Inga enhetsdrivrutiner när jag installerar windows 10 på en ny dator

Permalänk

Inga enhetsdrivrutiner när jag installerar windows 10 på en ny dator

Som rubriken säger så får jag upp en text där det står "En mediedrivrutin saknas på datorn. Det kan vara en DVD-, USB eller hårddiskdrivrutin. Om drivrutingen finns på en CD,DVD eller USB-flashminne sätter du in den/det nu.

men sen när jag klickar OK så står det

Inga enhetsdrivrutiner hittades. Kontrollera installationsmediet innehåller rätt drivrutiner och klicka sedan på OK

Är det någon som har ett humm om vad det kan vara för fel?

MVH Oscar

Permalänk
Rekordmedlem

Gå till moderkortets hemsida och ladda hem drivrutinerna själv i stället för att du låter win update leta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gå till moderkortets hemsida och ladda hem drivrutinerna själv i stället för att du låter win update leta dem.

går det att föra över drivrutinerna genom USB:t också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oscardengalne:

går det att föra över drivrutinerna genom USB:t också?

Ja och du har väl även fått med (kanske äldre) drivrutiner på en cd med moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja och du har väl även fått med (kanske äldre) drivrutiner på en cd med moderkortet.

Ja, men jag har ingen CD-brännare så det blir lite problem om jag ska använda den

Permalänk
Medlem

Kommer detta upp när du ska installera datorn? alltså typ när du ska välja disk? Låter lite som när man skall installera Windows7 och har stickan i en USB3 port, då Windows7 inte har native stöd för USB3

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kommer detta upp när du ska installera datorn? alltså typ när du ska välja disk? Låter lite som när man skall installera Windows7 och har stickan i en USB3 port, då Windows7 inte har native stöd för USB3

Detta kommer upp då jag ska installera windows på datorn, jag kommer förbi välja språk, tangenbordsspråk osv men direkt efter att man klickat på OK så får jag upp denna text.

Permalänk
Medlem

Vilket Windows skall du installera samt vilket moderkort och vad för USB minne använder du dig av?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vilket Windows skall du installera samt vilket moderkort och vad för USB minne använder du dig av?

Windows 10 Home, använder mig av Gigabyte Z270P-D3 moderkort och har ett 16gb Kingston DataTraveler 2.0 USB minne.

Permalänk

pluggar du in den i en usb 2 eller 3 port?

vet att usb 3 kan ibland vara lite tjurigt om man har fel usb 3 styrchip som inte stöds default av installationsmediets drivrutiner.

testa att plugga in det i ett usb 2 uttag istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

@Oscardengalne *Bump raderad*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Oops, my bad.