Kan jag byta mellan 2 samtidiga internetleverantörer?

Permalänk
Medlem

Kan jag byta mellan 2 samtidiga internetleverantörer?

Hej!
Har flyttat till en ny lägenhet, och då beställt fiber (100/10) via Bahnhof. Har även köpt en ny router (Asus rt-ac66U). Jag får dock endast ut en hastighet på ca. 12 mbps både ner och upp. Detta gäller på såväl laptop, Mac-datorn och android-telefonen.
Har slitit mitt hår över detta (skoja bara - det är redan borta..) och försökt olika inställningar, olika test m.m. m.m.
Kom nu på att det står Bredbandsbolaget när jag gör mätningar av nätverket, på samtliga ställen jag kollar på. Ip-adressen är alltså inte kopplad till Bahnhof.
Är det möjligt att den tidigare hyresgästen inte sagt upp sitt fiber och att det är det som jag nu använder? Kan jag i så fall byta till min leverantör? Hur gör jag det?

MVH/

Permalänk
Medlem

Låter som att det ligger en 10/10 lina aktivt på din port. Ring Bahnhof och be dom lösa det. Inget du behöver slita ditt fiktiva hår över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Låter som att det ligger en 10/10 lina aktivt på din port. Ring Bahnhof och be dom lösa det. Inget du behöver slita ditt fiktiva hår över.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!
Kan jag byta till Bahnhof själv? Och kan jag utnyttja att det är 2 leverantörer?
Ska vara snällare mot mitt fiktiva hår tills jag pratat med Bahnhof imorgon då

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med Bahnhof (som ska kolla närmare på det och sen kontakta mig) samt bredbandsbolaget. Enligt BBB så levererar de inget fiber till min lägenhet, eller någon i trapphuset för den delen, så de kan inte göra något åt det.
Efter ytterligare en omstart av fiberboxen och routern så är problemet kvar, men det står nu att min ISP är Telenor AB??

Någon som har en aning om vad allt detta kan bero på?

(obs: mätt via WiFi vid det här tillfället) Nu står det, återigen, att det är BBB som är internetleverantör.

MVH/

Permalänk
Medlem
Skrivet av moskacka:

Har nu pratat med Bahnhof (som ska kolla närmare på det och sen kontakta mig) samt bredbandsbolaget. Enligt BBB så levererar de inget fiber till min lägenhet, eller någon i trapphuset för den delen, så de kan inte göra något åt det.
Efter ytterligare en omstart av fiberboxen och routern så är problemet kvar, men det står nu att min ISP är Telenor AB??

Någon som har en aning om vad allt detta kan bero på?

http://www.speedtest.net/result/6172348952.png (obs: mätt via WiFi vid det här tillfället) Nu står det, återigen, att det är BBB som är internetleverantör.

MVH/

Telenor äger BBB. Om du gör en traceroute mot google.com så kan vi se i vems nät du sitter i.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av moskacka:

Har nu pratat med Bahnhof (som ska kolla närmare på det och sen kontakta mig) samt bredbandsbolaget. Enligt BBB så levererar de inget fiber till min lägenhet, eller någon i trapphuset för den delen, så de kan inte göra något åt det.
Efter ytterligare en omstart av fiberboxen och routern så är problemet kvar, men det står nu att min ISP är Telenor AB??

Någon som har en aning om vad allt detta kan bero på?

http://www.speedtest.net/result/6172348952.png (obs: mätt via WiFi vid det här tillfället) Nu står det, återigen, att det är BBB som är internetleverantör.

MVH/

Låter som du sitter på något stadsnät där leverantörerna kör med egen dhcp?!

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |