Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du?

  1. Firefox

  2. Chrome

  3. Edge

  4. Opera

  5. Safari

  6. Annat

Tack för att du svarade!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

Jag använder Vivaldi, en Chromium-baserad webbläsare.

Du borde verkligen haft med "Chromium-baserad webbläsare" i omröstningen för det finns många sådana.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Entusiast

Chrome.

Pendlade mellan Firefox och Chrome ett tag för några år sedan men när Chrome var först att stödja Youtube-videos i 60FPS så var det tillräckligt för att få mig att migrera helt.
Sedan dess har man ju sålt sin själ till Google och byggt upp hela sin webb-aktivitet runt Chrome.

Så det skall mycket till för att få mig att byta nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Firefox

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Röstade på Edge! Kör den på min Windows-platta. Annars kör jag nästan uteslutande Chrome i Windows och OS X. På Android-mobilen är det Opera samt Ghostery som gäller och på iPad blir det Safari.

Permalänk
Medlem

Firefox överallt, skulle aldrig röra någon annan webbläsare ens med tång.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Safari och Chrome.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Firefox och Chrome då dessa fyller mina behov bäst idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vivaldi. Har tröttnat på Firefox då den har blivit långsammare på sistone.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Chrome, men har funderat på att byta då det har börjat bråka väldigt mycket på sistonde. (Vill oftast inte starta nerladdningar, har problem att komma in på min internetbank, m.m.)

Till och med Internet Explorer funkar bättre i dessa situationerna...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Chrome. Bytt mellan firefox, palemoon och chrome många gånger sedan 2011 men tror att det är slut med det. Chrome kraschar inte längre och är i alla fall snabbare än firefox. Palemoon visar inte alltid alla sidor korrekt och sen så är vissa moddar (ofta avsedda för firefox) buggiga som fan.

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox sedan 10+ år tillbaka. Ingen speciell anledning annat än av gammal vana då den uppfyller alla mina grundläggande krav.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Opera sedan 20 år tillbaks. Känner mig handikappad utan Opera.

Permalänk

Lägg till Safari! Kört Chrome i många många år men gick över till Safari då det är så fruktansvärt snabbt! Använder även Opera i andra hand tillsammans med Chrome i andra hand.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Marcsmen:
Vad är tanken med denna undersökningen? Utanför SweClockers ser statistiken lite annorlunda ut:

Statistik för traditionella datorer i Sverige:
http://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/sweden...

Statistik för w3schools:
https://www.w3schools.com/browsers/

I dagsläget ser jag däremot inget skäl till att optimera webblösningar för varken Opera eller Firefox. Tyvärr får jag säga, då dessa varit mina förstaval tidigare.

För egen del, så har Firefox har fallit bort då det är värdelöst med pekskärm i Windows. Opera har numera kinesiska ägare, vilket gjort att jag ligger på en gammal version på min Android-telefon. Senaste versionen till Android ser jag även som smått oanvändbar, samtidigt som den tvingar på mig information (läs reklam).

Permalänk
Medlem

FireFox. Även om det i allmänhet är en seg webbläsare numera. Det finns features i FF som jag även med plugins på andra inte vill vara utan. Jag kommer inte ihåg vad uppdateringen kallas men det ska vara någon total rewrite av det mesta i FF för att snabba upp den och bättra på stabiliteten. Vi får väl se om och när det sker.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Chrome på både min Macbook och stationära dator.

Jag kör Samsung Internet Beta(byggt på chromium) i min telefon(Honor 8), det är utan tvekan den bästa webbläsaren jag har testat för Android!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Chrome sen det kom ut ungefär, till att ha gått över till Opera nu.
Chrome är trevligt, men Opera har verkligen kommit ikapp senaste tiden, enligt mig har den sprungit ikapp Chrome i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Kör Chrome både på datorn och mobilen/plattan. Det flyter egentligen bättre med plattans inbyggda webläsare men det är väldigt praktiskt med gemensamma bokmärken och lösenord överallt.

@walkir : Håller helt med om att statistik är en bättre utgångpunkt än random poll. Dock säger dina källor t.ex. att Safari har 80% på surfplattor och Chrome har 75% för datorer. Knappast rättvisande siffror där heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Opera har numera kinesiska ägare, vilket gjort att jag ligger på en gammal version på min Android-telefon. Senaste versionen till Android ser jag även som smått oanvändbar, samtidigt som den tvingar på mig information (läs reklam).

Precis det här jag lider av... Har haft Opera på Android sedan min SonyEricsson P1i någongång runt 2007. De är de enda som implementerar "text reflow" på ett vettigt sätt.

Blev rejält besviken vid uppdateringen som kom för någon månad sedan där de gjort om GUI:t och blivit betydligt mer krångligt att använda.

Har provinstallerat ett gäng olika webbläsare som säger sig ha text reflow, men som inte fungerar ens i närheten av gamla Opera.

Kör nu liksom dig walkir, en flera månader äldre version som inte kommer uppdateras.

Firefox på pc har varit och är klockren sedan flertal år tillbaka tack och lov. Hellre "under huven optimeringar" än ändringar av hur man interagerar med mjukvaran (HÖR NI DET MICROSOFT?!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

@walkir : Håller helt med om att statistik är en bättre utgångpunkt än random poll. Dock säger dina källor t.ex. att Safari har 80% på surfplattor och Chrome har 75% för datorer. Knappast rättvisande siffror där heller.

Jag håller med om att det är svårt att tolka den statistiken utan att veta vad som räknas som surfplatta resp. dator.
Själv är jag 100% säker på att min surfplatta med Windows 10 räknas om en "desktop"

Ang. 75% för Chrome, så visar W3Schools enbart statistik för just den sidan. Så i det fallet är det än väldigt specifik målgrupp (likt frågorna här på SweClockers).

Permalänk
Medlem

Uteslutande Chrome. Han använt det så länge nu och är så nöjd med det så ser ingen anledning att byta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Chrome på PC. Safari på alla Apple enheter.
Röstade Chrome iaf då jag surfar mest på PCn.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@pigge_85: Du upplever inga problem med Firefox? Jag har Chrome, Opera och Firefox installerade på datorn, använder alla till olika syften. Opera flyter på bäst, Chrome tätt därefter, men Firefox upplever jag har minnesläckage, längre laddningstider och allmänt sämre flyt jämfört med dom andra två webbläsarna. Alla är uppdaterade till senaste versionerna och inga plugins/moduler används.

Permalänk
Medlem

Opera på datorn, kan inte ha något annat.

På mobilen använder jag min HTC One M8's medföljande webbläsare. Föredrar den över alla andra, men ibland använder jag även Opera. Eftersom "HTC Internet" är discontinued så kommer det få bli Opera på fulltid när jag skaffar ny mobil.

Permalänk
Rekordmedlem

TS borde valt att man kunde ange flera alternativ för det är väl ingen som bara använder en enda webbläsare eftersom de passar till olika saker.
Jag använder primärt Pale moon, Firefox och Chrome men ibland IE och Edge.
Firefox och Pale moon för deras flikhantering och tillägg, Chrome för nästan alla multimediasiter men jag försöker hålla nere antalet flikar i den för att den är kroniskt instabil när man har några hundra flikar eller mer uppe i den och den går helt enkelt inte att lita på då den ofta kan få för sig att glömma flikarna vid start till skillnad från FF och PM som är stabila även om man har tusentals flikar uppe.
IE är för att det tyvärr finns ställen där det är det enda som funkar, MS har verkligen lyckats låsa fast en del företag så att det lär ta många generationer innan det är åtgärdat.
Edge är förvald som standard i win 10 och så får det förbli så att man inte stör nån av de seriösa webbläsarna med nått som win kan få för sig att öppna i en webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

SRWare Iron