Permalänk

Mitt hemmabygge startar inte

Hejsan.

För första gången på över ett decenium bestämde jag mig för att bygga en dator hemma. Efter att monterat den så har jag stött på problem som ligger utanför min kapacitet att lösa, då jag uppenbarligen inte vet vad jag gör...

När jag slår på strömmen så lyser det upp lite röda lysen på moderkortet, samt start och reset knapp som lyser, men ingenting annat händer för mig. Inga fläktar startar, ingenting syns på Q-kod displayen. Ingenting händer när jag trycker på startknappen vare sig på moderkortet eller chassi.

Så långt jag kan se, efter att ha dubbelkollat både manual och alla sladdar, så ser allt ut att vara inkopplat på rätt sätt. Om någon kunnig och smart person har tips på saker jag kan testa, eller varit med om liknande själv och löst det, vore jag evigt tacksam för hjälp.

Operativsystem: Inte kommit så långt.
Processor: AMD FX 9590 4.7GHz
Processorkylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo
Moderkort: ASUS ROG Crosshair V Formula-Z, S-AM3+
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 4GB PhysX CUDA
Hårddisk: Samsung SSD 840 250 GB BK OEM
Nätaggregat: CoolerMaster V859, 850W PSU
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x200mm utblås, 1x140mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Har du kopplad in alla kablar rätt, och satt Power Res, och Res knappen rätt på moderkortet enligt instruktionen för moderkortet? har du kopplad in Speakers ger den något konstigt pip ljud?

Mest troligen är det någon felkoppling kan du ta en bild på din koppling och vissa skulle vara lättare och se.

Permalänk

@UMJ: Så längt jag kan se så har jag kopplat rätt, Power och Res sladdarna sitter kopplade enlight manualen, liten speaker kopplad vid samma ställe men inget ljud. Här kommer några bilder, det kanske är lite svårt att se, är det något speciellt som jag bör ta en närmare bild på så kan jag fixa det!

Permalänk
Medlem

Bilderna funkar inte så du får lägga upp dem på någon stans som fungerar

Permalänk

@UMJ: Bättre nu?

Permalänk
Medlem

Kabeldragningen är ju lite över allt svårt se, men det ser ju ganska rätt ut dock svårt veta med power res och res om de är satta rätt, har du testad med knappen direkt på moderkortet för starta den röda knappen? Om den startar på den så är ju något fel på just själva res knappen från chassi, och har du monterad rätt antal höjningar under moderkortet, för kopplar du in för många eller missar och lagt den direkt på plåten så kan det ju bli problem.

Permalänk

@UMJ: Jag har testat den start knappen utan framgång. Jag har de 9 höjningarna som ligger faller jämte skruvhålen med skruvar i. Inga extra där under dock.

Permalänk
Medlem

Och du får inget ljud från spekers på något sätt som kan tala om om något är fel? är den helt död, och du är säker på att du satt fast CPU också? under sock bygeln och spände fast den innan CPU fläkten monterades. Och är den helt död så skulle jag montera bort samtliga grejer och dra om allt från grunden, det kan ju också vara så att någon komponenter är sönder, eller lämna in den på service på något butik som har test verktyg, om du har en nätaggregat testare så kan du se om du får full stryka från samtliga socks på kablarna så det inte är defekt på något, och skulle du haft igång en bild bara så skulle man kunna testa flytta minnen från 1-3 plats, eller 1-2 plats och lämnad de andra tomma.

Men eftersom den är helt död bara lyser och inget startar så är det något som är fel, men nätaggregat kablarna verkar dock vara monterad korrekta.

Permalänk

Om du har dubbelkollat alla distanser och alla sladdar så är det nog bara en sak att göra.
Titta att nätagget fungerar (i en annan dator), sen är det bara att du börjar om från första distans till sista sladd.
Det är säkert något du missar och i frustration fortsatt missa Power/res sladdarna är lätta att missa.

Sen att tillägga " AMD FX 9590 4.7GHz" är av erfarenhet en mycket varm CPU på 220W och skulle nog itne rekommendera en Hyper 212 då den har 180(?)watt TDP

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"