Stresstesta NVMe SSD?

Permalänk
Medlem

Stresstesta NVMe SSD?

Hej,
Tänkte höra om det på något sett går att stresstesta en NVMe för att se att disken fungera samt även att se så att PCIe bussen som är kopplad till den fungerar?

Tänkte något i stil med memtest86, Intel Burn, Furumark osv fast för NVMe?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Om du har Samsung så använd den medföljande mjukvaran Samsung Magician. Där kan du köra "Performance Benchmarks".

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

AS SSD benchmark och Atto benchmark är populära annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Calby:

Om du har Samsung så använd den medföljande mjukvaran Samsung Magician. Där kan du köra "Performance Benchmarks".

Nope, inget inbyggt stresstest - Benchmark är inte samma sak som stresstest.

Skrivet av zyy:

AS SSD benchmark och Atto benchmark är populära annars.

Okej, så det är stresstest? får ladda ner och kolla.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

CrystalDiskMark kan du annars köra med för benchmarka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nope, inget inbyggt stresstest - Benchmark är inte samma sak som stresstest.

Okej, så det är stresstest? får ladda ner och kolla.

Det är det väll visst? Den utiliserar disken 100% och läser hastigheten. Förstår inte. De första man gör är väll att köra en benchmark och kolla ifall hastigheten håller vad den lovat.
Om SSD disken visar liknande siffror den utlovat kan man ju dra slutsatsen att den är rätt kopplad och fungerar korrekt.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Det är det väll visst? Den utiliserar disken 100% och läser hastigheten. Förstår inte. De första man gör är väll att köra en benchmark och kolla ifall hastigheten håller vad den lovat.
Om SSD disken visar liknande siffror den utlovat kan man ju dra slutsatsen att den är rätt kopplad och fungerar korrekt.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Stresstest för mig är när ett program te.x skriver och läser till disken under en längre tid för att se att disken klarar av det under låt oss säga 30min utan att krasha.

Dom kan ju crasha pga. te.x värme, dåliga anslutningar m.m. Detta trots att den visar bra i benchmarks.

Edit:

Hur ser mina benchmarks ut då´?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Stresstest för mig är när ett program te.x skriver och läser till disken under en längre tid för att se att disken klarar av det under låt oss säga 30min utan att krasha.

Dom kan ju crasha pga. te.x värme, dåliga anslutningar m.m. Detta trots att den visar bra i benchmarks.

Edit:

Hur ser mina benchmarks ut då´?

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/consumer/960evo.html

"Upp till 1,900 MB/sec skrivhastighet och upp till 3,200 MB/sec läshastighet" enligt tillverkaren.

Upp till dig att anse vad som är "bra".

läs/skriv
Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/consumer/960evo.html

"Upp till 1,900 MB/sec skrivhastighet och upp till 3,200 MB/sec läshastighet" enligt tillverkaren.

Upp till dig att anse vad som är "bra".

as ssd bench är inte till att se max läs och skriv hastighet dock.

Hur som helst så ser doom siffrorna bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/consumer/960evo.html

"Upp till 1,900 MB/sec skrivhastighet och upp till 3,200 MB/sec läshastighet" enligt tillverkaren.

Upp till dig att anse vad som är "bra".

Jag laddade ner Samsungs egna och då fick jag följande reslutat vilket är mer enligt deras "upp till" resultat.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag laddade ner Samsungs egna och då fick jag följande reslutat vilket är mer enligt deras "upp till" resultat.

http://i64.tinypic.com/2pphic2.png

Ser bra ut.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Stresstest för mig är när ett program te.x skriver och läser till disken under en längre tid för att se att disken klarar av det under låt oss säga 30min utan att krasha.

Dom kan ju crasha pga. te.x värme, dåliga anslutningar m.m. Detta trots att den visar bra i benchmarks.

Anvil's Storage Utilities kanske är mer vad du letar efter då.
I grunden är det ett benchmark, men det kan göra endurance tester och lite annat, med specifik data och verifiering (av vad jag minns iaf). Så du ser om du spottar fel tex.

Notera som sagt dock... du sliter rätt hårt på disken med dessa program, då du typ skriver kanske månaders användning på kort tid, så kör inte för länge... Mjukvaran kan nämligen användas just för att helt slita ut SSDer.

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera stresstest på SSD diskar då det finns begränsat antal skrivcykler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av semiretarded:

Jag skulle inte rekommendera stresstest på SSD diskar då det finns begränsat antal skrivcykler!

Jo, men de håller nog i 170 år eller så ändå. Om man nu tänker på antal skrivcykler. Ett par dygns stresstest klarar nog de flesta diskar utan problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av semiretarded:

Jag skulle inte rekommendera stresstest på SSD diskar då det finns begränsat antal skrivcykler!

Ska bara pröva det i några minuter max 30 min för jag vill se att PCIe bussen (NVMe) på moderkortet inte är defekt dvs stresstesta den porten genom att stressa nvme disken.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ska bara pröva det i några minuter max 30 min för jag vill se att PCIe bussen (NVMe) på moderkortet inte är defekt dvs stresstesta den porten genom att stressa nvme disken.

Det ska den tåla.

Tänk på att den kommer att bli varm också och throttla, så prestandan kommer nog sjunka efter ett tag. Men det är kanske lite det du vill se också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det ska den tåla.

Tänk på att den kommer att bli varm också och throttla, så prestandan kommer nog sjunka efter ett tag. Men det är kanske lite det du vill se också.

Yes, kan du rekommendera något program?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Yes, kan du rekommendera något program?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag gjorde ovan?

Permalänk
Medlem

Körde testet i 10-20min vilket borde räcka, dvs stressade min Samsung 960 EVO 500GB (NVMe) och inga BSOD eller liknande fel, så jag är nöjd - den är stabil Den maxade disken till 99-100% under dessa 10 - 20 min så hade det varit några problem med den så borde det ha visat sig under denna tid.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag gjorde ovan?

Körde testet i 10-20min vilket borde räcka, dvs stressade min Samsung 960 EVO 500GB (NVMe) och inga BSOD eller liknande fel, så jag är nöjd - den är stabil Den maxade disken till 99-100% under dessa 10 - 20 min så hade det varit några problem med den så borde det ha visat sig under denna tid.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Körde testet i 10-20min vilket borde räcka, dvs stressade min Samsung 960 EVO 500GB (NVMe) och inga BSOD eller liknande fel, så jag är nöjd - den är stabil Den maxade disken till 99-100% under dessa 10 - 20 min så hade det varit några problem med den så borde det ha visat sig under denna tid.

http://i64.tinypic.com/2s8mtjl.png

Är sällan man får BSODer pga PCI-E fel på en disk, men viktigaste är att du är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är sällan man får BSODer pga PCI-E fel på en disk, men viktigaste är att du är nöjd

Kollade mer pcie bussen
Den funkade bra

Fick en bsod som indikerade på PCI buss eller GPU drivrutinerna därför jag kollade.

Och jag har stresstestat GPU med Furumark också så nu vet jag att det inte var / är något hårdvarefel någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kollade mer pcie bussen
Den funkade bra

Fick en bsod som indikerade på PCI buss eller GPU drivrutinerna därför jag kollade.

Och jag har stresstestat GPU med Furumark också så nu vet jag att det inte var / är något hårdvarefel någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag din oro.

Har själv ett defekt moderkort (skadade pinnar i Sockeln) som jag trodde var okej, men spottade udda fel till GPUn. Tvingades sätta korte i en mer begränsad PCI-E port för att se om det var felet.

Men drivrutiner är ofta mer troliga orsaken till udda fel än hårdvara dock. Det är när man uteslutit mjukvarufel som det är dags att kolla hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då förstår jag din oro.

Har själv ett defekt moderkort (skadade pinnar i Sockeln) som jag trodde var okej, men spottade udda fel till GPUn. Tvingades sätta korte i en mer begränsad PCI-E port för att se om det var felet.

Men drivrutiner är ofta mer troliga orsaken till udda fel än hårdvara dock. Det är när man uteslutit mjukvarufel som det är dags att kolla hårdvaran.

Okej, tråkigt :/

Själv har jag en laptop så för mig blir de besvärligt om de är fel då allt sitter ihop typ ;P

Men har bara fått en bsod så de är nog ingen fara, datorn är bara 10 dagar gamal och jag har uppdaterat en del FW m.m nu med och installerade om den och har inte fått några fler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V