Handla etiska teknikprylar?

Permalänk
Medlem

Handla etiska teknikprylar?

Jag är en person som vill vara en medveten konsument i bästa möjliga utsträckning. I mataffären är det enkelt... Men köper jag en TV, dator eller övrig elektronik finner jag det nästan omöjligt.

Har ni några tips på hur man handlar sånt utan att stötta massa barnarbete/oetiska arbetsförhållanden och miljöförstörelse?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Det är ju omöjligt all elektronik är ju miljöförstörelse så fort du slår på den så förbrukar ju extra el, visserligen kan man ju minimera det genom köpa EU standard A produkter och inte typ D-E produkter med typ 100W förbrukning.

Köper energisnåla grejer bruka ofta bli lite dyrare produkter men i längden tar du igen det i EL förbrukning samt miljön, barnarbete och minimala löner går inte komma ifrån då det flesta produkter tillverkas i Tawain, Kina, Japan etc, där de har löner på typ 2000 svenska kronor.

Visst har det börja komma lite mobiltillverkare inom Europa också i Tyskland börja några namn dyka upp liksom Nokia, men det köper ju in som sagt komponenter från lågavlönade länder, det är ju samma sak med kläder.

Det ända som kan förändra detta är ju helt enkelt att folket i respektive land börja slåss om bättre arbetsvillkor och löner och skapa riktiga fungerade fack, men då lär det väl låsa in fackförbund personer i fängelset.

Och det hjälper ju inte deras situationen om folket helt enkelt sluta köpa produkter från dessa länder då blir de ju bara fattigare än vad de är redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

och miljöförstörelse?

Köp begagnat. På så sätt hindrar du att teknikprylen slängs och istället förs in i omloppet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köp begagnat. På så sätt hindrar du att teknikprylen slängs och istället förs in i omloppet igen.

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Permalänk
Mattecoach

https://www.fairphone.com/en/

Tror det kommer mer som detta. Stöd det som finns och berätta för de leverantörer som finns om vad du bryr dig om, de lyssnar om det är tillräckligt många röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Har du källa på att ju äldre en dator blir desto mer el krävs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larri:

Jag är en person som vill vara en medveten konsument i bästa möjliga utsträckning. I mataffären är det enkelt... Men köper jag en TV, dator eller övrig elektronik finner jag det nästan omöjligt.

Har ni några tips på hur man handlar sånt utan att stötta massa barnarbete/oetiska arbetsförhållanden och miljöförstörelse?

En intressant frågeställning faktiskt.
Att undvika produkter som varit till Asien och vänt vore en bra start men tyvärr tillverkas ju allt där också. Ska väl vara om man hittar tillverkare som tillverkar i väst där man har betydligt hårdare lagar om exempelvis barnarbete och reglering av utsläpp.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Mycket sällan det är själva enhetens förbrukning som är boven. Det som är värst för miljön är tillverkningskostnaden, framställning av metallerna och energiåtgången att förädla resurserna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Guldpriset är idag runt 350 kr/g så jag tvivlar på din siffra om 15g. Däremot finns det mycket att vinna på om man skulle komma på en bra process för att återvinna elektronikskrot.

Permalänk

Jag förstår och respekterar ditt ställningstagande men själv får jag rysningar varje gång jag hot "etiskt" eller "hållbart", inte minst när det gäller elektronik 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du källa på att ju äldre en dator blir desto mer el krävs?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta i syfte så klart att nyare produkter oftast blir mer energisnåla, så sitta på ett nätagg som är 10 år gammal kommer så klart dra mer EL än en nätagg som är typ 1 månad gammal, för världen kräver ju att produkter ska bli mer energisnåla hela tiden och teniken utvecklas så klart för varje år.

Även kylar och frysar börja ju dra mer el med åldern.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel har startat sitt Conflict Free så att de vid tillverkningen av sina processorer inte stödjer krigsherrar i Kongo där många sällsynta metaller kommer från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Larri:

Jag är en person som vill vara en medveten konsument i bästa möjliga utsträckning. I mataffären är det enkelt... Men köper jag en TV, dator eller övrig elektronik finner jag det nästan omöjligt.

Har ni några tips på hur man handlar sånt utan att stötta massa barnarbete/oetiska arbetsförhållanden och miljöförstörelse?

Väldigt intressant fråga! Jag tänker själv mycket på detta. Ett stort problem är de metallerna som används inom elektroniska produkter, de finns mestadels i några av världens fattigaste länder och de stora gruvbolagen har under många ur lyckats rätt bra med att exploatera dessa länder.

Jag tror stort på begagnatmarknaden, jag försöker själv köpa begagnat när det går. Sanningen är att det är jättemycket bra elektronik som bara slängs eller säljs för att det ska uppgraderas till den senaste prylen, trots att saken i fråga är fullt fungerande.

Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Här håller jag inte med. Visst kan energiåtgången skilja något men om du ska räkna med kostnaden på miljön för att producera en ny enhet av en vara, skeppa den runt halva jorden samt energiåtgången för återvinningen av den gamla produkten blir det knappast lönsammare..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Har du källa på att ju äldre en dator blir desto mer el krävs?

Skickades från m.sweclockers.com

Effektiviteten på nätaggen är ett sådant exempel. Att processorer, grafikkort, moderkort etc. drar mindre ström är ett annat. Sedan ska vi inte snacka om när produkter börjar läka ström.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att produkter som börja komma upp i åren och drar mer EL, och då räddar du knappast miljön på det heller, och det gör ju inget och skrota elektronik om du lämnar in det på återvinning.

En processor innehåller runt 15g guld, finns ju de som smälter ner CPU och tar reda på guldet, och reproducera gör inte så mycket om du återvinner det på rätt sätt.

Detta inlägg får en ju nästan att gråta :< eller kanske skratta.
15g guld i en processor? i så fall skulle de billigaste processorerna kosta flera tusen kronor i endast guldinnehållet. visst de innehåller lite guild men inte på långa vägar 15g. och en dator behöver inte dra mer ström för att den är äldre, beror helt på vad för delar som används. ur miljösynpunkt är framställningen av datorn den stora boven, inte elanvändningen efter att den har framställts.

Skrivet av Tumnus:

Effektiviteten på nätaggen är ett sådant exempel. Att processorer, grafikkort, moderkort etc. drar mindre ström är ett annat. Sedan ska vi inte snacka om när produkter börjar läka ström.

läka ström hurdå? någon statistik eller fakta artikel kring detta?
edit: kan ha missuppfattat när jag läste detta, tänkte att strömmen skulle läka ut i luften, men du kanske syftar på att saker blir ledande när de inte ska vara det? i vilket fall nyfiken på fenomenet så dela gärna lite info
effektivitet på olika sätt att konvertera spänningar kan variera ganska kraftigt men det beror mest på vilket teknik som används. så vitt jag vet har inte någon ny teknik för nätaggregat kommit de senaste åren och därför är de äldre inte nödvändigtvis sämre, då de använder samma teknik som nu. förr användes ofta väldigt ineffektiva adaptrar för att sänka spänningen ur vägguttaget, till skillnad från idag med dagens switchteknik, så där är ju ett exempel där det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Det är närmare 0.15g.. annars skulle det vara en riktig förlustaffär att göra processorer med tanke på dagens guldpris över 350kr per gram.

Edit: största anledningen till att elektronik är så billigt är just för att det kan tillverkas i stor utsträckning under icke justa förhållanden. Om man ser till vad det kostar för slutkund och tänker på alla inblandade led som skall tjäna pengar på det hela så förstår man hur lite grejorna egentligen måste kosta att tillverka. Det lönar sig inte att tillverka massproducerad elektronik i länder där man har vettiga arbetsvillkor och rättvisa löner. Att dessa länder som därför inte tillverkar själva istället importerar och konsumerar hur mycket som helst går däremot utmärkt, för då behöver man inte ta i den smutsiga biten själv.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Effektiviteten på nätaggen är ett sådant exempel. Att processorer, grafikkort, moderkort etc. drar mindre ström är ett annat. Sedan ska vi inte snacka om när produkter börjar läka ström.

80 plusmärkningen har väl funnits sen början av 2000-talet? Har det hänt något särskilt?

Skulle ett 80 plus platinum från 2006 vara ineffektivare än ett 80 plus platinum från 2017?

Exempelvis 2600k har ett TDP på 95w
7600k har ett TDP på 91w.

Så att uppgradera från ex 2600k till 7600k bör man iaf inte kunna motivera pga miljöskäl. (Ja mu är detta maxsiffror och vore bättre att hitta något test men sån gigantisk skillnad äre inte) Detsamma gäller nätaggen.

Jag vet att marknadsföringen försöker ju folk att tro detta men nåja. Jg väljer att skrapa lite mer på ytan än så. Man är nog snällare mot miljön om man köper begagnat än köper något nytt dekaltrimmat från elgiganten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har strömmen varit sjuk?

Hur mer effektiva har strömadaptrarna/nätaggregaten blivit? Inte speciellt mycket skulle jag tro. Det har väl inte hänt något revolutionerande på den fronten.

Etiskt, fair-trade etcetera... det är ju bara ett nytt sätt att pungslå konsumenten, kanske borde kallas frivillig skatt?

Dessutom är vår el extremt ren så att det skulle bli någon större miljövinst att minska vår elförbrukning är ytterst tveksamt. Det enda man kan tänka sig är att titta på det rent ekonomiskt, se om man kan räkna hem en lägre energiförbrukning på en rimlig avskrivningstid på produkten.

Permalänk
Entusiast

Nu är jag inte så insatt i ämnet men om man ser till miljöaspekterna så är väl egentligen fenomenet med smartphones riktigt trevligt jämfört med traditionella laptops och våra stationära datorer här på Sweclockers? Både sett till tillverkningen och driften.
Visst, folk tenderar att byta ut smartphones varje/vartannat år men med tanke på deras lilla storlek och nästan icke-existerande strömförbrukning så borde ju det ändå bli mycket miljövänligare än att konstant köpa datorkomponenter/laptops.

Skulle vara intressant att lite statistik på det.
Om inte någon ger mig det så skall jag nog ta och forska lite om det

Skrivet av UMJ:

Detta i syfte så klart att nyare produkter oftast blir mer energisnåla, så sitta på ett nätagg som är 10 år gammal kommer så klart dra mer EL än en nätagg som är typ 1 månad gammal, för världen kräver ju att produkter ska bli mer energisnåla hela tiden och teniken utvecklas så klart för varje år.

Även kylar och frysar börja ju dra mer el med åldern.

Nu är förvisso mitt nätagg och övriga komponenter "bara" 5-6 år gamla (förutom GPU'n) men datorn ligger och pendlar mellan 70-80W här och nu när jag skriver och det får väl ändå anses som en bra strömförbrukning av såväl en ny som en gammal dator?
Strömförbrukningen är en väldigt liten bov i det hela, speciellt om sin elleverantör kör på förnybar energi.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

De flesta stora företagen jobbar hårt med inköp och etik, mycket för att det blir extremt dålig PR om det visar sig att någon del tillverkats gratis av barn i en sotig fabrik. Däremot så finns det nog en hel del sådan skit efter några led av underleverantörer så det är nästintill omöjligt att garantera något där.

Men som tidigare nämnts så bör begagnat vara den bästa lösningen både etiskt och miljömässigt. Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad i energiåtgång på en fem år gammal CPU kontra en ny. Visst får du mer prestanda/W i en nyare och snabbare CPU men ofta är den peakanvändningen försumbar. Man sparar även in en massa energiåtgång i form av transport och produktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

80 plusmärkningen har väl funnits sen början av 2000-talet? Har det hänt något särskilt?

Skulle ett 80 plus platinum från 2006 vara ineffektivare än ett 80 plus platinum från 2017?

Exempelvis 2600k har ett TDP på 95w
7600k har ett TDP på 91w.

Så att uppgradera från ex 2600k till 7600k bör man iaf inte kunna motivera pga miljöskäl. (Ja mu är detta maxsiffror och vore bättre att hitta något test men sån gigantisk skillnad äre inte) Detsamma gäller nätaggen.

Jag vet att marknadsföringen försöker ju folk att tro detta men nåja. Jg väljer att skrapa lite mer på ytan än så. Man är nog snällare mot miljön om man köper begagnat än köper något nytt dekaltrimmat från elgiganten.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt ja. Komponenter i nätagg degraderas genom användning och ålder. Så ett 80+ platinum från 2006 har inte alls samma verkningsgrad som ett sprillans nytt nätagg. Dessutom så finns det inga platinumagg från 2006. Det första plat. agget kom 2009.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Många här snackar om elförbrukningen, att om man köper begagnat så drar det mer el, men tvekar på att det gör någon större skillnad. För det första har vi rätt ren el, och för det andra snackar vi om kanske 50 watts skillnad. Då tror jag att produktionen av ny elektronik skadar otroligt mycket mer. Framförallt förbrukning av metallen, men även tillverkningen och transporten.

För övrigt tror jag inte att transporten bidrar med särskilt mycket heller. Visst, produkten transporteras hela vägen från Asien till Sverige, men den gör det tillsammans med miljontals andra produkter på samma båt!

EDIT: Ett annat skäl till att elförbrukningen inte spelar någon roll är för att energiförbrukningen blir till värme, som värmer upp rummet. Med andra ord sparar du alltså 50 w på uppvärmning av rummet (eller snarare omfördelar).

EDIT2: Standardelförbrukningen för en lägenhet i Sverige är 1370 watt, vilket betyder att 50 watt är en skillnad på 4%, inte särskilt betydelsefullt med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Detta i syfte så klart att nyare produkter oftast blir mer energisnåla, så sitta på ett nätagg som är 10 år gammal kommer så klart dra mer EL än en nätagg som är typ 1 månad gammal, för världen kräver ju att produkter ska bli mer energisnåla hela tiden och teniken utvecklas så klart för varje år.

Tror inte det är så stor skillnad mellan ett normal nätaggregat från 10 år sedan jämfört med ett idag. Många här köper ju budgetaggregat som knappt klarar 80+ Brons, skulle det varit som du säger så skulle alla köpa minst 80+ Platinum, och nätaggregat med lägre effektivitet ens existera på marknaden.

Skrivet av PlogarN97:

Exempelvis 2600k har ett TDP på 95w
7600k har ett TDP på 91w.

Så att uppgradera från ex 2600k till 7600k bör man iaf inte kunna motivera pga miljöskäl. (Ja mu är detta maxsiffror och vore bättre att hitta något test men sån gigantisk skillnad äre inte) Detsamma gäller nätaggen.

Du kan inte titta på TDPn bara, utan man måste se till hela förbrukningen under arbetet:
Titta på "Total Energiåtgång" grafen på: http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...
Så ser du att om man går från en 2600k till en 7600k så kapar man sin faktiska energiåtgång med 33% vid samma arbete, vilket är en mycket större skillnad jämfört med att välja mellan 80+ Gold och 80+ Platinum.

Till er som skriver om att äldre prylar drar mer el, visst det är ju sant, men varför köpa sånt som är så gammalt, kan ju lika gärna köpa "nyare" begagnat, finns ju flertalet Skylake burkar begagnat och jämför man med det senaste så är ju inte energiförbrukningen någon speciell skillnad.

Största problemet till denna miljöförstöring är ju dem som alltid måste ha det senaste hela tiden. Skulle alla satsa på att använda all elektronik de köper i minst 2 år så hade vi haft ett mycket bättre läge till att inte förstöra jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du kan inte titta på TDPn bara, utan man måste se till hela förbrukningen under arbetet:
Titta på "Total Energiåtgång" grafen på: http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...
Så ser du att om man går från en 2600k till en 7600k så kapar man sin faktiska förbrukning med 33% vid samma arbete, vilket är en mycket större skillnad jämfört med att välja mellan 80+ Gold och 80+ Platinum.

Kanske inte ska jämföra i7 och i5?

Tar du en 7700k istället skiljer det 4% och med en 4790k drar den mer.
En 6700k drar rätt mycket mindre dock (märkligt nog).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske inte ska jämföra i7 och i5?

Tar du en 7700k istället skiljer det 4% och med en 4790k drar den mer.
En 6700k drar rätt mycket mindre dock (märkligt nog).

Jämförde bara processorerna som den jag citerade nämnde i sitt inlägg. Bytte även formuleringen från "förbrukning" till "energiåtgång" i mitt förra inlägg för att det inte skall misstolkas.

Sen så skall du inte titta på första grafen, utan den andra på den sidan jag länkade till. Den första visar bara momentan förbrukning vid en viss last och tar ingen hänsyn till att du får mer gjort under samma period med en nyare processor.
Den andra är mer relevant då den visar hur mycket effekt som datorn gör åt när de kör igenom en hel testsvit, vilket även ger en bättre bild av verkligheten.

Om man nu skulle jämföra en i7 2600k och en i7 7700k så blir ju skillnaden faktiskt ännu större:

14600J/23940J=0,609

vilket motsvarar att en i7 7700k förbrukar 61% av vad en i7 2600k vid samma arbete, en besparing på 39%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jämförde bara processorerna som den jag citerade nämnde i sitt inlägg. Bytte även formuleringen från "förbrukning" till "energiåtgång" i mitt förra inlägg för att det inte skall misstolkas.

Sen så skall du inte titta på första grafen, utan den andra på den sidan jag länkade till. Den första visar bara momentan förbrukning vid en viss last och tar ingen hänsyn till att du får mer gjort under samma period med en nyare processor.
Den andra är mer relevant då den visar hur mycket effekt som datorn gör åt när de kör igenom en hel testsvit, vilket även ger en bättre bild av verkligheten.

Om man nu skulle jämföra en i7 2600k och en i7 7700k så blir ju skillnaden faktiskt ännu större:

14600J/23940J=0,609

vilket motsvarar att en i7 7700k förbrukar 61% av vad en i7 2600k vid samma arbete, en besparing på 39%.

Ok, missade att ni tittade på den andra grafen.
Men för de allra flesta är den ju helt irrelevant, för man använder inte datorn på det sättet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, kul att någon väcker den gällande elektronik

Skrivet av Sprawler:

Jag förstår och respekterar ditt ställningstagande men själv får jag rysningar varje gång jag hot "etiskt" eller "hållbart", inte minst när det gäller elektronik 😁

Inte minst elektronik? Det finns ju i stort sett ingen debatt om hållbar elektronik.

Skrivet av PlogarN97:

80 plusmärkningen har väl funnits sen början av 2000-talet? Har det hänt något särskilt?

Skulle ett 80 plus platinum från 2006 vara ineffektivare än ett 80 plus platinum från 2017?

...

Skickades från m.sweclockers.com

80 Plus specificerdes 2005 och första nätagget med 80 Plus kom februari 2006 (Seasonic). Då fanns bara en nivå. Brons, silver och guld lades till i början av 2008. Platina kom oktober 2009. Titan kom 2011 eller 2012.

Skrivet av videopac:

...
Etiskt, fair-trade etcetera... det är ju bara ett nytt sätt att pungslå konsumenten, kanske borde kallas frivillig skatt?
...

Det där resonemanget är inte bara defaitistiskt, det är direkt girigt och går emot alla former av regleringar som förbättrar arbetsföhållanden och miljöhänsyn. I alla fall när det gäller märkning går det ju i regel utmärkt att välja att köpa en snikvariant som ger fingret åt produktionskedjan. Att du vill att folk inte ens ska få möjlighet att välja sällar dig till den växande skaran nyfeodalister.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Härligt med så mycket svar. Dystert bara med så lite egentliga konkreta förslag. Det visar väl just på att det bara finns ett egentligt val på den här marknaden: oetiskt eller inget :/ hoppas på förändring i framtiden här.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Det där resonemanget är inte bara defaitistiskt, det är direkt girigt och går emot alla former av regleringar som förbättrar arbetsföhållanden och miljöhänsyn. I alla fall när det gäller märkning går det ju i regel utmärkt att välja att köpa en snikvariant som ger fingret åt produktionskedjan. Att du vill att folk inte ens ska få möjlighet att välja sällar dig till den växande skaran nyfeodalister.

Jag har inte sagt att valmöjligheten skall tas bort, jag förvånas bara över frenesin hos fanatiska EKO/ETIK/FAIR-anhängare. Självklart skall man få välja att ge av sitt överflöd till fattiga mellanhänder om man vill, det vore ju hemskt annars

Gissar att jag lider av att vara gammal och inte "välsignats" med dagens "uppfostran" i skola och andra inrättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, missade att ni tittade på den andra grafen.
Men för de allra flesta är den ju helt irrelevant, för man använder inte datorn på det sättet.

Är man ute efter att veta hur energieffektivt ett system är så tycker den är mer relevant än den första grafen. Då när man startar datorn, använder ett program/spel, renderar något, etc. så är det ju samma mängd av beräkningar som görs oavsett processor plattform, och oavsett vad du mätte så skulle den troligen se lika dan ut oavsett uppgift. Den visar hur energieffektiv en processor är att utföra en viss uppgift jämfört med andra, ju lägre stapel ju mindre energi går åt när du använder datorn.

Den första visar ju bara min/max momentan förbrukning och tar ingen hänsyn till hur mycket man hinner utföra under mätperioden.