Permalänk
Medlem

FreeNas 10 IP adress ut mot internet.

Hej.

Jag är helt ny på FreeNas. Håller på att lära mig.
Jag undra bara fall någon ha koll på hur / om jag kan kolla vilken IP adress FreeNas burken använder sig av ut på internet.

Jag använder mig av Ovpn VPN, vill bara bekräfta att FreeNas burken verkligen använder VPNen.

Permalänk
Medlem

@Nurmi
Gå in i shell och kör
curl icanhazip.com

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Den kommer så klart ha den ip som maskinen som kör den har.

Du tilldelar ju en IP till den server eller maskin som ska köra din NAS, sedan så klart öppna portar till den servern om du ska tilldela den över internet, bästa är ju surfa in på typ whatismyip.com på den maskin som ska köra den, eller kolla i routern om det är samma ip så ser du vilket lan ip den har erhållit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Den kommer så klart ha den ip som maskinen som kör den har.

Du tilldelar ju en IP till den server eller maskin som ska köra din NAS, sedan så klart öppna portar till den servern om du ska tilldela den över internet, bästa är ju surfa in på typ whatismyip.com på den maskin som ska köra den, eller kolla i routern om det är samma ip så ser du vilket lan ip den har erhållit.

Som jag förstog det så ville han se vilken ip han fick för ip address ut när han kör vpn så ända lösningen är att gå till terminalen och köra curl för att få den ip. För Freenasen har ingen GUI så då kan man inte gå till whatismyip.com

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Tackar för så snabbt svar.