wallhuggers. Komiskt att se när dom 2 på jobbet står vid väggen och laddar sina iPhone 6S dagligen.

Ehh vadå 8k i score????

Och nä alla telefoner får dåligt batteri jag jobbar med telefoner också ingen skillnad på S7, One, Apple, HTC etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ehh vadå 8k i score????

Och nä alla telefoner får dåligt batteri jag jobbar med telefoner också ingen skillnad på S7, One, Apple, HTC etc

Det är Geekbench 3. Därför poängen är så hög.