Biostar lanserar X370GTN – Mini ITX för AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Den där klumpen med gula ränder, är det en fläkt? Verkar gå en röd och en svart tråd fram till en header mellan DVI och HDMI. VRM-kylning? Då tänker man ju att den där lilla fläkten kan vara något högvarvigt elände som låter en massa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den där klumpen med gula ränder, är det en fläkt? Verkar gå en röd och en svart tråd fram till en header mellan DVI och HDMI. VRM-kylning? Då tänker man ju att den där lilla fläkten kan vara något högvarvigt elände som låter en massa...

Skulle gissa på att det är till batteriet? Även om det känns lite udda med en sån lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den där klumpen med gula ränder, är det en fläkt? Verkar gå en röd och en svart tråd fram till en header mellan DVI och HDMI. VRM-kylning? Då tänker man ju att den där lilla fläkten kan vara något högvarvigt elände som låter en massa...

De är kablarna till CMOS batteriet vilket sitter i en svart krympslang på sidan av USB/LAN kontakterna.

Skrivet av Paddanx:

Att du självklart ska ha fulla chipset förstår jag också, jag kunde bara inte förstå varför B350 inte skulle vara minst lika bra i detta fall, då det i detta fall borde fungera. Finns liksom inget som "inte kunde fungera"... eller så missar jag något.

Håller med, om de nu har stängt av PCI-E bifurcation och inte har några planer på att slå på den i framtiden med en BIOS uppdatering, då det är en funktion som B350 chipsettet inte har.

Och andra sidan, kan ju vara ett PR trick som får folk som inte är så insatta att vilja betala mer för moderkortet då den faktiskt säljs med det "värsta" chipsettet vilket betyder att moderkortet måste vara bättre, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Skulle gissa på att det är till batteriet? Även om det känns lite udda med en sån lösning.

Tittade en extra gång och ser att det går en svart kabel till MOS_LED2 från klumpen jag tänkte på så det är nog någon sorts lysdiodsindikerings-grej, kanske för felkoder eller möjligen bara ljuseffekter.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Den tjocka kabeln går till en RGB LED som sitter ovanpå VRM kylflänsen så att man kan byta färg på det gula fältet. Tittar man på moderkortets produktsida ca 3/4 ner, så har de en grej så man kan leka med färgen: http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=879...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Ah, det gamla vanliga.

Hade önskat Displayport istf. DVI-D, faktum är att jag numer hellre ser en VGA-port än DVI-D. SO-DIMMar istf. fullstora. Tre analogljudportar istf. fem och optisk (de flesta torde köra avancerat ljud över HDMI numer).

Det hade sparat in värdefull plats på modermodemet.

Hur det går till hos tillverkare inför valet av features till nästa ITX-moderkort: https://youtu.be/PIJt9LYbtBs?t=24

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@ronnylov: Den tjocka kabeln går till en RGB LED som sitter ovanpå VRM kylflänsen så att man kan byta färg på det gula fältet. Tittar man på moderkortets produktsida ca 3/4 ner, så har de en grej så man kan leka med färgen: http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=879...

Bling-bling alltså. För mig är det meningslös funktion då jag inte tycker om sådant som lyser i datorn men förhoppningsvis kan man stänga av det om man så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Och andra sidan, kan ju vara ett PR trick som får folk som inte är så insatta att vilja betala mer för moderkortet då den faktiskt säljs med det "värsta" chipsettet vilket betyder att moderkortet måste vara bättre, eller hur?

Det är mycket möjligt.

Tur att vi Sweclockare är smartare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jobbig natt så är trött och förväxlade W med V

Fast just det hjälper dig ju inte alls, för det syns ingen VLAN-port heller. Någon sådan existerar nämligen inte någonstans i den fysiska världen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Riktigt galet att biostar som oftast lanserar två månader efter alla andra är först.
Men får nog hålla andan länge innan det dyker upp i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast just det hjälper dig ju inte alls, för det syns ingen VLAN-port heller. Någon sådan existerar nämligen inte någonstans i den fysiska världen.

Bara för att förvirra ytterligare så finns det WAN-port på routrar och då är det Wide Area Network som menas, alltså internet vanligtvis. LAN står för Local Area Network. En WAN port och en LAN port ser ju likadan ut oftast.

Hmmm, borde inte 4G då heta WWAN? Wireless Wide Area Network?
Japp så är det: https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_WAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inget W-lan?
Brukar inte det vara typ standard på mini-itx korten då många kör dom som htpc osv.
Känns lite snålt.

Han kanske syftar på trådlöst?

För det finns ju inte ser man.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Jag är riktigt sugen på detta moderkort men kommer nog invänta om det kommer några 3-slot mATX-moderkort innan eventuellt köp. Vill gärna ha fyra DIMM-socklar då jag tänkt använda en R7 1700.

Skrivet av firstofmay:

Motivet på moderkortet är ju inspirerat av den målflaggan (svartvit schackrutig flagga) som används vid racing. Det syns inte särskilt väl på det här moderkortet men här ser du den bättre https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/Biostar-X370-Racing-GT7-... . Alternativet hade väl varit att döpa det till "chess", men det låter ju inte lika tufft som "racing"

Jag föredrar personligen att de inte kallar produkterna för "gaming" och liknande vilket tyvärr ofta indikerar billiga skitprodukter som lyser och riktas till konsumenter som kallar sig gamers. Jag ogillade detta extra mycket när jag letade moderkort i november då det i princip bara finns gamer-moderkort på marknaden i de högre segmenten. Samt, förstås, ett extremt fokus på att allt ska lysa.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett 350b med två pci slots så jag kan spela gamla spel (gbyta och asus har 2xPCX crossfire ändå. Efter att ha sett reviews på ASUS så skulle jag inte köpa det alls. Det blir gigabyta some vanligt.

edit: Anledningen till mitt krav på PCI är "Aureal vortex 2" och "Voodoo 5 5500 128mb" (uppgraderat från 64mb)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Trådlöst LAN eller WLAN (av engelskans (Wireless Local Area Network). ej att förväxla med VLAN) är ett samlingsnamn för olika typer trådlösa lokala datornätverk. För att förhindra sammanblandning med VLAN bör termen "Trådlöst LAN" eller Wi-Fi användas.

Föredrar WLAN då det är en förkortning för något till skillnad för hittepåordet WiFI

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Någon som kan förklara varför man sätter X370 chipsetet på ett ITX?! Blir ju bara högre pris till ingen nytta. Enda skillnaden mellan detta och 350 är väl CF/SLI... och hur är det tänkt att göra detta med bara en PCI-E 16? Eller finns det något annat skäl?

Förutom det så är det dock trevligt att se mITX älskarna få ett kort de med

Tänkte samma första gången som jag såg att Biostar skulle släppa m-itx X370GTN och B350GTN, enda större skilnaden mellan dessa är att X370GTN har en m.2 med 32Gb/s och B350GTN har en m.2 med 16 Gb/s..

Källa: https://smallformfactor.net/news/mini-itx-am4-board-biostar-unveiled

Sen så verkar det finnas m-itx lådor med riser-card som då ger möjlighet till 2 st PCI-E = CF/SLI, men planerar man en konfiguration med Ryzen + Radeon så fungerar det ju ändå med CF om man anser att en 16 Gb/s m.2 räcker

Edit: m.2 verkar vara på 32 Gb/s för båda korten, enligt Biostar.

X370GTN
B350GTN

Biostar ser ut att köra med en öppen versions historik då båda korten vid släpp är på v 5.0. Lite ovanligt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Föredrar WLAN då det är en förkortning för något till skillnad för hittepåordet WiFI

Härligt när hittepå har en egen logga

Utan WiFi Alliance så skulle vi idag inte ha något WLAN då dom är standardorganet

Men som sagt du har rätt i att det inte står för något, eller ja.. Wi står för Wireless och Fi är ett hittepå från Interbrand.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är riktigt sugen på detta moderkort men kommer nog invänta om det kommer några 3-slot mATX-moderkort innan eventuellt köp. Vill gärna ha fyra DIMM-socklar då jag tänkt använda en R7 1700.

Jag föredrar personligen att de inte kallar produkterna för "gaming" och liknande vilket tyvärr ofta indikerar billiga skitprodukter som lyser och riktas till konsumenter som kallar sig gamers. Jag ogillade detta extra mycket när jag letade moderkort i november då det i princip bara finns gamer-moderkort på marknaden i de högre segmenten. Samt, förstås, ett extremt fokus på att allt ska lysa.

Råder nog dig att ta en funderare på det med 4 DIMM socklar, orsaken är att det alltid betyder en lägre minneshastighet (gäller för både AMD och Intel), undantaget om systemet har 4 st minneskanaler.
Ryzen förefaller skala i prestanda med minneshastigheten, helt i tradition med tidigare AMD processorer som haft inbyggd minneskontroller.

Orsaken till att det blir lägre hastighet med 2 st DIMM på en minneskanal har med den dubbla lasten som 2 st DIMM ger drivstegen, vilket betyder att dom inte kan gå lika högt i frekvens genom att högre last ger längre stig och fall tider på signalen = tar längre tid att gå från logisk 0 till 1 och omvänt från 1 till 0.

Edit: Det med en massa bling-bling och annat onödigt på korten håller jag fullt med om...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Kommer Inet börja sälja Biostar och AsRock strax? Synd att se den bästa tekniksidan dissa dessa moderkortstillverkare. Skulle gärna vilja se mer av dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Inget W-lan?
Brukar inte det vara typ standard på mini-itx korten då många kör dom som htpc osv.
Känns lite snålt.

Haha, bara köra lina ju, finns ju ITX kort som har WLAN redan, och de har ofta dålig prestanda jämfört med de bättre, dedikerade wifi-PCI lösningar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Råder nog dig att ta en funderare på det med 4 DIMM socklar, orsaken är att det alltid betyder en lägre minneshastighet (gäller för både AMD och Intel), undantaget om systemet har 4 st minneskanaler.
Ryzen förefaller skala i prestanda med minneshastigheten, helt i tradition med tidigare AMD processorer som haft inbyggd minneskontroller.

Orsaken till att det blir lägre hastighet med 2 st DIMM på en minneskanal har med den dubbla lasten som 2 st DIMM ger drivstegen, vilket betyder att dom inte kan gå lika högt i frekvens genom att högre last ger längre stig och fall tider på signalen = tar längre tid att gå från logisk 0 till 1 och omvänt från 1 till 0.

Edit: Det med en massa bling-bling och annat onödigt på korten håller jag fullt med om...

Nu har jag inte lusläst hur det är med Ryzen men med Intel så är det mest i benchmarks det märks.

Jag kör 4x16GB i dagsläget, Corsair Vengeance LPX specade för 3000MHz CL15 med systemet i signaturen. Jag har även kört samma plattform ihop med ett billigare moderkort, Gigabyte B250M-DS3H, och skillnaden där när minnena inte kan arbeta snabbare än 2133Mhz är också bara märkbart i benchmarks.

Nöjer man sig med mindre minneskapacitet så är jag också av den åsikten att både använda mindre antal moduler samt kapacitet för att få upp (teoretisk) prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tänkte samma första gången som jag såg att Biostar skulle släppa m-itx X370GTN och B350GTN, enda större skilnaden mellan dessa är att X370GTN har en m.2 med 32Gb/s och B350GTN har en m.2 med 16 Gb/s..

Källa: https://smallformfactor.net/news/mini-itx-am4-board-biostar-unveiled

Edit: m.2 verkar vara på 32 Gb/s för båda korten, enligt Biostar.

X370GTN
B350GTN

Biostar ser ut att köra med en öppen versions historik då båda korten vid släpp är på v 5.0. Lite ovanligt...

Att de skulle köra 16Gb/s på ena låter konstigt, då de har samma mängd PCI-E 3.0, direkt till CPUn. Enda som skiljer var 2st PCI-E 2.0, och dessa har bara använts till M.2 på Z97 brädor och av någon dum anledning bara i 2x... (hade de varit 4x iaf så hade de varit användbara).

Skrivet av Bengt-Arne:

Sen så verkar det finnas m-itx lådor med riser-card som då ger möjlighet till 2 st PCI-E = CF/SLI, men planerar man en konfiguration med Ryzen + Radeon så fungerar det ju ändå med CF om man anser att en 16 Gb/s m.2 räcker

Detta kan dock vara en möjlig anledning.

Att man just har släppt en B350 och en X370 talar ju för att man faktiskt tänkt samma tanke som vi som ifrågasatte det. De har mao gett de som vill köra med speciella riser-card adaptrar en möjlighet till CF/SLI, även om det måste bli saatans varmt för ett litet ITX, men det finns ju fler användningsområden än bara små lådor.

Så med denna info så är det ju logiskt varför de båda finns. Det var bara Sweclockers som glömt nämna den "andra"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har jag inte lusläst hur det är med Ryzen men med Intel så är det mest i benchmarks det märks.

Jag kör 4x16GB i dagsläget, Corsair Vengeance LPX specade för 3000MHz CL15 med systemet i signaturen. Jag har även kört samma plattform ihop med ett billigare moderkort, Gigabyte B250M-DS3H, och skillnaden där när minnena inte kan arbeta snabbare än 2133Mhz är också bara märkbart i benchmarks.

Nöjer man sig med mindre minneskapacitet så är jag också av den åsikten att både använda mindre antal moduler samt kapacitet för att få upp (teoretisk) prestanda.

Syntetiska benchmark är en sak som enbart visar delprestanda i systemet, det är en sak.
Däremot benchmark i spel och vissa applikationer är mer verklighetsnära och i dessa så visar det på rätt stor skillnad där snabba minnen verkar betala sig rätt väl.

Kan inte säga hur det är i verkligheten med Ryzen, men har erfarenhet av olika AMD processorer sen Athlon X2 där minnets hastighet verkligen påverkade prestandan. Något som blev än mer verkligt med AMD's APU'er där visserligen GPU'n krävde mest.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att de skulle köra 16Gb/s på ena låter konstigt, då de har samma mängd PCI-E 3.0, direkt till CPUn. Enda som skiljer var 2st PCI-E 2.0, och dessa har bara använts till M.2 på Z97 brädor och av någon dum anledning bara i 2x... (hade de varit 4x iaf så hade de varit användbara).

Troligen så är smallformfactor.net felinformerade, vilket inte är konstigt då dom ser ut att vara dom första med information om AM4 m-atx.

Skrivet av Paddanx:

Detta kan dock vara en möjlig anledning.

Att man just har släppt en B350 och en X370 talar ju för att man faktiskt tänkt samma tanke som vi som ifrågasatte det. De har mao gett de som vill köra med speciella riser-card adaptrar en möjlighet till CF/SLI, även om det måste bli saatans varmt för ett litet ITX, men det finns ju fler användningsområden än bara små lådor.

Så med denna info så är det ju logiskt varför de båda finns. Det var bara Sweclockers som glömt nämna den "andra"...

Ja, en m-itx låda med riser-card är nära på enda anledningen som jag kan komma på som argument att använda X370 i SFF.

Däremot att det skulle bli varmt i en liten låda är uppriktigt ett feltänk, var gång som jag överklockat ett system så har jag medvetet valt en liten låda.
Orsaken är att man enklare får ett total utbyte av luft samt att det inte kräver några enorma fläktar för at byta ut luften i lådan, i en stor låda så krävs stora fläktar för att byta luften, därav att dom flesta stora lådor ser ut som ostar med ventilationshål överallt.

Sen så gäller alltid samma regel att man drar alla kablar snyggt och ur vägen för luftflödet, enda argumentet som jag ser med en stor låda är åtkolmlighet vilket kan vara ett problem med en liten låda.

I en 5 liters volym så byts luften ~5 gånger så snabbt som i en 25 liters volym med samma fläkt/fläktar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Motivet på moderkortet är ju inspirerat av den målflaggan (svartvit schackrutig flagga) som används vid racing. Det syns inte särskilt väl på det här moderkortet men här ser du den bättre https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/Biostar-X370-Racing-GT7-... . Alternativet hade väl varit att döpa det till "chess", men det låter ju inte lika tufft som "racing"

Bra tanke men ett mitx med 1800x för rendering eller matematik skulle nog passa bättre med loggan Chess i den nya e=mc2 serien. Kunde inte låta bli.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.