Elon Musk startar Neuralink – ska utveckla hjärnimplantat för att interagera med datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Verkar som indoktrineringen har fungerat väl på många.

Musk är en hjälte. Packa in slutkörda batteriet i ett nytt plasthölje och återsälja dem som "power wall" är innovation.

Media hyllar och svensson lyssnar och "lär". Tragiskt.

Kan hålla med om att Power Wall är långt ifrån bra men det finns andra fronter med framgång som knappast går att förneka.

Skrivet av Patrik356b:

Väldigt trovärdigt med två YouTube videor som dessutom är från samma skapare. Han hade säkert kunnat såga hur orimligt det var att placera miljarder och miljarder transistorer på ett litet litet chip för 50 år sedan också.

Permalänk
Medlem

Cyborg-varning. Mer avancerade implantat kommer kunna styra människan på distans så människor blir köttrobotar. Ett kollektiv av fjärrstyrda människor där individen offrar sig för det kollektiva. Lite så Sverige beter sig idag och då har inte implantat opererats in. Tänk er framtiden. Som taget ur Star Trek.

Det problemet jag ser med tekniken är att den är begränsad till den fysiska verkligheten, ljusets hastighet. Påminner mig om hur dagens upplevelseindustri är baserat på att människor skall vara soffpotatisar och bli underhållna av allt avancerade hemmaanläggningar med 4K, 3D, högtalare överallt. Jobba för några kronor, hem och bli underhållen. Jobba, bli underhållen... dag ut dag in till man en dag dör en för tidig död.

Tänk er att robotar inte kan uppleva trippar. Vill ni verkligen leva sådant liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Gör en liknande analys om allt som skulle kunna gå fel med ett flygplan och vilka konsekvenser det kanske skulle kunna få så är det kanske inte så mycket bättre.

Elon började med att ta fram det tillsammans med anställda på SpaceX där de jobbar med att konstruera raketer och företagen som startades upp efter att Elon hade delat idén anställde flera från SpaceX så de har nog gjort ordentliga riskanalyser även om han i videon vill göra allt för att kasta skit på idén.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Därför att elbilar inte är kommersiellt gångbara (och uppfanns på 1800-talet, inte av Musk som ej heller startade Tesla), och i stort sett enbart finns på gatorna på grund av statliga bidrag. Bra säger kanske du, det är ju bra för miljön; förutom den lilla detaljen att dom faktiskt inte är det, och elbilar kommer inte kunna konkurrera med bränsdrivna diton förrän 2032 enligt nuvarande uppskattningar och fram tills dess är miljarder på elbilar som kunde ha gått till att modernisera elproduktion istället, helt onödiga.

Musk lyckades med Paypal, eller rättare sagt, han lyckades köpa ett företag med en bra produkt. Sedan har han använt det kapitalet för att köpa sig in i Tesla och Solarcity, utnyttjat otroligt generösa subventioner och därigenom tjänat pengar på en artificiell marknad.

Visst är det jättebra att han betalade tillbaka det statliga lånet under utsatt tid, men sett till risken är skattebetalarnas investering på 465 miljoner dollar med en total ränta på 2,6% (12 miljoner vinst) helt oacceptabel. Jämför det med Musks egna 38 miljoner som blev till 1,4 miljarder istället.

Det är väl egentligen staten jag borde anklaga, visst och jag håller med att det inte är hans fel att det finns låg frukt att plocka. Summa summarum; mannen är en skicklig riskkapitalist, och väldigt bra på att locka till sig och utnyttja statliga subventioner. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på du bor i skogen klagar på bensin skatten och antagligen har kommunen smällt upp ett vindkraftverk som väsnas i närheten...

Jag gillar inte våra energi reformer jag är tex för kärnkraft gillar inte systemet som utnyttjas med vindsnurror men att påstå el-bilar är miljöfarligare en bilar med förbränningsmotorer då går det över i dummhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Därför att elbilar inte är kommersiellt gångbara (och uppfanns på 1800-talet, inte av Musk som ej heller startade Tesla), och i stort sett enbart finns på gatorna på grund av statliga bidrag. Bra säger kanske du, det är ju bra för miljön; förutom den lilla detaljen att dom faktiskt inte är det, och elbilar kommer inte kunna konkurrera med bränsdrivna diton förrän 2032 enligt nuvarande uppskattningar och fram tills dess är miljarder på elbilar som kunde ha gått till att modernisera elproduktion istället, helt onödiga.

Musk lyckades med Paypal, eller rättare sagt, han lyckades köpa ett företag med en bra produkt. Sedan har han använt det kapitalet för att köpa sig in i Tesla och Solarcity, utnyttjat otroligt generösa subventioner och därigenom tjänat pengar på en artificiell marknad.

Visst är det jättebra att han betalade tillbaka det statliga lånet under utsatt tid, men sett till risken är skattebetalarnas investering på 465 miljoner dollar med en total ränta på 2,6% (12 miljoner vinst) helt oacceptabel. Jämför det med Musks egna 38 miljoner som blev till 1,4 miljarder istället.

Det är väl egentligen staten jag borde anklaga, visst och jag håller med att det inte är hans fel att det finns låg frukt att plocka. Summa summarum; mannen är en skicklig riskkapitalist, och väldigt bra på att locka till sig och utnyttja statliga subventioner. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat att leva i en planekonomi ?
Tror du skulle sova bättre om natten då!

Marknad styr utveckling, det kallas marknadsekonomi då staten endast har små styrmedel. Är behovet tillräckligt stort eller ekonomiskt lockande kommer fler "riskkapitalister" ansluta sig för att förbättra vissa områden. Visst kan staten sockra här och där med subventioner men i stort är det marknaden som styr varken du vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Gött, hoppas att han kan inspirera som han gjort med dom moderna bilarna.

Implantat är som all annan revolutionerande teknik och skrämmer många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur många som följer hans presentationer men en av sakerna han klagat på är hur begränsad människan är i att överföra information. Vi har bara våra fingrar och tal att använda vilket är jättelångsamt. Han vill helt enkelt öka människans överföringshastighet vilket ska öka produktiviteten.

Det är så jag vill minnas det iaf. Sen känns det ändå som vår hjärna inte tänker mycket snabbare än vi jobbar ändå men det kanske går att upptäcka undermedvetna tankemönster eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Massy:
Skrivet av Vigge50:

Varför inte göra det bästa av situationen och ta båda sidor med en nypa salt eller 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

På tal om racet, teslas kan kan köra maxat 20 gånger sedan måste de ladda(batterierna är inte direkt så miljövänliga t heller) men de bensindrivna kan köra hela dagen lång.

Skickades från m.sweclockers.com

Men kom igen, du vill verkligen inte se/läsa vad jag menar (?) Men ok.

Du menar på tal om racet.......Som var ett Dragracing

D v s tesla vs racercar på stripen ( 402 m)

Vet du om att värstingarna inom dragrace "Top fuel Dragster" tankas med nitrometan och under ett race kan den dra så mycket som 35 - 40 liter. 35 liter på 400meter (Plus att dom plockar ner hela motorn för att bilen måste vara 100 procent optimal inför en tävling)

Det är väl inte direkt miljövänligt (?)

Tesla passar nog inte alla, men att den klarar 540Km på en laddning, borde räcka för väldigt många.

Elbilar är framtiden, fast jag älskar att lukta/köra/mecka med bensindrivna fordon så är jag väldigt imponerad av Tesla.

Och man t o m drifta med en Tesla Tesla drift fast bara i 500Km....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@UncleDirty: Planekonomi? Typ som om delstater hade gett tesla runt 4,9 miljarder dollar (iof samtliga Musks företag) i olika former av subventioner och incitament för att den amerikanska överklassen ska kunna köpa en leksak? Det här är inte ett exempel på en marknad som styr, det är ett solklart exempel på planekonomi. Känner du någon som har köpt en Tesla med egna pengar?

Ska kanske också noteras att inga av Musks företag går eller har gått i vinst, utan företagen finansieras genom lån mellan de olika företagen (SpaceX -> Tesla och Solarcity, och Tesla -> Solarcity). Förvisso har SpaceX tekniskt sett gått med vinst om man räknar pengar de har fått av USAs regering för framtida uppdrag, men det gör inte jag. Tesla har också ett ganska högt marknadsvärde, något som utnyttjas ganska friskt för att få in friskt kapital. Nu ska ju Tesla tydligen köpa Solarcity också, gissningsvis för ett ganska högt pris. Det kommer ju gynna Solarcitys storägare ganska mycket, det vill säga Musk själv.

Skulle till och med hävda att det är skadligt mot elbilsproduktionen, att stora summor pengar trycks in i en ännu omogen teknik. Pengar som skulle kunna gå till att t.ex göra USAs elproduktion lite grönare eller effektivare elbilar. Det skadar ju också ekonomin för de företag som bygger vanliga bilar, då dessa tvingas köpa miljökrediter från Tesla, som även de kunde läggas på utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bra säger kanske du, det är ju bra för miljön; förutom den lilla detaljen att dom faktiskt inte är det, och elbilar kommer inte kunna konkurrera med bränsdrivna diton förrän 2032 enligt nuvarande uppskattningar och fram tills dess är miljarder på elbilar som kunde ha gått till att modernisera elproduktion istället, helt onödiga.

Vet du hur många pengar Intel har lagt de senaste 49 åren? Vet du hur många pengar dom la för att krympa arkitekturen ifrån 22 till 14 nm?
Dessa miljarders miljader, tyckte du detta med va onödigt och det vore bättre att vi fortfarande satt med penna och papper?

Och hur kan du säga att en elbil som laddas med solpaneler ifrån Solen inte är miljönliga?/miljövänligare än en besin/dieselbil? "; förutom den lilla detaljen att dom faktiskt inte är det" Förklara gärna låter rätt sjukt..

Fan vilken negg kille du va då.. ja han har några miljarder i bössan.. va glad åt han lyckas i livet till skillnad ifrån dig som sitter och är sur och röstar på sossarna?

Edit: OT: Vore väll sjukt bra om man lyckades göra lite "smartare/större" hjärnor som kan lösa problem som vi inte kan lösa idag... tex Canser/HIV folk som drabbats av de vet nog vad jag menar...skulle Musk lyckas..i framtiden är det väll bara att tacka?

Ser helt ärligt väldigt liten koppling mellan Intel och Tesla, men du får gärna utveckla. Du kan kanske istället kika på ett liknande företag kallat Solyndra. En ganska stor skillnad är kanske att Intel använde sitt eget kapital, medans Tesla är beroende av statliga bidrag. Jag ser inte statliga medel som statens medel, utan som mina egna pengar, där jag förväntar mig att staten ska förvalta dessa pengar väl.

En elbil som laddas från solpaneler är troligtvis mycket mer miljövänlig än motsvarande bensinbil. En elbil som laddas med kolkraft, som den absoluta majoriteten kommer göra, är det däremot inte. Detta eftersom alstringen av elektricitet är såpass ineffektiv och miljöpåverkande.

Jag har aldrig röstat på sossarna, och jag kommer heller aldrig att göra det av just den här anledningen. Ej heller är jag särskilt avundsjuk på att han har "ett par miljarder", det jag ogillar är att dessa pengar egentligen borde tillhöra staten. Ska man ta höga risker (som investeringar i tech-startups är) så ska man också få hög avkastning. Musk fick hög avkastning från sin investering, USAs skattebetalare fick det inte. Sen är det mycket möjligt att Tesla kommer få en stor påverkan, både marknadsekonomiskt och miljömässigt, men det är i mina ögon irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

En elbil som laddas från solpaneler är troligtvis mycket mer miljövänlig än motsvarande bensinbil. En elbil som laddas med kolkraft, som den absoluta majoriteten kommer göra, är det däremot inte. Detta eftersom alstringen av elektricitet är såpass ineffektiv och miljöpåverkande.

Har du någon uträkning som stöder att en bensinbil släpper ut mindre än en eldriven?
Moderna kraftverk har rening av utsläppen på ett vis som inte är möjligt att få plats med i en bil.

I övrigt är det mycket kol i världen men det finns många icke koldrivna kraftverk också.
I Sverige står kärn- och vattenkraft för den absolut största delen av all produktion.

Världen:

Sverige:

Dold text