Införskaffat en GTX 1080, behöver nu en 144mhz skärm, hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Införskaffat en GTX 1080, behöver nu en 144mhz skärm, hjälp tack!

Hej, jag är ingen höjdare på detta med skärmar precis. Alltid haft en 60mhz skärm så länge jag kan minnas då jag aldrig känt behov för något annat. Men nu tänkte jag faktiskt göra något av min dator dessa kommande månader.

Vad för skärm rekommenderas till en 1080? Jag vill såklart ha 144mhz, men vad för storlek är det då på en skärm tex? Jag har 23' just nu och känns som allt annat blir för stort när jag sitter och gejmar men det är väl en vanesak, hjälp hade uppskattats för att få maximalt ut från 1080in, tack!

Permalänk
Medlem

För mig känns det bakvänt, först väljer man väl vad för skärm man vill ha (storlek, uppdateringsfrekvens, färgåtergivning etc), sen köper man grafikkort för att kunna mata den tillräckligt? Grafikkort är ju normalt något man byter oftare än skärm.

(P.S. skärmar mäts i Hz, Hertz, eller egentligen hur många bildrutor den kan visa per sekund. Litet m före skulle innebära tusendelar av Hertz, alltså en väääldigt långsam skärm. Stort M före däremot, vilket är mer vanligt i dator sammanhang skulle innebära miljoner Hertz, och det finns inte på skärma. Däremot mäter man ofta minnen i MHz.)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För mig känns det bakvänt, först väljer man väl vad för skärm man vill ha (storlek, uppdateringsfrekvens, färgåtergivning etc), sen köper man grafikkort för att kunna mata den tillräckligt? Grafikkort är ju normalt något man byter oftare än skärm.

(P.S. skärmar mäts i Hz, Hertz, eller egentligen hur många bildrutor den kan visa per sekund. Litet m före skulle innebära tusendelar av Hertz, alltså en väääldigt långsam skärm. Stort M före däremot, vilket är mer vanligt i dator sammanhang skulle innebära miljoner Hertz, och det finns inte på skärma. Däremot mäter man ofta minnen i MHz.)

Menar såklart Hz, vet inte vart jag fick Mhz ifrån, trött antar jag.
Sen är det bakvänt ja, men det är så jag valt att göra det. Tips på skärm uppskattas fortfarande!

Permalänk
Medlem

Skärmar är rätt speciellt, ingen annan kan berätta vad som passar dig egentligen.
Valen du har att göra är:
G-sync eller inte?
IPS eller TN?
1080p eller 1440p?
144 Hz eller duger lägre?
Prisklass?

Jag hade läst på om lite olika tekniker och liknande, sen läst lite recensioner och allra helst gått och kikat på skärmarna i någon butik.
Oavsett vilket är det bra om du kommer fram till vad du vill ha i lite större utsträckning.

Permalänk
Medlem

Denna är prisvärd, då får du 1080P, 144Hz, och Gsync.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Om du har möjlighet att lägga ett par tusen till hade jag tittat på en skärm med upplösningen 1440P.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Storlek:
Som allt annat blir det en smaksak. Det beror även på hur långt ifrån skärmen du sitter. Jag tycker 27" är alldeles lagom. Andra skulle andra gå ner till en så "liten" skärm.

Hz:
Beror på vad du spelar. Kör du mycket snabba fps-spel (COD, CS, Overwatch etc) är hög Hz grymt! Spelar du mest RTS och rollspel? Då gör det mindre skillnad. Då kan det vara bättre att lägga pengarna på en skärm med IPS-panel för bättre färger istället.

Sen finns det såklart skärmar som har både IPS och hög Hz - men dessa kostar desto mer. Vilket tar oss till sista frågan: vad får det kosta?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag först begrundat om du verkligen vill ha hög uppdateringsfrekvens eller om du istället kan tänka kan dig högre upplösning. Personligen hade jag hellre spelat i 4k än 144Hz, men det är min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Skärmar är rätt speciellt, ingen annan kan berätta vad som passar dig egentligen.
Valen du har att göra är:
G-sync eller inte?
IPS eller TN?
1080p eller 1440p?
144 Hz eller duger lägre?
Prisklass?

Jag hade läst på om lite olika tekniker och liknande, sen läst lite recensioner och allra helst gått och kikat på skärmarna i någon butik.
Oavsett vilket är det bra om du kommer fram till vad du vill ha i lite större utsträckning.

Jag läste at en GTX 1080 är typ värdelös för 1080p, stämmer det? Att 1440p är det som rekommenderas för att få maximalt ut ur den? Att 1080p, 144hz är typ helt onödigt? Eller är det total bullshit? I så fall så klart 1440p, 144hz, men det verkar sviiindyrt. 144hz är helt klart prio dock. IPS/TN spelar ej någon roll, G-sync är att föredra.

Skrivet av Aeig:

Denna är prisvärd, då får du 1080P, 144Hz, och Gsync.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Om du har möjlighet att lägga ett par tusen till hade jag tittat på en skärm med upplösningen 1440P.

Mvh

Den ser bra ut! Men vill ha en 1440p, men fy satan vad dyrt så kanske får bli en 1080p.

Skrivet av Xyborg:

Storlek:
Som allt annat blir det en smaksak. Det beror även på hur långt ifrån skärmen du sitter. Jag tycker 27" är alldeles lagom. Andra skulle andra gå ner till en så "liten" skärm.

Hz:
Beror på vad du spelar. Kör du mycket snabba fps-spel (COD, CS, Overwatch etc) är hög Hz grymt! Spelar du mest RTS och rollspel? Då gör det mindre skillnad. Då kan det vara bättre att lägga pengarna på en skärm med IPS-panel för bättre färger istället.

Sen finns det såklart skärmar som har både IPS och hög Hz - men dessa kostar desto mer. Vilket tar oss till sista frågan: vad får det kosta?

144hz är ett krav, egentligen enda prio kravet då jag har det för gaming och hög fps är för mig viktigt då jag spelar mycket spel som är competetive.

Jag vet inte riktigt vad det får kosta, känns som att redan 4-5k för en skärm är svindyrt, visste inte att det ens var så dyrt haha.

Permalänk
Medlem

Här har du en 1440p 144 Hz (överklocka till 165 Hz) med TN panel och G-sync till bra pris. Vill du ha det ultimata med IPS istället för TN får du dock punga ut 7500 kr

https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Här har du en 1440p 144 Hz (överklocka till 165 Hz) med TN panel och G-sync till bra pris. Vill du ha det ultimata med IPS istället för TN får du dock punga ut 7500 kr

https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Ingen aning hur man överklockar men antar att det är rätt simpelt och löses med google haha. Den ser bra ut, får fundera vidare :).

Så egentligen är min fråga bara. Är det ovärt att skaffa en 1080, 144hz monitor med en GTX 1080?
Borde jag gå direkt på en 1440p, 144hz? Eller är det overkill? Speciellt om man ej har tusenlappar att slänga haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Här har du en 1440p 144 Hz (överklocka till 165 Hz) med TN panel och G-sync till bra pris. Vill du ha det ultimata med IPS istället för TN får du dock punga ut 7500 kr

https://www.inet.se/produkt/2205518/acer-27-predator-xb271hua...

Ja GTX 1080 kan tyckas vara overkill för 1080p. Har man en i5:a t.ex. och kör 1080p med gtx 1080 blir processorn ofta en bottleneck. Inte grafikkortet, så som det ska vara. Ett 1060 räcker mycket väl för 1080p, men om du vill skruva upp inställningarna ordentligt och få ut 144fps så brukar jag säga att 1070 är ett bra val.

Jadu, till frågan nu då. Om du nu kör FPS spel så kan jag inget annat än rekommendera än en 144hz 1080p skärm. Om du nu redan har skaffat ett gtx 1080 kan inget göras. Dock är det ju synd att 1080't får ligga och lata sig en del i spel, speciellt om du inte har en i7'a.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Ingen aning hur man överklockar men antar att det är rätt simpelt och löses med google haha. Den ser bra ut, får fundera vidare

"Överklockningen" består troligtvis av att ändra till 165Hz i skärmens meny och sen kolla om det fungerar eller inte. Med ett GTX 1080 bör det inte vara något problem, det är främst äldre grafikkort som inte klarar av det. Men oavsett om det fungerar eller inte så räcker ju 144Hz långt, det är nog inte många som skulle märka någon skillnad på 165Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Överklockningen" består troligtvis av att ändra till 165Hz i skärmens meny och sen kolla om det fungerar eller inte. Med ett GTX 1080 bör det inte vara något problem, det är främst äldre grafikkort som inte klarar av det. Men oavsett om det fungerar eller inte så räcker ju 144Hz långt, det är nog inte många som skulle märka någon skillnad på 165Hz.

Du får vara mer tydlig med att du egentligen inte säkerligen vet hur man gör.
Nej, man överclockar skärmen via grafikkortets kontrollpanel (I ditt fall NVIDIA's kontrollpanel), under display inställningarna "custom resolution" vilket grafikkort som helst klarar av att göra detta.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Du får vara mer tydlig med att du egentligen inte säkerligen vet hur man gör.
Nej, man överclockar skärmen via grafikkortets kontrollpanel (I ditt fall NVIDIA's kontrollpanel), under display inställningarna "custom resolution" vilket grafikkort som helst klarar av att göra detta.

Mvh.

Jag antog att det fungerade på samma sätt som med Asus PG279Q, som vad jag vet använder samma panel. Skärmen är ju faktiskt gjord för att klara 165Hz och marknadsförs som så, så det handlar egentligen inte om överklockning i ordets rätta bemärkelse. Om man faktiskt måste använda sig av Custom resolution så är det i min åsikt riktigt dåligt gjort av Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antog att det fungerade på samma sätt som med Asus PG279Q, som vad jag vet använder samma panel. Skärmen är ju faktiskt gjord för att klara 165Hz och marknadsförs som så, så det handlar egentligen inte om överklockning i ordets rätta bemärkelse. Om man faktiskt måste använda sig av Custom resolution så är det i min åsikt riktigt dåligt gjort av Acer.

Jaha då förstår jag.
Ursäktar besväret.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~