FSP lanserar nätaggregatsserien Dagger i formfaktorn SFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att inte tala om att man behöver mer plats om man gör något annat än bara spelar och njuter av skit ljud som kommer ur de flesta inbyggda ljudkort.

Förstår inte vad du tänker på???

Alla musiker, producenter, studios och HiFi-nördar som jag känner kör med externa ljudkort sedan ca 15 år tillbaka.

Alla riktigt bra och professionella ljudkort är externa oavsett; USB, FireWire, Ethernet eller ThunderBolt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

På en ATX-bräda har du ju fler expansionsplatser, om du nu skulle vilja ha ett ljudkort med t.ex. bättre hörslursförstärkare, och varför inte ett annat nätverkskort, RAID-kort, PCI-E-baserad SSD etc. Och sist men inte minst så har du sällan 4 minnesplatser på mini-ITX. Har du plats så är ATX mer flexibelt helt enkelt.

Ljudkort körs ju externt oavsett (så ingen nytta med interna kortplatser för det).

Ser ingen poäng med flera Ethernetportar på en arbetsstation eller desktop.

På en server, brandvägg eller NAS?

Ja, absolut att det kan vara användbart med fler nötverksportar, men det finns ju så många fina serverITX-kort med dubbla Ethernetportar inbyggt som standard, så ser inte heller problemet där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Dedikerade ljudkort för hörlurar och vettiga hörlurar inkopplade. Använder man beats eller bosse kan man lika gärna ha kvar inbyggt.

Riktiga HiFi-nördar och musikproducenter kör inte bara med externa ljudkort, men för att driva riktigt fina lurar så kör man självklart även med externa dedikerade hörlursförstärkare.

Själv så kör jag med Objective 2 ifrån Schweiziska boutiquetillverkaren Walter Audio för mellanlurar, och med tysktillverkade professionella SPL Phonitor Mini (prisklass 5000+) för lyxlurar och riktigt tungdrivna pjäser (och det är ändå bara SPLs "budget"-förstärkare; den vanliga Phonitor2 ligger på 12-15 papp).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Seriöst, så begränsat med kontakter, och de väljer att inkludera Floppy? Och två Molex?

Molex kan jag förstå, det är rätt bra med datorkomponenter där ute som fortfarande vill ha det.
Men Floppy.....Kom igen, för mig vad den permanent död redan strax kring millenieskiftet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

ITX-bygge med floppy hade varit grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

"VR Ready" HAHAHAHAHAHAH

orkar ej mer.

Tragiskt för dem som köper detta men glömmer att skaffa en vr-ready strömkabel.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

För att inte tala om att man behöver mer plats om man gör något annat än bara spelar och njuter av skit ljud som kommer ur de flesta inbyggda ljudkort.

Extern DAC löser problemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Molex kan jag förstå, det är rätt bra med datorkomponenter där ute som fortfarande vill ha det.
Men Floppy.....Kom igen, för mig vad den permanent död redan strax kring millenieskiftet.

/Lifooz

Jag har en hel hög hårddiskar som använder den kontakten och inte Molex ;p
Likadant för fläkt kontrollern. Allt finns placerat i min NAS...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det inte dags för hela industrin att gå över från ATX till SFX eller nåt?

Beror på ifall dom kan klämma in 1500W+ i SFX får man anta. Spana tex in raketforskaren i de första 40 sekunderna av detta klipp så ser du vad jag menar
https://www.youtube.com/watch?v=f4V4Hmv8ers

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

@Patrik356b:
Helskumt, jag har också ett par diskar som ligger på jobbet som använder sig av floppy-kontakten. Men då finns antingen S-ata eller molex som alternativ.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Beror på ifall dom kan klämma in 1500W+ i SFX får man anta. Spana tex in raketforskaren i de första 40 sekunderna av detta klipp så ser du vad jag menar
https://www.youtube.com/watch?v=f4V4Hmv8ers

Dom som behöver 1500 W är en väldigt liten minoritet.
Dom allra flesta klarar sig nog bra på 350 W eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom som behöver 1500 W är en väldigt liten minoritet.
Dom allra flesta klarar sig nog bra på 350 W eller mindre.

Japp! Vet inte om du tog dig tid att kolla på youtube klippet där men han petar in ett 1500W agg i ett system som inte ens kräver en tredjedel av det. Allt för många tar inte reda på vad som egentligen vore vettigt och att Cooler Master delar ut det där klippet på tuben pekar mot att dom vill sälja dessa överdrivna nätagg till okunniga hemanvändare. Hursom sålänge det finns en marknad kommer det finnas skäl att producera och sälja helt enkelt och det kan hämma SFX standarden att ta fart i den takt den borde.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom som behöver 1500 W är en väldigt liten minoritet.
Dom allra flesta klarar sig nog bra på 350 W eller mindre.

Skulle säga 450/550 watt är mere lagom, så agget inte blir belastat mer än runt 50/70% (effektivast då). Samt fläkten går oftast inte lika hårt.

Skrivet av Pixo:

Japp! Vet inte om du tog dig tid att kolla på youtube klippet där men han petar in ett 1500W agg i ett system som inte ens kräver en tredjedel av det. Allt för många tar inte reda på vad som egentligen vore vettigt och att Cooler Master delar ut det där klippet på tuben pekar mot att dom vill sälja dessa överdrivna nätagg till okunniga hemanvändare. Hursom sålänge det finns en marknad kommer det finnas skäl att producera och sälja helt enkelt och det kan hämma SFX standarden att ta fart i den takt den borde.

Det känns som han blivit sponsrad med delar, får ju ofta deras topp/skryt produkter. Men i ren prisvärdhet brukar 750 watts aggen rekommenderas (för 550 och 750 watt ligger på nästan samma pris om man vill ha bra kvalité och guld). Orsaken är att det ironiskt nog är lika dyrt att göra aggen oavsett om det är 550 eller 750watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

@Patrik356b:
Helskumt, jag har också ett par diskar som ligger på jobbet som använder sig av floppy-kontakten. Men då finns antingen S-ata eller molex som alternativ.

/Lifooz

Dessa diskar har sata Power, men det fanns bara några få sata kontakter från nätaggregatet; har 7st på Floppy power och 2 på sata

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle säga 450/550 watt är mere lagom, så agget inte blir belastat mer än runt 50/70% (effektivast då). Samt fläkten går oftast inte lika hårt.

Det känns som han blivit sponsrad med delar, får ju ofta deras topp/skryt produkter. Men i ren prisvärdhet brukar 750 watts aggen rekommenderas (för 550 och 750 watt ligger på nästan samma pris om man vill ha bra kvalité och guld). Orsaken är att det ironiskt nog är lika dyrt att göra aggen oavsett om det är 550 eller 750watt.

Enligt Tom's Hardware så kan en Intel Core i7 "Kaby Lake" 7770K dra upp till 137 W, fast 80 W är vad den vanligtvis drar vid gaming.
Och ett GeForce GTX 1080 kan dra upp till 178 watt.
Så det är 315 W.

Jupp så ett 450-550 watt agg skulle duga bra för dom allra flesta.
Det bör rimligen gå få i SFX (eller annan formfaktor).
Så SFX (eller någon annan formfaktor som är mindre än ATX) borde ersätta ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Enligt Tom's Hardware så kan en Intel Core i7 "Kaby Lake" 7770K dra upp till 137 W, fast 80 W är vad den vanligtvis drar vid gaming.
Och ett GeForce GTX 1080 kan dra upp till 178 watt.
Så det är 315 W.

Jupp så ett 450-550 watt agg skulle duga bra för dom allra flesta.
Det bör rimligen gå få i SFX (eller annan formfaktor).
Så SFX (eller någon annan formfaktor som är mindre än ATX) borde ersätta ATX.

Håller med helt. Nästan alla skulle kunna gå över till ett bra SFX-agg runt 500W, och ändå ha en vettig marginal.

ATX känns helt omodernt och onödigt förlegat stort med den tekniknivå vi har idag (var givetvis annorlunda för 25 år sedan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller med helt. Nästan alla skulle kunna gå över till ett bra SFX-agg runt 500W, och ändå ha en vettig marginal.

ATX känns helt omodernt och onödigt förlegat stort med den tekniknivå vi har idag (var givetvis annorlunda för 25 år sedan).

Ja, ATX släpptes för 22 år sedan och var ett derivat av AT som släpptes för 32 år sedan.
Väldigt förlegat och onödigt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, ATX släpptes för 22 år sedan och var ett derivat av AT som släpptes för 32 år sedan.
Väldigt förlegat och onödigt stort.

Men får man plats med en 140mm-fläkt i sfx? Nä. Det vill jag helst ha. Även med 80+ platinum blir det rätt varmt i load och fläkt kan behövas, då vill jag ha en så tyst som möjligt. Mindre än inte alltid bättre

Därmed klankar jag inte ner på sfx i sig, jag menar bara att det finns fördelar med både sfx och atx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men får man plats med en 140mm-fläkt i sfx? Nä. Det vill jag helst ha. Även med 80+ platinum blir det rätt varmt i load och fläkt kan behövas, då vill jag ha en så tyst som möjligt. Mindre än inte alltid bättre

Därmed klankar jag inte ner på sfx i sig, jag menar bara att det finns fördelar med både sfx och atx

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan få SFX-L med 120mm fläkt. Tror det skall duga fint (gör det för mig i mitt HTPC-bygge som behöver vara väldigt tyst).

Fläkten på grafikkort eller CPU är normalt inte heller 140mm eller större, så förstår inte varför detta måste vara ett krav på endast nätdelen. Känns något ologiskt och inkonsekvent. Dagens moderna komponenter som nätdelar använder sig av är ytterst mycket mer effektivare än för 20 år sedan när ATX var nytt.

Här har du ett 80+ platinum: http://www.sweclockers.com/nyhet/23073-silverstone-lanserar-s...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/