Ska jag köpa denna nu eller vänta någon vecka och hoppas på att priset sjunker?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa denna nu eller vänta någon vecka och hoppas på att priset sjunker?

Tjena, har sparat ihop i 6 månader så jag kan byta ut min 7 år gamla burk nu. Maxgränsen på inköpet ligger vid 12 tusen. Jag vill bara ha lite råd om hur jag ska göra. Jag funderar på att köpa den här https://www.komplett.se/product/11144

Corsair CX550M, 550W PSU

Intel Core i5-7600K Kaby Lake Processor

Cooler Master Hyper TX3i CPU Kylare

ASUS Prime Z270-P,

DDR4 Minne

Crucial DDR4 2400MHz 8GB

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL

Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD

Men jag undrar om det kanske är värt att vänta i någon vecka/en månad på prissänkningar? Skulle inte något nytt från AMD eller det där VEGA komma ut snart? Då kanske kostnaden sjunker lite? eller ska jag bara slå till med den här då rean på 2000 kronor går ut om någon dag? Vad tycker ni? Tack på förhand för råd

Permalänk
Medlem

Om man ska vänta hela tiden så kommer datorn aldrig bli köpt. Om avnjutningen i spelet blir sämre för att datorn ar dyrare så vill man egentligen inte spela.

Permalänk
Medlem

@Elvispen77: Så kan man också se på det. Men jag sparar helst in några slantar om jag bara måste vänta i någon vecka eller två. Tror ni det blir någon påskrea på komplett kanske?

Permalänk
Medlem

Vänta till black friday

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vänta till black friday

Skickades från m.sweclockers.com

antar att detta är ett meme, annars är det inte den bästa saken att säga.

Vega ska komma ut emot slutet av Q2.

Klart du kan vänta på reor, dock lär du inte få mycket rea. Har du flyt kommer 7600k på rea. Annars lär 1060 gå på rea snart. De brukar dom göra. Det är väl egentligen den enda du kan räkna med rea på

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att den datorn är direkt värd 12k. Är mer värt att lägga ihop en dator som inet bygger åt en.

Lade ihop en snabb kundvagn, så kan man få ett litet perspektiv vad man ungefär då kan få. Sedan kan man köpa Windows 10 på billigare ställen.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem

@Cajarl: Som du skriver, nästa rea är nog påskrean. Sen kommer "Sommarlovsrean" rean. Sen har du "Midsommar rean", "Sommar rean". "Back-to-school" rean.
Det är väl de "officiella reor" som alla kör med fram tills slutet av sommaren.
Om du inte har behovet av att köpa allt på en gång och kan vänta ett tag så köpt det du hittar på rea, vänta med resten till en annan rea.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Såklart man ska spara pengar men till slut så måste man köpa den.

Permalänk
Medlem

@D4NN3N: Oj! Tack så mycket, visste inte att Inet erbjöd montering åt en! Jag har aldrig installerat windows förut men det bör väl vara en småsak att lära sig, ska absolut kolla upp den här istället

Permalänk
Medlem

@D4NN3N:
Tänk på att Inet inte monterar den där kylaren som är bundlad med moderkortet, den är för tung.
Sen är det max 2400Mhz också.

@Cajarl:
Kan du bygga själv?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@Cajarl:
Jag byggde min speldator (idag HTC Vive dator) med beggat från sweclockers marknad, i7 4770K med H50 vattenkylare, moderkort, 16GB RAM, 250GB SSD, PSU, GTX 980. Köpte sedan ett vitt Define R5 chassi som jag slängde in allt i. 2TB hårddisk hade jag liggandes.

Allt kostade mig ca. 6-7 tusen (med frakt etc) och presterar nog lite bättre än den du länkat. Har tjänat mig väl i 2-3 år nu...
Kan i dagsläget troligtvis sälja den för 5-6 tusen om jag behöver pengar osv.

Vill bara göra dig uppmärksam på att begagnat är mycket mer prisvärt, alla köper inte nya bilar för att deras gamla går sönder. Köper de en ny bil som de inte trivs med efter ett år har den redan tappat mycket i pris etc.

Å andra sidan är inte alla som jag

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Det gör jag helst inte, alldeles för rädd för att jag ska fucka upp någonting och det går sönder. Tack för tipset om kylaren, jag är inte särskilt high tec kunnig förutom basic shit så kollar just därför på "allt i ett datorer" så man vet att det inte blir något som krockar. Lite mycket att begära att någon ska sätta ihop en köplista åt en så :P.

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Men vad föreslår du för kylare istället för den som var för tung då? Resten av bygget ser väldigt bra ut

Permalänk
Medlem

Drar till med en vild gissning att det inte är en bärbar som TS letar efter och att tråden därför förmodligen skulle trivas bättre i den del av forumet som är för stationära datorer. Iaf tror jag en del av de föreslagna komponenterna kan bli svåra att klämma in i en bärbar

Permalänk
Medlem

@improwise: Woops! Måste ha hamnat här genom någon annan tråd och inte sett att det var fel avdelning, hur flyttar man tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cajarl:

@Elvispen77: Så kan man också se på det. Men jag sparar helst in några slantar om jag bara måste vänta i någon vecka eller två. Tror ni det blir någon påskrea på komplett kanske?

AMDs Vega nämndes i tråden, men Vega kommer främst konkurrera med NVIDIAs dyrare grafikkort som GTX 1080/1080 Ti. Priset på GTX 1060 lär alltså inte påverkas av Vega. Däremot så ska AMD släppa RX 580 som likt RX 480 ska konkurrera med GTX 1060. Men RX 580 är baserad på samma krets som RX 480, den enda nyheten verkar vara aningen högre klockfrekvenser. Tveksamt om det kommer påverka priset på GTX 1060 nämnvärt.

På CPU-fronten kommer snart AMDs Ryzen med 4 och 6 kärnor. Men Intel ändrade inte sina priser när de 8-kärniga Ryzen lanserades, så de lär troligtvis inte göra det den här gången heller.

Så det finns inte så mycket på horizonten att vänta på egentligen, och om du väljer att vänta ett tag så kan priserna lika gärna gå upp som ner. Det går så klart att göra fynd om du väntar på reor, men datorn du kollat på är det ju redan rea på. Komplett har annars rea var och varannan helg, men vad som kommer reas ut kan så klart ingen säga.

Skrivet av Cajarl:

@improwise: Woops! Måste ha hamnat här genom någon annan tråd och inte sett att det var fel avdelning, hur flyttar man tråden?

Det kan bara en moderator göra. Du kan anmäla ditt första inlägg (genom att trycka på Anmäl-knappen under det) om du vill påkalla deras uppmärksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem

@Cajarl *Tråd flyttad*

Välkommen till Sweclockers och lycka till med köpet!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...